Het is nu 16 okt 2019, 02:43

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: jungle memory, werkgeheugentraining
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 09:55 
inactief

http://www.lerendbrein.nl/page1.php

Berichttitel: Re: jungle memory, werkgeheugentraining
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 10:58 
Volwassene

Heeft iemand al ervaring met deze training?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 11:17 
inactief

ik weet dat er op het forum van ouders.nl een draadje over loopt. ik ben er zelf ook over na aan het denken. Ik vind het niet zo belastend dat hetd e gok niet waard is.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 21:10 
Volwassene

Ik heb geen ervaring met Jungle Memory, maar ik ken de man achter Lerend Brein wel. Hij is ook de man die de Cogmed in Nederland heeft gebracht. Hij doet al heel lang onderzoek naar werkgeheugen, ook longitudinale studies. Ten tijde dat wij de Cogmed bij hem deden (nou ja, mijn twee zonen dan), was hij bezig met de ontwikkeling/ vertaling van Jungle Memory. Ik heb er een paar keer met hem over gesproken omdat het mij ook heel goed leek om op school te doen. Ik was dus wel positief, maar mijn kinderen hebben deze variant zelf niet gedaan.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014, 21:19 
Volwassene

Zelf geen ervaring, maar tijdens een cursusmiddag over executieve functies was men er erg enthousiast over.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2014, 00:21 
Volwassene

Artikel: 11 vragen over Jungle Memory (balansdigitaal.nl)
http://www.balansdigitaal.nl/media/3389 ... ry-bm4.pdf

BerichtGeplaatst: 05 aug 2014, 02:08 
Volwassene

Onze oudste dochter van 8 jr volgt sinds twee weken deze training. Zonder begeleiding van een erkende coach overigens.
Ze traint vier keer per week zelfstandig en is vooralsnog binnen 15 minuten klaar (start zonder tegenzin en soms zelfs enthousiast). Na de tweede keer sprak ze eenmalig haar teleurstelling uit over het feit dat ze weer dezelfde drie spelletjes voorgeschoteld kreeg (want saai). Maar ze merkt ook dat het iedere keer net weer even anders is. Ze noemt het "heel moeilijk" en ik zie ook dat ze veel moeite moet doen (op details) te focussen en te onthouden, precies de vinger op de zere plek. Maar ze neemt het heel serieus en doet echt haar best, extra gemotiveerd door de statistieken die ze na afronding van de drie oefeningen meteen opvraagt.

En tot dusver een stijgende lijn. De scores van de eerste keer waren voor Quicksand (waarbij locaties van de geflitste letter(combinaties) moeten worden aangegeven), Code Breaker (waarbij de eerder getoonde positie van een letter evenals die van een stip achtereenvolgens moet worden ingevoerd) en River Crossing (waarbij het antwoord op een som moet worden berekend en ingevoerd, waarna evt. nog een of twee sommen moeten worden uitgerekend en ingevoerd, waarna vervolgens de antwoorden van de voorgaande 2 of 3 sommen opnieuw achtereenvolgens moeten worden ingevoerd) respectievelijk: 10, 15 en 11, percentielscores op basis van de leeftijdnormgroep. Die scores waren daadwerkelijk "aan de lage kant", want "Scores van 15-85 vallen in het normaal gebied, waarbij een score van 50 gemiddeld is".
Nu na twee weken, zijn de scores respectievelijk 34, 50 en 56. En met de stijgende scores is dochter telkens oprecht blij, ze laat ze me telkens enthousiast zien. Vandaag is ze gestart met moeilijker sommen bij River Crossing, waarbij ze daadwerkelijk moet rekenen (tot dusver geautomatiseerde sommen). Ik ben benieuwd hoe ze daarmee omgaat want de afgelopen maanden werd (m.n. op school) duidelijk dat ze moeite heeft met het onthouden van 'tussenopbrengsten' en dat is natuurlijk precies waar het bij deze oefening om gaat.

Overigens laat een eerste grafiek de verbetering ten opzichte van de eerste keer (0%) zien, maar die waarden zoals 1520% of 1100% zeggen mij niets.

