Het is nu 05 aug 2020, 16:16

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Krantenartikel
BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 23:19 
Volwassene

Omdat ik niet goed wist waar deze te plaatsen : https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~badd500c/

z 2007 1 tweetalig ath
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Krantenartikel
BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 01:07 
Volwassene

Ik vind het bizar en moreel verwerpelijk dat dit in de praktijk grootschalig plaats vindt. In Belgie hebben ze sinds kort leerrecht, dat lijkt me in deze tijden van lerarentekort wel iets wat serieuzer overwogen zou moeten worden.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 09:59 
Volwassene

Mensen met goede intenties waren het ooit, die de leerplicht invoerden. Voor sommigen is het nu helaas het plaveisel van de weg naar de hel.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 19:25 
Volwassene

Ik was dit artikel inderdaad tegengekomen vandaag , ik hoop slechts dat het helpt om wat meer te kunnen doen voor de HB' ers en ook meer souplesse voor oplossingen bij de ambtenarij.

BerichtGeplaatst: 26 jan 2020, 18:00 
Volwassene

De leerplicht is in 1900 ingevoerd om ervoor te zorgen dat alle kinderen van 6-12 jaar naar school zouden gaan. Voor die tijd gingen veel kinderen niet naar school en werkten ze mee in de fabriek of op het land. Een prima ontwikkeling dus om dat basisonderwijs te verplichten. In de loop der jaren is die 6-jarige onderwijsplicht geworden tot de huidige Leerplichtwet.

Persoonlijk vind ik de manier waarop nu naar onderwijs gekeken wordt, niet meer van deze tijd. Het gaat er niet meer om dat kinderen onderwijs volgen (want een enkeling daargelaten is iedereen het er wel over eens dat dat nodig is) maar dat het onderwijs passend is - passend bij wat de maatschappij van onze kinderen vraagt, maar ook passend bij de ontwikkelingsmogelijkheden en -behoeften van het kind.

De onderwijsplicht gaat voorbij aan kinderen die niet in het 'standaard model' passen. Natuurlijk, er zijn verschillende schooltypes en onderwijskundige visies maar in grote lijnen blijft die basis hetzelfde. En niet elk kind past binnen die basis. Voor sommige kinderen is speciaal onderwijs passend. Maar voor een grote groep kan blijkbaar geen passende vorm van onderwijs gevonden worden. En in plaats van dat we dan bijvoorbeeld thuisonderwijs legaliseren, gaan we ouders beboeten en vervolgen omdat het onderwijs niet in staat is om hun kind te bieden wat het nodig heeft. De omgekeerde wereld.

PS Het zal geen geheim zijn dat ik een voorstander ben van thuisonderwijs :wink: . De Nederlandse wet staat dit alleen bij hoge uitzondering toe. Als er geen school in de buurt is die past bij jouw religie of levensovertuiging, kom je in aanmerking voor vrijstelling van regulier onderwijs. Dus: als je anders gelooft dan anderen, mag je kind thuisonderwijs krijgen. Maar als je kind zich anders ontwikkelt als anderen, dan mag dat niet. Krom toch?

BerichtGeplaatst: 26 jan 2020, 19:57 
Volwassene

Het is hartstikke krom. Zeker omdat kinderen via verschillende wetgevingen beschermd worden tegen uitbuiting en kinderarbeid. Ik vind een kind in vastzetten in een systeem wat depressiviteit en andere ongein in de hand werkt ook een vorm van mishandeling.

En los daarvan gaat de dwang via leerplicht straks hele groepen kinderen schaden. Er is geen kwaliteitscriteria meer want ouders, hogere klassen en andere onbevoegden worden nu uit wanhoop voor de klas gezet. Het is een kwestie van tijd voor de eerste geflipte idioot voor de klas wordt gezet en kinderen wat aandoet.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]