Het is nu 20 sep 2019, 10:18

Pagina 4 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Omhooggevallen ouders
BerichtGeplaatst: 30 jun 2016, 13:07 
Volwassene

Ik ben het met Paula eens. Ik heb de afgelopen jaren wel gemerkt dat andere ouders bijna nooit willen toegeven dat zij ook wel eens problemen met hun kinderen hebben.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 jun 2016, 15:27 
­

Opvoeden is geen wedstrijd, en als ik merk dat het dat voor andere mensen wel wordt dan heb ik maar 1 oplossing; mijden als de pest.

Ik merk wel dat als je zelf open bent over al die perikelen die je bij opvoeden zoal aan de hand krijgt, dat voor veel andere ouders juist ruimte geeft om ook open over hun kind te praten. Hele bijzondere gesprekken krijg je soms, veel herkenning ook!

Kortom, gelijkwaardig graag, en geen omhoogvallen, omlaag trappen of andere toestanden met grote hoogten en diepten.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2016, 21:08 
Volwassene

sjuut schreef:
k merk wel dat als je zelf open bent over al die perikelen die je bij opvoeden zoal aan de hand krijgt, dat voor veel andere ouders juist ruimte geeft om ook open over hun kind te praten. Hele bijzondere gesprekken krijg je soms, veel herkenning ook!
Vooral wanneer je hb kind aan het puberen slaat, merk je dat 'verschillen' tussen ouders grotendeels wegvallen. Want hb pubers zijn vaak ook vooral dat: pubers. En die verschillen niet zo heel erg van 'gewone' pubers (behalve misschien dat ze sneller en betere argumenten kunnen bedenken om jou ergens van te overtuigen :wink: ). Je hebt dan ineens raakvlakken met andere ouders en inderdaad dat kan herkenning oproepen en tot mooie gesprekken leiden.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2016, 10:33 
Volwassene

Haha dan kan ik me vast gaan verheugen op die pubertijd!
Dat wordt vast een feest van herkenning :mrgreen:
Mmm alleen dan geen schoolplein of kleedkamer met ouders om ervaringen te delen....dus een beperkte selectie aan vrienden waar ik nu ook gewoon herkenning vind. :)

BerichtGeplaatst: 09 jun 2019, 20:24 
Volwassene

Een oud topic met een nog altijd relevant onderwerp; even opgegraven en afgestoft.

Het is niet meer dan logisch dat elke ouder het beste wil voor zijn of haar kind. Bij kinderen die moeilijker meekomen op school, wordt het snel geaccepteerd dat zij extra hulp en ondersteuning krijgen. Dat begrijpt de omgeving van het kind ook goed.

Er is echter veel minder kennis en begrip voor kinderen die het gewoon al goed doen op school. Mijn partner hoort ook wel eens ouders opscheppen over dat hun kind hoogbegaafd is. Hij wil dan eigenlijk zeggen: “Ach wat vervelend, sterkte ermee.” Met de intentie aan te geven dat het niet iets is om trots op te zijn maar dat er meestal ook allerlei passende maatregelen uit de kast getrokken moet worden om deze kinderen goed te laten blijven ontwikkelen.

Dit forum getuigt van deze kwetsbaarheid als kinderen afwijken van de norm. Ik moet ook mensen van die roze wolk afhelpen als ze vinden dat makkelijk leren alleen maar een zegen is. Als je geen passend aanbod doet (op school), vallen ze meestal hopeloos gefrustreerd, depressief en faalangstig uit. Die situatie kom ik in mijn omgeving maar al te vaak tegen! Nee, geef me dan liever een gemiddeld kind! Mocht dit eindelijk eens landen, dan heb je enerzijds geen opscheppende ouders meer en anderzijds geen ouders die op hun tenen lopen en alles maar voor zich moeten houden i.v.m onbegrip uit hun omgeving.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 16:21 
Volwassene

Opscheppende ouders kun je overal tegenkomen, niet alleen op school. Wat denk je van het sportveld/de sporthal? Er zijn ouders die hun status lijken te ontlenen aan de prestaties van hun kind op sportief gebied.

De reden dat opscheppende ouders op school ons zo raken, is volgens mij dat het gewoon gevoeliger ligt als je zelf (soms al jaren) aan het modderen bent met je kind.

Pagina 4 van 4 [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4