Verrassend vond ik o.a. dat ze tijdens de eerste week zelf al aangaf dat het haar bijvoorbeeld hielp de antwoorden/posities te onthouden door ze tussentijds hardop te zeggen en soms te herhalen tot het moment dat ze ze daadwerkelijk mag invoeren. En dat ze aangaf dat ze probeerde rustig te blijven nadat ze in paniek was geraakt doordat ze twee vragen achter elkaar fout had beantwoord omdat ze even niet begreep wat de bedoeling was. Mooie aanleiding om door te praten over (haar) strategieën, waarbij haar betrokkenheid en inbreng groter was/is dan door mij ingeschat.

De kosten bedragen 38,- euro, waarbij je 8 weken online toegang hebt tot dit pakket. Aanschaf enkel via Paypall vond ik minder praktisch. Op een vraag per mail van mij (over de onmogelijkheid de juiste geboortemaand te kunnen invoeren) werd meteen (in het Engels) geantwoord en actie ondernomen.

Tot zover onze ervaringen na twee weken Jungle Memory...

BerichtGeplaatst: 05 aug 2014, 09:26 
inactief

Fijn dat je jullie ervaring deelt.
We zijn aan het nadenken over deze training.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2014, 01:35 
Volwassene

Inmiddels is onze oudste met de zesde week begonnen (van de acht).
Waar ze vijf weken geleden dus startte met de percentielscores 10, 15 en 11, zijn die nu resp. 95, 92 (is 98 geweest) en 86.

Die laatste score is voor het onderdeel River Crossing, waarbij sommen moeten worden uitgerekend (bijv. som uitrekenen, invoeren en dit vier keer achter elkaar, vervolgens in vier nieuwe schermen de antwoorden opnieuw in de juiste volgorde invoeren. Daar heb ik zelfs moeite mee, maar dit zegt ook iets over mijn werkgeheugen denk ik :wink: ). Twee weken geleden bleek dat ze de sommen onder de 20 niet volledig had geautomatiseerd/gememoriseerd. Extra (onnodige) belasting van het werkgeheugen dus. Waardoor ze veel fouten ging maken en niet eens aan het onthouden van de antwoorden toekwam (opdracht wordt dan afgebroken), wat de score flink drukte. Maar na een paar keer oefenen (met een bal en dansen) beheerste ze dit, waarna ze tijdens de training zelf constateerde dat het rekenen haar veel makkelijker afging dank zij het oefenen. Fijn dat ze zelf tot dit inzicht kwam. En heel fijn dat we dat automatiseringsprobleem onverwacht ontdekten.

Twee weken geleden kregen we een melding dat zij bij de tweede oefening, Code Breaker, alle vragen had doorlopen en werd de vraag gesteld of ze door wilde gaan met het volgende leeftijdsniveau, wat we hebben bevestigd. De percentielscore bleef in eerste instantie oplopen tot 98. Sinds een paar dagen vindt ze die opdrachten echt moeilijker worden en maakt ze meer fouten dan de 2 (van de 10) die zijn toegestaan. Daarom blijft ze hangen op dat niveau en zakt de score een beetje. De draaiing van de inmiddels zes letters aangeven vindt ze niet moeilijk, maar tegelijk met het beeld van een gedraaide letter is ook een punt links- of rechtsboven, of links- of rechtsonder zichtbaar en om achteraf achtereenvolgens zes keer de positie van de punt aan te geven, vindt ze op dit moment bijna niet te doen (bijv. rechtsonder, linksboven, rechtsboven, linksboven, linksonder, rechtsonder). Ik weet niet hoe de aanpassing naar opdrachten van een hoger leeftijdsniveau in de percentielscore wordt verwerkt. Een coach zou dat wellicht weten, maar omdat we het zonder die begeleiding doen, ga ik een mailtje sturen naar Jungle Memory zelf.

