Het is nu 24 aug 2017, 02:08

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Onderwijsplan 2032
BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 18:36 
Volwassene

Op curriculum.nu vind je het laatste m.b.t. de uitrol van het onderwijsplan 2032 van dhr Schnabel. Lid eerste kamer.
In de kamerstukken lees ik dat TECHNIEK nu ondergebracht zal worden onder :

(Uit 't kamerstuk Nr.
376 van 7 Juli 2017)
Mens & Natuur: in het ontwikkelteam Mens & Natuur wordt ook het leergebied techniek uitgewerkt. Op deze manier wordt invulling gegeven aan de motie-van Meenen c.s. om ook bouwstenen voor techniek te ontwikkelen, zodat dit belangrijke thema uiteindelijk een stevige plek in het curriculum kan krijgen. De NVON is terughoudend om techniek in dit ontwikkelteam op te nemen, omdat dit leergebied sterk in ontwikkeling is.

Ouders krijgen GEEN invloed. Ouders & Onderwijs is een door het ministerie betaalde groep ja-knikkers. Een organisatie zonder ons als achterban. Een schandalige ontwikkeling.

ik mis een duidelijke aandacht voor NIEUWE beroepen. Het vak programmeur is nog steeds onvoldoende gefundeerd. Extreem getalenteerde programmeurs manifesteren zich al op hun 14e. Ver voordat er op school IEMAND verstand heeft van programmeren. Zo is het met veel vaardigheden. Veel elektro en auto monteurs laten al rond hun 10e vaardigheden en kennis zien die niet gevoed word vanuit het schoolse.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Onderwijsplan 2032
BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 18:41 
Volwassene

Heb je ook een vraag?

BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 19:49 
Volwassene

Muziekschuur schreef:

ik mis een duidelijke aandacht voor NIEUWE beroepen. Het vak programmeur is nog steeds onvoldoende gefundeerd. Extreem getalenteerde programmeurs manifesteren zich al op hun 14e. Ver voordat er op school IEMAND verstand heeft van programmeren. Zo is het met veel vaardigheden. Veel elektro en auto monteurs laten al rond hun 10e vaardigheden en kennis zien die niet gevoed word vanuit het schoolse.

Pleit je dan voor een vorm van praktisch onderwijs op de basisschool? Persoonlijk ben ik van mening dat er zeker techniekonderwijs moet zijn, maar zoiets specifieks als elektro-of automonteur kunnen kinderen later leren als ze daar voor kiezen.

Ik ben het niet met je eens dat er niemand (althans zo lees ik je capslock iemand) op school verstand heeft van programmeren. Er zijn juist veel ontwikkelingen op dat gebied, er bestaan leuke apps. Kinderen leren de grondbeginselen van het programmeren vaak al in de kleuterklas met de Bee-bot. Mijn dochter heeft zeer uitgebreid leren programmeren op zowel de basisschool als nu op het VWO+. Die docenten weten echt wel waar ze over praten.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 23:05 
Volwassene

Ik heb daar hele andere ervaringen mee. Op de school van mijn middelste is er voor de computerwizzkids zelfs een hele aparte groep in het leven geroepen om aan die behoefte en talenten tegemoet te komen. Ook van andere scholen weet ik dat ze zulke groepen hebben. En dan niet alleen op programmeer-gebied maar ook op b.v. artistiek gebied.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 16:08 
Volwassene

We staan aan de vooravond van robotisering. En zeer grote sociale veranderingen omdat niet langer iedereen nodig is voor de primaire productie/sales en whatnot. Ongetwijfeld zullen er andere beroepen deze plaats innemen.

Het is mijn gevoel dat de her inrichting van onderwijs grote invloed zal hebben op de toekomst van ons land. Graag deel ik met jullie wat ik hierover heb gelezen en geleerd. Maar ik hoor ook graag terug wat jullie hiervan vinden.

Parallel hieraan verwacht ik wel de oprichting van particulier onderwijs. Of juist nieuwe initiatieven binnen regulier onderwijs.

Mijn vraag is dus, wat vinden jullie van 2032?

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 16:15 
Volwassene

In reactie op je opmerking m.b.t. programmeren. Dat is afwezig bij onze school. Terwijl als dat online beschikbaar zou zijn geweest was het op alle scholen in NL er.

Ik mis materiaal leer en algemene technieken.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2017, 08:20 
Volwassene

Muziekschuur schreef:
In reactie op je opmerking m.b.t. programmeren. Dat is afwezig bij onze school. Terwijl als dat online beschikbaar zou zijn geweest was het op alle scholen in NL er.

Dat werkt toch een beetje anders. Iedere school heeft een verplicht deel en een vrij deel in het curriculum. De ene school zat dat vrije deel invullen met veel kunstactiviteiten, de andere met programmeren. Als de einddoelen maar gehaald worden. Het is niet zo dat als iets op 'jouw' school niet gegeven wordt er helemaal niet is. Andersom is het niet zo dat als iets op een bepaalde school wel gegeven wordt, het dan op alle scholen in Nederland zo moet zijn. Scholen kunnen zich profileren en onderscheiden door bijvoorbeeld veel techniek te geven. Of veel muziek, of een hb-afdeling te hebben. Of het dan altijd naar wens verloopt is een tweede.

Ik snap soms je manier van vragen en antwoorden niet helemaal. Je stelt zaken in mijn ogen soms heftig en ook best negatief. Ook ik heb een negatieve ervaring met een school, maar ben toen verder gaan zoeken naar een andere, in mijn ogen, betere school. En die heb ik toen gevonden. Ik vind het zelf te ver gaan om dan alle scholen negatief neer te zetten. Misschien is dat ook niet wat je wilt, maar zo komt het wel op mij over.

Dit initiatief om te praten over onderwijsvernieuwing lijkt mij mooi. Er worden diverse partijen bij betrokken, er is wel degelijk inspraak. Waarom dan zo negatief neerzetten?

BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 12:25 
Volwassene

meisjesmam schreef:

Pleit je dan voor een vorm van praktisch onderwijs op de basisschool? Persoonlijk ben ik van mening dat er zeker techniekonderwijs moet zijn, maar zoiets specifieks als elektro-of automonteur kunnen kinderen later leren als ze daar voor kiezen.

Ik ben het niet met je eens dat er niemand (althans zo lees ik je capslock iemand) op school verstand heeft van programmeren. Er zijn juist veel ontwikkelingen op dat gebied, er bestaan leuke apps. Kinderen leren de grondbeginselen van het programmeren vaak al in de kleuterklas met de Bee-bot. Mijn dochter heeft zeer uitgebreid leren programmeren op zowel de basisschool als nu op het VWO+. Die docenten weten echt wel waar ze over praten.

Lijkt me vreemd om juist zaken als autotechniek of electro maar te verschuiven naar later....juist wat kinderen in deze (basis) school tijd opsteken moet interesses aanwakkeren.
Nu al klaagt men over te weinig technici .....komt volgens mij ook omdat er steeds minder aandacht op het BO voor zoiets is.

Ik leerde , 50 jaar geleden is dat, op het BO al solderen, houtsnedes maken, en nog zo wat meer dingen.
In die tijd kozen ook nog velen voor praktische techniek scholen (LTS,MTS) , ook nog als ze slim genoeg waren voor havo of vwo.
Velen konden dan ook hun eigen fiets en later brommer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Leerde je het niet op school dan had je wel een straatgenoot/vriendje die je dat leerde. En zo rolde je vanzelf de technische beroepen in bij gebleken vaardigheid en interesse...
Nu moet een dure fietsen maker dat doen.

Mijn kinderen leerden dat niet meer op school (wel van mij overigens).
Waarbij mijn kind dus reparaties uitvoerde aan brommers van schoolgenoten ....met las apparaat, als VWOér.
Er was vrijwel geen ander die dat kon.

En direct na het BO is er eigenlijk geen echt technische school meer.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 13:19 
Volwassene

Ik weet niet of je nog kinderen op de basisschool hebt maar daar wordt hier juist door de projectmatige manier van werken veel aandacht besteed aan allerlei verschillende richtingen. Vaak komen er ouders voorlichting geven over van alles en nog wat.
Het grote mankement is dat het hele echte lagere beroepsonderwijs wegbezuinigd is. En daar valt dus het gat. Hoewel er voor technische kinderen wel mogelijkheden zijn zoals b.v. het vmbo van het scheepvaart- en transportcollege, de grafische vmbo's, de groencolleges. Maar dan praat je vaak weer niet over de begaafdere leerlingen die daar terechtkomen.

En zaken als banden plakken, breien lijken me nou bij uitstek taken die tot de verantwoordelijkheid van ouders horen.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 13:52 
Volwassene

Het is ook het gemak denk ik. Ouders werken veel, en willen in hun vrije tijd geen fietsbanden meer plakken. "Alles wat je kunt laten doen, moet je niet zelf doen". Vroeger was het meer noodzaak, omdat mensen geen geld over hadden voor een fietsenmaker. Tegenwoordig ligt dat voor veel mensen (niet allemaal) anders.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 14:06 
Volwassene

Daar heb je gelijk in. Ik leerde banden plakken zodra ik 7 jaar was. Mijn opa was fietsenmaker en vond dat zijn kleinkinderen zich op dat gebied moesten kunnen redden. :wink:

BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 14:26 
Volwassene

Even ter verduidelijking: ik pleit niet voor helemaal geen techniek binnen het basisonderwijs. Dat moet er juist wel zijn en dat schreef ik ook. Ik vind alleen dat je je af moet vragen hoe ver je daar in gaat. Haal een fiets naar binnen en bekijk alle onderdelen. Plak een band. Wees creatief. Maar zoals muziekschuur zegt dat tienjarigen soms al de eerste skills laten zien van automonteur, zo zullen er ook tienjarigen zijn die die skills laten zien op het gebied van verzorging. Of programmeren. Of...

Je kunt dit allemaal projectmatig aan de orde laten komen, maar volgens mij kun je niet alles bij het onderwijs leggen. Een band kun je ook thuis leren plakken. Knutselen aan een brommer kan ook buiten school. Interesse aanwakkeren lijkt me zeer belangrijk, maar een beroepsopleiding integreren in het basisonderwijs lijkt mij een stap verder...

BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 14:58 
Volwassene

Bandenplakken zullen de meeste ouders nog wel kunnen, een versnellingsnaaf demonteren en weer monteren gaat wat verder maar lijkt me nog wel weg gelegd voor groep 7 en 8.

Solderen en lassen...reparatie van frame buizen door er een net iets grotere buis omheen te leggen en vast te solderen/lassen... is ook leuk werk voor de handiger kinderen. (dit heeft overigens niets met HB te maken). Wel "hard" solderen...koper solderen voor nodig als je nog niet gaat lassen en eigenlijk alleen met stalen fietsen uit te voeren.

En je kunt ook mbv van wat fietsresten een zijspan aan een andere (stations) fiets maken....om de wat creatieveren aan het werk te zetten. Hoeft niet veel te kosten maar is als groepswerk wel leuk. Iets waar ik met wat kinderen mee bezig geweest ben toen oudste 11-12 jaar was.
Of je maakt een frame voor een multi persoons tandem.

Moet er natuurlijk wel iemand op het BO de vaardigheid hebben om de kinderen hierin te ondersteunen als je dat daar wilt doen.

Overigens was ik als kind zelf meer bezig met elektrische schakelingen maken. Vanaf 6-7 jaar af al....toen nog met batterij spanning.
En wist ik dus wat "hotel schakelaars" waren.
Maar daarnaast heb ik ook nog een boekomslag geweven op een weefgetouw ....die ik nu nog heb.

Uiteraard was dit buiten school om in tegenstelling tot het eerder genoemde solderen en hout/linoleum snedes maken.

BerichtGeplaatst: 03 aug 2017, 22:12 
Volwassene

We testen tegenwoordig op 'executieve functies'. Om daar een 'diagnose' op te kunnen baseren. We zien 'scheve intelligentie ontwikkeling'. Als scholen daar hele verhalen op willen bouwen dan zou daar ook in 'onderricht' plaats dienen te vinden ter voorkoming.

Deze week nog een stuk in het NRC dat er 25% diagnoses zijn op scholen. Dat is een absurd aantal.

Deze week ook nieuws over de eerste asperge oogst robot. De Stratenmaker robot zal snel volgen. En vele varianten. We hebben dringend allerlei technici nodig met een zeer hoog technisch nivo. Met mijn achtergrond in het P&O vak en kennis van technische cv's zie ik dat we al heel lang te laat technische vaardigheden onderrichten.

Steve Wozniak programmeerde al op zijn 14e. Als iemand een talent heeft manifesteert zich dat al vanaf 11 jaar. We zijn te laat bij talent. Dat is een reden om meer techniek vak docenten toe te voegen. En of het curriculum sterk aan te passen.

BerichtGeplaatst: 03 aug 2017, 22:47 
Volwassene

Op onze basisschool krijgen kinderen van groep 6, 7 en 8 technieklessen op een vmbo-school in de buurt. Compleet met solderen en schakelingen maken. Erg leuk.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2017, 19:45 
Volwassene

Vind iedereen hier dat ze vrije keuze hebben gehad. Bij de schoolkeuze van hun kind? En zien we niet een hiaat bij het technische en creatieve kind? Heb jij misschien een goed idee?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2017, 20:44 
Volwassene

Vrije keus....m'n neus.
Voor het creatieve kind is soms een school te vinden....de antroposofische scholen leggen hier meer nadruk op.
Voor het technische kind (op hoog niveau) is mij absoluut niets bekend tot de universiteit.....ofwel, papa en mama....regel dat zelf maar. Helemaal op het BO, vrijwel helemaal op het VO.

(Technasia bestonden nog niet voor oudste.....of die wat zouden zijn betwijfel ik echter nog steeds....ik zie niet dat je daar leert lassen en bank draaien in combinatie met bv modelbouw.)

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]