Het is nu 19 mei 2019, 22:32

Pagina 4 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De IQ-test als klassenstrijd op school
BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 21:07 
Volwassene

Citaat:
Maar feitelijk zou je onder die ouders van de onderste 2% ook mondig en minder mondige ouders verwachten en zou je hetzelfde bij deze kinderen moeten zien.

Dat onderste percentage wordt veel eerder als problematisch gezien dan bij 2% natuurlijk.
Maak ook bij deze kinderen zijn er verschillen tussen hoe ouders ermee omgaan. Kijk maar hoe verschillend kinderen met Down syndroom zijn. Dat is deels nature, deels nurture.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 22:33 
Volwassene

een kind wat niet mee kan komen op school wordt veel eerder gesignaleerd volgens mij, en daarover is iedereen het eens dat er gewerkt moet worden aan een passende oplossing voor het kind. Geen idee of het waar is, maar ik denk dat er onder kinderen in de onderste 15% van de iq curve heel veel minder iq testen worden afgenomen, omdat iedereen al in actie is gekomen en er geen noodzaak is om iets aan te tonen.

eens: kinderen met minder 'mondige' ouders hebben denk ik een minder grote kans op passend onderwijs. Maar ik vind het de omgekeerde wereld om daar de mondige ouders de schuld van te geven. In plaats daarvan moeten we kijken waarom deze kinderen blijkbaar niet door het onderwijs herkend worden, en wat er mis is met de passendheid van ons onderwijs.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 22:41 
Volwassene

Citaat:
Geen idee of het waar is, maar ik denk dat er onder kinderen in de onderste 15% van de iq curve heel veel minder iq testen worden afgenomen, omdat iedereen al in actie is gekomen en er geen noodzaak is om iets aan te tonen.
Die noodzaak is er vaak wel. Tegenwoordig is het echt niet meer zo dat iedereen al in actie is gekomen. Er zijn nauwelijks meer remedial teachers op de basisscholen en als een kind het groepsprogramma niet meer kan volgen krijgt het vaak veel te weinig instructie. Betrokkenen willen toch vaak weten waarom een kind achterblijft en daarom worden er bij deze kinderen vaak wel IQ-onderzoeken afgenomen. Omdat de prestaties van kinderen met een IQ < 80 niet meetellen bij het beoordelen van de resultaten door de inspectie is er voor sommige scholen een extra reden om bij zeer zwakke leerlingen een IQ-onderzoek voor te stellen.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 09:01 
Volwassene

Als het de bedoeling was om discussie op te roepen dan is de auteur daar in ieder geval in geslaagd ;-).
Volgens mij zit er achter dit soort betogen vaak een persoonlijk verhaal gecombineerd met een kern van waarheid.

Dat er ongelijkheid is in het onderwijs klopt het zelfde geldt voor de zorg / geneeskunde (vraag je wel/geen second opinieonderzoek aan weet je wel of geen experimentele behandelwijze te vinden), de arbeidsmarkt (mannen krijgen nog altijd meer betaald dan vrouwen voor het zelfde werk), consumenten (wie krijgt wel/niet zijn geld terug) enz enz.
Ik zat laatst een gesprek over grensoverschrijdend gedrag van ouders. Dat ging oa over ouders die leerkrachten zo onder druk zetten dat ze er letterlijk buikpijn van kregen. En dan gaat het vaak over waar hun kind recht op heeft. En dan worden kosten noch moeite gespaard. En ook mailtjes en telefoontjes niet.
Met de sterke focus die de auteur daar op legt doet hij geen recht aan ouders die op een constructieve manier met school werken aan goed genoeg onderwijs voor hun kind. En in dat beeld wens ik mij meer te herkennen en heb dat ook vaker bij school gecheckt.

Ook wij hebben de IQ test van ons menneke zelf betaald. School stond achter de test maar voor het goed begeleiden van andere kinderen was volgens hen testen belangrijker. En die test heeft zeker geholpen om daarna meer steun vanuit het samenwerkingsverband te krijgen. Maar is dat vanwege het cijfertje of omdat we beter weten wat nodig was om hem tot leren te laten komen? Het cijfertje alleen was in ieder geval niet voldoende.

Ik vind dat hij ook geen recht doet aan scholen. In ieder geval niet aan onze school. Die juist voor alle kinderen en ouders aandacht heeft: minimaal 4 gesprekken per jaar, alle ouders mogen mee de school in lopen aan het begin van de dag en aan het eind van de dag staan ze buiten. Naast de mogelijkheid om te bellen enz. En bij de ondersteuningstrajecten van kinderen is altijd aandacht voor hoe de school daar van mee kan leren. Ook voor andere kinderen: beter signaleren en begeleiden. Natuurlijk is de praktijk weerbarstig en lukt dat niet altijd. Maar de reactie die de auteur zegt te krijgen van schooldirecteuren hoor ik niet terug op deze manier binnen onze school. Ook niet in de MR.

Maar leuk om eens over na te denken dit alles. Ik ga dat andere stuk nog eens lezen

Anne72

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 11:57 
Volwassene

Citaat:
Er is letterlijk in Duitsland tegen mij gezegd : ja jullie hebben een Nederlandse test gemaakt, die is hier dus niet geldig, want dat zegt niks over hem als hij hier in Duitsland naar school gaat. Daar sta je dan als mondige hoog opgeleide ouder.....

Mijn citaat ging over de Nederlandse situatie waarbij het kind in Nederland naar school gaat....en of de moedertaal van de ouder daarbij een rol speelt. Gegeven de moedertaal van mijn echtgenote , en dat de scholen al zonder ons aandringen met extra's aankwamen waaronder skippen van een leerjaar ondanks dat bekend was dat moeders moedertaal geen Nederlands is, maar haar opleiding die van arts, liet me bedoeld citaat schrijven. (Die school keek sowieso best wel goed naar de kinderen, want ook andere kinderen kregen die extra's op grond van hun behoefte....oudste was 1 van de 3 versnelde kinderen in Rotterdam in zijn klas...)
Niet over de test taal (van de test die het kind gemaakt heeft/zou hebben). Oudste is trouwens niet eens getest, dat was nergens meer voor nodig. En jongste pas op het VO om andere redenen....ook zijn versnelling was zonder test (op de twentse basis school) vanuit school aangereikt.

Er zijn nog steeds scholen die het wel behoorlijk doen.....maar het is veel te veel afhankelijk van de toevallige kundigheid van het personeel.En/of het kiezen van de nascholing voor het personeel die speciaal gericht op HB was...wat direct de focus legde volgens zijn juf op oa. onze jongste zoon.... die paste in het geschetste plaatje van die nascholing.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 14:25 
Volwassene

hanneke schreef:
Ik vind dat vaak zo'n wonderlijke discussie. Alsof, doordat wij toevallig wel gelijk hadden, en we heel veel ouders kennen die heel hard hebben moeten knokken tegen vooroordelen, het niet kan bestaan dat er ook (heel) veel ouders denken dat hun kind hb is, maar het toch niet is.

Collega's die ik ken vanuit mijn studie hebben hier echt regelmatig mee te maken. En ja, het is voor hen verrekte lastig om goed in de gaten te hebben wie wat nodig heeft. Dat hebben wij hier toch als ouders al? Hoeveel mensen komen hier niet met een topic: "is mijn kind misschien hb"?
En ja, bij velen van hen is de kennis nog gebrekkig.
Maar dat neemt niet weg dat er op dit moment heel veel kinderen mb/hb zijn, al dan niet getest. Wat wij hier allemaal hebben meegemaakt, en hoe hard we hebben moeten knokken, en hoe wij ook zijn weggezet als "zulke ouders" staat daar denk ik los van.

Maar waarom zou dat er los van staan? Ik hoor nog de IB-er van Jongste: "Als WIJ het niet zien," groep 4 en een voorsprong van een jaar. Ze zagen het niet. Net zomin als ze de voorsprong van Oudste, die nog meer was zagen. Ik ken ten minste twee andere ouders die hun kind van die school gehaald hebben omdat het daar niet kreeg wat het nodig had. Was maar gewoon, zeker niet extra slim. N.B. school maakte reclame met hun extra aandacht voor juist de slimme kinderen. Die twee kinderen, die dus volgens school niet slim en zeker niet hb waren, net als die van mij, kregen op andere scholen wel de versnellling en extra uitdaging die ze nodig hadden.

Hoe vaak worden leerkrachten er mee geconfronteerd hoezeer ze het fout hadden als de leerling eenmaal weg is? Ik denk zelden of nooit. En dus kunnen leerkrachten zich vast blijven houden aan het idee dat die pushende ouder er bij hen mooi niet mee weggekomen is. En dat het kind op de andere school vanzelf wel door de mand zal vallen. Ik denk dat daar veel van die verhalen vandaankomen.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 16:03 
Volwassene

Ik heb in de praktijk diverse malen ervaren dat kinderen met mondige (en digitaal vaardige) ouders meer kans op passend onderwijs hebben dan kinderen met minder mondige ouders of lager opgeleide ouders die de Nederlandse taal niet voldoende beheersen.