Ze is nog steeds na een kwartiertje klaar. Vindt het vervelend dat het ten koste gaat van haar vrije tijd (die ze meer dan genoeg heeft :wink: ), maar gaat toch zonder morren aan de slag omdat ze zelf benieuwd is naar de uitslag. Helemaal nadat ik haar had verteld wat die percentielscores precies betekenden. Ze is echt gefocust tijdens de opdrachten, doet veel moeite (en zeker voor haar doen). Toen ze zoveel fouten maakte tijdens de rekenopdracht, barstte ze regelmatig tussentijds in huilen uit ("ik kan het niet, zie nou wel"). We hebben toen samen de training gerelativeerd, wat kennelijk al druk wegnam. Doordat ze (door het automatiseren) de rekenopdrachten beter ging maken, hervond of kreeg ze meer zelfvertrouwen. Bespraken ook haar niet helpende gedachten vooraf (wat een nieuw inzicht voor haar was), die bleken er te zijn op dit onderdeel. En hebben ook helpende gedachten besproken (maar het ging haar te ver dat hardop te doen, dat vindt ze genant). Aardig is dit inzicht ook op andere momenten worden toegepast, dan roept ze glimlachend "dit is zeker een niet helpende gedachte" en dan glimlach ik terug...

Ik zie dus sowieso meerwaarde in deze training doordat gaandeweg tussen neus en lippen veel de revue is gepasseerd, n.a.v. die punten waar zij tegenaan liep: over de noodzaak van het gebruik van strategieën, verschillende manieren om m.n. getallen te onthouden (zingend, een evt. patroon in de getallen op de rekenmachine waarop ze het antwoord moet invoeren, een soort rijm in de klanken als ze de cijfers separaat uitspreekt, associaties met leeftijden, huisnummers etc.; ze is er echt inventief in geworden), de helpende- en niet helpende gedachten dus, opnieuw focussen als het even niet goed gaat (i.p.v. "nu is alles verloren"), concentratie (en wat ze daarvoor nodig heeft) e.d. Ze merkt meteen wat wel of niet effect heeft en dat lijkt haar meer gevoel van controle te geven. Wat bij haar past of juist niet. Bewustwording dus.

Of ze hierdoor op school of in algemene zin alerter zal zijn bijvoorbeeld, durft ik niet te zeggen. (Edit: Er valt sowieso geen zinvolle vergelijking met vorig schooljaar te maken omdat zoveel factoren zijn veranderd: van combi 3/4/5 naar 6/7/8 (waar ze duidelijk beter op haar plek is), nieuwe groepsdynamiek, andere leerkrachten, agenda, huiswerk, het grotere beroep op haar zelfstandigheid/verantwoordelijkheid; op dit moment is ze heel erg betrokken bij en geïnteresseerd in al het nieuwe). Of dat haar prestaties verbeteren op het gebied van Spelling of Taal, wat niet het doel was omdat ze daar al hoog scoorde. Op haar rekenvaardigheid heeft het zeker positieve invloed (alleen al door de ontdekking m.b.t. het onvoldoende geautomatiseerd hebben). En dat ze ervaart dat ze haar eigen denken en resultaten positief kan beïnvloeden. Het heeft haar zelfvertrouwen - zeker m.b.t. rekenen - vergroot. Onlangs deed ze weer een zeldzame keer Rekentuin (account school) en de rekensnelheid is absoluut verbeterd, vrijwel geen fouten bovendien. In hoeverre haar werkgeheugen (blijvend) is verbeterd, geen idee. Op een aantal punten zal haar werkgeheugen in ieder geval minder worden belast. Op de Iq-test scoorde ze met Rekenen en Cijferreeksen het laagst (normscore 12). Aardig zou zijn geweest om te zien of ze op die onderdelen daadwerkelijk hoger zou scoren nu, bedenk ik me nu.

