Het is nu 23 okt 2017, 03:24

Pagina 3 van 3 [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Forumlid vertrokken, omgang met elkaar etc
BerichtGeplaatst: 08 okt 2017, 14:54 
Volwassene

Iedereen die een post schrijft, stopt daar enige moeite in - een investering van jezelf in tijd of gedachtes die je ook aan andere dingen kon besteden. Als je die spendeert om een ander verder te helpen, dan is dat respect waard.

Zelfs al zou een post ook bedoeld kunnen zijn voor een schrijver om slechts een mening te ventileren, of een andere reactie te ontlokken, is er door de rol die je hebt als schrijver van een post, altijd een bewuste keuze om te reageren uit service voor een TS.
En dat verdient respect. Want een TS heeft een bepaalde behoefte (wat nooit volledig uitgesproken kan zijn, en dit blijft een wazig beeld hoe goed of slecht wij ons best ook zouden doen) en andere mensen reageren (en dit kost per definitie moeite).

Dus laten we alsjeblieft ervan uit gaan dat iedereen die een post schrijft dit doet met een juiste intentie. En laten alle forummers die reageren op een TS alsjeblieft bewust zijn dat je dit post als service naar een TS. Dan moet het toch goed gaan zou je denken?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 okt 2017, 23:07 
Volwassene

Bissi schreef:
Toen ik pas op het forum was, had ik de indruk dat Paula in bijna elke post reageerde op een prettige manier: genuanceerd, onderbouwd en vanuit persoonlijke ervaring. Uitgesproken en toch ruimte latend voor een andere opvatting. Wat dat betreft mis ik haar actieve inzet wel (natuurlijk snap ik dat ze niet meer zo actief is als toen.

Helemaal mee eens Bissi.... aantal van de oud gedienden waaronder Paula wisten door hun posts meer dan nu soms het geval is de sfeer van een warm bad voor diegene die nog aan het begin van hun zoektocht stonden te creeeren. Bij deze een groot dank je wel voor hen allen.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 07:04 
Volwassene

Ik ben het absoluut eens met wat hier gezegd wordt over Paula en andere oud-gedienden.

De opmerking dat dit nu minder het geval is vind ik heel jammer. Mensen doen ook nu heel erg hun best om elkaar te helpen en te steunen. Ze steken daar soms veel tijd en energie in. Wanneer je suggereert dat mensen vroeger beter in staat waren om een warm bad te creëeren, dan voelt dat voor mij alsof mensen hier echt tekort gedaan worden.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 11:15 
Volwassene

Ik wil hier toch ook even iets over kwijt want ik vind de toonzetting ook anders dan vroeger op dit forum. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik nauwelijks meer mee lees omdat ik me vaak stoorde aan de manier waarop sommigen hun adviezen tegenwoordig verwoorden. Dat heeft helemaal niks te maken met een andere mening hebben of een advies geven dat een topic starter niet wil horen, maar het heeft alles te maken met respectvol schrijven naar anderen. Meestal gaat dat goed, maar het warme bad waar Mamv2 het over heeft: dat gevoel heb ik niet meer bij het forum.
hanneke schreef:
dan voelt dat voor mij alsof mensen hier echt tekort gedaan worden.
Ik vind ook niet dat het voor iedereen geldt, maar helaas stoor ik me persoonlijk (in het verleden dan) vaker aan de toonzetting van sommige (nieuwere) forumleden, dat ik gestopt ben met veelvuldig schrijven. Met zulke mensen heb ik geen behoefte om mijn sores te delen. Sorry.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 11:26 
Volwassene

Ik ben van het nieuwe lichting leden maar ik merk inderdaad dat er 2 kampen zijn. Aan de hand van de priveberichten die ik krijg als een nieuwe draadje maak merk ik inderdaad dat mensen zich bezwaart voelen om hun verhalen te delen en soms heb ik ook het gevoel dat het niet alleen te doen is vanwege privacy. Jammer, want zo overheerst snel de negatievere lading en sfeer.

Ik ben ook van mening dat actie-reactie heel erg meewerkt en ik ben ook van mening dat er mensen zijn die teksten ook graag negatief willen lezen terwijl de tekst niet negatief is maar er projectie vanuit zichzelf en hun omgeving meewerken.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 11:43 
Volwassene

Dat sommige dingen alleen gedeeld worden per PB, vind ik dan weer niet vreemd. Uiteindelijk is het toch een openbaar forum, waar iedereen mee kan lezen en daarbij houden de meeste mensen (ik wel althans) wel rekening mee bij het schrijven.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 12:27 
Volwassene

Zelf merk ik niets van 2 kampen (?)

Het heeft misschien te maken met de topics waar ik kom. Ik lees lang niet alles.

Dingen delen per pb werkt vaak heel goed, maar dat is nu niet anders dan in het verleden denk ik.
Negatieve lading, negatieve sfeer, ik herken het persoonlijk niet.

Wat ik wel herken is dat mensen soms dingen negatief uitleggen, of zich snel aangevallen voelen. Diegenen zullen dan ook meer een negatieve sfeer ervaren, waarschijnlijk. En ik heb wel de indruk dat ik dat meer zie het laatste jaar. Dat heeft misschien ook te maken met de verwachting waarmee iemand zich hier heeft aangemeld.

Wat ik al eerder las hier bij iemand, en zelf ook herken: in groepen op Facebook is men het vaak roerend met elkaar eens. Zaken worden niet in twijfel getrokken, en een negatief gevoel t.o.v. het onderwijs en leerkrachten die alles fout doen overheerst daar vaak. Dat is hier anders, niet alles wordt kritiekloos aanvaard. Zelf vind ik dat fijn, ik heb er ook van geleerd. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 12:34 
Volwassene

Karan schreef:
Dat sommige dingen alleen gedeeld worden per PB, vind ik dan weer niet vreemd. Uiteindelijk is het toch een openbaar forum, waar iedereen mee kan lezen en daarbij houden de meeste mensen (ik wel althans) wel rekening mee bij het schrijven.

Natuurlijk is dat zo maar ik merk bij sommige dat het wel wat verder gaat en de sfeer toch meewerkt daarin.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 12:38 
Volwassene

Ook mij is wel een verandering opgevallen, namelijk dat er minder dan eerder geschreven wordt vanuit het delen van ervaringen en steeds meer vanuit meningen en adviezen. Waardoor persoonlijke draadjes idd eerder dan vroeger in 'principiele' discussies veranderen. Ik kan me voorstellen dat je daar als TS met een (persoonlijk, vaak gevoelig liggend) probleem niet altijd op zit te wachten, maar dat juist het lezen van ervaringen van anderen op zo'n moment wel heel waardevol is. Mensen kunnen daar dan zelf uitfilteren wat ze nuttig vinden, zonder toch snel de verdediging in gedrukt te worden.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 12:39 
Volwassene

hanneke schreef:
Zelf merk ik niets van 2 kampen (?)

Het heeft misschien te maken met de topics waar ik kom. Ik lees lang niet alles.

Dingen delen per pb werkt vaak heel goed, maar dat is nu niet anders dan in het verleden denk ik.
Negatieve lading, negatieve sfeer, ik herken het persoonlijk niet.

Wat ik wel herken is dat mensen soms dingen negatief uitleggen, of zich snel aangevallen voelen. Diegenen zullen dan ook meer een negatieve sfeer ervaren, waarschijnlijk. En ik heb wel de indruk dat ik dat meer zie het laatste jaar. Dat heeft misschien ook te maken met de verwachting waarmee iemand zich hier heeft aangemeld.

Wat ik al eerder las hier bij iemand, en zelf ook herken: in groepen op Facebook is men het vaak roerend met elkaar eens. Zaken worden niet in twijfel getrokken, en een negatief gevoel t.o.v. het onderwijs en leerkrachten die alles fout doen overheerst daar vaak. Dat is hier anders, niet alles wordt kritiekloos aanvaard. Zelf vind ik dat fijn, ik heb er ook van geleerd. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Het is niet in veel draadjes maar af en toe moet ik toch even kijken of ik op het hb forum zit of niet toch stiekem op het viva forum meelees.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 12:45 
Volwassene

MoederJan, nu jij het zegt herken ik dat wel. Eigenlijk is dat wel apart. Ik merk dat ook in mijn eigen werk. Mensen lijken eerder te denken dat zij deskundig zijn, terwijl ze dat niet zijn. Geven soms in de wachtkamer ook allerlei adviezen aan elkaar, die medisch gezien kant noch wal raken.
Misschien denken we met elkaar dat we, door veel te lezen en veel te onderzoeken, ook echt deskundig zijn geworden. Meer dan vroeger, omdat er ook steeds meer informatie beschikbaar is? Zou dat kunnen?

Ik denk trouwens dat niet iedereen het van zichzelf beseft dat haar/zijn reacties als negatief worden ervaren..............

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 12:57 
Volwassene

Het lijkt sowieso wel een trent, juist ook buiten dit forum, dat iedereen overal een mening over wil of moet hebben, en dat die steeds feller verkondigd en verdedigd moet worden. Klik de reacties bij de gemiddelde facebook-post of onder een krantenartikel maar eens aan... Het is hier gelukkig! nog lang niet zo heftig maar het zou natuurlijk ook best gek zijn als dit forum op een of andere manier van die trent verstoken zou blijven...