Het zou niet zo moeten zijn maar de praktijk is nu eenmaal anders. Een leerkracht heeft 25-30 kinderen in de groep, met een groot deel daarvan is 'wat' aan de hand, naast het lesgeven heeft de leerkracht te maken met vergaderingen, werkgroepen, etc. Daarnaast is de ene leerkracht de andere niet en zal niet elk kind voldoende 'gezien' worden. Zeker niet als een kind onderduikt en aanpassingsgedrag laat zien op school.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat school niet automatisch elk kind kan geven wat het nodig heeft. En dan is het gevolg inderdaad dat de mondige ouder school attent kan maken op wat zijn/haar kind nodig heeft en daarover in gesprek kan gaan, en een minder mondige ouder niet.

Of ouders als veeleisend worden ervaren, kan ook liggen aan het uitgangspunt van school. Toen wij jaren geleden onze kinderen naar een andere school deden omdat hun eigen school na de IQ-test van jongste had aangegeven "dit kunnen wij niet", kregen we voor de overdracht een onderwijskundig rapport mee. We hadden een fijne relatie met school, nooit een vervelend woord gevallen.
En tot mijn verbazing stond in dat rapport "ouders vragen erg veel van school". Huh? We hebben gesprekken gevoerd. Overlegd. Meegedacht. Suggesties gedaan m.b.t. verrijking. Nooit iets geëist. Nooit problemen gehad met individuele leerkrachten of met de IB'er. Altijd rekening gehouden met de ruimte die de leerkracht had als het ging om afspraken maken. Nooit druk uitgeoefend.

Het probleem was vooral dat de school (klassikaal basisonderwijs, in 40 jaar nog nooit een hb'er in de klas gehad volgens de IB'er en al helemaal nog nooit een kind versneld) niet in staat was om te differentiëren en het onderwijs enigszins aan te passen aan de kinderen. Zij hebben onze vraag om passend onderwijs dus als 'zwaar' ervaren. Uit gesprekken met ouders van kinderen die naar beneden uitvielen op die school, bleek precies het zelfde. Ook zij moesten veel uit de kast trekken om voor hun kind te krijgen wat nodig was.

Overigens zijn onze kinderen wel versneld zonder dat er sprake was van een IQ-test. Die hebben we pas laten afnemen toen het na de versnelling nog steeds niet goed ging met ze. Wij vermoedden nog steeds onderpresteren, school was ervan overtuigd dat ze na de versnelling echt op hun plek zaten.
Naast de IQ-test hebben we ook een didactisch onderzoek laten afnemen en een persoonlijkheidsonderzoek. Die informatie samen gaf een compleet beeld van wie ons kind was en wat hij/zij nodig had. En op basis van die informatie gaf school na een jaar 'experimenteren' aan dat ze dit niet gingen kunnen.

Dit was 13 jaar geleden. Ik hoop altijd dat de zaken er nu na al die jaren beter voor staan in het onderwijs. En er zijn ook zeker stappen gezet en slagen gemaakt. Maar tot mijn spijt lees ik ook erg vaak over dezelfde problemen die wij destijds hadden. Ik hoop echt dat het onderwijs er anders uitziet tegen de tijd dat mijn kleinkinderen zo ver zijn ... .

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 16:12 
Volwassene

Overigens zijn IQ-tests zoals de WISC ook niet taal- en cultuurvrij, ondat 'aangeleerde/opgedane kennis' ook gemeten wordt, ook dat is iets dat al 'klassenongelijkheid' in de hand werkt.

Want kinderen uit een 'verrijkt milieu' scoren hoger op die verbale onderdelen, die vooral de crystallized intelligence meten. Als er thuis volop wordt gesproken over allerlei onderwerpen, als er boeken gelezen worden, musea bezocht, jeugdjournaal gekeken, dan leidt dit tot hogere scores op die onderdelen van de IQ-test.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 23:45 
Volwassene

@Loekie
Citaat:
Die noodzaak is er vaak wel. Tegenwoordig is het echt niet meer zo dat iedereen al in actie is gekomen. Er zijn nauwelijks meer remedial teachers op de basisscholen en als een kind het groepsprogramma niet meer kan volgen krijgt het vaak veel te weinig instructie. Betrokkenen willen toch vaak weten waarom een kind achterblijft en daarom worden er bij deze kinderen vaak wel IQ-onderzoeken afgenomen. Omdat de prestaties van kinderen met een IQ < 80 niet meetellen bij het beoordelen van de resultaten door de inspectie is er voor sommige scholen een extra reden om bij zeer zwakke leerlingen een IQ-onderzoek voor te stellen.

ja, daar kan ik me wat bij voorstellen, en ik weet er weinig tot niks van. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ouders van deze kinderen bij een rapportgesprek meestal vanzelf horen dat blijven zitten wordt overwogen door de school. Hoeveel van de ouders op dit forum hebben op die manier vanzelf van de school gehoord dat werd overwogen een klas over te laten slaan of dat extra begeleiding nodig was? Dat een kind achterblijft is nou eenmaal een stuk zichtbaarder, en in de ogen van veel traditionele scholen ook problematischer, dan dat een kind voorloopt.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2019, 18:12 
Volwassene

Baloo schreef:
@Loekie
Citaat:

ja, daar kan ik me wat bij voorstellen, en ik weet er weinig tot niks van. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ouders van deze kinderen bij een rapportgesprek meestal vanzelf horen dat blijven zitten wordt overwogen door de school. Hoeveel van de ouders op dit forum hebben op die manier vanzelf van de school gehoord dat werd overwogen een klas over te laten slaan of dat extra begeleiding nodig was? Dat een kind achterblijft is nou eenmaal een stuk zichtbaarder, en in de ogen van veel traditionele scholen ook problematischer, dan dat een kind voorloopt.

Zoals eerder in dit draadje aangegeven:
Wij hebben , van 2 verschillende basisscholen wegens verhuizing, van school gehoord dat versnelling zinvol was. Voor beide kinderen apart dus. De 2e basisschool was zeker op de hoogte dat oudste versneld was bij instroom als 9 jarige, jongste is echter 6 jaar jonger en er was net een ander schoolhoofd.
Jongste is bovendien laat versneld (groep 7 en 8 in 1 jaar), want itt oudste was hij sowieso al relatief jong als juli kind aan groep 3 begonnen (toen was 1 september nog de officiële switch maand)

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 22:52 
Volwassene

Ik kan me best voorstellen dat er hier in Nl ook mensen zijn die hun zoon of dochter heel intelligent vinden en/of zien welke voordelen hb onderwijs biedt en/of vinden dat hun kind heel speciaal is en/of zien dat hun kind problemen heeft en op zoek zijn naar een oplossing daarvoor. En dan idd het gaan zoeken in hb richting. Maar op zich vind ik daar niks mis mee, laat die ouders het vooral gaan uitzoeken, zolang we hier geen taferelen krijgen zoals nu in de US, dat ouders voor hun kind een plek kunnen kopen in het hb onderwijs.
[al begrijp ik héél goed dat dit voor leerkrachten inderdaad heel frustrerend en vermoeiend kan zijn om om te gaan met dergelijke ouders]

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het probleem de andere kant op toch nog altijd veel groter is: kind dat geen passend aanbod krijgt en vast loopt of inkakt. En daar zit de ongelijkheid ook: rijke, goed ingevoerde ouders kunnen testen laten doen en school daarmee, indien van toepassing, op andere gedachten brengen en/of op een speciale school krijgen.
Ouders met een minder florissante positie zullen het moeten doen met de 'gewone' school en proberen die tot passend aanbod te krijgen. En als de ouder dan ook zelf nog niet hoog opgeleid of niet thuis is in het onderwijssysteem in nederland, dan ben je helemaal aangewezen op het inzicht en de daadkracht van leerkracht en school :? ... en ik denk dat het daar toch best vaak nog niet gezien wordt.
Wat mij betreft zit het grotere 'probleem' dan ook bij díe ongelijkheid, die gemiste kansen voor de kinderen.
[al ga ik dat ook meteen weer relatieveren: veel kinderen komen er dan tóch nog wel, met stapelen, omwegen, of doorgroei in werk]

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 23:54 
Volwassene

Als een kind met problemen hb wordt getest, dan lijkt me elke test winst. Hoe die test ook gefinancierd wordt. Het wordt een heel ander verhaal als je een hb-uitslag kunt ‘kopen’. Dat brengt pas echt ongelijkheid. En ik steek mijn hand er niet voor in het vuur dat dat niet gebeurt in Nederland.

Ongelijkheid heeft trouwens niet alleen te maken met geld of opleiding van de ouders. Ook de plaats waar je woont is van belang. Mijn adhd’er heeft heel veel baat gehad bij ons rustige dorpje en bijbehorende kleine school. Maar de jongste had best hb-onderwijs of een bovenschools plusklas kunnen gebruiken en die zit op een half uur rijden. Niet echt een optie, tenzij je kind echt een groot probleem heeft.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 07:32 
Volwassene

Sacha schreef:
Overigens zijn IQ-tests zoals de WISC ook niet taal- en cultuurvrij, ondat 'aangeleerde/opgedane kennis' ook gemeten wordt, ook dat is iets dat al 'klassenongelijkheid' in de hand werkt.

Want kinderen uit een 'verrijkt milieu' scoren hoger op die verbale onderdelen, die vooral de crystallized intelligence meten. Als er thuis volop wordt gesproken over allerlei onderwerpen, als er boeken gelezen worden, musea bezocht, jeugdjournaal gekeken, dan leidt dit tot hogere scores op die onderdelen van de IQ-test.

Dit verbaasde mij inderdaad. Ik heb dochter een Nederlandse test laten maken, toen ze nog in het buitenland op school zat en geen Nederlands onderwijs had genoten. Tester gaf aan dat ze heel duidelijk kon merken dat dochter uitviel op bepaalde vragen, omdat ze dat niet op school gehad had of een woord niet kende. Ik vermoed dat de invloed op de uiteindelijke score wel meeviel (die was alsnog hoog), maar ik had niet verwacht dat er zoveel kennisvragen in een test zouden zitten.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat een kind uit een verrijkt milieu in combinatie met goed onderwijs op deze verbale onderdelen hoger zal scoren (wat ik eigenlijk jammer vind).

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 10:30 
Volwassene

Ik snap jullie gedachtengang, Sacha en Karan, over de invloed van aanwezige kennis op de uitslag van de IQ-test.

Tegelijkertijd denk ik: is de aanname dat de fluid intelligence puurdere intelligentie meet dan de crystallized intelligence ook niet een wensgedachte, gebaseerd op het idee dat er een vorm van intelligentie mogelijk is die helemaal losstaat van de inhoud en daardoor hoger is dan intelligentie gecombineerd met kennis?

Rondom het onderwijzen van de 21st century skills is er een vergelijkbare discussie: kun je die iemand aanleren los van de inhoud of niet? Hebben lessen in kritisch denken los van een inhoudelijk vak toegevoegde waarde? Het lijkt erop dat er pas zinvol kritisch gedacht kan worden wanneer je ergens kennis van hebt. Ook bij digitale vaardigheden als nieuwe kennis bij elkaar googlen en de kwaliteit van bronnen bepalen speelt dit een rol. Het is ontzettend lastig dit te goed doen voor een onderwerp waar je niets vanaf weet. Het gaat veel beter wanneer je je kennis gaat aanvullen. En dergelijk onderzoek loopt ook naar andere 21st century skills.

Is voor het vaststellen van het IQ het potentieel qua abstract redeneervermogen het belangrijkste? Of is crystallized intelligence nu eenmaal een manier om een ander belangrijk aspect van intelligentie te meten dat alleen via toepassing op kennis gemeten kan worden?

En in hoeverre speelt in het beoordelen van fluid intelligence als puurdere intelligentie de mening mee dat abstracter redeneren of wiskundig denken hoger op de ranglijst staat? Dat beta's intelligenter zijn dan alpha's? Of scoren beta's hoger op bepaalde IQ testen omdat deze testen daarop ontworpen zijn? En weerspiegelt dit maatschappelijke opvattingen over de waarde van bepaalde vaardigheden en vormen van intelligentie?

En dit alles naast een voortdurende discussie over de definitie van intelligentie.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 11:28 
Volwassene

Citaat:
Tegelijkertijd denk ik: is de aanname dat de fluid intelligence puurdere intelligentie meet dan de crystallized intelligence ook niet een wensgedachte, gebaseerd op het idee dat er een vorm van intelligentie mogelijk is die helemaal losstaat van de inhoud en daardoor hoger is dan intelligentie gecombineerd met kennis?

nee, niet hoger, maar zuiverder en eerlijker, want bij crystallized intellgence kunnen er individuele verschilen ontstaan door de omgeving waarin iemand heeft verkeerd.

Het idee is dat fluid intelligence een basis leervermogen meet. Het vermogen om verbanden te leggen, en zo nieuwe kennis/inzichten op te doen, los van in wat voor omgeving je bent ontwikkeld.

