Het is nu 25 okt 2020, 09:43

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie kan ons helpen
BerichtGeplaatst: 03 jul 2020, 22:35 
Volwassene

Dochter is 8 jaar en gaat nu naar de zomervakantie naar groep 5.
In groep 2 zei onze dochter dat ze ontzettend hoofdpijn had, dat we na vele onderzoeken bij de dokter doorgestuurd werden naar het ziekenhuis voor een MRI scan. Niks op te zien. Hoofdpijn bleef. In groep 3 haar ogen laten opmeten. Ze moest een bril. Wij dachten de verklaring te hebben gevonden voor de hoofdpijn. Ze heeft de bril 2 maanden gedragen en daarna zette ze hem niet meer op. Ik heb haar daarna nooit meer horen klagen over hoofdpijn. Ook dus niet zonder bril. In groep 4 begon ze ermee dat ze het schoolwerk haatte. Dat zegt ze nu een jaar. Haar rapport laat zien dat ze eind groep 4 hoofd erkend op september groep 8. Ze heeft de hoogste score voor gewoon rekenen. Ook met lezen zit ze op eind groep 7.
Qua andere vakken scoort ze een B. Ze heeft zichzelf leren lezen in groep 2. School ziet dat ze het goed doet. Ze krijgt extra werk, maar dat wil ze eigenlijk niet. Ze werkt heel hard op school, maar in de Corona tijd thuis was ze niet aan het werk te krijgen. Een neefje van haar is hoogbegaafd. Ik heb geen flauw idee of zij dat ook kan zijn. Ik heb wel gelezen dat het vrij complex is.
Onze andere dochter is nu net geswitcht van school in groep acht omdat het niet ging vanwege een nare sfeer en gepest. Zij gaat nu naar een vrije school. Nu wil onze jongste dochter ook. Zij heeft genoeg vriendinnen op deze school. Ligt goed in de groep. Maar ze denkt dat ze op de andere school van mijn dochter veel minder hoeft te werken. Langzaamaan zitten we een beetje met de handen in het haar. Ik vind testen ook een grote stap omdat ik geen flauw idee heb of ze het mogelijk wel kan zijn. Misschien heeft ze ook gewoon een luie aard. Vandaar hier mijn vraag. Zit hier wat herkenbaars in of hebben dit soort dingen hier niets mee te maken.
Levensvragen komen hier soms ook voorbij. Niet heel vaak. Maar de volgende vraag van haar vind ik niet echt passen bij de leeftijd. Oudste heeft nooit zoiets gevraagd. Ze vroeg: als ik doodga willen jullie de bijbel dan in mijn kist leggen want dan kan ik Jezus vinden.
Bij voorbaat dank!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Wie kan ons helpen
BerichtGeplaatst: 03 jul 2020, 23:02 
Volwassene

Hoi Ans,
wat naar dat je dochter zich niet goed voelt op school. Het is van een afstand natuurlijk lastig in te schatten, maar mij vallen de volgende zaken op in je mail die herkenbaar zijn denk ik voor kinderen die hoogbegaafd zijn:
- hekel aan schoolwerk, geen motivatie kunnen opbrengen
- uitzonderlijk goed presteren zonder buitengewone inspanning (in groep 4 een didactische leeftijd van groep 8 hebben is vrij fors. Dat wil overigens niet zeggen dat ze de groep 8 stof beheerst, maar dat ze de test net zo goed maakt als een gemiddeld kind uit groep 8 diezelfde test zou hebben gemaakt).
- geen interesse hebben in het extra werk. Is dat werk 'meer van hetzelfde' of zet het haar werkelijk op een andere manier aan het denken? Is zij de enige of een van de weinigen die zulk werk moet maken? Komt het bovenop of in plaats van 'normaal' werk? Allemaal zaken die een slim kind zullen doen denken dat het extra werk juist meer ellende oplevert in plaats van een oplossing. Als een taak geestdodend is dan is meer taken van hetzelfde soort geen oplossing.
- familie die hoogbegaafd is (en jullie zelf?)
- levensvragen

Ik zou de combinatie van prestaties, teruglopende motivatie en tegenzin zeer serieus nemen. Ze is niet lui, maar ze heeft geen zin meer in werk waar ze niks van leert. En misschien heeft ze al de conclusie getrokken dat leren sowieso stom is.

Je zegt
Citaat:
Ik vind testen ook een grote stap omdat ik geen flauw idee heb of ze het mogelijk wel kan zijn
. Maar een test is toch juist bedoeld om uit te vinden hoe het zit? Als je een IQ test op dit moment een stap te ver vindt gaan, dan zou ik zeker inzetten op een didactisch onderzoek (door school of extern). Daarmee kun je vaststellen wat je dochter kan en weet, op welk niveau, en op welk niveau haar dus werk aangeboden moet worden zodat ze iets kan leren. Elk kind heeft het recht om op school iets te leren. Een didactisch onderzoek is trouwens wel vaak veel meer werk (doortoetsen op cito's totdat er C scores volgen, onze dochter heeft weet ik hoeveel middagen daaraan gezeten) dan een IQ test die vaak in twee middagen af te nemen is. Maar het zijn twee heel verschillende tests met verschillende doelen. Beide kunnen gecombineerd worden met een test op persoonlijkheid en leerstijlen, om zo aanbevelingen te krijgen voor wat het beste bij je kind zou passen.

Een didactisch onderzoek heeft vooral zin als school ook bereid is om daarna de uitslag wanneer nodig om te zetten in aanpassingen in het aanbod aan je dochter. Stel ze scoort voor sommige vakken groep begin 5, voor anderen begin 7. Is school bereid om haar voor die vakken bijvoorbeeld mee te laten draaien met een andere klas, of om haar verdiepend werk aan te bieden dat substantieel moeilijker is of van een andere aard dan het gewone werk? Let er op dat een kind dat voorloop op de eigen groep, niet voldoende heeft aan de 'plusopdrachten' uit de eigen methode. Die zijn maar zeer beperkt moeilijker.

En misschien kan het geen kwaad om op de nieuwe school van oudste eens te informeren naar hun aanpak van sterk voorlopende kinderen.

Succes!

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ]