Het is nu 17 okt 2018, 23:37

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe krijg ik mijn 3 jarige versneld op de bo
BerichtGeplaatst: 03 nov 2016, 11:26 
Volwassene

Hallo allemaal

Ik loop momenteel tegen een muur, misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben moeder van twee meiden 6,3 en 3,3 jaar
Mijn oudste was van af het begin al duidelijk dat ze een flinke voorsprong had op haar leeftijdsgenoten ondanks haar visuele handicap.
(Ze is niet getest)
Van mijn jongste weet ik het niet, ze is zo'n ander kind
Maar wat ik wel weet is dat ze al meer dan een jaar al naar de basis school wil en aan toe is en nu daar ook echt depri van word steeds.

Ik ben met school in gesprek gegaan om haar evt vroegtijdig met 3,5 jaar naar groep 1 te laten gaan, maar school loopt tegen regels aan van de overheid. Ook het financiële stuk is een probleem, al stond de directie er eerst wel echt voor open om te kijken of we het voor elkaar konden krijgen, omdat ze een hele moderne school willen zijn.

Nu mijn vraag aan jullie, zijn er andere potjes die de school kan aanspreken zodat ze een vergoeding kunnen krijgen voor mijn dochter, ik had al voor gesteld om zelf bij te dragen maar die optie kon niet ivm dubbele boekhouding.
Verzekeringstechnisch zijn we gedekt door onze eigen verzekeraar.
Zijn er hier ouders waarbij de kids vervroegd met 3,5 oid naar school zijn gegaan? (School leest ook graag de ervaringen van ouders en de mogelijkheden bij andere scholen.)

Heeft iemand tips voor mij en de school hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen( het is een hele goeie school en wil haar graag daar op hebben)

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Hoe krijg ik mijn 3 jarige versneld op de bo
BerichtGeplaatst: 03 nov 2016, 11:56 
Volwassene

Ik zou willen dat ik iets positiefs te zeggen had maar helaas....

Onze basisschool is regelluwe school en mag als 1 van de experimenten de kleuters op 5 vaste momenten laten instromen i.p.v. elk kind individueel op de 4e verjaardag. Elk groepje stroomt in op de maandag na een vakantie (zomer, herfst, kerst, voorjaar of mei). Dit zijn alle kinderen die in het komende blok 4 zullen worden, want school moet wel zodra het kind 4 wordt onderwijs bieden. Bijna allemaal zijn ze op hun startdag dus nog 3. Voor onze dochter zou dit fantastisch zijn geweest, want zij is van eind april en zou dus al na de voorjaarsvakantie hebben mogen starten (begin maart). Dit even als voorbeeld (zij zit al in groep 4 inmiddels, en ik kan me nog goed die slepende laatste maanden op de crèche herinneren).

Nu weet ik wel dat er bij deze pilot ook allerlei verzekerings- en bekostigingszaken komen kijken. Ik weet vrij zeker dat school tijdens de weken dat een kind nog 3 is, geen financiering krijgt. En dit dus ondanks dat het een pilot vanuit het ministerie is. Ik zit helaas net niet dicht genoeg bij de bron om het allemaal precies te weten.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2016, 20:40 
inactief

Onze dochter is ook met 3,5 jaar, voltijds, gestart op de basisschool. Ze begon flinke gedragsproblemen te ontwikkelen en vervolgens zijn we door het CJG doorverwezen naar een begeleidingsbureau voor HB-kinderen. Daar is ze geobserveerd en bleek ze inderdaad een ruime ontwikkelingsvoorsprong te hebben. Er werd geadviseerd om haar met 3,5 jaar te laten instromen op de basisschool. Met dit advies zijn we naar de basisschool van onze keuze gegaan. De basisschool heeft het advies overgenomen en een melding gedaan bij de onderwijsinspectie. De verzekering is gecheckt, maar was inderdaad ook bij ons geen probleem. Met de school hebben we de afspraak gemaakt dat wij eventuele bijkomende kosten zouden vergoeden (bv kleiner stoeltje). Dit bleek uiteindelijk niet nodig te zijn. Wij hebben dus totaal geen problemen ervaren!

Misschien heb je hier ook nog wat aan....
5 juni 2014: Reactie Loket Onderwijsinspectie op gestelde vraag over vervroegde instroom:
De inspectie meent dat vervroegde toelating in sommige gevallen een uitkomst is voor kinderen met een grote ontwikkelingsvoorsprong en wijst vervroegde toelating dan ook niet per definitie af. Voorop staat de vrijwillige medewerking van de school. Anders gezegd: de school moet akkoord zijn met vervroegde toelating. Is de school niet akkoord, dan is vervroegde toelating niet mogelijk. Er is dus heel nadrukkelijk geen sprake van een recht op vervroegde toelating.
De wettelijke toelatingsleeftijd voor het basisonderwijs is 4 jaar, maar het bestuur van een school heeft in uitzonderingsgevallen – zoals de hierboven vermelde grote ontwikkelingsvoorsprong – de mogelijkheid aan kinderen onder de 4 jaar toegang te verlenen. Het bestuur zou bij het inwilligen van een dergelijke wens er wel om moeten denken dat:
* de peuter niet als leerling kan worden toegelaten, cq ingeschreven;
* voor de 3 jarige geen rijksbekostiging wordt gegeven;
* ouders van tot de school toegelaten leerlingen bedenkingen kunnen hebben tegen het door de 3-jarige gebruik maken van het onderwijsaanbod, voor zover dat ten koste zou gaan van de eigenlijke leerlingen van de school;
* de bestaande aansprakelijkheidsverzekeringen van de school mogelijk niet op de peuter van toepassing zijn;
* wellicht een aanvullende verzekering moet worden afgesloten die erin voorziet dat zaken geregeld zijn als de peuter iets overkomt of deze zelf iets aanricht dat schade oplevert (door de ouders af te sluiten)

Groetjes Lima

BerichtGeplaatst: 03 nov 2016, 21:52 
Volwassene

Bedankt Lima en lotje72 voor het mee denken :)
Hier heb ik zeker wat aan
ik heb inmiddels ook een talent coördinator gesproken van en school in Rotterdam en zij is ook super behulpzaam en had veel tips, ik ga kijken of ik morgen de wethouder kan spreken op haar advies, om te kijken of er andere mogelijkheden zijn om dit voor elkaar te krijgen.
En zij gaat morgen of maandag een gesprek aan met de directeur van de school in Rotterdam waar het vaker is gebeurt dat kinderen van 3 aangenomen waren en vragen hoe hun dat geregeld hebben

Ik hoop dat het op de een of andere manier gaat lukken want mijn hart breekt regelmatig als ik zie hoe verdrietig mijn kleine meid kan worden.

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ]