Het is nu 19 jul 2018, 01:07

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doorgaan met PSZ of stoppen?
BerichtGeplaatst: 23 sep 2014, 09:14 
Volwassene

Ik ben ontzettend aan het twijfelen.....

Dochter van 3 jaar met ontwikkelings voorsprong ging met grote verwachting naar de peuterspeelzaal 6 weken terug. De eerste twee keer zonder een traan te laten maar al snel kwam ze heel stil thuis. De kinderen daar konden niet goed praten vertelde ze, ze deden geen leuke dingen en alles was stom.
We hebben nu 5 weken ''doorgezet'' en dat is werkelijk een groot drama. Ik moet haar daar naar binnen slepen, ze moet los getrokken worden en huilt daarna nog een tijdje. Ene keer langer dan de andere keer, al leek het wel beter te gaan. Al vraag ik mij dus af of ze ging accepteren dat ze maar gewoon moest want leuker leek ze het niet te vinden. Afgelopen weekend weer hele weekend bleef ze herhalen dat ze niet naar school wilde.

Vandaag was haar ochtend, hele ochtend huilen dat ze echt niet wilde. Ik heb haar voor vandaag afgemeld maar twijfel ontzettend wat we moeten doen. Ze geeft duidelijk aan dat het om de kinderen gaat, dat ze met grote kinderen wil spelen en niet met baby's.

Mijn gevoel zegt: stoppen ermee en we zien het straks wel weer als ze naar school gaat. Maar, dan is ze straks ( over 10 maanden) niet gewend om zonder mij te zijn of om echt met andere kinderen te spelen. Wat overigens met kinderen van een jaar of 5 ontzettend goed gaat. Ik heb het al besproken met de leidsters maar zij weten er niet echt raad mee.

Wat zouden jullie doen? Er is hier niks voor pientere peuters o.i.d.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Doorgaan met PSZ of stoppen?
BerichtGeplaatst: 23 sep 2014, 09:56 
inactief

Kijk goed wat de reden is en volg je gevoel.

Misschien kun je kijken dat wat ze op psz leert voordat ze naar school gaat in een andere setting kan leren.
Mocht dat nodig zijn.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2014, 10:00 
Volwassene

Misschien kun je op een rijtje zetten wat je graag zou willen bereiken met haar pszbezoek, en in hoeverre dat nu lukt. Je wilt graag dat ze went aan het zonder jou zijn en dat ze leert met andere kinderen te spelen. Het eerste was de eerste paar keer geen probleem, dus dat zou het -indien ze niet te veel negatieve ervaringen opdoet!- over 10 maanden ook niet hoeven zijn. En of ze nu met andere kinderen leert spelen kun je je ook afvragen, juist omdat ze de aansluiting mist. Eerder het tegendeel, waarschijnlijk.

Volgens mij zit je - hoe jammer ook - nog niet zo gek met je gevoel. Weet je zeker dat er geen initiatieven voor kleintjes met een voorsprong in de buurt zijn? Er ontstaan er steeds meer. En je zou hier op het forum een oproepje kunnen doen voor een playdate. Wie weet wat voor leuks daaruit groeit?

BerichtGeplaatst: 23 sep 2014, 10:18 
Volwassene

Ik ben het eens met MoederJan. Wat leert je dochter nu op de peuterspeelzaal? Leert ze op cognitief vlak iets? Kan ze in deze groep kinderen op sociaal en emotioneel vlak iets leren?

Zonder jou durven en kunnen zijn mogen ze ook gewoon in de kleuterklassen leren hoor. Groep 1 is voor een heel groot deel puur wennen aan naar school gaan, wennen aan je bewegen in een groep. Daarvoor is een peuterspeelzaal echt niet noodzakelijk.

Volg je gevoel!

