Het is nu 10 dec 2018, 10:40

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: artikel in psychologie over beelddenken
BerichtGeplaatst: 21 jun 2013, 10:09 
Volwassene

Ik las bij de huisarts het blad psychologie van maart dit jaar. Daarin stond een artikel over beelddenken en wel dat dat helemaal niet bestaat. Het zou een oude uitspraak zijn, want in de hersenen kunnen ze niks vinden waarmee aangetoond kan worden dat beelddenkers anders denken.

Het werd vroeger gebruikt voor kinderen die moeite hadden met leren en lezen en die met plaatjes wel verder kwamen. Deze kinderen zouden volgens het artikel tegenwoordig AD(H)D of soortgelijke etiketjes krijgen.

Vond het toch erg apart, maar vooral wat doen onze kids dan? Dus als iemand roept dat beelddenken niet bestaat, noem ik het voortaan gewoon dat hij visueel is ingesteld. Is (bijna) hetzelfde, toch?

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: artikel in psychologie over beelddenken
BerichtGeplaatst: 21 jun 2013, 10:38 
­

Beeldonthouders is toch de nieuwe term :wink:

Denken in beelden mag niet gezegd worden, maar dat er mensen zijn die beter onthouden met behulp vanbeelden dat is dan wel weer mogelijk.

gr a3n

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013, 13:08 
Volwassene

Die houd ik er in. Mijn kids zijn dus beeldonthouders.

Gezeur eigenlijk, als je er heel kritisch over nadenkt, over hoe je het nou moet noemen. Volgens mij bedoelen we allemaal hetzelfde, toch?

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013, 16:34 
­

Eerlijk gezegd ben ik ook niet overtuigd dat mensen beelddenken (of dat niet doen). Het suggereert namelijk dat er iets kwalitatief anders is in de hersenen en dat betwijfel ik ten zeerste. De problemen die sommige mensen hebben met auditieve informatie komt allicht doordat ze visuele informatie makkelijker kunnen verwerken dan auditieve. Ik denk echter dat er op denkniveau weinig anders gebeurd dan bij ieder ander mens. (Als is het neurologisch lastig te definiëren wat 'denkniveau' is.) En áls dat al het geval zou zijn, zou de wereld niet zo zwart-wit zijn als de term beelddenkers doet vermoeden. Vandaar dat ik überhaupt altijd al de voorkeur heb gegeven aan 'visueel ingesteld' o.i.d.
Overigens spreken beelddenkers elkaar soms ook tegen. De een denkt dat spelling makkelijker is voor beelddenkers (je hebt het woord ooit gezien en weet dus hoe je het spelt), terwijl je ander denkt dat het juist moeilijker is omdat je beelden geen tekst bevatten (je hebt een visuele associatie bij een woord o.i.d.).

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013, 22:12 
Volwassene

Voor ik over hb las had ik er ook nooit van gehoord hoor. Wel van auditief, visueel en kinestetisch.

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 23 jun 2013, 19:30 
inactief

We kunnen niet ontkennen dat er een groep mensrn is die veel op elkaar lijken in wat we nu beelddenken noemen. Ik doe erg mijn best om dit ook wetenschappelijk aan te tonen, maar dat is inderdaad nog best lastig en tot nog toe nog niemand gelukt. Maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, want ook dat kun je niet aantonen! Maarvik ga gewoon door, en als ik masr genoeg mensen en kinderen blijf zien die als wetenschappelijk proefkonijn willen dienen, zal het vast wel gaan lukken!

BerichtGeplaatst: 23 jun 2013, 20:01 
Volwassene

Mee eens Evelyn. En het onderzoek zal zeker door blijven gaan. Zelf heb ik altijd moeite met de koppeling HB = vaak beelddenker. Omdat ik zelf -en ook veel anderen- juist verbaal sterk ben en in beelden denk. En ook op ruimtelijk inzicht scoor ik goed. Bij artikelen over beelddenken wordt altijd zo zwart-wit gedacht: of helemaal beelddenker, of helemaal niet. En beelddenkers zijn dan altijd dyslecten die moeite hebben met spelling e.d. Dat is misschien een deel van het plaatje en daarom vindt een groep mensen daar herkenning in. Maar het is niet het hele plaatje.
Ruimtelijk en visueel worden bijv altijd aan elkaar gekoppeld. Maar het is niet hetzelfde. Ik vond hierover bijvoorbeeld onderstaande tekst over ruimtelijk maar niet visueel denken:

