Het is nu 25 mei 2020, 15:27

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Faalangst XXXL, 5 jaar. Begeleiding, cursus?
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 21:44 
Volwassene

Nu de scholen dicht zijn, wordt pijnlijk duidelijk hoe diep het perfectionisme en de faalangst van dochter L zit. Hier hebben we echt hulp bij nodig, een boek of website gaat het 'm niet doen en op school gaan ze dit ook niet oplossen. Wie heeft tips voor begeleiding of therapie op dit gebied? Ze is pas 5, dus dat is lastig, en door haar faalangst scoorde ze net onder de magische 130-grens maar het is iedereen duidelijk dat ze slimmer is dan de score aangeeft (ik heb begeleiding/plusklassen gezien die strikt vasthouden aan de 130, vandaar dat ik dat erbij vermeld). We wonen in Rotterdam, maar kunnen best reizen. Bij voorbaat veel dank!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Faalangst XXXL, 5 jaar. Begeleiding, cursus?
BerichtGeplaatst: 02 apr 2020, 17:13 
Volwassene

Voor een vijf-jarige zou ik thuis werken aan de faalangst en perfectionisme ipv denken aan begeleidingstraject. Allebei mijn jongens hebben er last van gehad, jongste het meest. Uitdaging aanbieden, veel spelletjes spelen waar ook het kind gewoon verliest, praten over je eigen fouten en laten zien dat je daar zelf geen probleem mee hebt. Fouten zijn goed is vaak gezegd bij ons thuis, ook als je geen fouten maakt, kan je ook niet leren.

Er is veel op internet te lezen, en met name nu omdat je toch thuisonderwijs geeft, kan je zorgen voor materiaal op niveau. Alle de jongens zijn versneld, maart thuis werken ze nog een jaar hoger, juist om hun te ervaren wat is om met iets mee te worstelen. Zeker nu zou ik de school programme negeren (we hebben gezegd dat we ervoor zorgen dat de basis good zit) en geven de kinderen beter passend werk.

Je kan ook kiezen om juist geen huiswerk te geven en aan de faalangst werken door spelletjes te spelen.

Ik denk dat een traject of begeleiding weinig zin heeft voor zo een jonge kind.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2020, 17:40 
Volwassene

Thuis eraan werken proberen we, al tijden. Alle dingen die je noemt, doen we of proberen we. Spelletjes spelen weigert ze. Opdrachten doet ze niet. Eigenlijk doet ze gewoon niks waarbij er eventueel iets fout zou kunnen gaan. Zelfs tekenen doet ze heel weinig en loopt altijd uit op frustratie. Ze heeft totaal geen boodschap aan uitspraken als 'zonder fouten leer je niet' of 'van proberen kan je leren' ('ik wil niet leren, ik moet het gewoon kunnen!'). Ik heb dus het gevoel dat mijn trucendoos leeg is. Daarom zou ik graag hulp willen.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2020, 19:53 
Volwassene

Misschien iets als speltherapie? Ik zie bij ons op school dat sommige kinderen die heel erg vastzitten hier wel echt baat bij hebben (een van mijn collega's is speltherapeut en doet dit 'erbij')

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020, 07:28 
Volwassene

Ik heb het weleens eerder genoemd, maar zelf het goede voorbeeld geven? Dus als ouder iets aanpakken wat echt nieuw voor je is? Een dans leren, een muziekinstrument bespelen, een muurtje gaan betegelen, Arabisch leren enzovoorts. En vooral de fouten niet verbergen. Sommige kinderen (mensen) leren door af te kijken bij anderen (ik ben er zelf een voorbeeld van).
Dingen als "Van proberen kun je leren" zijn voor mij loze uitspraken, maar van iemand zich niet uit het veld laten slaan door fouten heb ik wel veel opgestoken.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020, 10:15 
Volwassene

Is voor haar duidelijk dat ze in het verleden dingen heeft geleerd of heeft ze de indruk dat ze alles meteen kon? Heb je foto's of filmpjes waar zichtbaar is dat ze eerst niet kon lopen en later wel, of dat ze in tweewoordzinnen praatte en later in hele zinnen? Misschien vindt ze oefenen minder eng als ze ziet dat ze in het verleden al heel vaak (onbewust) heeft geoefend.
Overigens is het voor kleuters best normaal dat ze het gevoel hebben dat dingen opeens lukken, zonder te oefenen. Kleuters leren vaak incidenteel en oudere kinderen leren vaker intentioneel. Het kan ook zijn dat ze, ondanks haar ontwikkelingsvoorsprong, nog niet echt toe is aan intentioneel leren. Dan zou je ook kunnen overwegen om het accent te leggen op lekker bezig zijn en minder nadruk te leggen op leren en oefenen. Ondertussen blijf je zelf wel het goede voorbeeld geven natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020, 12:45 
Volwassene

Wat naar voor jullie dochter. En begrijpelijk ook naar en frustrerend voor jullie als ouders....
Waar wordt ze blij van? Wat vindt ze leuk om te doen? En zie je daar dan nog aanknopingspunten om te 'leren'?
Succes!

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020, 13:52 
Volwassene

Dank allemaal voor jullie reacties!

Ze hoeft van mij helemaal niet te leren hoor, daar heeft ze tijd zat voor. Het probleem is dat ze gewoon nauwelijks iets doet, uit angst te falen, en regelmatig compleet van streek is omdat er iets niet goed ging. Ze zit niet lekker in haar vel, is zo onzeker en zit zichzelf zo dwars. Het is denk ik ook deel van een groter probleem, ze is op school nooit echt gezien en heeft totaal geen aansluiting met klasgenoten, speelt eigenlijk alleen met haar zus en broertje, doet op school ook niets.

Ze wordt blij van spelen met water, beestjes zoeken, dingen ontdekken. Dat doen we dus ook. Proefjes, kijken wat er gebeurt. Brood bakken. Ze leert dus ook zeker dingen, dat is niet mijn zorg. En daar wordt ze blij van, dat vind ik ook erg belangrijk.

Het goede voorbeeld geven doe ik zeker, maar lijkt niet echt door te dringen. Ik zal eens zoeken naar filmpjes waarin ze iets nog niet goed kon, leuke tip!

Speltherapie neem ik ook mee als idee. Ze zit best met zichzelf in de knoop denk ik, dus misschien zou het goed zijn om wat breder te kijken.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020, 15:42 
Volwassene

Ok, dus ze speelt wel als het spel niet een winnaar of een "goede oplossing" heeft. Dat is fijn.

Wat je misschien zou kunnen proberen (en ik heb dus geen idee of het gaat werken)...

Als je nou een aantrekkelijk "zelfcorrigerend" spel aanschaft (smartgames, andere puzzels, oid)... Dus waarbij ze zelf eenvoudig kan zien of ze de oplossing gevonden heeft. En als dat nou helemaal nieuw is en niet lijkt op wat ze op school gebruiken... En als je daar nou eens helemaal geen uitleg of aanmoediging bij geeft, en vooral niet kijkt of vraagt hoe het gaat, en op geen enkele manier laat merken dat het je interesseert of ze met dit spel speelt...
Zou het dan beter gaan? Zou het beter gaan als ze er 100% op kan vertrouwen dat niemand gaat kijken of vragen hoe het gaat, dat niemand het kan zien als ze fouten maakt en die razendsnel verbetert?

Als zoiets werkt dan kun je meer van dat soort materialen aanschaffen en die materialen misschien iets meer richting 'schools' laten gaan (bijvoorbeeld een niet te makkelijke 'loco' of 'electro').

En verder is er nog de computer. Daar kun je ook heel veel van leren, en die is lekker onpersoonlijk. Fouten maken in een computerprogramma is voor veel kinderen veel minder erg dan fouten maken voor je ouders of leerkracht! Vooral als de computer alleen je beste resultaat onthoudt. Je zou met het hele gezin Chessity kunnen gaan doen. Is nu gratis tot 22 april. Dan kunnen de andere gezinsleden meteen het goede voorbeeld geven.

voorsteltopic

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]