In welke regio zitten jullie? Misschien is er wel een peuterplus-groep of peuterspeelgroep in de buurt.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (brugklas vwo)
♀ (gr. 7)
♂ (gr. 5)

BerichtGeplaatst: 23 sep 2014, 10:41 
Volwassene

Goed plan van MoederJan. Om de dingen te leren die zij noemt, zou je ook kunnen kijken naar gastouderopvang voor 2 of 3 ochtenden in de week. Daar is veel meer ruimte voor persoonlijke aandacht, en je kunt een gastouder zoeken waar jij een goede klik bij voelt. Is waarschijnlijk wel wat duurder. Dan zou je ook kunnen kijken naar peutergym of peuter/kleuterdans. je kind leert daar ook om te gaan met andere regels, de mores van groepen kinderen en de juf volgen.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2014, 11:50 
­

Je kan ook nog redeneren: die dingen kan ze in groep 1 gaan leren.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2014, 12:09 
Volwassene

Thanks allemaal weer voor jullie berichten, steunt mij enorm! Wat fijn toch deze groep, herkenning en begrip. TJa, als ik eerlijk ben, wat jullie schrijven wist ik natuurlijk al een beetje zelf :? maar ik ben gewoon zo een twijfel kont,... dus is het gewoon super fijn om deze bevestiging te krijgen :D Ik volg idd mijn gevoel.... en we stoppen met de psz, mijn gevoel zegt dat het meer ''kapot'' kan maken dan goed kan doen. Helaas geen pienter peuter groepje hier, ik heb mij rot gezocht, maar niks van dat. Dus maar veel speel afspraakjes plannen met haar oudere vriendinnetje,....ze speelt echt uren samen met mijn nichtje van 5 en dochter van vriendin die ook in groep 2 zit. Alleen was mama zo toe aan een beetje tijd voor zichzelf,...aan de andere kant,...straks gaat ze lekker naar school en is er idd nog iets te leren, thanks voor jullie wijze woorden!

BerichtGeplaatst: 23 sep 2014, 20:19 
Volwassene

Wat goed dat je deze beslissing wilt nemen! Onze zoon ging ook niet met plezier naar de PSZ, en ik was er niet helemaal uit wat het was (fijn dat jou dochter dat zo duidelijk kon zeggen) voor de zomervakantie heeft hij daar afscheid genomen en vorige week is hij gestart op school (waar ik voor de vakantie al een gesprek had en de juf aan gaf dat hij inderdaad wel wat extra uitdaging zou kunnen gebruiken) en we hebben zo'n ander kind thuis, zo fijn om een vrolijk ventje te zien!

Ik hoop dat je iets vindt wat je dochter leuk vindt en anders went ze toch gewoon pas in groep 1 er zijn vast nog wel meer kinderen die nog niet bij mama weg zijn geweest!

BerichtGeplaatst: 24 sep 2014, 11:30 
Volwassene

Misschien is er wel een leuke student of scholier die haar op vaste tijden mee wil nemen naar kinderboerderij/ park. Voor de scholier leuk om wat te verdienen, voor jou even rust.
Misschien wel tieners van forumgenoten (geen idee hoor, ik brainstorm maar wat)
Of een oppas oma oom of tante in de buurt.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2014, 05:22 
inactief

Goeie beslissing.
Ook onze dochter ging met net 3 van de peuterschool af.
Onze keus was niet zo moeilijk, met dochter ging het echt slecht.
Onze dochter mocht (na veel gesprekken en dingen uitzoeken) met 3,5 naar de basisschool voor 2 ochtenden in de week.
Dat was prettig, omdat het een combinatie groep 1 en 2 was en ze direct bij oudere kinderen zat.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2014, 12:24 
Volwassene

Daphne38 schreef:
Ze geeft duidelijk aan dat het om de kinderen gaat, dat ze met grote kinderen wil spelen en niet met baby's.
De exacte woorden die mijn toen 4-jarige gebruikte. Ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van dat we hem toch lieten gaan. Hij gaf zó duidelijk aan waarom hij niet wilde! (ik kan met niemand praten, het zijn babies, ze snappen me niet als ik wil spelen, ze maken mijn bouwwerken kapot).
Ik zou dat heel serieus nemen. Een psz voegt m.i. alleen wat toe als je kind er daadwerkelijk iets te leren heeft. En dat gebeurt alleen als ze met (op z'n minst een aantal) ontwikkelingsgelijken kan optrekken. Wanneer een Slimme peuter sociaal gezien het niveau van de psz al voorbij is, voegt het verblijf daar niet veel meer toe. Sterker nog, ik denk dat de kiem gelegd kan worden voor 'een hekel aan school hebben'.
Citaat:
dan is ze straks ( over 10 maanden) niet gewend om zonder mij te zijn of om echt met andere kinderen te spelen. Wat overigens met kinderen van een jaar of 5 ontzettend goed gaat. Ik heb het al besproken met de leidsters maar zij weten er niet echt raad mee.
Thuishouden kan. Je moet dan zelf actief peercontacten gaan zoeken - dat kan bv door op dit forum oproepjes te plaatsen. Verder idd contacten met wat oudere kinderen, leuke activiteiten waarbij ze met kinderen in aanraking komt, etc.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2014, 14:33 
inactief