Ruimtelijk, maar niet visueel denken (Spatial, but not visual thinking; Posted by Drs. Fernette and Brock Eide at http://www.blogger.com/)

Er zijn veel vormen van ruimtelijk denken en dit is niet hetzelfde als visueel denken.
Ruimtelijk denken kan visueel zijn, maar hoeft niet. Ruimtelijk denken is moeilijk te trainen, het is misschien wel de meest abstracte en on-bewuste manier van leren.
Ruimtelijk denken kan persoonlijke gebeurtenissen, herinneringen van bewegingen of manipulaties, of relaties tussen dingen betrekken. Het kan zicht, maar ook geluid, aanraking, of meer vormeloze sensaties betrekken. Ruimtelijk denken kan een serie van ideeen zijn, of mogelijkheden, of objecten, of inductieve sprongen gebaseerd op eerder geziene of ervaren patronen.
In een studie van Max Planck werden verschillende coordinatie stappen gezien die het brein moet doorlopen wanneer deze een ruimtelijke taak moet uitvoeren.

V is links van X. X is links van Z. Dus V is links van Z
De 1e stap wordt gedaan in occipital-temporal gebied (visueel /auditief overlap), daarna wordt de prefrontale cortex geactiveerd (integratie), de prefrontale en parietale lobes (multisensorisch, ruimtelijk) worden actief in het laatste validatie stadium.
Ruimtelijk denken en redeneren zijn moeilijk aan te leren, omdat deze het best geleerd kunnen worden tijdens directe ervaring, internalisatie, abstract (denken) en experimenteren.
Denk aan de paradox dat ruimtelijk denken met zich meebrengt; de beste manier om te trainen is zowel hands-on als niet hands-on benaderingen (abstract, visueel). Het is belangrijk dat creatieve ruimtelijke denkers volop van beide mogelijkheden krijgen; werken met modellen en materialen, maar ook ZONDER materialen om te kunnen inbeelden en problemen op te lossen.
Moeilijk te bevatten? Ruimtelijk denken is NIET met woorden en het HOEVEN geen visuele plaatjes te zijn.

Sterke ruimtelijke denkers zijn nodig in bijna alle wetenschappelijke en technische domeinen (inclusief video gaming en software ontwerp), ontwerpen, architectuur, in het leger, wiskunde en nog veel meer...

bron: http://www.berenvanjouwweg.nl/index.php?rt=begeleiding_hoogbegaafden&vsl=Visual_Spatial_Learner

BerichtGeplaatst: 27 jun 2013, 22:20 
inactief

Tja; ik heb geen idee hoe niet-beelddenkers denken. Ik weet wel dat er duidelijke verschillen zijn, zoals bv bij iemand de weg wijzen. Als je bij mij aankomt met straatnamen en nummers ben ik met 3 stappen al verdwaalt. Geeft dezelfde route visueel weer, en ik kan hem 10 jaar later nog vlekkeloos lopen.
Ook andere instructies neem ik visueel véél sneller op dan wanneer het een tekst is.
Als ik met iemand praat kijk ik veel meer naar wat ik zeg dan naar mijn gesprekspartner.
Als ik iets kwijt ben kijk ik allereerst naar het beeld in mijn hoofd van waar ik het het laatst gezien heb. Zodanig dat ik regelmatig niet eens zie dat het ding daar recht voor mijn neus ligt.
Een boek is geen hoop letters op papier, maar een film in mijn hoofd.
En zo zijn er nog wel meer dingen die ik met beelddenken (beeld-onthouden klinkt voor mij als geneuzel in de marge) associeer, en waarvan ik vaak gemerkt heb dat lang niet iedereen het zo doet.
Dat ik daarnaast ook zeer talig ben doet daar imo niks aan af: beelddenken is niet of/of, het is een glijdende schaal, en het is best mogelijk om tussen de beide kanten te schakelen.

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 28 jun 2013, 12:04 
Volwassene

Ik had een uitgebreide topic geschreven en die is verdwenen :_(.
In het kort: ik vond een interessante paper hierover. Daarin werden de oorspronkelijke Engelse termen verbaliser en imager van Riding genoemd, tegenwoordig zegt men visualiser. In de jaren 70 dacht men dat dat de uitersten van 1 dimensie in leerstijl waren. Maar het blijken twee verschillende dimensies te zijn zonder negatieve correlatie. Dus hoog scoren op beelddenken betekent niet laag scoren op talig denken. Ze staan los van elkaar. Je kunt in beide goed zijn. En iedereen is in aanleg in staat beide te doen. Maar je kunt wel relatief beter zijn in het een dan in het ander.
En in een ander onderzoek hadden ze wel op EEGa gezien dat er dan verschillende hersencellen gebruikt worden.

