Het is nu 10 dec 2018, 10:16

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie heeft ervaring met het RED Dieet?
BerichtGeplaatst: 06 nov 2011, 09:56 
inactief

In verband met een ADHD component bij de kleine schildpad zijn we op het spoor gezet van het RED dieet.
Ik heb daar zo mijn bedenkingen over, mn na het bekijken van de website.

Iemand ervaring hiermee?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Wie heeft ervaring met het RED Dieet?
BerichtGeplaatst: 06 nov 2011, 10:06 
­

Geen ervaring. Maar wel interesse. Heb zo mijn ideeën over voeding en toevoegingen etc.
Ben dus wel benieuwd welke website je bedoelt en je bedenkingen.

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 06 nov 2011, 10:28 
inactief

geen ervaring maar ook interesse daar J hier ADHD heeft..

BerichtGeplaatst: 06 nov 2011, 19:17 
Volwassene

Is dat het dieet waarbij je in eerste instantie haast geen verschillende soorten voeding mag en dat langzaam uitbreidt om te zien waarop je kind negatief reageert?

Een kind dat in de klas van J heeft gezeten heeft dat een aantal jaar geleden gedaan, en dat heeft toen wel duidelijk resultaat gehad.

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

BerichtGeplaatst: 06 nov 2011, 21:34 
Volwassene

Ik heb door mijn kinderen veel ervaring met voedselallergie en daardoor veel gelezen over dit onderwerp. Ik ken geen kinderen persoonlijk die dit dieet volgen, maar heb wel ervaringsverhalen gehoord/gelezen en bij veel kinderen is het resultaat goed. Ik ben er ook van overtuigd dat het werkt. Voedsel kan zo'n verschil maken.

Wel is het voor de kinderen en (dus) voor de ouders erg zwaar. In het begin mag je maar erg weinig soorten voedingsmiddelen eten en als je daarvoor gewend bent alles te eten is dat best lastig. Ik merk dat al aan mijn kinderen. Door hun allergieën mogen ze al hun hele leven weinig soorten dingen eten. Zij zijn niet anders gewend en voelen zich beroerd als ze iets verkeerds eten, maar dan is het af en toe al erg frustrerend voor ze. Zij houden het vol omdat ze de consequenties van het wel eten vervelender vinden dan de consequenties van het niet eten.

Ik denk dus dat het alleen vol te houden is als het kind zelf merkt dat het zich fijner voelt zonder bepaalde voedingsmiddelen en het laten staan ervan voor hemzelf opweegt tegen het wel eten.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2011, 20:44 
inactief

Het dieet is bedacht door ene Dr. Perlscher. Dit blijkt een dierenarts te zijn.
Wat ik tegen dit dieet heb is het volgende: Je ontneemt kinderen die in de groei zitten belangrijke voedingsstoffen en vitamines. Ik weet niet of ik dit zou willen voor mijn kind. Wat ik nog meer zie als probleem is dat kinderen idd weinig mogen eten. Als je dan spreekt over ADHD-ers, dan heb je het dus over impulsieve kinderen, die zijn niet 24 uur per dag bij je als volwassene in de buurt. Wanneer een kind iets lekkers voorgehouden wordt, dan zal het er dus zelf aan moeten denken dat hij dit niet mag eten. Volgens mij is dit voor een ADHD-er niet te doen.

Anders is het met voedselallergie. Wanneer een kind dan zwicht voor iets wat hij niet mag, dan merkt hij de gevolgen vrijwel direct. Dan is het veel maskkelijker iets niet te nemen. Mijn zoon heeft een kippe-ei-eiwit allergie. Hij neemt af en toe toch ei. Hij weet wat de gevolgen hiervan zijn, maar af en toe neemt hij ze voor lief. Hij heeft ook ADHD. Ik kan me niet voorstellen dat hij iets zou laten staan wat hij lekker vind, omdat het niet mag, zonder dat hij hiervan de gevolgen merkt. Ja, de gevolgen zijn dan dat hij achteraf moppers krijgt. Dit is dan alweer een negatieve benadering voor kinderen die al zo vaak negatief benaderd worden.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2011, 21:10 
inactief

Uitslagen van het onderzoek staan in de Lancet (Volume 377, Issue 9764, Pages 494 - 503, 5 February 2011). UMC St. Radboud beveelt het aan, onder strikte supervisie.
Geen ervaring. Valt me wel op dat er maar 100 personen mee zijn getest, vind ik persoonlijk een klein aantal om heel stellige uitspraken over te doen.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2011, 21:49 
­

Mijn moeder is jaren geleden bij een natuurarts of homeopaat geweest.
Ze werd daar doorgemeten op gevoeligheden
Daar kwamen een aantal zaken uit zoals de bekende slechte e- nummers: e621 e635 en e210.
Champignons en nog wat zaken
Als ze toch zondigt, slaapt ze de hele nacht niet.
Er kan dus aardig wat uitkomen.
Persoonlijk zou ik eerst eens zo'n pad bewandelen en kijken wat daar uitkomt voor ik zelf een dieet met zo'n impact zou aangaan. Daarna kijken wat de effecten zijn.
Persoonlijk heb ik wel eens wat uitgetest.
Heb m. eens voor een paar weken geen chocoladeproducten laten eten. Ook eens alle melkproducten geschrapt.
Koolsoorten icm prei etc. Maar dat is goed te doen.
Persoonlijk denk ik dat we ziek worden van allerlei chemische rommel en toevoegingen en tekorten aan mineralen in onze bodem.
Maar ben ook niet fanatiek genoeg om echt puur biologisch te gaan eten en heb te weinig discipline om bepaalde lekkere zaken met slechte toevoegingen compleet te vermijden. :wink:
Maar ik let wel op bepaalde e nummers.

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011, 06:10 
inactief

ik heb idd het stuk over het dieet gelezen vind 100 man erg wieing om een goed beeld te krijgen en zou het zelf dus niet gaan toepassen.
Ik wil idd best dingen weg laten om te kijken of j er op reageert of hem via natuurarts laten meten.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2011, 16:07 
inactief

Niet alle posts gelezen... ff kort reageren:

als je het hebt over het eliminatie-dieet dan heb ik op werk meegemaakt bij een leerling die wonderbaarlijk tot rust kwam. Heel erg bijzonder !! Kan het bijna niet uitleggen hoeveel hij aanvankelijk flipte stuiterde en moeite had met focussen & het grote verschil daarna ...
Ik heb dus een positieve ervaring die vlot werkt.

Hij wordt begeleid vanuit Rotterdam. Is inmiddels van kaal naar opbouwen (voeding uitbreiden)
Het is evidence based en ik meen dat de onderzoeker ook bezig is geweest met het in ziekenfondspakketten te krijgen. Hoe ver dat is weet ik niet.
Hoopvol is dat het schijnt te werken voor een flink percentage kinderen met ADHD... weet niet uit mijn hoofd hoeveel. Dacht >50.

zou ik even moeten opzoeken

--> 64 % dus
http://www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuw ... -bij-adhd/

ah RED idd ; we hebben het over hetzelfde.
moeite van proberen waard !! :wink:
(ik bedoel: stel dat de hyperactiviteit een uiting is van een bepaalde voedselgevoeligheid komt zou je liever dat aan willen pakken dan lappen met medicatie toch?)

BerichtGeplaatst: 13 nov 2011, 09:29 
inactief

Dank voor jullie reacties,
Ik heb nog steeds behoorlijk mijn bedenkingen over het dieet, maar we gaan wel praten. De door de onderzoekster op haar site genoemde getallen zijn wel een heel rooskleurige uitleg van de kale onderzoeksresultaten.
We zullen zien.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2011, 02:01 
inactief

Ja, twee weken afzien maar aan de andere kant geen bijwerkingen.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2011, 16:43 
Volwassene

Het is wel langer dan 2 weken afzien hoor.

Voor een indruk kan je eens dit blog lezen:
http://mathijs-pvg.blogspot.com/

Deze jongen heeft het hele traject gevolgd, zijn ouders beschrijven het hele proces (niet de voeding in
detail, maar wel hoe zij het in hun leven hebben ingepast).

Ik heb me er ook flink in verdiept, aangezien in zelf ADHD (ADD) heb en we bij M. ook trekjes zien.
Maar het lijkt mij een dieet dat moeilijk vol te houden is. Ik als ADD-er zie mezelf dit organisatorisch
gezien niet volhouden, helaas.

Ben je zelf wel goed in plannen en organiseren dan ligt het natuurlijk al heel anders, maar daar ligt nou
net mijn grootste probleem.

Wel heb ik het e.e.a. per productgroep uitgeprobeerd.
Zo weet ik nu dat M. van yogi en niet-zure melkproducten erg boos en agressief wordt, en van producten
met salicylaten wordt ze heel druk.
Ook weet ik inmiddels dat ze met extra zinksuppletie veel beter tegen de salicylaten kan èn, ook nog eens
veel minder vaak en heftig verkouden is.

Op dit moment zijn er dus wel producten die we mijden en krijgt ze een multivitamine en daarnaast
extra Vit B6, vit B12 (ivm verminderde opname bij haar maagmedicatie), Zink en Magnesium en
een goed (daar zitten nogal verschillen in !) visolie-supplement.

Ik moet zeggen dat het sinds we deze weg ingeslagen zijn een stuk beter gaat. M. kan nu stil zitten tijdens
het eten, op school werkt ze steeds nauwkeuriger en zit beter stil en ze maakt niet meer continu geluid
( :banan: )

Ik geloof dus zeker dat er bij veel kinderen met ADHD(-symptomen) een relatie is met de voeding. Uitproberen
door voedingsmiddelen weg te laten kan heel eenvoudig en veilig, als je maar zorgt dat je kind geen voedingsstoffen
tekort krijgt.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 06 dec 2011, 21:33 
inactief

We hebben de oudste bij het starten van het eten van vast voedsel, als baby dus, ook laten 'bekijken' door een bekende omdat ik me zorgen maakte of ze ook allergisch was, i.v.m. haar allergische vader. Zij heeft toen een foto gependeld, maar dat wisten we later pas. Vervolgens kregen we een lijst met voedingsmiddelen: welke ze wel mocht, welke ze niet mocht, welke ze af en toe mocht (1 x per week) en welke ze niet elke dag mocht. Voor dochter betekent dit: geen appel(moes), roggebrood, light frisdrank, shoarma en uien.
Yoghurt mag ze bijvoorbeeld niet elke dag, hagelslag ook niet etc. Zoetstoffen is een slecht idee. Energiedrankjes zijn, wat mij betreft voor alle kinderen, not done. Winegums is ook een slecht idee.
Wanneer ze dingen eet die ze niet moet hebben of te vaak iets eet wat niet de bedoeling is, hebben we een kind met het gedrag van een ADHD-er. Waaronder: niet luisteren, niet aan te spreken op gedrag, niet te corrigeren en is dan niet voor rede vatbaar tot aan het hysterische, druk in haar hoofd, bewegingsonrust, brutaal, vervolgens het huilen, zichzelf ook niet begrijpen etc.
De jongste hebben we ook laten bekijken: zij mag alleen geen wortels.

Ja, ik lees alle verpakkingen om te kijken wat erin zit. Soms worden samenstellingen ook veranderd dat merk ik dan aan mijn kind en ga ik weer verpakkingen lezen. Bijvoorbeeld plotseling appel in een ranja, omdat alle A merken dat hebben.

Uiteindelijk is de manier waarop de alternatieve manier en het dieet de 'wetenschappelijke' manier, maar het werkt hetzelfde.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2011, 08:41 
inactief

ik wil in de vakantie wel een en ander proberen mbt voeding bij mijn kids maar red dieet daar kan ik niet genoeg voor plannen vrees ik idd..

BerichtGeplaatst: 07 dec 2011, 10:09 
inactief

Dank voor de link Jamathi!

BerichtGeplaatst: 07 dec 2011, 11:13 
inactief

Dank voor de link!
(wat een afschuwelijk dieet)

We zitten nu in de observatie fase, maar dat loopt niet zo heel geweldig, er zijn nl met verjaardag en sinterklaas weinig normale dagen!
Ga volgende afspraak dus maar verzetten.
Bovendien begin ik steeds meer te twijfelen....
(en het is ook nog behoorlijk duur!)

BerichtGeplaatst: 21 dec 2011, 16:41 
inactief

Wij hebben het dieet gevolgd. Het heette toen nog het PVG dieet, maar het gaat vast om hetzelfde dieet. Het gaat toch om het dieet van Mw. Pelsser?

Uit ervaring kan ik zeggen, dat het een heel streng dieet is. Je krijgt alleen een lijst met wat je kind mag eten. Alles wat daar niet op staat is verboden.
Ook kost het veel energie van ouders. Lang niet alles is te koop, dus je bent zelf ook aardig bezig in de keuken (gelukkig vind ik dat leuk). Sociaal is het ook zwaar. Verjaardagsfeestjes, vakanties, zijn echt lastig.

Maar, het effect van het dieet was verbluffend. Na een week of 4 was het gedrag van onze zoon echt enorm veranderd. Hij was altijd een enorme stuiterbal, kon zich slecht concentreren (behalve tv kijken), kon niet kleuren, ed.
Nu was kleuren zijn favoriete hobby. Was geconcentreerd met alles, echt geweldig. De juf op school vertelde dat ze hem bijna zou vergeten, en dat terwijl hij altijd en altijd aandacht vroeg.

Helaas lukte het bij ons kind maar niet om voedingsmiddelen toe te voegen aan het strengste dieet. Bijna op alles leek hij te reageren. Na een hele tijd zijn we daarom ook gestopt met het dieet. Als ik nu terugkijk hierop, denk ik dat hij elk nieuw voedingsmiddel erg spannend vond, en daarop reageerde. (nu is hij bekend met autisme).

Mijn ervaring is dus echt: dat je bent wat je eet. Daarom zou ik het toch een kans geven.
Succes met je beslissing!

BerichtGeplaatst: 21 dec 2011, 20:51 
inactief

Dat je bent wat je eet, daar ben ik ook zeker van overtuigd.

Vele mensen zijn er wel van overtuigd dat alle chemische toevoegingen niet goed zijn voor ons. Maar ook kunnen sommige 'natuurlijke' producten voor reacties zorgen.
Zo is mijn man sinds een jaartje bezig met een dieet zonder gluten, melkproducten en soja. Hij kwam op dit dieet via zijn broer en het heeft bij beide verbluffende resultaten. Vooral zijn broer is een heel ander mens geworden, alhoewel ze beiden alleen maar vage klachten hadden.
Het dieet heeft een ingewikkelde achtergrond. Dat valt te lezen (als je je er een beetje doorheen kunt worstelen) op www.depoort.be. De arts die het dieet beschrijft geeft als uitleg ook dat producten zoals tarwe en melk ook niet goed zijn voor veel mensen omdat dit producten zijn die we in de prehistorie ook niet aten. Onze lichamen zijn evolutionaire nog niet genoeg doorontwikkeld om dez stoffen aan te kunnen, volgens hem.
Aan ons ieder de keuze om hier achter te staan. Ik ben er zelf ook nog steeds wat skeptisch over, terwijl ik in tweevoud zeer goede resultaten zie. :)

Een dieet zou ik altijd proberen, maar wel altijd in overleg met een diëtiste...

Life begins at the end of your comfortzone!

Oudste, meisje 2007, 1x versneld, nu op Da Vinci
Middelste, jongen 2008, gr 2, werkt op gr3 niveau
Jongste, meisje 2010, groep 1

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]