Hoi,

Als je kind zo duidelijk kan uitleggen waar het aan schort, dan is ze het gemiddelde niveau van de psz voorbij denk ik.
wat hier al gezegd wordt, uitdaging op andere manieren zoeken.
peuterdans/gym, muziekcursus voor peuters, voorleesmiddag in de bieb, theaterbezoek, speel-o-theek, afspraakjes maken met iets oudere kinderen.
dat kun je ook proberen te organiseren via dit forum.
in welke regio zit je?

BerichtGeplaatst: 22 okt 2014, 08:56 
Volwassene

Ik heb mijn jongste thuisgehouden. Ook hij was erg van slag voordat hij moest. Eerst alleen op de dag zelf en later zelfs 1 of 2 dagen eerder. PSZ was het er niet mee eens, want hij zou zo belangrijke vaardigheden niet aanleren..... Yeah right.... Hij gaf zelf aan dat hij slecht tegen de drukte in de kring kon, maar ik weet zeker dat het onbegrip tussen hem en de rest een grotere rol speelde, maar vooral ook het veel te lage niveau van wat hij daar aangeboden kreeg. Ook nu merk ik, dat als school niet voldoende uitdaging biedt, hij zich sociaal meteen terug trekt.

ikzelf diagnose add, hsp en ws hb

BerichtGeplaatst: 24 okt 2014, 07:34 
Volwassene

We hebben alweer een tijdje terug opgezegd, alles uitgelegd maar mogen voor straf nog wel 1.5 maand opzegtermijn door betalen. Ja, mevrouw: ""het zijn de regeltje he, die kan ik niet veranderen'' Tuurlijk in het hoogste tarief dus ook nog een behoorlijk bedrag waar ik genoeg andere dingen voor had kunnen doen. :evil: Maar goed, dochter is weer blij en dat is het aller belangrijkste! :D

BerichtGeplaatst: 24 okt 2014, 09:40 
Volwassene

Oh Daphne, het doet me aan ons denken. 1 keer kinderdagverblijf plots veranderd en andere keer kinderdagverblijf plots opgezegd waarvoor straf-betaling.
Later op psz en daar ook plots opgezet. :D
Van geldzaken zul je later niets meer herinneren, van je kind wel.
Fijn dat je blij kind hebt.

BerichtGeplaatst: 26 okt 2014, 06:52 
Volwassene

[quote="Radijs"]Oh Daphne, het doet me aan ons denken. 1 keer kinderdagverblijf plots veranderd en andere keer kinderdagverblijf plots opgezegd waarvoor straf-betaling.
Later op psz en daar ook plots opgezet. :D
Van geldzaken zul je later niets meer herinneren, van je kind wel.
Fijn dat je blij kind hebt.[/quotZ

Zeker! :D

BerichtGeplaatst: 26 okt 2014, 07:17 
Volwassene

Goed dat je direct hebt opgezegd!
En ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat je wel moet doorbetalen. Maar ja zijn hebben nu eenmaal ook een organisatie te runnen en maken ook kosten.

Anne72

BerichtGeplaatst: 15 feb 2017, 19:35 
Volwassene

Jeetje, ik zie dat ik dit bericht alweer een tijdje geleden heb geschreven en lees dit net nog eens :)

Ik ben toen gestopt met de psz, en maar goed dat is zo naar mijn gevoel toen heb geluisterd. Mijn dochter is nu 5 jaar en rekent en lees met groep 4 en krijgt verrijkingsopdrachten. Ze zit in een groep 3 omdat ze zich fijner voelt bij die kinderen maar de juf kan de lesstof aanbieden op haar niveau. Het gaat op het moment hartstikke goed met haar. Ze gaat het heel veel plezier naar school. Grappig om dit terug te lezen..... Dus aan alle moeders, luister je gevoel want klopt. :)

BerichtGeplaatst: 22 maart 2017, 21:17 
Volwassene

Fijn te lezen dat het goed gaat met je dochter!

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]