Het is nu 16 sep 2019, 12:28

Pagina 4 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Falend leesonderwijs en het verband met dyslexie
BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 13:40 
Volwassene

Ik ga iets heel hards zeggen, maar wie is verantwoordeijk voor de inkoop van een methode?
LIjkt me dat het daar dus goed mis gaat.

Maar het getuigt ook bij de makers van methodes van weinig didactisch inzicht, wat ik ook best erg vind.

Het is toch een basisvoorwaarde voor leren, dat iets haalbaar is, en dat is het als het te overzien en te begrijpen is. Ik zou zeggen open deur maar blijkbaar toch niet voor zowel ontwikkelaars als de mensen bij de scholen die de methodes inkopen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 13:47 
Volwassene

Sacha schreef:
Ik ga iets heel hards zeggen, maar wie is verantwoordeijk voor de inkoop van een methode?
LIjkt me dat het daar dus goed mis gaat.

Geen idee maar er is veel meer mis.

Dit was het tweede jaar dat die methode gebruikt werd. Er was vorig jaar gemerkt dat die methode niet deugde. Er is toen niets gedaan. Ze zijn niet met zijn allen met spoed om de tafel gaan zitten met de methode erbij en de vraag: "hoe gaan wij zorgen dat wij ons taalonderwijs ondanks deze miskoop goed aan gaan bieden."
Ze deden letterlijk niets anders dan zich aan de methode houden. Ze hadden blijkbaar niets meer in huis. Ideeën als boeken pakken en onduidelijkkheden wegstrepen, oefeningen bedenken los van het boek die wel duidelijk waren (je hebt een digibord). Duidleijkere uitleg zoeken via internet. Het was er allemaal niet.
Drie keer raden welke groep leerlingen hier het zwaarst de dupe van geworden is.

En dan hebben we het hier over een groep mensen op hbo-niveau. Verbijsterend.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 18:47 
Volwassene

Een goede methode is prettig, maar het onderwijs staat of valt met leerkrachtvaardigheden. Een goede uitleg staat doorgaans in de handleiding en niet in het leerlingmateriaal. Ook allerlei goede oefenvormen (zoals een dictee) staan niet altijd in het leerlingmateriaal. Om een methode te beoordelen is het belangrijk ook de handleiding te bekijken. Goede leerkrachten zorgen voor extra instructie en oefening als doelen niet zijn behaald (of dat nu in de methode staat of niet).

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 20:35 
Volwassene

Wilg, ik vind het bijna net zo verbijsterend. Bijna, omdat een deel van de leerkrachten die ik ken totaal niet creatief zijn en buiten de doos kunnen denken. Ze zijn dol op regels en als er ergens geen regel voor is, dan ontstaat er paniek. (juf kreeg stress van mijn begaafde kind. Hij was namelijk geen Einstein of Mozart en maakte rare fouten. Ze snapte er helemaal niets van en stond ook totaal niet open voor input) Een ander deel is juist heel inventief en dat zijn de beste leerkrachten die mijn kinderen hebben gehad.

Het grappige is dat de zwakke, niet creatieve leerkrachen zichzelf heel creatief vinden. Ze verwarren dat met knutselen. De beste leerkracht die wij hebben gehad had goed oog voor alle (!) kinderen en de klas heeft het nog nooit zo goed gedaan met elkaar en individueel als bij haar. Zij vond zichzelf echter totaal niet creatief, maar was mijns inziens de creatiefste die ik ben tegengekomen. Ze liet rustig de methode los, liet kinderen groeien en bloeien en ieders zelfvertrouwen steeg dat jaar. Jammer dat ze nu niet meer op onze school werkt.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 18:15 
Volwassene

Ik begrijp wat je bedoelt Spitsmuis. En heel fijn inderdaad dat zulke goede leerkrachten er zijn.

Los daarvan denk ik dat de spraakverwarring met leerkrachten kan ontstaan door het gebruik van de term creatief.
Misschien dekt inventief beter de lading van wat je aangeeft.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 19:31 
Volwassene

Het gaat om probleemoplossend vermogen, heel belangrijk, in het hele leven!

Pagina 4 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4