Groeten, bissi

BerichtGeplaatst: 28 jun 2013, 12:55 
­

@Bissi: Bedoel je dit topic?
Met de titel Beelddenkers vs woorddenkers: of of? of: en en?

BerichtGeplaatst: 28 jun 2013, 14:27 
­

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=7395214n

Jake is in meerdere opzichten een apart verhaal door de speciale ontwikkeling die hij doorgemaakt heeft en zijn mathematische begaafdheid, maar zijn manier van wiskunde 'zien' kwalificeert hem misschien wel als 'beelddenker'.

Bissi schrijft:
Citaat:
Dus hoog scoren op beelddenken betekent niet laag scoren op talig denken. Ze staan los van elkaar. Je kunt in beide goed zijn.

Dat dacht ik ook altijd al (omdat ik nou toevallig talig ben en ook beeldend ingesteld).
Ik denk dat vele denkstijlen binnen een persoon 'beschikbaar zijn'. Sommige zijn formeel en aangeleerd (bijvoorbeeld wat wij onder 'logisch denken' verstaan', andere komen meer intuitief uit een persoon.
Dat sommige personen van nature meer affiniteit met bepaalde denkstijlen hebben of ontwikkelen lijkt mij persoonlijk niet zo gek.

Ik schrok ooit omdat een begaafdheidsdeskundige (in meerdere opzichten trouwens zeer goed onderlegd verder) mijn zoon aan de hand van mijn verhaal als beelddenker categoriseerde.
Hij moest leren om de laatjes in zijn hoofd te vullen om alles netjes op te slaan.
Nou dat leek mij wat overbodig in zijn geval, prima dataprocessor die jongen. Zou willen dat zijn kamer net zo georganiseerd was als zijn brein...

BerichtGeplaatst: 28 jun 2013, 19:40 
Volwassene

Pompom schreef:
@Bissi: Bedoel je dit topic?
Met de titel Beelddenkers vs woorddenkers: of of? of: en en?

Nee, dank je voor het opzoeken, die bedoelde ik niet. Ik had moeten zeggen 'post' en niet topic.
Voor wie geïnteresseerd is, dit zijn links naar de betreffende papers:
- duidelijke uitleg over verbalisers en imagers, dus beelddenken versus verbaal: http://sites.temple.edu/andrewmendelson/files/2011/07/JOC-VVQ.pdf
- paper over leerstijlen en aanpassen van lesstof aan bijv beelddenkers: http://onderzoekonderwijs.net/2013/06/18/do-learners-really-know-best-urban-legends-in-education/
- paper over neurologisch verschil in hersenactiviteit bij verbaliser en visualiser (beetje lelijke versie): http://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/10092/660/3/12606034_conf%20EEG%20paper.pdf.txt

Heb ik eindelijk een (deel van een antwoord), ik vroeg me dat al langer af. Voor docenten is het wel nuttig te weten dat studenten die verbaal niet sterk zijn niet in alle gevallen geholpen zijn met een uitleg in plaatjes. Dat hangt dus van het soort lesstof en het lesdoel af.
En ook voor studenten is het goed om te beseffen dat je uiteindelijk in staat bent om zowel verbaal als visueel te leren, ondanks een eventuele voorkeur. Daarmee voorkom je misschien een fixed mindset: 'ik kan dit niet leren want ik ben een beelddenker' omzetten naar 'dit is misschien lastiger voor mij, maar het is wel te doen, ik kan dit ook'. (bij bijv vreemde-talen-onderwijs kreeg ik dat eerste als docent regelmatig te horen van studenten)

groeten, bissi

BerichtGeplaatst: 28 jun 2013, 19:43 
Volwassene

Schiet me ineens een situatie te binnen die ik vroeger regelmatig had. Had ik een proefwerk goed zitten leren en dan tijdens het proefwerk kwam ik niet op de uitleg. Maar ik kon wel melden dat het antwoord af te lezen was in de tweede grafiek op bladzijde 73 (of iets soortgelijks). Hoezo opslaan in beelden?!

Mahatma Gandhi

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]