Het is nu 17 okt 2018, 15:53

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2e jaar VWO geen motivatie wat moet ik?
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 06:28 
Volwassene

Vraagje, dochter is meerdere keren versneld en zit vervroegd op VWO. Vorig jaar veel hobbels en bobbels gehad, heel veel begeleiding van ons als ouders (ondersteunen bij het plannen van huiswerk, leerstrategieën aanleren etc) Ze is nu nog steeds erg jong, heeft veel aansluiting in de klas (vriendinnen groep), goed contact met docenten en geniet van alle uitdagingen zoals ze zelf zegt. Ze voelde zich vreselijk op de basisschool, dit was echt haar keuze en is het nog steeds.

Maar..... ik weet het niet meer. Ze lijkt totaal niet gemotiveerd voor haar huiswerk. Ik heb haar nog nooit horen zeggen: ik ga Frans maken etc. IK ben haar Magister (ja, ik weet het mijn fout). Probeer steeds met haar orde te scheppen: weekplanning, toetsen voorbereiden. Ze werkt ontzettend langzaam. Is zie iedere keer dat ze bij redelijke makkelijk theorie heel moeilijk denkt, het overzicht is dan weg voor haar. Dan leg ik het thuis nog een keer uit (zeer gecompact) snapt ze het direct. Maar, ze loopt dan wel alweer weken achter de feiten aan.

Ik weet gewoon niet meer hoe ik het moet aanpakken. Huiswerk is standaard heel veel gedoe, kost heel veel tijd (ondanks dat ik bijv een planning maak met 15 minuten Frans leren, dan 30 minunten Wiskunde etc). Ze kan uren boven een boek staren en niks opnemen. Ga je dan even met haar 1 op 1 zitten en echt stampen, dan kent ze het heel snel en haalt ze ook goed cijfer. Maar het lijkt wel of ze dit zelf niet kan. Kortom, geen motivatie, geen werkhouding, geen leerstrategieën. Vindt school wel leuk, wel aansluiting en goed contact maarja dat is natuurlijk niet voor een cijfer en dat is de school: een enorme cijfertjescultuur.

Wat nu? Ik zie dat deze hele aanpak niet werkt. De uitleg van veel docenten past niet, ze leert voornamelijk zeer gecompact en top down. Maar het wordt zo anders aangeboden dat haar brein haar in de weg zit. Ze raakt wel faal angstig hiervan merk ik, bang om fouten te maken. Daarbij ziet ze niet echt overzicht ....... hoe nu verder?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 2e jaar VWO geen motivatie wat moet ik?
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 08:00 
Volwassene

Lastig om van een afstand iets concreets te zeggen hierover. Maar mij valt op:
Citaat:
Ze kan uren boven een boek staren en niks opnemen. Ga je dan even met haar 1 op 1 zitten en echt stampen, dan kent ze het heel snel en haalt ze ook goed cijfer. Maar het lijkt wel of ze dit zelf niet kan. Kortom, geen motivatie, geen werkhouding, geen leerstrategieën. Vindt school wel leuk, wel aansluiting en goed contact maarja

Wil ze niet of kan ze het niet? Ik lees er ' niet kunnen, niet weten hoe ' in. Geen gebrek aan motivatie of werkhouding.
Leerstrategieën leert niet elk kind vanzelf. Je kind heel veel helpen maakt haar afhankelijk van jou. Dat is niet goed voor haar zelfvertrouwen. Dat kan leiden tot nog meer stress en faalangst.
Wij hebben onze dochter op een studievaardigheden training gedaan en huiswerkbegeleiding. Wel in overleg, ze wilde het zelf. Verder thuis gewerkt aan de minder. Ook wel thuis geholpen de studievaardigheden te blijven toepassen, maar het niet overgenomen. Als docent is dat makkelijker dan als moeder misschien. Langzaam maar zeker verdween de stress en stegen de cijfers. Nu gaat het heel goed, leren is nooit meer een probleem.

BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 06:34 
Volwassene

Zoon moet ZELF zijn huiswerkschema maken, vader controleert of alles er op staat. Daar gebruiken we A3-vellen voor. Lekker groot.

Ik zou inzetten op versterking van de executieve functies. De kindereditie van "Slim maar" heeft hier goed geholpen, er is ook een pubereditie.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 415620.jpg

BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 09:40 
Volwassene

tip: https://www.boomtestonderwijs.nl/produc ... inder-tijd

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 13:31 
Volwassene

Dank voor de tip Sacha :D Ik heb dat boek gisteren besteld en het zou vandaag moeten aankomen. Dochter is het jaar met prachtige cijfers begonnen zonder noemenswaardige inzet, maar ik weet uit ervaring dat de motivatie na de helft van het schooljaar zakt :wink:

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]