Alle ervaringsverhalen (op dit forum en op mijn werk) brengen mij tot het volgende rijtje beschermende factoren (in willekeurige volgorde) die mogelijk een rol spelen:
- relativeringsvermogen (eerst bij ouders, daarna bij kind)
- verwachtingen van ouders op basis van hun eigen ervaringen (ouders die zelf als kind problemen hebben ervaren door hun begaafdheid lijken het soms moeilijker te hebben om hun kind door het onderwijs te loodsen)
- een omgeving die in staat is dingen te doen/zoeken die passen bij kind en zich niet gek laat maken door hetgeen anderen daarvan zeggen (voorbeelden: niet letten op leeftijdsaanduidingen (bij speelgoed, maar ook bij start muziekles), wel elke dag na schooltijd naar club/vereniging/muziekles/vriendjes ook als 'iedereen' zegt dat dat niet goed is voor een kind van 7)
- goede grote motoriek (waardoor kind sneller door oudere kinderen wordt geaccepteerd bij buiten spelen en in pauzes)
- executieve functies kind (in aanleg of ontwikkeld door er al op jonge leeftijd van gebruik te moeten maken door psssend aanbod)
- ontwikkelingsgelijken waardoor een kind al vroeg positieve ervaringen opdoet als het probeert contact te maken op zijn niveau
- vroeg belangstelling voor schoolse zaken zoals lezen en rekenen waardoor de voorsprong op school vroeg opvalt
- uitdagingen buiten school die een kind ervaringen bieden met oefenen, fouten maken, doorzetten, verliezen etc.