Het is nu 18 okt 2018, 21:12

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vrije school met goed lopend HB-beleid gezocht
BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 14:25 
Volwassene

Ik ben op zoek naar een vrijeschool die binnen de vrijschool principes goed tegemoet weet te komen aan de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen.

Ken jij zo'n school, zou je dan contact met me willen opnemen via PB of via info@petitplus.nl ?

Alvast bedankt!

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Vrije school met goed lopend HB-beleid gezocht
BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 15:09 
Volwassene

Nee, ken ik niet.
Maar wel iemand die zich hiermee bezighoudt. Nou ja, ik ken d'r zelf niet, maar een vriendin van haar. Misschien heb je er iets aan.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 15:27 
Volwassene

Ik vind net wel dit, misschien heb je er wat aan :http://www.parcivalschool.nl/hoogbegaafd/

BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 16:03 
Volwassene

@Von, kan jij me met haar in contact brengen?

@Daphne bedankt voor de link, ik ga 'm even bekijken!

♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 31 okt 2014, 18:07 
Volwassene

Je hebt pb

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 11:24 
Volwassene

Ik zou zeggen dat er juist in het vrije school principe veel ruimte is om tegemoet te komen aan het hb-kind, omdat vrije scholen in hun visie elk kind aanspreken op zijn/haar eigen wil om te leren, en echt vanuit het 'zin in leren' werken. Daarbij staat de verbinding tussen 'hoofd, hart en handen' centraal, wat wil zeggen dat er niet alleen aandacht is voor het leren met het hoofd, maar ook voor het gevoel, en het werken met de handen. Goede docenten zullen hb-kinderen dus vooral aanspreken op het leren met het hoofd, omdat daar hun drive om te leren zit, maar zonder daabij hart en handen te verwaarlozen.

Als ik kijk naar hoe dat bij mijn zoon vorm krijgt: hij heeft zijn eigen leerlijn tijdens rekenen, taal, lezen etc, maar met de hand-vakken doet hij gewoon mee met de klas. Juist die combinatie vind ik zo prettig, want zijn motoriek is echt zijn zwakke plek. De lessen breien/haken en houtbewerking bijvoorbeeld zijn echt een uitdaging voor hem, een oefening in geduld en doorzettingsvermogen, want dat gaat m nu eens niet zo gemakkelijk af als de rest van het curriculum.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 11:50 
Volwassene

Lizzie schreef:
Ik zou zeggen dat er juist in het vrije school principe veel ruimte is om tegemoet te komen aan het hb-kind, omdat vrije scholen in hun visie elk kind aanspreken op zijn/haar eigen wil om te leren, en echt vanuit het 'zin in leren' werken. Daarbij staat de verbinding tussen 'hoofd, hart en handen' centraal, wat wil zeggen dat er niet alleen aandacht is voor het leren met het hoofd, maar ook voor het gevoel, en het werken met de handen. Goede docenten zullen hb-kinderen dus vooral aanspreken op het leren met het hoofd, omdat daar hun drive om te leren zit, maar zonder daabij hart en handen te verwaarlozen.

Als ik kijk naar hoe dat bij mijn zoon vorm krijgt: hij heeft zijn eigen leerlijn tijdens rekenen, taal, lezen etc, maar met de hand-vakken doet hij gewoon mee met de klas. Juist die combinatie vind ik zo prettig, want zijn motoriek is echt zijn zwakke plek. De lessen breien/haken en houtbewerking bijvoorbeeld zijn echt een uitdaging voor hem, een oefening in geduld en doorzettingsvermogen, want dat gaat m nu eens niet zo gemakkelijk af als de rest van het curriculum.

Ik weet niet welke vestiging je het over hebt.

Wel weet ik , 1995 toen, dat de vrijeschool in mijn toenmalige woonplaats, Rotterdam, heel expliciet aangaf een kind als mijn oudste niet te kunnen opvangen en les geven naar zijn behoefte.....mijn kind was daar vanwege de peuterspeelzaal gekoppeld aan die school al bekend.Ze adviseerden tevens welke soort onderwijs hun beter geschikt leek
Overigens een eerlijkheid die ik wel gewaardeerd heb. Daarmee zetten ze dus ook het belang van mijn kind boven het verkrijgen van (extra) inkomsten..

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 12:20 
Volwassene

reinier schreef:
Ik weet niet welke vestiging je het over hebt.

Wel weet ik , 1995 toen, dat de vrijeschool in mijn toenmalige woonplaats, Rotterdam, heel expliciet aangaf een kind als mijn oudste niet te kunnen opvangen en les geven naar zijn behoefte.....mijn kind was daar vanwege de peuterspeelzaal gekoppeld aan die school al bekend.Ze adviseerden tevens welke soort onderwijs hun beter geschikt leek
Overigens een eerlijkheid die ik wel gewaardeerd heb. Daarmee zetten ze dus ook het belang van mijn kind boven het verkrijgen van (extra) inkomsten..

Niet de vestiging in Rotterdan ;) Ik denk dat de onderlinge verschillen tussen vrije scholen groot zijn, groter nog dan in het regulier onderwijs. Of je een hardcore antroposofische leiding hebt, of een meer vrije directeur. Die van dze school komt uit het regulier onderwijs. Maar ik heb er zelf weinig ervaring mee, heb zelf ook helemaal niets met het antroposofische wereldbeeld. Ik weet alleen dat het na twee jaar openbare kleuterschool en een zoektocht naar een goede school, echt een verademing was voor mijn zoon bij deze juf.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 12:50 
Volwassene

Lizzie schreef:
[... Ik weet alleen dat het na twee jaar openbare kleuterschool en een zoektocht naar een goede school, echt een verademing was voor mijn zoon bij deze juf.

Dit kan ik heel goed begrijpen.
Voor mijn zoon was de peuterspeelzaal van de vrije school een verademing na 2 DAGEN een openbare peuterspeelzaal. Kreeg mijn kind dus na 2 dagen niet meer naar die openbare, terwijl die behoorlijk tevreden ruim een jaar op die van de vrijeschool zat. Moet zeggen dat die begeleidsters, zeer ervaren al wat oudere dames dus, op de peuterspeelzaal echt alle verwachting overtroffen mbt begrijpen en bezig houden van de kinderen daar.
Alleen was de school zelf heel erg op Steiner gericht...en eigenlijk geen mogelijkheden voor een nog 3 jarige die al rekende en kon lezen.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 12:56 
Volwassene

Lizzie, bedankt voor je inbreng.
Ik denk ook zeker dat er binnen het vrije-school principe veel mogelijk is.

De vrije school waarvan ik momenteel kinderen begeleid heeft aangegeven moeite te hebben met het inpassen van aanbod specifiek voor HB kinderen zonder het vrije-school principe los te laten. Vandaar dat ik op zoek ben naar good-practices, om zelf van te leren (ik heb nog weinig ervaring met vrije school) en om contacten tussen deze vrije school en de scholen waar het HB-beleid goed wordt uitgevoerd te leggen.

♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 18:24 
Volwassene

Ik weet niet of het onder de vrije school valt maar de ontdekkingsreis in driebergen schijnt een goed HB beleid te hebben. De docenten hebben workshops gevolgd bij Renate hamsikova (weet niet of ik dat goed schrijf!) mijn kinderen zitten er niet maar ik ken wel kinderen die er zitten en die ouders zijn tevreden.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]