Het is nu 15 okt 2019, 09:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zoon alleen met de trein
BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 16:27 
Volwassene

Onze zoon is net 11 jaar geworden en zit sinds 2 weken in de brugklas. We hebben een problematische basisschooltijd achter de rug, dus we zijn erg blij dat hij het nu naar zijn zin heeft op zijn nieuwe school. Alleen...de school staat 20 km verderop. Aanvankelijk hadden wij het (enigszins naïeve) idee om hem iedere dag te halen en te brengen totdat hij wat ouder zou zijn, maar dat blijkt in de praktijk niet te werken. Het rooster verandert continu. Hij moet vaak laat beginnen of is vroeg klaar. Qua werk lukt het helemaal niet. Onze zoon vindt het prima om met de trein te gaan en dan nog 5 min te fietsen vanaf het station. Hij heeft het al een keer gedaan en dat ging prima. Ik vind het echter doodeng. En nu vraag ik me af: ligt dat nu aan mij? Zijn er meer ouders met soortgelijke ervaringen? Hoe hebben jullie het aangepakt? Bedankt!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Zoon alleen met de trein
BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 16:34 
Volwassene

oudste twee dochters met zelfde leeftijd moeten ook zelfde afstand maar dan met de bus. Ze beginnen met 4 km fietsen en dan nog met de bus. Wel een landelijke omgeving en de bus stopt vlakbij school. Inmiddels ben ik daar nu wel aan gewend. Jongste dochter is straks 10 als ze naar de vo gaat dus dat je het spannend vind snap ik helemaal.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 16:58 
Volwassene

Ja, er zijn veel meer kinderen van deze leeftijd die dat doen en kunnen.
En nee, t ligt niet aan jou. Da's gewoon loslaten in het groot.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 19:10 
Volwassene

Hier ook met (ruim) 10 jaar begonnen; fietsen, trein, stadsbus. De trein bleek het minst bezwaarlijke stuk, zoon vond het fietsen naar het station en het stuk stadsbus lastiger. Ik ben hem toen de eerste weken van en naar het station gaan brengen en halen, dat scheelde wel wat. Ik vond het zelf ook geen fijn idee maar zoon zelf wende er erg snel aan en had er geen problemen mee. Dan is het toch echt loslaten geblazen, het wende gelukkig snel.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 19:28 
Volwassene

In overleg met mijn dochter gebruiken wij google Family Link. Zo kunnen we haar op google map zien, als ze OV gebruikt. Ook zij is niet lang geleden begonnen.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 20:50 
Volwassene

Oudste is met 10 begonnen, de andere twee met 11.

Voor onze verhuizing was het ook eerst 5 km fietsen, 20 min trein, 10 min lopen. Al vrij snel hadden ze een groep bijelkaar en op een gegeven moment hadden wij als ouders ook een appgroep voor als de trein een keer niet reed. In het begin werden we altijd gebeld, op een gegeven moment als de trein alleen terug niet reed (en bleven ze de vertraging op de heenweg gewoon gezellig met elkaar afwachten :wink: ). Meest aparte belletje was toen mijn zoon bij het station niet wegkon op zijn fiets omdat iemand anders zijn slot per ongeluk ook om de remkabels van zijn fiets had gedaan.

Overigens mag je zoon met 11 met een tienertoer, wellicht nu nog voordeliger (2,50 voor de hele dag)

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 10:07 
Volwassene

Mijn dochter van 10 reist met het OV naar school. Het is ongeveer 10 km. Ze doet dat eigenlijk hartstikke goed, ze weet heel goed de weg. Kent zelfs veel alternatieve routes en raakt niet in paniek als er een omleiding is. Met andere woorden: ze is heel zelfstandig. Moest ik er aan wennen? Ja. Wat Von zegt: het is loslaten in het groot. Dus ik snap je goed.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 14:37 
Volwassene

Ja, het is spannend! Loslaten in t groot, zoals eerder gezegd.
Mijn oudste (net 10) is dit jaar begonnen in tussenjaar en gaat alleen met de trein. Ze fietst 5 min van huis naar station, pakt 20 min de trein, daarna is het gelukkig maar 5 min. lopen naar school.
Zij vindt het prima te doen, maar ik merk wel dat ze het ook spannend vindt: met name als er dingetjes (bijna) mis gaan.
ze liet haar gymspullen liggen in de trein en kon nog nét op tijd terug de trein in om ze te pakken. Toen belde ze me in tranen van de stress. als de trein niet op tijd gaat, vindt ze het ingewikkeld en spannend (ook tranen). Of als er andere onvoorziene dingen gebeuren.

Haar vader en ik vonden het ook spannend, zo'n 10-jarige alleen in het o.v. Aan de andere kant wordt ze er ook zelfredzamer door...

Wij zijn de eerste paar dagen zelf met haar mee gegaan in de trein. Daarna hebben we afgesproken dat ze belt of appt als ze in de trein zit en als ze op school is aangekomen (dat vergeet ze vaak; dus dat moet ik wel loslaten. google family link is dan misschien een goede oplossing, moet ik nog even naar gaan kijken).
Ze geeft nu aan dat ze bang is om de trein te missen of dat ze niet op tijd uitstapt. Ik kan me herinneren dat ik dat vroeger ook het spannendst vond van treinreizen. Ik heb nu bedacht om met haar met de trein te gaan en dan één station verder (beide kanten op), om het station te verkennen, dat leek haar wel een goed idee.

praktisch gezien: wij kopen wekelijks 5 railrunnerkaartjes die ze zelf in haar ns app op de telefoon laadt. reiskosten dus 12,50 p/w.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 21:16 
Volwassene

Ik ben opgegroeid in streng christelijke omgeving. Voor het VO is het daar gebruikelijk dat je ook naar een vo gaat in die richting. Dat betekent vaak ( heel) ver fietsen of lang reizen. Dat maakt dat ik zulke dingen heel normaal vond en vind.
Neemt niet weg dat ik veel ouders ken die er in staan zoals jij hoor. En vaak is het na 2 of 3 maanden heel gewoon, en vraag je je af waar je zo bang voor was.
Dus gewoon accepteren van jezelf dat je het doodeng vindt . Dat gevoel wordt vanzelf anders, maar heeft tijd nodig.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 10:47 
Volwassene

Onze zoon reist ook vanaf 10jr 8mnd zelfstandig met de trein, met een overstap. Dat is vanaf het begin behoorlijk goed gegaan. 1x heeft hij zijn gymspullen laten liggen. Het helpt dat de congierges niet moeilijk doen bij vertraging en treinuitval (de leerlingen van de school komen nu eenmaal uit de wijde omgeving). En het helpt ook als je een idee hebt wat je kunt doen als het even niet zo loopt als gedacht. Zoon heeft bijv. een goed beeld van alternatieve bus- en treinroutes voor het geval de lijn gestremd is.

Ik denk dat je prima met je kind kunt bespreken dat jij het spannend vindt. In het begin kun je daarom afspraken maken, bijv. een berichtje sturen als hij op de terugweg vertraging heeft, zodat jij je niet onnodig ongerust maakt. Maar 't went denk ik gauw genoeg.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 07:08 
Volwassene

Dochter (11) fietst nu 16 km naar school, maar ging vorig jaar al af en toe zelfstandig met de trein naar dezelfde stad. Wij hebben allemaal een apple telefoon, en daar zit find friends op, hiermee kunnen we zien waar ze is (als haar data aanstaat). Nu heeft ze daarop ook ingesteld dat als ze op school aankomt en weggaat we een berichtje krijgen, hoeft ze zelf niet de telefoon uit haar tas te halen of er aan te denken om ons te laten weten waar ze is.

Ook hier gaat het wel eens fout en dan weet ze ook nog niet zo goed hoe dit op te lossen, dus dat is nog een klein puntje. Ze was bv twee weken geleden op zondag met de trein, en kwam er op aankomst station achter dat ze haar telefoon niet bij zich had, en daar zat haar treinkaartje op (railrunner, want nog 11, dus kan ze nog niet meer ovchipkaart, want daar zit kidsvrij op), dus kon ze het station niet uit. En wist ze even niet hoe dit op te lossen. Met hulp van wat vriendelijke mensen en een NS medewerker heeft ze mij gebeld en haar door een oplossing heen geholpen. Maar ik was ook wel even in de auto gestapt om haar even een knuffel te geven om haar gerust te stellen en terug te rijden. Maar vorig jaar is deze zelfde trein/loop reis al vier keer goed gegaan.

Het is wel het grote loslaten.

Ook al heb ik zelf ook altijd ver moeten fietsen. Bij ons is het vooral jammer dat ze alleen fietst, ik fietste altijd met een groep of vriendin.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 11:18 
Volwassene

16 km enkele reis? :shocked2:

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 15:33 
Volwassene

Hier ging zoon met 10 jaar naar de basisschool 20 km verderop met de trein. Dat was vooral de terugreis.
We hebben alles goed doorgenomen: wat kan er allemaal fout gaan? Trein rijdt niet, je vergeet uit te stappen, je mist de trein, je neemt de trein de verkeerde kant op, je moet met de NS bus in plaats van met de trein. Hij durfde het zelf goed aan. En dat lijkt met het belangrijkst.
Uiteraard ging er wel eens iets fout. Dan loste hij het op of hij heeft mij gebeld.

Het grote lossssss laten is begonnen.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 17:01 
Volwassene

Ja, 16 km enkele reis, met elektrische fiets, dat wel.

En bij slecht weer als optie bus, maar die rijdt om een wazige reden ‘s morgens wel meer dan één keer per uur, maar ‘s middags niet. Of fiets trein lopen (oid, die hebben we nog niet uitgezocht)

Maar wel een ontzettend blij kind, dus we zijn blij met onze keuze.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 17:44 
Volwassene

Eekhoorntje, zo lang alleen fietsen op zo een leeftijd vind ik heel knap! :-)

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 23:17 
Volwassene

Recent zoon alleen een km of 3 naar huis laten fietsen (strikt gesproken van school naar oma, in een ander dorp dan ons eigen dorp). Na een half uur en een ambulance sirene in de verte begon ik hem redelijk te knijpen. Zelf (één van) de (vele mogelijke) route(s) teruggefietst en ik was al bijna bij school toen ik eindelijk een verlossend telefoontje kreeg dat hij eindelijk thuis was...

Doodeng.

En nu, twee weken later, denk ik er niet eens meer over na dat hij mogelijk alleen ergens op de fiets zit. En wist ik het niet eens dat hij naar een klasgenootje was gefietst en later van daar uit zelf naar oma was gefietst...

Dus het went snel (bij mij).

Verkeersexamen heeft hij (door overslaan klassen) nooit gehad...

T: 2009, Klas 1 Masterclass
Echtgenoot van Mas

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]