Het is nu 23 maart 2019, 12:03

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tester gezocht HB en dyslexie
BerichtGeplaatst: 15 dec 2018, 14:50 
Volwassene

Voor onze zoon zijn we op zoek naar een tester met kennis/verstand van hb die ook op dyslexie kan testen.

Zoon zit inmiddels in 3 vwo en eigenlijk komt de vraag of hij dyslectisch is regelmatig terug (en wordt dat steeds weer ontkracht). Omdat hij altijd snel klaar is met toetsen dacht ik dat hij er niet heel veel aan zou hebben om het officiële label te hebben omdat extra tijd hem toch niet zou helpen.
Nu hij een profiel moet gaan kiezen blijkt er toch ook een ander voordeel te zijn: als je dyslectisch bent mag je een ander vak kiezen (passend bij je profiel) ipv een moderne taal. Dus blijkt het opeens toch wel de moeite waard te zijn om het maar eens echt een keer grondig uit te zoeken.

Hebben jullie suggesties voor een tester in de regio amersfoort - amsterdam - utrecht (maar als je juist een hele goed daarbuiten weet hoor ik dat ook graag)?
Er zijn veel bureau's die dyslexie tests kunnen afnemen, sommigen zeggen ook HB expertise te hebben, maar ik lees soms ook verhalen over dat die HB expertise niet veel voorstelt... School was erg te spreken over een bepaald bureau waar ik zulke dingen over lees, en zei ook iets over dyslexie wat me niet leek kloppen (dyslexie is dyslexie, het maakt niet uit wat iemand's IQ is). Daarom ben ik dus op zoek naar andere suggesties!

Alvast bedankt,
Emmie

Berichttitel: Re: Tester gezocht HB en dyslexie
BerichtGeplaatst: 15 dec 2018, 15:47 
Volwassene

Je hebt een pb.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 dec 2018, 18:59 
Volwassene

Geen ervaring met een tester, maar wel met een dochter die dyslexie heeft. Tijdens het onderzoek naar dyslexie werd ook een intelligentietest afgenomen en hier bleek een performale score van 141 en een 120+ verbale score. Bij mijn weten wordt intelligentie eigenlijk altijd meegenomen in een dyslexie-onderzoek, om een lager iq als mogelijke oorzaak uit te sluiten. Net zoals gehoor, zicht, ontwikkeling en geheugen wordt meegenomen in principe.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2018, 20:30 
Volwassene

Citaat:
dyslexie is dyslexie, het maakt niet uit wat iemand's IQ is
Volgens de diagnostische criteria is dat waar, met uitzondering van mensen met een heel laag IQ. Er is namelijk geen sterk verband tussen technisch lezen/spelling en IQ, in ieder geval veel minder sterk dan de relatie tussen rekenen/begrijpend lezen en IQ. Er is op dit moment wel onderzoek gaande naar dyslexie bij hoogbegaafde leerlingen. Mogelijk manifesteert het zich toch anders, omdat hoogbegaafde leerlingen soms kunnen compenseren. Vooruitlopend op nieuwe criteria zijn er testbureaus die wel rekening houden met een hoog IQ.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2018, 18:06 
Volwassene

Ergens lijkt het me wel logisch dat iq en dyslexie niet gelinkt zijn. Maar het is misschien wel zo dat je met verschillende iq's de testen anders maakt.
Omdt het bij mijn zoon steeds maar weer terug blijft komen en er steed ook weer redenen zijn om toch te denken dat het niet zo is wil ik graag een goede test laten afnemen, zodat het nu eindelijk duidelijk is. Er zijn zoveel testbureaus en de websites beloven van alles. Echt lastig om daar op af te gaan. Jullie ervaringen zijn dus erg gewenst!
Ik ben wel heel nieuwsgierig wat die testbureaus anders doen. Wordt dit ook al algemween geaccepteerd?

BerichtGeplaatst: 18 dec 2018, 22:46 
Volwassene

De naam van de tester van de jongste inmiddels in pb doorgegeven. Volgens mij werd bij haar wel degelijk haar dyslexie in combinatie met haar iq bekeken. Ze is volgens mij vergeleken met een andere normgroep als ik me dat goed herinner.

Bij signaleringstesten in de brugklas scoorde ze niet slecht genoeg, ze heeft destijds wel meegedaan aan een onderzoek van de universiteit Utrecht naar dyslexie en hoogbegaafdheid, daar kwam toen wel mogelijk dyslexie uit. Dat hebben we toen verder uit laten zoeken. Was een lang traject, want ze moest eerst ook nog een half jaar RT hebben om therapieresistentie aan te tonen. De diagnose kreeg ze toen pas halverwege de tweede klas.
Ben er achteraf nog blij mee, eerst had ze een NT profiel, dus sowieso de mogelijkheid tot vrijstelling van de moderne vreemde taal, maar na doubleren in de vijfde is ze gewisseld naar EM, en dat kon alleen omdat ze de dyslexieverklaring had.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 19:49 
Volwassene

Voor de mogelijkheid van ontheffing voor de tweede vreemde taal zonder diagnose zie deze brief van de minister.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... l-atheneum

De mogelijkheid is geregeld in het inrichtingsbesluit VO. De brief van de minister geeft uitleg hoe scholen met dit artikel om moeten gaan.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 21 dec 2018, 07:51 
Volwassene

Dankjewel Smaragd!!

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 21:09 
Volwassene

Zoon is getest en blijkt toch wel dyslectisch... Ik ben er nog steeds verbaasd over dat dat op de basisschool nooit echt serieus werd overwogen. Hij scoorde met spelling dus vaak in de IV, niet V en dus werd onderzoek niet vergoed. En school vond hem te goed lezen.

Ik heb gekozen voor een tester die ook een WISCIII test afnam. Uiteindelijk denk ik dat dit voor hem het verschil maakte.
Als ik het goed heb begrepen wordt je op de basisschool vergeleken met het gemiddelde niveau. Dat is tot een leeftijd van 13 jaar. Daarna word je vergeleken met verschillende categorieen (op school niveau, dacht ik).
Zoon is nu 14,5 en ik denk dat het in zijn voordeel is dat hij na zijn 13e getest is. Niet voor de vergoeding trouwens, want die krijgen we natuurlijk niet meer, maar dat was ook al niet zo toen hij jonger was omdat hij ''te goed'' las en niet in cito scoregroep V viel. Maar ik bedoel dat het voordelig is voor hem omdat hij weliswaar vergeleken met de gemiddelde leerling niet slecht genoeg scoort om dyslectisch te zijn, maar vergeleken met kinderen die meer in dezelfde categorie zitten wel...

Ik dacht, ik post het hier, omdat ik niet wist dat het zo werkte, en dat als een slim kind op de basisschool net niet dyslectisch is, dat dus na zijn/haar 13 toch kan blijken te zijn, vanwege de andere vergelijkingsgroepen.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]