Maar: dat hele statische testen is sowieso beperkt, daarom is dynamic testing in opkomst. Dat geeft een veel beter beeld van het leervermogen. Maar het zal nog wel even duren voordat er goede dynamische tests beschikbaar komen voor gebruik in de praktijk.
(voor geintereseerden in dit onderwerp: zie het proefschrift van Bart Vogelaar, Universiteit Leiden).

Overigens wordt in de huidige tests het CHC-model van intelligentie gehanteerd, dat gaat sowieso uit van een combinatie van verschillende typen intelligentie die bij elkaar een zo compleet mogelijk beeld geven.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 18:30 
Volwassene

Hoewel ik het oorspronkelijke artikel niet kon lezen vond ik dit een mooie genuanceerde reactie:

https://www.linkedin.com/pulse/mijnheer ... an-gerven/

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 21:43 
Volwassene

Dank voor de link! mooie reactie inderdaad van Eleonoor van Gerven.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 12:05 
Volwassene

Citaat:
Wat ik me overigens afvraag is in hoeverre de IQ testen op een school "gelijk" verdeeld worden over de kinderen die (even heel kort door de bocht) aan de ondergrens zitten en aan de bovengrens zitten. Het is natuurlijk logisch dat op dit forum de focus op de hoogste 2% wordt gelegd.

2% van de leerlingen zit op het speciaal onderwijs. Het overgrote deel daarvan zit in cluster 4 en heeft een IQ-test gehad. Nog eens 2% van de leerlingen zit op het speciaal basisonderwijs. Ik denk dat de meeste daarvan ook een IQ-test hebben gehad. Daar bovenop komen dan nog de leerlingen op de basisschool die getest zijn, maar "te goed" bevonden zijn voor een verwijzing naar sbo/so.

Dan heb je nog zo'n 8% van de leerlingen die lwoo-advies krijgt. Die hebben allemaal een IQ-score in hun lwoo-beschikking staan, hoewel ze doorgaans niet één-op-één door een specialist getest zijn, maar met iets als de ADIT ofzo.

Ik denk dat al met al er van de onderste 15% er meer kinderen wel getest zijn, dan niet getest. Het probleem aan de onderkant is vooral onvoldoende testen op hiaten/dyslexie/andere dingen waar de school iets aan kan doen. Aan de onderkant is het niet zo dat het de ouders zijn die aandringen op een IQ-test. Ouders willen vooral dat er op hiaten en specifieke leerproblemen (dyslexie, dyscalculie, etc) getest wordt.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 21:09 
Volwassene

geekmum schreef:
Citaat:
Wat ik me overigens afvraag is in hoeverre de IQ testen op een school "gelijk" verdeeld worden over de kinderen die (even heel kort door de bocht) aan de ondergrens zitten en aan de bovengrens zitten. Het is natuurlijk logisch dat op dit forum de focus op de hoogste 2% wordt gelegd.

2% van de leerlingen zit op het speciaal onderwijs. Het overgrote deel daarvan zit in cluster 4 en heeft een IQ-test gehad. Nog eens 2% van de leerlingen zit op het speciaal basisonderwijs. Ik denk dat de meeste daarvan ook een IQ-test hebben gehad. Daar bovenop komen dan nog de leerlingen op de basisschool die getest zijn, maar "te goed" bevonden zijn voor een verwijzing naar sbo/so.

Dan heb je nog zo'n 8% van de leerlingen die lwoo-advies krijgt. Die hebben allemaal een IQ-score in hun lwoo-beschikking staan, hoewel ze doorgaans niet één-op-één door een specialist getest zijn, maar met iets als de ADIT ofzo.

Ik denk dat al met al er van de onderste 15% er meer kinderen wel getest zijn, dan niet getest. Het probleem aan de onderkant is vooral onvoldoende testen op hiaten/dyslexie/andere dingen waar de school iets aan kan doen. Aan de onderkant is het niet zo dat het de ouders zijn die aandringen op een IQ-test. Ouders willen vooral dat er op hiaten en specifieke leerproblemen (dyslexie, dyscalculie, etc) getest wordt.

Waarbij (voor de volledigheid ) de bovenste 2% op een (gewone) school wel de bovenste 2% van alle kinderen in de basisschoolleeftijd is, maar de onderste 2% op een school niet. Zo'n 2% van alle kinderen heeft een IQ van <70, maar die zitten niet allemaal op een (gewone) school.

Pagina 4 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4