Het is nu 12 dec 2018, 07:14

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ervaring sova training nijmegen omgeving? waar op letten?
BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 12:19 
Volwassene

Ik ben op zoek naar een goede sova training (sociale vaardigheden training) in de buurt van Nijmegen. Zijn er hier gebruikers die ervaringen hebben? waar moet je op letten bij de keuze van een aanbieder? En zou een sovatraining het juiste middel zijn voor de volgende problematiek:

Mijn dochter is versneld en gaat volgend schooljaar naar groep 7 als net 9-jarige. Vorig jaar hebben we trubbels gehad met pesten en buitengesloten worden. Ik weet dat zij daar zelf ook haar aandeel in heeft: ze wil behoorlijk bepalend zijn in spel en liefst met één kind tegelijk. Andere kinderen hebben daar weinig trek in, gevolg: buitensluiten. het kan er ook mee te maken hebben dat ze geen/weinig peers heeft in de klas waardoor haar 'leiderschapskwaliteiten' richting de valkuil 'alles willen bepalen' gaan.
Nu hoor ik dat ze op vakantie ook vreselijke driftbuien heeft naar haar jongere zus en een vakantievriendinnetje en ze sluit zich af voor feedback van haar vader. Is een sova training hier geschikt voor of moeten we naar iets anders op zoek?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: ervaring sova training nijmegen omgeving? waar op letten?
BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 19:57 
Volwassene

Sova-training gaat volgens mij meer om weerbaarheid.

Ik weet niet zo goed hoe ik het gedrag van je dochter op moet vatten. Afgaande op je post is ze vrij bepalend een-op-een. Hoe vertaalt zich dat? Vertelt ze anderen wat ze wel en niet mogen? Dat kan vrij irritant zijn en ik snap dan wel dat kinderen daar op afknappen. Aan de andere kant snap ik je dochter misschien ook wel. Is ze op zoek naar veiligheid en/of wil ze graag een 'beste vriendin'? Is het dat ze graag vriendinnen wil maken, maar gewoon niet weet hoe?

Hopt ze van de een naar de ander of klampt ze zich vast aan een paar meisjes? In geval van het laatste zou ik proberen uit te zoeken wat ze in die meisjes vindt waar ze zich tot aangetrokken of veilig voelt.

Daarnaast vind ik persoonlijk groep 6 een rotjaar. Groepsdynamiek komt ineens stevig om de hoek kijken en de apenrots wordt bepaald. Een van mijn kinderen lag altijd lekker in de groep en had hordes vriendjes, tot hij in groep 6 kwam. In dat jaar kwam ineens aan de oppervlakte dat hij toch echt wel heel anders is dan de andere jongens en dat de dingen waar hij vroeger om bewonderd werd (muzikaliteit onder andere), waren lang ineens zo tof niet meer.

Ik kan me indenken dat onder meisjes dit soort gedrag ook zo is. Sommigen komen al in de pre-puberteit en krijgen wellicht interesse in jongens, make-up en dat soort zaken. Het is rot als je dan niet mee komt. (maar ook geen reden om maar te doen alsof en zo jezelf kwijt raken)

BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 20:25 
Volwassene

Ja, deels over weerbaarheid (heeft ze ook nodig omdat ze zich niet zo goed raad weet in het groepsproces in groep 6 en straks 7). en ook over bij jezelf blijven, en leren wat bepaalde opmerkingen die je soms in onschuld maakt, voor effect op anderen kunnen hebben. Dus ik denk dat ze er zeker wat aan zal hebben. Het gedrag wat jij noemt, noemde de juf van oudste ook. 'Meidenvenijn' heet dat dan bij meiden. Veel bewuster over groepjesvorming, spelen met wie er wanneer bij hoort etc. oudste weet daar ook nog niet goed raad mee dus ook daarvoor kan de sova helpen. ze had een vriendinnengroepje, maar daar verandert nu dus veel (die zijn ook 1 a 2 jr ouder), en haar beste vriendin gaat naar groep 6, dus die ziet ze veel minder volgend jaar.

Ik snap haar ook op een bepaalde manier wel hoor. Ze vindt het een beetje ingewikkeld met meer kinderen en kan veel beter 1 op 1. Dat probeert ze veilig te stellen. Maar die andere kinderen willen dat niet, die hebben ook andere vriendinnen waar ze wat mee willen doen. Dus ze schiet dan in haar uiterste, alsof ze alles onder controle wil houden.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 21:22 
Volwassene

Het meisje toch! Ik snap het wel hoor; ze heeft bevestiging nodig en waarschijnlijk ziet ze het als een afwijzing als een meisje met iemand anders wil spelen. Het is echter geen afwijzing! Ook al voelt het zo, maar dat ligt bij haar aangezien die andere meisjes daar geen last van hebben. Ik denk dat ik zou blijven hameren op het feit dat het geen afwijzing is als een meisje eens met iemand anders wil spelen.

Meidenvenijn is stom. Ik zie het ook bij mijn zoons in de klas. In groep 6 begon het een en ander te verschuiven en de nieuwe verhouding verschoven nog harder in groep 7. Nu gaan ze naar groep 8, maar ik ken een aantal meisjes die blij zijn als de basisschool klaar is en het jaar maar gaan uit zitten. Groep 6 was pittig wat hiërarchie betreft, maar misschien vond ik groep 7 nog pittiger.

Een van mijn zoons werd vanuit onzekerheid ook zo dwingend naar vriendjes toe. Uiteindelijk hebben we hem bij een soort creatieve therapeut laten helpen en zij (en hij) heeft haar werk goed gedaan! Is dat iets voor je dochter?

BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 23:32 
Volwassene

ja, precies. iets van speltherapie misschien.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2018, 12:11 
Volwassene

Misschien is een hb coach wel een geschiktere optie. Hier hebben ze op school rots en water gedaan, maar dat vond ik weinig verheffend.

Wij hebben de ervaring (met versneld meisje naar groep 6) dat het best pittig is, sociaal staande blijven, maar ze heeft er uiteindelijk wel van geleerd. Beetje zonder wrijving geen glans gevoel.
Niet versnellen had nog veel slechter geweest, maar dit terzijde.
De gesprekken met de coach en met ons heeft haar vooral ook inzicht opgeleverd. Hoe werkt het in de groep en hoe ben ik dan anders en hoe kan ik het dan aanpakken.

Ik heb ook met haar gesproken over groepsvorming, hoe dat vriendinnen op school beïnvloedt. Dan is het nog niet leuk als je buitengesloten wordt of last hebt van een popiejopie groepje, maar hier hielp het begrijpen wel bij de acceptatie en iets kunnen aanpassen in haar eigen gedrag. Groep 6/7 was erg pittig wat dat betreft. Groep 8 was minder vervelend, omdat iedereen meer in de laten leven/acceptatie modus gekomen was.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2018, 20:46 
Volwassene

Ja ik heb daar ook aan gedacht. Het probleem is dat we financieel absoluut niet de ruimte hebben om dit zelf te betalen. Dus zal het toch via meer reguliere kanalen moeten. En ik zit met het punt van de driftbuien... zou dat ook bij een hb coach aan de orde komen?

BerichtGeplaatst: 27 jul 2018, 10:13 
Volwassene

Het is ons gelukt om via PGB een vergoeding te krijgen voor een hb-deskundige. Deze deskundige richt zich op sociaal-emotionele problematiek. Ze werkt ook met hb-kinderen in een groep. Nu is dat niet in de buurt van Nijmegen maar ik wil evt. wel met je meedenken om een PGB te verkrijgen. Misschien heb je een hulpverlener op het oog die geschikt lijkt. In ieder geval biedt het huidige beleid ook ruimte om zonder DSM-diagnose voor hulp/vergoeding in aanmerking te komen als er sociaal-emotionele problematiek speelt. Ik zeg eerlijk dat om voor een vergoeding in aanmerking te komen je meestal wel een lange adem moet hebben, hoewel ik van bepaalde mensen (hb-kinderen) ook positieve verhalen hoor, die krijgen tot mijn verbazing vrij makkelijk hulp via jeugdhulp aangeboden. (Het is handig dat je vooraf al een beetje weet wat nodig is en waar je dat kan krijgen) De waarheid is dat toewijzing heel afhankelijk is van de gemeente, maar zelfs van de medewerker die je treft.

In ieder geval heeft hier het Sociaal team/Jeugdteam in in onze situatie geoordeeld dat reguliere Sovatraining niet zinvol was en dat ons eigen plan beter was. Hoewel ik erg blij ben met onze hulpverlener ben ik er van overtuigd dat ook andere insteken zoals creatief therapie e.d. kunnen helpen. Er is niet één weg naar Rome. Zelf vind ik het wel belangrijk dat de hulpverlener op de hoogte is van hb-problematiek. Het zelfbepalende in het spel en de driftbuien kan heel goed samenhangen met hb-problematiek. Het kan inderdaad zijn dat je dochter ook behoefte heeft aan peers. In ieder geval zag ik bij mijn zoon na een sessie al een groot verschil, terwijl hij op school de sociale aansluiting aan het verliezen was, kwam hij letterlijk dansend van geluk, na de eerste bijeenkomst (hb-pubergroep) thuis. Eindelijk was er begeleiding en waren er kinderen die hem begrepen. (Frappant: voor het eerst waren er ook kinderen die hem bij bepaalde spelletjes versloegen en alleen al zoiets simpels is goed voor zijn zelfbeeld) Onze begeleidster geeft zowel, indien nodig, individuele begeleiding, begeleiding in de groep, als ouderbegeleiding. Naast deze begeleiding is het natuurlijk ook belangrijk dat het kind passend onderwijs krijgt, het kan zijn dat een groot deel van het probleem, mede ontstaat door niet passend onderwijs. Iemand met verstand van hb-problematiek kan dat vaak duiden. Persoonlijk vind ik het dus belangrijk dat de hulpverlener ook verstand heeft van hb-problematiek als het kind (vermoedelijk) hb is.

Ik praatte eerder in mijn reactie over PGB maar het kan ook zijn dat in jullie gemeente er geschikte hulpverleners zijn die rechtstreeks vergoed worden, die dus gecontracteerd zijn door jullie gemeente. In sommige gevallen kan je dan rechtstreeks door worden verwezen door je huisarts. Maar mijn ervaring is ook dat lang niet alle hulpverleners even veel verstand hebben van hb-problematiek, of dat ze bepaalde onderdelen niet in hun pakket hebben. Ik ben bij onze begeleidster (sociaal-emotioneel) toevallig terecht gekomen doordat de hb-psycholoog aangaf dat onze zoon voor een gezond zelfbeeld peers nodig had en daarin kan ze zelf niks bieden. Mijn jongste zoon, ook al zit hij met allemaal "slimme" kinderen in de klas, hij zit op het vwo, mist hij nog steeds peers. Hij gaat daarom naar een kamp met peers. Tot mijn "verbazing" heeft hij er echt zin in. Mijn zoon is niet sociaal-onhandig, het blijkt dat hij behoefte heeft aan peers. Het kan zijn dat je dochter sociaal helemaal niet onhandig is al ze onder peers is en het lijkt mij belangrijk omdat te onderzoeken. Ook op het vwo, waar alle kinderen slim zijn, loopt mijn zoon er tegen aan dat hij peers mist. Ondanks dat ik over individuele begeleiding e.d. en we dus sociaal-emotionele begeleiding hebben gezocht, zit de oorsprong van het probleem/de problemen vooral in een niet passende onderwijsomgeving en langdurig onderpresteren. Alle drie de hb-deskundigen geven onafhankelijk van elkaar aan dat dat het grootste probleem is.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2018, 12:58 
Volwassene

Zoonmoeder, ik denk niet dat het bij dit meisje gaat om langdurig onderpresteren of iets. Een gebrek aan peers zou kunnen, maar die tover je ook niet uit een hoge hoed en daarnaast kun je je afvragen of het al dan niet hebben van peers van invloed is op het dominante en boze gedrag dat dit meisje laat zien.

Zoals ik het lees gedraagt ze zich dominant en dwingend. Het zou kunnen dat ze in wezen een angstig en onzeker meisje is dat misschien sociaal gezien op dit moment niet zo handig is. Vergeet niet dat ze versneld is en dat de meiden in haar klas een jaar ouder zijn. Dat lijkt niet veel, maar mijn ervaring is dat kinderen in groep 6 en 7 heel ander gedrag laten zien dan dat ze in groep 5 deden. Dat zegt niet dat ze onhandig is, maar dat ze voor nu op sociaal gebied even niet mee kan komen.

Ik denk eerder dat ze in een neerwaartse spiraal is gekomen: sociaal niet zo handig in deze groep, zoekt daardoor houvast door dwingend gedrag te laten zien en krijgt de deksel op haar neus. Ze wordt dan bevestigd in het sociaal niet zo handig zijn, wat haar angstiger maakt en waardoor ze (nog) dwingend(er) gedrag laat zien.

Los van alle hb-problematieken (al spreek ik daar zelf niet graag over) zou ik insteken op familiebanden (hoe gaan de leden in het gezin allemaal met elkaar om) en daar hulp bij zoeken. Wordt dit gedrag (onbewust) gestimuleerd of beloond? Hoe gaat school om met dit gedrag? Kunnen school en ouders beter samenwerken om dit gedrag proberen om te buigen?

BerichtGeplaatst: 27 jul 2018, 19:19 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Het zou kunnen dat ze in wezen een angstig en onzeker meisje is dat misschien sociaal gezien op dit moment niet zo handig is.
Nee, in wezen is ze absoluut niet angstig en onzeker. Ze is normaal gesproken vrolijk, out going, vol plannen etc. en na even de kat uit de boom kijken durft ze van alles.
Ik denk dat gemis aan peers zeker een onderdeel van het probleem is. Het bepalende gedrag is niet nieuw (al vanaf jongsafaan deed ze dit), maar normaal gesproken is het niet zo állesbeheersend en lokt het ook geen woedeuitbarstingen uit. Toen ze 5-6 was, speelde ze een keer met een slim meisje met evenveel plannen en ideeen, ik dacht eerst: dat gaat giga mis. Maar het tegendeel was waar. ze ging juist met de ideeen van dat meisje mee. Helaas heeft ze die kinderen niet op school. Ja, ze heeft wel moeite zich staande te houden bij de grotere kinderen, maar ik denk dat ze ook probeert om zich aan te passen, waardoor haar gevoel van sociaal gedrag totaal in de war raakt.

Van langdurig onderpresteren is inderdaad geen sprake. Of misschien wel relatief onderpresteren, dat zou kunnen. Wel heeft ze te maken met faalangst en (soms) een fixed mindset.

Hoe meer ik er over na denk, hoe meer ik eigenlijk ook de connecties met het hb -zijn zie.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2018, 20:03 
Volwassene

Zou ze dan niet meer gebaat zijn bij meer contact met andere (hoog)begaafde kinderen? Ze kan dan in sociaal opzicht meer succeservaringen opdoen.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2018, 20:41 
Volwassene

ja, haha, maar waar trek je daar zo snel een potje van open?

Het zal zeker helpen, en we proberen haar ook te stimuleren om het buiten school wel op te zoeken. Maar dat is toch niet alles en het helpt niet bij de situatie waar ze nu op school nou eenmaal in zit. Ze komt nu in groep 7-8 en ze zal op deze school ook blijven, tenzij er hele rare dingen gebeuren. Het is praktisch en financieel voor ons niet haalbaar om haar naar een andere /hb school te laten gaan.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2018, 22:36 
Volwassene

Speeldagen bij Hint of Pharos of afspreken via dit forum? Wellicht een groepstraining bij iemand die vooral werkt met (hoog)begaafde kinderen?
Onze jongste kon het sociale gedoe in de klas beter handelen als hij na schooltijd voldoende positivieve ervaringen met andere kinderen had.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2018, 10:08 
Volwassene

ja, ik ga daar meer werk van maken.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2018, 14:35 
Volwassene

Veel sovatrainingen worden gegeven in een lokaal, met een paar juffen en nog wat kinderen. Veel kinderen kunnen daar heel gewenst de antwoorden geven die de trainers willen horen en de opdrahten toen. Ze weten wel hoe het moet, maar blijkbaar lukt het in de situaties gewoon niet om het toe te passen.

Als je voor een training kiest zou ik voor een actieve training gaan. Rots en Water is daar goed geschikt voor. Deze werkt veel meer met lichaamstaal en soms juist een grens stellen en soms ook met de rest mee bewegen.

Al moet ik zeggen dat het contact met peers zoals hierboven genoemd goed klinkt!

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]