Het is nu 11 dec 2018, 15:02

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mag school weigeren?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 06:01 
Volwassene

Ik heb een vraagje: wij wonen in een dorp en onze dochter gaat naar de dorpsschool. Deze school was altijd heel goed bezig met HB, maar helaas staan de laatste jaren heel negatief tov van HB in het algemeen. Dat is ook zo gecommuniceerd. Dat is hun goed recht natuurlijk, maar wel erg jammer. We zijn nu op zoek naar een andere school, omdat we ons niet meer echt welkom voelen.

Onze dochter is 6 jaar en 1 x versneld, tevens rekent ze een jaar verder. Ze is in mijn ogen een succesvolle HB-er. Goede werkhouding, doet erg haar best en zeer sociaal. Nu had ik van de week een gesprek op een andere school. Zij hebben een goede IB-er werken en naar mijn inzicht zijn ze goed op weg op het gebied van HB. Er is een ook interne plusgroep, iets wat ook erg leuk zou zijn als mijn dochter verrijking krijgt aangeboden.

Nu wilde ze het eerste overleggen of ze door gaan met een tweede gesprek? Want ze weten niet of ze het kunnen bieden. Thuis gekomen begrijp ik het niet. Ik begrijp natuurlijk dat ze het moeten bespreken, maar mag je een kind weigeren? Of is het zo complex dat een kind 2 jaar vooruit rekent? Verder heb ik gevraagd om te compacten en waar mogelijk te verrijken. Vraag ik te veel van school? Ik hoor het graag....

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Mag school weigeren?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 06:22 
Volwassene

Met wie had je het gesprek? Heb je al in de schoolgids gekeken of raadde procedure bij nieuwe leerlingen in staat.
Volgens mij is dit gewoon de standaard procedure. Misschien niet bij alle leerlingen maar zeker bij zorgleerlingen. En ja een school mag weigeren. Als je helemaal nieuw in een regio bent, of je kind gaat net naar school, dan moet de eerste school waar je je hebt aangemeld je wel helpen om een passende school te vinden.
Op zich denk ik niet dat je veel vraagt. Maar je moet wel kennis van HB in huis hebben. Ook als je een succesvolle HBer in huis haalt.

Ik hoop dat je snel wat hoort en duim voor je

Anne72

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 07:08 
Volwassene

Ja, een school mag weigeren als je kind al op een andere school zit. De huidige school heeft zorgplicht. Die moeten je dochter bieden wat ze nodig heeft, en als ze aangeven dat niet te kunnen, moeten ze zorgen dat er een andere plek gevonden wordt.
Maar je hebt dus wel een probleempje als de huidige school vindt dat ze wel het nodige bieden, en jullie als ouders niet.

Maar ik zou zeggen, maak je nog niet te veel zorgen. De school waar jullie zijn geweest klinkt wel goed. En op zich is het goed dat ze eerst goed gaan overleggen of ze kunnen bieden wat nodig is. Dat betekent dat ze je kind en zichzelf serieus nemen.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 07:09 
Volwassene

Anne72 schreef:
Met wie had je het gesprek? Heb je al in de schoolgids gekeken of raadde procedure bij nieuwe leerlingen in staat.
Volgens mij is dit gewoon de standaard procedure. Misschien niet bij alle leerlingen maar zeker bij zorgleerlingen. En ja een school mag weigeren. Als je helemaal nieuw in een regio bent, of je kind gaat net naar school, dan moet de eerste school waar je je hebt aangemeld je wel helpen om een passende school te vinden.
Op zich denk ik niet dat je veel vraagt. Maar je moet wel kennis van HB in huis hebben. Ook als je een succesvolle HBer in huis haalt.

Ik hoop dat je snel wat hoort en duim voor je

Anne72

Hoi Anne, dankje voor je antwoord. Ik heb nog niet in de schoolgids gekeken. Maar even afwachten......

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 06:10 
Volwassene

Update: de school heeft ons (ik was er al bang voor) inderdaad geweigerd. Ondanks dat beide klassen op 26 en 23 leerlingen zaten zeiden ze dat ze al ''teveel zorg kinderen'' hadden. Ik kon het nauwelijks echt geloven, maar het kan dus. Ik heb aangegeven dat mijn HB-er op dit moment de standaard benadering nodig heeft die binnen de basisbehoefte valt van een school: compacten en verrijken (het is echt een super makkelijk kind wat zich vrije makkelijk in een groep voegt). Daarbij rekent ze een jaar verder, dat laatste was geen probleem overigens. Ik ga er niet teveel over nadenken, dat dit dus gewoon kan of mogelijk is. We kijken ondertussen verder en hebben inmiddels een school gevonden die er totaal anders in staat. Ik vind dit zelf wel een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]