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 20:55 
Volwassene

ik zelf voel niet echt twee kampen.

wel heb ik soms wel eens ervaren dat als je iets schrijft je blijkbaar een gevoelige snaar raakt. Alsof je even niet dezelfde taal spreekt als stilzwijgend in de voorafgaande jaren is ontstaan. Als een eigen cultuurtje. Dan kunnen de reacties wel fel zijn en ik kan me voorstellen dat, dat sommige mensen afschrikt.
Ik moet dan denken aan een scene uit de serie a-typical. Waar een vader over zijn autistische zoon praat na dat jaren te hebben weggestopt en ipv naar zijn verhaal te luisteren valt de hele groep (met afgesproken communicatievormen die de vader gemist heeft) over hoe hij dat doet. zo zegt hij bijvoorbeeld autistische zoon ipv zoon met autisme etc. Daardoor wordt de kern van zijn boodschap eigenlijk niet gehoord en totaal voorbijgegaan aan het feit dat hij met vragen zit en steun wilt ervaren van lotgenoten.

Soms zie ik wel eens iets bijgedragen worden waarvan ik mij afvraag wat het doel is van de bijdrage.
Zelf denk ik altijd dat als je niet iets kan bijdragen wat iets toevoegd voor de mensen in het topic je beter niets kan zeggen. (toevoegen kan trouwens in mijn optiek ook een andere mening zijn of een kritische kanttekening.)

Dat ook een tegenovergestelde mening wordt gedeeld vind ik wel prettig. Zo krijg ik meer inzicht. Het helpen door eigen ervaringen vind ik ook prettig. En ook iets wat gelezen is in een artikel ofzo is ook fijn. Als mensen hun mening als feit aan geven vraag ik mijzelf soms wel aan waarom zij die kennis zo delen. Is iemand een deskundige? of heeft iemand het uit een artikel? Liever snap ik dan soms waarom het als een feit gebracht wordt.

Ik zelf heb ook wel eens een ervaring gedeeld via pb. Op een forum als dit kan je verwachten dat er discussie is over wat er geschreven wordt. Zo nu en dan zijn het dan ervaringen van mij of mijn kinderen waar ik op dat moment geen zin heb om over in discussie te gaan, maar die ik wel waardevol vind om te delen met iemand in een topic. Dan kies ik ervoor om dat juist pb te doen. Zonde wellicht voor andere mensen die ook iets aan die ervaring doen, maar op een openbaar forum een keuze die door meer gemaakt worden denk ik.

Mocht ik trouwens posts maken die mensen irriteren zou ik dat geloof ik wel graag willen horen, via een pb'tje ofzo. Ik zou het jammer vinden als een half forum via pb's over iemand kletst dat het vervelend is en die persoon zich van geen kwaad bewust is.

ik heb iig al veel bruikbaars van dit forum afgehaald en zou het jammer vinden als steeds minder mensen hun vragen stellen.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 20:59 
Volwassene

elora schreef:

Mocht ik trouwens posts maken die mensen irriteren zou ik dat geloof ik wel graag willen horen, via een pb'tje ofzo. Ik zou het jammer vinden als een half forum via pb's over iemand kletst dat het vervelend is en die persoon zich van geen kwaad bewust is.

Voordat dit een eigen leventje krijgt, dit is niet wat ik bedoelde met dingen die via pb gedeeld wordt.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 21:05 
Volwassene

Nannet ik bedoelde ook niet dat jij dat impliceerde hoor. ik ging er vanuit dat jij op mijn eerdere stukje over pb's doelde van het delen van ervaringen.

Het was meer een reactie op:
hanneke schreef:
Ik denk trouwens dat niet iedereen het van zichzelf beseft dat haar/zijn reacties als negatief worden ervaren..............

En ik trok dat zelf breder met dat je kan krijgen dat mensen die elkaar al langer kennen op het forum en wellicht ook wel daarbuiten in gesprek treden hoe irritant een poster kan zijn :) of het gebeurd weet ik niet, het is echter wel iets wat op veel locaties met meerdere mensen vaak voorkomt.

Ik zou het graag willen weten als ik mensen onbedoeld irriteer en ik denk veel andere ook.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 21:13 
Volwassene

elora schreef:
Nannet ik bedoelde ook niet dat jij dat impliceerde hoor. ik ging er vanuit dat jij op mijn eerdere stukje over pb's doelde van het delen van ervaringen.

Zo had ik het ook begrepen. Maar ik was een beetje bang dat dit in de molen kon komen van kleine teen stoten in het begin van de keten en been eraf aan het einde( leg ik het een beetje goed uit?). Ik wilde daar een stokje voor steken. :D

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 21:16 
Volwassene

haha ja nouja je was wel snel iig :)
tja en dat gevaar is er toch met communiceren he. nu ging het prima, maar er zal vast op deze manier ook wel eens totaal langs elkaar heen gecommuniceerd worden op het forum. Hoort er ook bij en dan moeten we maar gewoon een beetje geduld hebben met elkaar :)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 12:52 
Volwassene

elora schreef:
dan moeten we maar gewoon een beetje geduld hebben met elkaar :)

:D goed plan

Pagina 3 van 3 [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3