Het is nu 18 jul 2018, 03:56




 Pagina 1 van 1 [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Faalangst oproepen kun je zelf
BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 10:02 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:37
Berichten: 1665
Een heel goed artikel over faalangst. Geschreven over teiners maar ook waardevol voor jongere kinderen. http://insamenspel.nl/artikelen/tieners/faalangst-hoe-roep-je-dat-op

Vanaf pagina drie wordt het recept voor het oproepen van faalangst behandeld:

Een paar quotes:
Citaat:
Met het volgende recept kan iemand bij zichzelf faalangst oproepen (Mol, 1998):

1. Denk aan iets waarvan je niet wilt dat dat gebeurt.

2. Stel je voor dat dat NU gebeurt.

3. Herhaal het hoogtepunt van de ellende.


Citaat:
Om een cake te laten lukken, zul je de oven moeten voorverwarmen op de juiste temperatuur. Met de volgende stappen bereiden leerlingen zich voor op het ‘plaatsen van de cake’:

1. Stel zo lang mogelijk uit wat je moet doen. Dat helpt om de druk te vergroten.

2. Zeg tegen jezelf: “Ik moet…” voel hoe je daarmee spanning oproept en richt je aandacht op iets anders om niet bezig te zijn met dat wat moet.

3. Praat jezelf de put in door op een paniekerige stem tegen jezelf te zeggen: “Ik krijg het nooit af”, “Dit lukt nooit!” en “Zo gaat het helemáál niet.”

4. Als je ergens mee bezig bent, vraag jezelf dan vertwijfeld af: “Kan ik niet beter wat anders eerst doen?”

5. Houd jezelf voor dat alles even belangrijk is. Scheid geen hoofd- en bijzaken. Motiveer jezelf daartoe door te zeggen: “Je weet nooit wat ze vragen, dus kan ik beter alles leren.”

6. Leer zoveel mogelijk uit je hoofd. (N.B. probeer niet iets te begrijpen, gewoon stampen!)

7. Als je het gevoel hebt dat je iets kent, breng jezelf dan aan het twijfelen door te vragen: “Wat zouden ze vragen?” en “Ken ik het echt?” Of nog beter; zeg: “Ze vragen altijd nèt wat je niet weet.” Kijk het vervolgens allemaal nog een keer over. Ook al heb je het gevoel dat je het kent, ga door met leren.

8. Wanneer je moe bent of om een andere reden moet stoppen, ga dan na wanneer je alles nog een keer over kunt kijken. Maak plannen om daarvoor extra vroeg op te staan.

9. Maak briefjes zodat je dingen nog na kunt kijken op weg naar school, ergens anders heen, onder het eten of op het toilet. Als je een briefje gemaakt hebt, vraag je dan af wat er niet op staat en wellicht wèl belangrijk is. Maak daar een nieuw briefje voor. Als je dat briefje af hebt, vraag je jezelf weer af: “Wat kan ik nog meer opschrijven”. Maak zonodig nog een briefje. Wanneer je een aantal briefjes hebt gemaakt, ga dan na of je niet beter een groter of een kleiner briefje kunt maken waar alles op staat. Ga hier mee door.

10. Nèt voor je je proefwerk/overhoring/presentatie hebt, probeer je in één oogopslag alle stof te zien (bijv. de bestudeerde pagina’s in je boek, je schrift en je briefjes). Mix deze informatie zo door elkaar, dat je in de war raakt. Begin je af te vragen: “Hoe zat het nu precies?” Ga dan in paniek naar een medeleerling en stel die een vraag met het karakter: “Wat is ook al weer …. (begrip/definitie)” Of: “Wat was ook al weer precies het verschil tussen A en B (bijv. diffusie en osmose)”. Als die leerling antwoord geeft, vraag jezelf dan af: “Was het niet precies andersom?” of “Was het niet anders?”

Ga vervolgens met dezelfde vraag naar een andere leerling. Geeft die hetzelfde antwoord, zeg dan tegen jezelf: “Klopt het wel, volgens mij was het toch anders” en raadpleeg weer een andere leerling. Als de leerling een ander antwoord geeft, raak dan in verwarring: “Hè, nu weet ik het helemaal niet meer.” Pak je boek of schrift om het na te kijken en zoek zo gretig en gehaast dat je iedere keer te ver bladert.

Ga hiermee door tot de bel gaat. Zeg dan: “Oh jé!”, “Oh nee!”, “Shit!” of iets soortgelijks en betwijfel of je het wel goed genoeg kent. Zeg: “Als ik maar niet….” en maak deze zin af op je eigen manier.

N.B. Deze tips werken het beste wanneer je je voorstellingen blijft maken van datgene dat je niet wilt laten gebeuren. Hoe meer tips je gebruikt en hoe vaker je je manier van doen becommentarieert met afbrekende opmerkingen (zoals: “Wat ben ik toch stom bezig!”, “Zo lukt het nooit!”, “Als ik zo door ga…”), hoe beter.


De rest van het artikel gaat erover hoe je dit proces om kunt buigen naar iets dat gezonder en productiever is.
Ik ga deze maar eens met mijn puber doornemen denk ik :-).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: