Het is nu 10 dec 2018, 10:47

Pagina 2 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: hoogsensitief en hoogbegaafd
BerichtGeplaatst: 12 jun 2013, 20:46 
Volwassene

Leuk topic! Zoveel voer voor discussie en dat maakt het geheel zoveel rijker!

Sacha, helemaal eens met je uiting over E vs I, veel mensen denken dat als iemand stil is introvert is en iemand die sociaal is extravert, dat kan best zijn maar het gaan hem erover waar ze het meeste energie uithalen.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2013, 04:34 
Volwassene

Kijk, daar herken ik dan weer wel veel in. Inclusief de reacties van de buitenwereld op introvert gedrag. Leuk artikel om naar school te sturen, vinden ze vast interessant.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2014, 23:04 
Volwassene

Interessant, dat stukje over arousalniveau.

Wat ik mij afvraag over hooggevoeligheid. In hoeverre is er onderzoek gedaan naar lichamelijke hooggevoeligheid en wat voor invloed dat op een kind heeft?
Soms vraag ik mij af of hooggevoeligheid niet puur een sensorisch iets is.

Een van mijn kinderen eet heel moeilijk. Hypersensybiliteit in het mondgebied. Snel kokhalsen, geen stukjes kunnen verdragen, angst voor eten, eten niet warm kunnen eten enz.
Maar ik denk eigenlijk dat die sensybiliteit over zijn hele lichaam is.
Zijn zintuigen staan scherper afgesteld als de gemiddelde mens. Dat maakt het hele leven anders.
Als peper voor jou proeft zoals sambal voor normale mensen proeft. Als een tikje of duwtje voor jou voelt zoals een ander een klap voelt. Als een radio voor jou klinkt zoals een ander een concert beleefd... Dan is je hele wereld anders.

Ik dacht vroeger altijd dat emoties de oorzaak waren van hooggevoeligheid. Je bent een wat minder stabiel persoon.
Nu denk ik dat emoties van sensorisch hooggevoelige mensen eigenlijk normale uitingen zijn van wat je lichaam beleeft.
Iedereen die een hap sambal eet spuugt het uit. Na een concert ben je gevloerd en als iemand je slaat wordt je boos.

Weet iemand of er een verschil is tussen emotionele gevoeligheid en sensorische gevoeligheid? En of daar dingen over geschreven zijn?

BerichtGeplaatst: 01 maart 2014, 20:01 
inactief

Stip schreef:
Interessant, dat stukje over arousalniveau.

Wat ik mij afvraag over hooggevoeligheid. In hoeverre is er onderzoek gedaan naar lichamelijke hooggevoeligheid en wat voor invloed dat op een kind heeft?
Soms vraag ik mij af of hooggevoeligheid niet puur een sensorisch iets is.

Een van mijn kinderen eet heel moeilijk. Hypersensybiliteit in het mondgebied. Snel kokhalsen, geen stukjes kunnen verdragen, angst voor eten, eten niet warm kunnen eten enz.
Maar ik denk eigenlijk dat die sensybiliteit over zijn hele lichaam is.
Zijn zintuigen staan scherper afgesteld als de gemiddelde mens. Dat maakt het hele leven anders.
Als peper voor jou proeft zoals sambal voor normale mensen proeft. Als een tikje of duwtje voor jou voelt zoals een ander een klap voelt. Als een radio voor jou klinkt zoals een ander een concert beleefd... Dan is je hele wereld anders.

Ik dacht vroeger altijd dat emoties de oorzaak waren van hooggevoeligheid. Je bent een wat minder stabiel persoon.
Nu denk ik dat emoties van sensorisch hooggevoelige mensen eigenlijk normale uitingen zijn van wat je lichaam beleeft.
Iedereen die een hap sambal eet spuugt het uit. Na een concert ben je gevloerd en als iemand je slaat wordt je boos.

Weet iemand of er een verschil is tussen emotionele gevoeligheid en sensorische gevoeligheid? En of daar dingen over geschreven zijn?

Ja hoor, Dabrowski maakt een duidelijk onderscheid en heeft er nog wat gevoeligheden bij. :wink:
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Probleemkind/6_Dabrowski.html

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 2 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2