Het is nu 19 dec 2018, 05:18

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil tussen broer en zus
BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 11:03 
Volwassene

Mijn oudste heeft een IQ van ongeveer 90. Het IQ van mijn jongste is ongeveer 130. Het levert regelmatig een hoop onbegrip en frustraties op. Nu gaat het redelijk, maar het is een wankel evenwicht.
Wij benadrukken dat we van elkaar kunnen leren, elkaar helpen waar nodig en we dat kunnen. Dat verschillen er nu eenmaal zijn en dat iedereen even lief en belangrijk vinden etc.

Zijn er meer gezinnen waar dit zo is? Hoe gaan jullie hiermee om?

Berichttitel: Re: Verschil tussen broer en zus
BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 11:29 
Volwassene

Dat lijkt me heel erg lastig zeg. Niet alleen voor jullie, ouders, maar ook voor je oudste. Want je jongste zal hem vermoedelijk in van alles voorbij gaan en daar moet je maar mee om kunnen gaan. Pubers zijn toch al kwetsbaar en kunnen problemen hebben met hun zelfbeeld.

Mijn kinderen verschillen niet zoveel van elkaar qua intelligentie, ik ben dus niet bekend met de situatie die jij beschrijft. Maar jongste dreigde jaren geleden wel oudste voorbij te gaan. Hij ging gewoon sneller, mede doordat school hem eerder (h)erkende en hem meer ruimte gaf. Daardoor kwamen de kinderen een paar keer bij elkaar in de klas (combigroepen). Maar dat is niet hetzelfde natuurlijk. Want mijn oudste wist van zichzelf dat ze ook redelijk slim was, dus het bracht haar niet aan het twijfelen.

Wij hebben altijd benadrukt dat iedereen zijn eigen sterke en minder sterke punten heeft, en dat dat ook prima is. Je hoeft niet overal even goed in te zijn. De een is slim en kan goed leren, de ander kan misschien prachtige dingen met zijn handen maken, of heel goed gitaar spelen, of heel goed tekenen. Ik noem maar wat.
Ook hebben we voorbeelden benoemd vanuit onze omgeving van mensen die misschien minder intelligent waren, maar die bv wel heel erg lief, of altijd vrolijk/optimistisch. Om toch te laten zien dat slim zijn wel voordelen heeft, maar dat je niet superslim hoeft te zijn om toch een mooi leven te hebben of iets voor een ander te kunnen betekenen.

Uitleg dat slim zijn geen garantie is voor een succesvol leven want dat daarbij nog meer komt kijken (doorzettingsvermogen, hard werken), hielp ook. Veel slimme kinderen ontwikkelen een fixed mindset (hoef je natuurlijk niet zo te benoemen) en doen alleen dat wat ze zeker denken te kunnen. Dingen als doorzetten, afmaken, inspanning leveren, hebben ze niet geleerd omdat dingen te lang te gemakkelijk gingen. Iemand die wat minder intelligent is, leert meestal wél om op school te werken. En kan daardoor ver komen - want hij is al gewend om te werken.

Verder voor beide kinderen regelmatig quality time, dus echt één op één aandacht. Soms gewoon thuis, een andere keer was het een uitje. Nou is dat met een puber misschien lastiger, die willen niet altijd meer iets met papa of mama doen. Maar als hij nog wel wil, zou ik het zeker doen.

Als je oudste er erg veel last van heeft, is het misschien een idee om iemand voor hem te zoeken waar hij mee kan praten? Integratieve kindertherapie bijvoorbeeld, die kan tot een jaar of 16 worden ingezet. Maar een andere vorm van therapie kan natuurlijk ook.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 11:51 
Volwassene

Ze hebben, op 1 jaar na, nooit bij elkaar op school gezeten. Dat scheelt een hele hoop. Het maakt helaas ook dat ze minder samen delen.
Mijn oudste moet heel hard werken om voldoendes te halen. Ik vind het zo knap van hem, dat hij daar echt voor gaat. Mijn dochter moet dat knopje nog vinden ;-)
Gek genoeg is het de jongste die het er het meest moeilijk mee heeft. Ze is heel loyaal en wilde gevoelsmatig niet sneller gaan dan haar broer. Zij heeft hulp gekregen daarbij en dat heeft goed geholpen. Nu mag ze van zichzelf sneller zijn en haar broer helpen.
Ook wij benadrukken dat iedereen weer andere kwaliteiten heeft en dat een hoog IQ iets is wat je krijgt, maar waar je zelf iets mee moet doen.
Opvoeden op verschillende niveaus......een fijne uitdaging!

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 13:05 
Volwassene

Kirsten schreef:
Opvoeden op verschillende niveaus......een fijne uitdaging!
Dat lijkt me inderdaad een behoorlijke uitdaging!

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 14:09 
Volwassene

Hoi Kirsten,

Mijn eigen kinderen hebben gelukkig een IQ dat dicht bij elkaar ligt, als opvoeder heb ik dus geen ervaring met deze situatie. Als kind echter wel.

Ik ben zelf hoogbegaafd, maar mijn 2 jaar oudere broer heeft een gemiddeld IQ en moest net zoals jij schrijft over je zoon hard zijn best doen om voldoendes te halen en werkte daar dan ook hard voor.

Mijn broer vond het vaak lastig dat ik slimmer was, dat ik "alles" beter kon dan hij (zo voelde hij dat).
Omdat mijn broer zo hard werkte en ook nog met zo'n slim zusje te dealen had werd hij door mijn ouders de hemel in geprezen om zijn zelfvertrouwen te versterken.
Ondertussen haalde ik heel hoge cijfers, deed het erg goed bij de sport en de muziek. Maar ik kreeg nooit dezelfde waardering, ik was immers nou eenmaal slim en mij kwam het wel aanwaaien. Mijn ouders zagen echter niet dat ik altijd super gemotiveerd hard werkte om iets te bereiken. Misschien kostte het mij dan wel minder moeite dan mijn broer, maar ook ik had complimentjes nodig voor mijn harde werken. Ik was slim, ik kwam er toch wel, dus "alle" aandacht ging naar mijn broer.

Ik heb natuurlijk geen idee of dit bij jullie speelt, maar ik wil je toch meegeven dat je er voor moet waken dat je inzet en prestaties van je zoon "hoger" waardeert omdat hij er meer moeite voor moet doen. Je dochter doet op haar manier ook haar best.
Juist omdat zij het "moeite doen en hard werken" nog niet helemaal ontdekt heeft zoals je schrijft is het heel belangrijk dat je haar flink complimenteert als ze ergens haar best voor doet, ergens voor oefent, als ze doorzet als het niet direct lukt etc. Complimenteer vooral het proces en niet de prestatie op zich. Zowel bij je dochter als bij je zoon.

Overigens is het bij mijn eigen kinderen wel zo dat de middelste de oudste op bepaalde vlakken ook al een poosje heeft ingehaald, maar het benoemen van ieders kwaliteiten en dat verschillen er mogen zijn helpt in dit geval wel. Oudste is overigens op andere vlakken wel weer duidelijk verder dan middelste, dus dat maakt het makkelijker om hier mee om te gaan.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 16:00 
Volwassene

Net als Jamathi geen echte ervaring hier thuis, want maar 1 kind. Wel over mijn eigen situatie kan ik hier iets over zeggen. Toen mijn jongere zus na mij geboren werd was ze in haar hele ontwikkeling langzamer dan de mijne. Mijn moeder maakte zich hier zorgen over, want ze ging er niet van uit dat mijn ontwikkeling sneller dan gemiddeld ging, maar dacht dat mijn zus allerlei achterstanden had. Ongemerkt is mijn zus zo haar hele leven behandeld. Ongewild ging het altijd over de knappe dingen die ik al kon en werden haar talenten een beetje "vergeten". Dit ging absoluut niet met opzet, maar gebeurde gewoon zo al lette mijn moeder wel enigszins op dat ze wel eens schouderklopjes kreeg. Op school was mijn zus een dromer, nooit bij de les, huiswerk daar gingen uren inzitten omdat ze niet doorwerkte dus daar ging de aanpak van "het minder slimmere kind" eigenlijk gewoon door. Zo is ze zich ook gaan gedragen en gaan voelen door de jaren heen. Ze had enorm talent voor muziek en kunst, maar daar werd niks mee gedaan :( mede doordat er geen voorzieningen waren waar we opgroeiden. Mijn zus heeft er altijd onder geleden dat ze als de minder slimme dochter werd behandeld en voelde zich daardoor altijd in mijn schaduw gezet.

Van mijzelf weet ik inmiddels dat ik HB ben, maar het zou me inmiddels niet verbazen als het IQ van mijn zus veel hoger dan het mijne ligt. Ze werd alleen niet herkend en erkend. (inmiddels is ze wel wat met haar muzikale talent gaan doen, en klimt langzaam op uit een dal :D ) Ik wil hiermee niet zeggen dat je oudste wellicht ook HB is, maar wel dat je ervoor moet waken ook zijn talenten te benoemen en je trots over beide kinderen overbrengt. Het lijkt me in ieder geval heel moeilijk 2 heel verschillende kinderen groot te brengen.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 16:48 
Volwassene

Wat fijn al deze reacties!
Om alle ballen in de lucht te houden, voelt soms als een echte circusact. Maar daar zullen meer moeders ook moeite mee hebben. Mijn zoon heeft ook nog eens te kampen met een ass. Om het geheel nog een beetje ingewikkelder te maken.
Het lijkt alsof ze om de beurt een hulpvraag hebben. Ondertussen ben ik ervaringsdeskundige aan het worden op meerdere gebieden.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 17:14 
Volwassene

Hier 4 hb-kinderen, maar tussen de oudste twee zit een behoorlijk verschil in intelligentie en snelheid. Oudste is anderhalf jaar ouder dan haar broer maar haar broer is haar al ruim een jaar voorbij met rekenen. Oudste haalt alleen maar I+, maar tweede is haar finaal voorbij en zit op bepaalde gebieden op 3-vwo-niveau, op andere gebieden absoluut nog niet maar we verwachten dat hij met zijn 7 jaar dit jaar basisschool-uit is.
Wat hier hielp is om de goede punten van oudste te benadrukken, tweede doet dat ook, oudste houdt heel veel van lezen en kan dat beter.
Ze spelen beide een muziekinstrument en tweede heeft een hogere vingervlugheid, oudste speelt langzamer maar nauwkeuriger.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 20:00 
Volwassene

Chloé schreef:
Net als Jamathi geen echte ervaring hier thuis, want maar 1 kind. Wel over mijn eigen situatie kan ik hier iets over zeggen. Toen mijn jongere zus na mij geboren werd was ze in haar hele ontwikkeling langzamer dan de mijne. Mijn moeder maakte zich hier zorgen over, want ze ging er niet van uit dat mijn ontwikkeling sneller dan gemiddeld ging, maar dacht dat mijn zus allerlei achterstanden had. Ongemerkt is mijn zus zo haar hele leven behandeld. Ongewild ging het altijd over de knappe dingen die ik al kon en werden haar talenten een beetje "vergeten". Dit ging absoluut niet met opzet, maar gebeurde gewoon zo al lette mijn moeder wel enigszins op dat ze wel eens schouderklopjes kreeg. Op school was mijn zus een dromer, nooit bij de les, huiswerk daar gingen uren inzitten omdat ze niet doorwerkte dus daar ging de aanpak van "het minder slimmere kind" eigenlijk gewoon door. Zo is ze zich ook gaan gedragen en gaan voelen door de jaren heen. Ze had enorm talent voor muziek en kunst, maar daar werd niks mee gedaan :( mede doordat er geen voorzieningen waren waar we opgroeiden. Mijn zus heeft er altijd onder geleden dat ze als de minder slimme dochter werd behandeld en voelde zich daardoor altijd in mijn schaduw gezet.

Van mijzelf weet ik inmiddels dat ik HB ben, maar het zou me inmiddels niet verbazen als het IQ van mijn zus veel hoger dan het mijne ligt. Ze werd alleen niet herkend en erkend. (inmiddels is ze wel wat met haar muzikale talent gaan doen, en klimt langzaam op uit een dal :D ) Ik wil hiermee niet zeggen dat je oudste wellicht ook HB is, maar wel dat je ervoor moet waken ook zijn talenten te benoemen en je trots over beide kinderen overbrengt. Het lijkt me in ieder geval heel moeilijk 2 heel verschillende kinderen groot te brengen.

Het lijkt wel of je het over mij en mijn zus hebt! Ik had de lat vrij hoog gelegd en omdat mijn ouders bangs waren dat om ons teveel te vergelijken, werd er van mijn zusje weinig verwacht. Er werd altijd gezegd dat zij niet net zo hoog als ik hoefde te scoren. Lief bedoeld, maar tegelijk werd juist steeds benadrukt dat zij minder zou zijn. De lat werd bij haar veel te laag gelegd. Ik weet niet of zij slimmer dan ik is, maar zeker wel veel slimmer dan zij zelf denkt.

De oudste is hb-getest, de jongste niet, maar het moet heel raar zijn als zij niet hb is. Zij is 2,3 jaar jonger dan haar broer, maar op sommige gebieden zit ze al bijna op zijn niveau. Dit is voor haar broer soms wel slikken. Wij benadrukken ook steeds ieder eigen kwaliteiten, maar toch blijft het lastig. Oudste is nog lang niet nachtzindelijk, terwijl S al weleens een nacht droog was. T was hier heel verdrietig over, want het is hem nog niet gelukt. Heel sneu, en het enige wat we dan kunnen doen is weer aangeven dat bij hem andere dingen weer goed lukken.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 21:39 
Volwassene

Oudste is (h?)b.

Tweeling (jongen) schat ik gemiddeld in. Meisje daarentegen loopt een stuk bij hem op voor, ik schat bij haar in dat ze misschien nog wel slimmer is dan de oudste. De tijd zal dit uitwijzen.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 00:06 
Volwassene

oh wat herkenbaar.. Mijn zusje heeft vaak geroepen hoe oneerlijk het was dat zij hard moest leren om een 7 te halen op mavo-niveau terwijl ik zonder leren een 7 haalde op havo-niveau. Zij kan echter wel leren, ik niet....

Lijkt me een lastige opgave/pittige uitdaging om ervoor te zorgen dat er geen afgunst/jaloezie is. Maar ook wel leuk dat je je kinderen zo specifiek om hun eigen talenten kunt bewonderen, want die zullen ze allebei hebben.

Boe is alleen thuis, maar ik zie wel verschilen met oudere nichten/neef. Die zijn soms ook wel verbaasd dat Boe al dingen kan die zij op schoo aan het leren zijn. Maar gelukkig doen ze er niet moeilijk over, ze vinden het juist wel leuk/knap van hem.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 10:05 
Volwassene

Hier is het al jaren dweilen met de kraan open om het gezellig te houden. Ze schelen 3,5 jaar. Officieel 17 punten verschil Zoon 145+ en Dochter 128, dus die heeft helemaal niets met dat HB gezeur te maken, haar woorden natuurlijk. Dus het IQ scheelt niet eens zoveel maar veel meer wat ze er mee doen.

Op de BO viel zij op, heel muzikaal, vaak solo gezongen, een keer zelfs zichzelf begeleidend op de piano, sprak beter Engels dan de leerkrachten ed. Alleen automatiseren en tempo bij rekenen was een probleem, daar veel RT voor gehad. Zoon viel op school niet echt op en was thuis of driftig of aan het janken of allebei, ook jaren lang met een overstuur kind vertrokken bij familie.

Het VO ging haar niet echt goed af, en het interesseerde haar vanaf het begin geen lor, wat we ook probeerde. Begonnen op het TTVWO, halverwege de tweede andere school, VWO van 3VWO naar 4 Havo (tegen mijn zin, buiten mij om) 4 Havo prompt nog eens, naar de vijfde, gezakt met 5 onvoldoendes van de 8 examens, half jaartje bij de Etos gestaan en nu, van uit huis, nog 2 vakken staatsexamen, waar ik in ieder geval als een berg tegen op zie, maandag gaan "we" beginnen.

Zoon gaat als een tierelier, elk jaar over met een mooie lijst, meedoen aan internationale olympiades etc. nu 5VWO. Hij is haar op alle cognitieve fronten voorbij.
Waardoor we dus de volgende situaties krijgen: Zoon heeft iets geleerd bij Maatschappijleer, is het er natuurlijk :wink: (puber) niet mee eens vraagt daar aan tafel over, er ontstaat een levendige discussie, Dochter gaat steeds harder zuchtte, vraagt of het ook over iets kan gaan wat normale mensen interesseert Zoon vraagt "definieer normaal" Dochter stampt naar boven. En dat dan in 50 tinten donkergrijs :roll: .

En ondertussen zit Dochter óók te zuchten over de "domme dozen" waarmee ze in de winkel staat, die als/dan taalfouten maken en denken dat water drijft op olie. En zit ze studenten kamers te kijken op zo'n groot mogelijke afstand van het ouderlijk huis.

Wordt nog een pittig halfjaartje (dacht ik vorig jaar ook).

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]