Het is een goede keuze geweest deze training te kiezen, het heeft in dochters geval al veel opgeleverd. Zeker gezien de kosten: maar 38,- euro en zodra de acht weken voorbij zijn een paar gebloemde veeltehogehakschoenen op haar verzoek :wink: . Zou ze het echt niet leuk (meer) hebben gevonden, dan had ze mogen stoppen (maar dat weet ze niet). Maar ze vindt twee van de drie oefeningen sowieso leuk om te doen (duren erg kort) en eindigt tot op heden heel opgewekt, het lijkt haar een boost te geven.

Het is m.i. niet zo dat je je kind deze training zonder begeleiding van een coach of jezelf kunt laten volgen, denk dat je kind dan op een gegeven moment op een dood punt komt, waarop het moeizaam verder kan en de motivatie zal dalen. Juist de genoemde gesprekjes en tips & trics zijn van belang. Dat had ik niet meteen door, ik dacht eerst dat ze het vooral zelfstandig moest doen. (Edit: laat ik vooral niet de indruk wekken dat ik er telkens bij zit, dit heb ik maar een aantal keren gedaan en dan met name bij het rekenen. Ze gaat zelf aan de slag. Soms wil ze erover praten en dan kom ik er even bij. Of we hebben het er achteraf even over).
Heel goed mogelijk dat een coach betere begeleiding (dan ik) op die punten had kunnen bieden. Daarnaast had ik best feedback over scores bijvoorbeeld willen hebben. Maar aan de andere kant zie ik ook voordelen door het zelf met haar thuis te doen.

Tot zover de erg uitgebreide update. Ik kan moeilijk klinkende volzinnen bedenken, daarom beschrijf ik het maar. Nog twee weken te gaan...

BerichtGeplaatst: 29 aug 2014, 12:17 
Volwassene

Dankjewel voor de uitgebreide update.
Ik denk erover om hem zelf te gaan doen, al weet ik dat het in principe voor kids tot 16 jaar is.
zodra het normale leven weer begonnen is (werk, school, studie) ga ik een beslissing nemen......

BerichtGeplaatst: 30 aug 2014, 13:28 
Volwassene

Naar aanleiding van een ander draadje met verwijzing naar dit topic heb ik hier e.e.a. eens doorgenomen... zo, dat klinkt heel goed hoor :D ... Met name de prijs viel me op € 38,-- voor deze werkgeheugentraining tegenover de Cogmedprijs (tussen de) 500 en 1000 euro :shock: ... De prijsverschillen in Cogmedtraining op zich vind ik al eigenlijk verontrustend, maar dat is ff OT.

Voor 38 euro wil je de gok, dat het misschien niks wordt, nog wel wagen. Het lastige bij het zoeken naar hulp voor onze dochter is dat je nooit zeker weet óf je op het juiste paard gokt én dat je vervolgens niet weet of het soelaas biedt! Wij zijn de afgelopen jaren al de nodige centjes kwijt geweest aan hulp of ondersteuning voor onze dochter!

BerichtGeplaatst: 30 aug 2014, 13:40 
inactief

Wat ik mij afvraag is zijn er ook gratis spelletjes op ipad/pc waarbij het werkgeheugen specifiek wordt gestimuleerd.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2014, 15:23 
Volwassene

Wij hebben een spelletje thuis voor op de DS: Big Brain Academy. Hierop zitten (naast een aantal andere spelletjes) 3 spelletjes op om het (werk)geheugen te trainen:

Lokroep: je ziet een aantal dieren die een geluid maken en deze moet je dan in volgorde 'naspelen' door de plaatjes aan te tikken.
Getalgeheugen: Je krijgt een reeks cijfers en symbolen opflitsen en deze moet je daarna in volgorde aantikken.
Memory: je krijgt een aantal plaatjes te zien. Hierna veranderen de plaatjes in vraagtekens en onderaan verschijnen meerdere plaatjes. Je moet dan de juiste eruit pikken op de juiste plaats.
Het begint simpel maar na een tijdje gaat het sneller en wordt het meer waardoor het voor mij zelfs moeilijk wordt :mrgreen:

Simpel en uiteraard niet te vergelijken met bijvoorbeeld Cogmed maar ik heb wel het idee dat het helpt, en baat het niet schaadt het niet :wink:

