Het is nu 26 jun 2019, 12:13

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Adviesbureau gezocht voor HB peuter (regio Leiden)
BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 11:23 
Volwassene

Wij zijn opzoek naar een bureau dat ons advies en handvatten kan geven over de begeleiding van onze net 3 jarige dochter m.b.t. haar gedrag en haar sociale ontwikkeling. Advies voor ons in de thuissituatie en advies voor de leidsters op de peuterspeelzaal.
Wij wonen in de regio Leiden.

Heeft iemand ervaringen met advies bureau die u zou willen delen om ons te helpen de voor ons juiste match te vinden?
Een goede match wat verder uit de buurt vinden wij geen probleem.

Alvast heel veel dank,
Jolanda

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Adviesbureau gezocht voor HB peuter (regio Leiden)
BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 17:29 
Volwassene

Ik zou je het advies geven om rond te kijken op de site van Ieku advies zij schrijft ook over jonge kinderen. Misschien vind je herkenning, ze heeft naar blijkt ook een speciale folder gemaakt,maar die heb ik zelf mogenlijk (nog) niet gelezen want de site is vernieuwd. Achteraf (te laat) ging er een wereld voor mijn open toen ik bepaalde informatie op de site las. (Veel herkenning)

https://www.ieku.nl/jonge-hoogbegaafde-kinderen-4/

Onze begeleidster begeleid ook peuters (en hun gezinnen) maar dat is niet bij jou in de buurt. Wil je toch meer weten stuur dan een pb. Ook sommige peuters vinden het heel fijn om ontwikkelingsgelijken te treffen met een aangepast speelgoed aanbod.

Dit artikel is misschien ook interresant en hierin wordt een praktijk in Gouda genoemd en dat is misschien vanuit Leiden wel haalbaar. Het genoemde boek lijkt mij (voor jou) interresant maar ik heb het zelf niet gelezen. Je moet dus zelf bepalen, het is dus geen reclame, of je er iets mee kan. De waarheid is en dat komt in dit artikel ook goed tot uiting, dat er naar hoogbegaafdheid nog te weinig "goed" onderzoek is gedaan.

https://lisetteschrijft.nl/baby-peuter-hoogbegaafd/

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 11:05 
Volwassene

Beste Zoonmoeder,

De site van IeKu had ik inderdaad al gevonden. Héél veel goede informatie. We hadden haar al op het optie lijstje staan. Echter het kunnen schrijven van goede informatieve teksten is geen garantie dat iemand ook goed een klik met jonge kinderen kan maken en bruikbaar toegespitst advies kan geven. Daarom was ik op zoek naar ervaringen van ouders met peuters. Wie weet zit er iemand naast de deur die een minder uitgebreide website heeft, maar helemaal geweldig is voor ons. (Zo bleek er in mijn straat een draagdoekconsulent te zitten, kwam ik te laat achter.) Als ik je goed begrijp heb je geen ervaring met IeKu als coach/adviseur?

Een speelgroep zou helemaal fantastisch zijn. Hier in Leiden zit wel een peuterplusgroep echter die is héél erg gericht op het bieden van uitdaging. Prachtig voor kinderen die zich een aantal dagen per week vervelen op de kinderopvang, echter wij hebben de luxe om haar alle dagen thuis te kunnen houden en precies in te spelen op wat op elk moment haar interesse heeft. Ze is naar de psz gegaan omdat ze zei dat ze met andere kindjes wou spelen. Juist dat lukt daar nu steeds minder goed. Nu begint haar uitspraak begint achteruit te gaan,net als haar tekeningen.
We hebben overwogen om haar toch naar die plus klas te laten gaan, er is dan wel geen speelgelegenheid, maar wel peers. Echter dit is op hetzelfde tijdstip als peuter/kleuter gym, en daar heeft ze veel plezier in. Zowel sociaal als lekker uitleven. Bij gestructureerde spel activiteiten is er blijkbaar net wat houvast, zodat ze wel met de anderen tot interactie komt. Bovendien is ze er pas welkom wanneer ze zindelijk is, een gebied waarop ze dus niet voorloopt.
Alle clubs die ik op internet gevonden heb beginnen vanaf ongeveer groep 3 , nl. Pharos en Hint. Dus tips over peer speelmogelijkheden voor 3 jarigen zijn welkom.

Ook een PB over de ervaring met het bureau waar je zelf in zee bent gegaan of tips waar op te letten bij het selecteren van een consult zijn welkom.

De tip voor het boek is erg nuttig, daar ga ik zeker achteraan.

Dank je wel,
Jolanda

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 11:51 
Volwassene

Ik heb je een pb gestuurd

BerichtGeplaatst: 08 jun 2019, 11:39 
Volwassene

Citaat:
Hier in Leiden zit wel een peuterplusgroep echter die is héél erg gericht op het bieden van uitdaging. Prachtig voor kinderen die zich een aantal dagen per week vervelen op de kinderopvang, echter wij hebben de luxe om haar alle dagen thuis te kunnen houden en precies in te spelen op wat op elk moment haar interesse heeft. Ze is naar de psz gegaan omdat ze zei dat ze met andere kindjes wou spelen

Op afstand kan natuurlijk niemand jullie situatie inschatten , ik ook niet. Maar hierbij een gedachte ter overweging.
Thuis inspelen op de behoefte van je kind is heel fijn voor kinderen, om zo gezien te worden in hun behoeften.
Je dochter geeft daarnaast zelf aan dat ze met andere kinderen wil spelen. Mooi dat ze dat zo duidelijk kan uiten. Ze merkt eigenlijk dat ze voor een evenwichtige ontwikkeling leeftijdsgenoten en ontwikkelingsgelujken nodig heeft, zou je kunnen zeggen.
Ik lees in je beschrijving dat je denkt dat de peuterplusklas er is voor kinderen die zich vervelen op de kinderopvang. Is die aanname wel juist?

Op de kinderopvang hebben kinderen de gelegenheid om vaste vriendschappen te ontwikkelen, omdat ze elkaar regelmatig zien. Bij een goede kinderopvang is er een balans tussen meedraaien in de groep en oog voor individuele behoeften van een kind. De groepsactiviteiten zijn ook een aanloop naar de kleuterklassen, waar ze ook aandacht moeten delen en samen leren spelen. Kinderen leren op de kinderopvang dus veel dingen die ze thuis in een een-op-een situatie niet kunnen leren. Ergens vergelijkbaar met spelen met een grote groep kinderen uit de buurt.

Een peuterplusklas ernaast kan fijn zijn om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten met wie een kind een goede aansluiting heeft. Veel hb-kinderen hebben een klik met oudere kinderen of andere hb-kinderen.
Groepsactiviteiten en individuele aandacht thuis vullen elkaar aan.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]