Laatst bijgewerkt door keesje op 30 aug 2014, 19:44, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 30 aug 2014, 19:42 
Volwassene

Zo heb je ook gratis apps van bijv Simon says waarbij je kleurenseries moet natypen die steeds langer worden

BerichtGeplaatst: 31 aug 2014, 00:23 
Volwassene

Chloé schreef:
Met name de prijs viel me op € 38,-- voor deze werkgeheugentraining tegenover de Cogmedprijs (tussen de) 500 en 1000 euro :shock: ... De prijsverschillen in Cogmedtraining op zich vind ik al eigenlijk verontrustend, maar dat is ff OT.

Voor 38 euro wil je de gok, dat het misschien niks wordt, nog wel wagen. Het lastige bij het zoeken naar hulp voor onze dochter is dat je nooit zeker weet óf je op het juiste paard gokt én dat je vervolgens niet weet of het soelaas biedt! Wij zijn de afgelopen jaren al de nodige centjes kwijt geweest aan hulp of ondersteuning voor onze dochter!

Ten behoeve van een goede vergelijking: de genoemde 38 euro is exclusief begeleiding van een erkende coach, dus alleen de online toegang tot het pakket gedurende 8 weken (tenzij je een pauze zoals een vakantie inlast, dan kun je het verlengen). Volgens mij is de Cogmedprijs die je noemt standaard inclusief begeleiding.
Als ik vluchtig google, zie ik voor de Jungle Memory training inclusief begeleiding via een bureau tarieven variërend van 99 euro tot 700,- euro, afhankelijk van onder andere de mate van begeleiding van een coach of wel/niet inclusief geheugenonderzoek.
Op de laatste pagina van dit document http://www.11congressen.nl/wp-content/u ... its-JM.pdf wordt genoemd wanneer begeleiding van een coach wenselijk is.

Denk dat er bij onze oudste een aantal 'paarden' zijn, die (relatief gezien) leerbelemmerend zijn en ze hangen deels samen. Zoals onvoldoende gebruik van oplossings/en leerstrategieën en daardoor een extra belasting van het (relatief) zwakkere werkgeheugen, relatief zwakker auditief geheugen in combinatie met een overwegend auditieve leeromgeving, voorkeur voor visuele informatieverwerking en daarom misschien wel meer tijd nodig in combinatie met een hb-onderwijs-omgeving waar juist minder tijd voor de basisvakken beschikbaar is en onwetende ouders die haar voorsprong en het reguliere onderwijs niet goed genoeg hebben ingeschat waardoor ze door gebrek aan passend onderwijs t/m gr 4 mogelijk geen goede leer- en werkstrategieën heeft kunnen aanleren en haar werkgeheugen minder heeft hoeven/kunnen trainen. Ten opzichte van haar heb ik schuldgevoelens (vergeleken met haar broertje en zusje), daarom doe ik nu denk ik extra mijn best haar te helpen op die vlakken waar ik dat zelf kan. En ik heb gemerkt dat ze er baat bij heeft en het zelfs prettig vindt. Maar goed, ze is geen project of een robot, ze is ook wie ze is. En ze zal het zelf moeten doen. Er zijn bovendien vele wegen die naar Rome leiden.
Omdat het werkgeheugen één van de belangrijkste voorspellers van schoolsucces (b)lijkt te zijn - en zelfs een betere dan intelligentie - weet ik zeker dat dit in geval van onze oudste een juist paard is om aandacht aan te besteden :wink:. Hoewel het effect van specifiek deze training op de oudste niet te meten is, helpt het haar zeker. Mede door alle bij-effecten van de gesprekjes die we eromheen hebben/hadden, daarvan ben ik wel overtuigd. Maar dat is per kind verschillend denk ik, afhankelijk van zijn of haar sterkere/zwakkere kanten of waar het op school tegenaan loopt.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2014, 14:35 
Volwassene

Ik vind dit allemaal positief klinken, maar toch vraag ik me iets af....

Zelf heb ik veel brain training gespeeld op de DS. Ik was elke dag een kwartiertje kwijt met oefenen en was er erg goed in. t Niveau gaat inderdaad steeds hoger. Maar als ik nu weer zou beginnen zou ik er echt weer moeite mee hebben...

Dus, is dit iets dat je na de training ook bij moet gaan houden? Anders zakt het weer weg lijkt me?

BerichtGeplaatst: 01 sep 2014, 16:06 
Volwassene

Ik ben als psycholoog terughoudend in de toepassing van werkgeheugentrainingen. Waarom: ik wil eerst eens goed wetenschappelijk bewijs (dus echt goed onderzoek, dat is zelden het geval) waarbij het echte effect van deze trainingen herhaaldelijk is aangetoond. Ik weet niet of dat er op dit moment is. Ik heb zelf geen lidmaatschap op (dure) wetenschappelijke tijdschriften helaas, dus ik moet afgaan op wat er hierover gepubliceerd wordt in het tijdschrift van mijn beroepsvereniging (NIP) en wat er verder in de media wordt gepresenteerd. Verder ben ik in 2012 naar twee congressen geweest waar werkgeheugentraining aan bod kwam.

Er was toen welgeteld EEN onderzoek waarmee het effect van Cogmed hard was aangetoond. Dat is nogal mager....
En onderzoeken naar Brian Game Brian liepen nog volop.. Of Jungle Memory toen ook aan bod kwam weet ik niet meer, maar ik vermoed dat er nog weinig grote onderzoeken naar gedaan zijn. Dus het is nog onduidelijk wat de effecten precies zijn.

En welke effecten zijn van belang:
- duurzaam effect: als het snel na de training al wegzakt, wat heb je er dan aan? - net als een tijd goed trainen op de sportschool en daarna weer op de bank hangen... waarschijnlijk zul je het dus moeten bijhouden, maar in welke mate is dat nodig om het effect te behouden? en weegt dat op tegen de geleverde inspanning (het doen van een training)
- far transfer: dat het positieve effect zich niet beperkt tot werkgeheugentaken, maar dat juist ook taken in het dagelijks leven (concentratievermogen bij mondelinge instructie, bij meervoudige opdrachten, op volgehouden aandacht bij schoolwerk) beter gaan na de training. Want als je er vooral beter op presteert op vergelijkbare werkgeheugentaken, dan vind ik dat wel wat mager om ook van betekenis te zijn in het dagelijks leven.

Verder vind ik dat het absoluut discutabel is om een training direct aan particulieren aan te bieden, dit riekt voor mij naar zuiver commerciele motieven.... want dit is iets dat altijd ingebed moet zijn in een breder behandelprogramma, afgestemd op een bepaald persoon waarbij eerst moet worden vastgesteld dat er wel een werkgeheugenprobleem is...

Want er kan iets heel anders aan de hand zijn, en als je dat niet weet, hoe weet je dan of je iets op adequate wijze aanpakt?
Een professional hoort daarom in mijn optiek eerst deugdelijk diagnostisch onderzoek te doen, en daarna de training ook te begeleiden en evalueren. De kans dat het dan tot verbetering van klachten lijdt is dan in ieder geval groter dan als iemand op eigen houtje sec de training doet en nog niet eens weet of dit wel het juiste middel voor de kwaal is...

En dat sommigen dan zeggen: baat het niet dan schaadt het niet, dat is een persoonlijke keuze. Ik denk dat het kost, geld en moeite, en wil je dat investeren als je niet weet of het wel de beste aanpak is?

Dus ik zou dit zelf toch wel met een goed opgeleide coach doen, nadat er onderzoek is gedaan en echt sprake is van werkgeheugenprobleem.

https://www.apa.org/pubs/journals/relea ... -2-270.pdf

BerichtGeplaatst: 01 sep 2014, 17:21 
Volwassene

Sacha schreef:
Er was toen welgeteld EEN onderzoek waarmee het effect van Cogmed hard was aangetoond. Dat is nogal mager....
Op de website van cogmed.nl schrijven ze onder veelgestelde vragen:
Cogmed.nl schreef:
Zijn deze resultaten op onafhankelijke wijze onderzocht?
Ja, er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar het Cogmed Werkgeheugen Trainingsprogramma uitgevoerd in Europa en de V.S. Al deze onderzoeken leidden tot dezelfde resultaten als onze onderzoeksresultaten. Ook in Nederland lopen ook verschillende onafhankelijke onderzoeken.
Hoe moet je als leek weten dat dit mogelijk niet klopt?

Ik ben het wel eens met bepaalde kritische kanttekeningen die je zet. Ik had van meet af aan het gevoel dat onze coach (overigens een GZ-psycholoog) er het maximaal haalbare qua centjes uit wilde halen. Moesten we opeens voor de 2de keer dat jaar al die (groene) vragenlijsten over je kind invullen. Hadden we net gedaan, dus alles was nog recent, maar hij wou er niet aan. Ook wilde hij allemaal verdere onderzoeken doen terwijl wij duidelijk bij aanvang hadden aangegeven EERST Cogmed te willen volgen, en als de problematiek zich dan nog voordeed, dan wilden we graag verdere onderzoeken.

Tijdens het intakegesprek heb ik verder aangegeven dat ik een prijsopgave wilde, want ze waren niet duidelijk wat de training nou tot achter de komma zou kosten. Die prijsopgave heb ik nooit gekregen. Er werd me slechts ooit mondeling medegedeeld hoeveel het uurtarief was en dat hij ervan uitging dat 10 consulten voldoende waren, maar wat me niet werd verteld was dat de licentiekosten (ad 360€!!) apart werden berekend (hij biedt feitelijk een commerciële dienst, dus zou hij ook een prijsopgave moeten geven voorafgaande aan een traject, vooral omdat we hadden gezegd in eerste instantie alleen die training te willen doen. Het zou heel gemakkelijk zijn geweest me dit vooraf te schetsen. Uiteindelijk zou het geheel ons 1200 euro gekost hebben, ware het niet dat ik opeens een sceptische mail schreef en meneer helemaal in zijn wiek geschoten terug schreef dat zijn inspanningen bij deze ophielden!! De eindrapportage en de gratis mini-sessies hebben we dan ook niet gehad en daardoor hebben we uiteindelijk iets minder dan 1.000 euro betaald! Ik was destijds vast van plan er werk van te maken, maar heb dat door focus op andere zaken nooit meer gedaan. (het begint nu eigenlijk weer te borrelen, nadat ik mijn eigen geheugen hier opfris! :evil: :evil: )

Desalniettemin moet ik zeggen dat mijn dochters aandacht in de klas sterk verbeterd is. Dat kan komen door de andere manier van lesgeven (pittige en leuke juf afgelopen jaar) of door de Cogmed. Dat zal ik wellicht nooit weten, maar het feit dat er verbetering is opgetreden maakt dat ik toch geen spijt van de (onafgeronde) training heb. De executieve functies thuis zijn overigens nog steeds niet best te noemen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat mijn dochters of mijn schuld is. Ik betrap mezelf er steeds weer op dat ik dingen blijf voorkauwen, het is een heel lastig door te breken patroon. Huiswerk maakt dochter (veel) geconcentreerder dan vroeger, al heeft ze soms dat iets wat heel simpel is, barst van de fouten. Als ik haar dan later vraag naar de juiste antwoorden, blijkt ze wel het goede antwoord te kunnen geven, maar blijkbaar heeft ze ze zo razendsnel gemaakt dat er veel fouten inzitten. :roll: ... In ieder geval is hier het ADD verdacht even helemaal weggeëbd ondanks het feit dat er nog steeds obstakels bestaan.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2014, 17:41 
Volwassene

Citaat:
Hoe moet je als leek weten dat dit mogelijk niet klopt?

Niet. Dit is ook het probleem. Onderzoekers zijn ook maar mensen met hun eigen ego-belangen, en het vraagt de nodige specialistische kennis om een goed onderzoek van een minder goed onderzoek te onderscheiden.
Natuurlijk zeggen mensen die Cogmed belang hebben dat er vele onderzoeken zijn geweest, maar voor mij is dat commercieel gepraat totdat ik de onderzoeken zelf heb gezien en deugdelijk heb gevonden.

Voorbeeld:
Je laat 30 kinderen met ADHD Cogmed doen en bepaalt met vragenlijsten van leerkrachten en ouders of hun gedrag verbeterd is. En al deze mensen weten dat de kinderen die training hebben gevolgd, dan hebben zij er belang bij dat het niet voor niets is geweest, dus zullen enkelen of meerderen ervan zeggen dat het gedrag verbeterd is. Maar is dat echt zo? En komt dat door Cogmed, of door het feit dat het kind uberhaupt een training heeft gedaan (structuur, inspanning, beloning erna misschien?) of door de aandacht die het kind extra heeft gedaan? Want vaak worden er meerdere dingen tegelijk gedaan: én een training thuis, én meer begeleiding op school... Dus dat is een voorbeeld van onderzoeken waar ik weinig waarde aan hecht,
En labonderzoeken met studenten die na Cogmed een andere werkgeheugentaak veel beter doen, tja, interessant maar is dat ook van waarde voor de gebieden waar er problemen waren?

Een goed onderzoek maakt gebruik van grote, willekeurige steekproeven, zijn dubbelblind (de onderzoekers en deelnemers weten niet wat zij krijgen en wat een ander krijgt) en alles moet gelijk zijn behalve het deel dat je onderzoekt: Cogmed. (even als voorbeeld). Dus de helft van de groep krijgt Cogmed, de helft van de groep een andere (werkgeheugen)training. Dan weet je pas of het effect ook echt aan Cogmed toe te schrijven is.
Veel onderzoeken krijgen dat niet voor elkaar, want dat is niet zo makkelijk te organiseren.

Als ik heel eerlijk ben verbaas ik me erover dat ook veel beroepsgenoten van mij eigenlijk zo weinig kritisch hierin zijn. Ik vind een onderdeel van de academische studie toch echt ook juist die kritische houding, waarbij je niet alles zomaar aanneemt als het je wat lijkt, maar dat je met de juiste gezond kritische blik kijkt naar of iets wel deugdelijk is.

En wat betreft de werkwijze Chloe van jouw onderzoeker... hier zit een stukje informatie geven bij waar het mis kan zijn gegaan. Ik kan me namelijk dit stukje wel goed voorstellen:
Citaat:
Moesten we opeens voor de 2de keer dat jaar al die (groene) vragenlijsten over je kind invullen. Hadden we net gedaan, dus alles was nog recent, maar hij wou er niet aan. Ook wilde hij allemaal verdere onderzoeken doen terwijl wij duidelijk bij aanvang hadden aangegeven EERST Cogmed te willen volgen, en als de problematiek zich dan nog voordeed, dan wilden we graag verdere onderzoeken.

En ik bepaal als onderzoeker de onderzoeksopzet, dus ik kan me het van hem ook voorstellen, hij had wellicht willen bepalen of Cogmed wel de juiste weg was! En die vragenlijsten: hoe recent is recent, ook hierbij wil de onderzoeker ws een goede nulmeting, en vier maanden ervoor is niet meer een nulmeting vind ik...

Laatst bijgewerkt door Sacha op 01 sep 2014, 17:47, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 01 sep 2014, 17:43 
Volwassene

Citaat:
Huiswerk maakt dochter (veel) geconcentreerder dan vroeger, al heeft ze soms dat iets wat heel simpel is, barst van de fouten. Als ik haar dan later vraag naar de juiste antwoorden, blijkt ze wel het goede antwoord te kunnen geven, maar blijkbaar heeft ze ze zo razendsnel gemaakt dat er veel fouten inzitten. ... In ieder geval is hier het ADD verdacht even helemaal weggeëbd ondanks het feit dat er nog steeds obstakels bestaan.

En dit past zowel in het ADD als HB-plaatje...

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende