Het is nu 16 okt 2019, 01:57

Pagina 6 van 7 [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: het slechtste opvoedadvies: Spiral dynamics
BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 15:08 
Volwassene

Dat is dan aan Novilo. Maar misschien valt er wat te leren, als ze lezen wat voor zorgen er geuit zijn in dit topic, dan kunnen ze daar wat mee doen. En dan is een moment prikken op het Festival van Talent, waar niet iedereen naartoe gaat, als enige kans bieden voor mij ook een uiting van dat het niet zo heel belangrijk wordt gevonden.
Als ze het serieus willen onderzoeken in een gesprek, kunnen ze ook een datumprikker inzetten en een afspraak maken waarop mensen kunnen komen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 19:20 
Volwassene

Inderdaad. Sacha. Op zich een prettige poging. Maar de makkelijkste manier om iedereen te bereiken was natuurlijk gewoon reageren op dit forum geweest. Daar is niet voor gekozen. Jammer. Maar niets aan te doen. Zaterdagen zijn vaak drukke dagen met vaste verplichtingen voor mensen, ik denk dat de aanname dat iedereen wel naar het Festival van het Talent gaan een optimistische was.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 19:34 
Volwassene

Privéomstandigheden maken het voor mij onmogelijk om naar het Festival te gaan. Jammer, ik had graag willen horen wat Novilo over SD te zeggen heeft.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 19:36 
Volwassene

Ik ben het niet eens met jullie, dames :mrgreen: Schriftelijk in antwoord gaan dekt nooit de lading van zo'n gesprek! Ik vond het een mooi gebaar dat Novlio van plan was op het festival van talent hier tijd voor in te plannen. Aangezien hier op het forum het festival wordt gepromoot kun je toch aannemen dat meerdere mensen naar het festival gaan, dus m.i. was dat een logisch voorstel.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 19:39 
Volwassene

Waarom zou schriftelijk antwoord geven de lading niet kunnen dekken? Ik neem aan dat er toch een goede onderbouwing voor de keuze is? Met artikelen of boeken waarnaar verwezen kan worden? Het grote voordeel van schriftelijk is dat mensen de tijd kunnen hebben om de antwoorden en de reacties eens te laten bezinken en er dan op terug te kunnen komen.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 20:27 
Volwassene

Ik denk niet dat je op al deze zorgen 1 simpel antwoord of statement kunt geven. Op een verklaring zullen weer meerdere vragen ontstaat en in een open discussie kun je daarop m.i. beter inspelen. Maar dat is mijn mening. Novilo doet een gebaar, wil nl. mensen te woord staan die zich zorgen maken, en wordt vervolgens verweten het niet goed te hebben gedaan.
Ben het met je eens wat betreft dat schriftelijk discussiëren zeker zijn voordelen heeft (Voor mijzelf geldt dat in het bijzonder :wink: ) maar op een forum duren discussies vaak wekenlang. Beter zou dan zijn om een bepaald tijdstip te kiezen waarop iedereen zou kunnen meediscussiëren.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 20:32 
Volwassene

Ik ga waarschijnlijk wel zaterdag maar op welke tijd en in welke vorm (met wie samen, bedoel ik dan) is nog onduidelijk. Ik heb me daarom ook niet opgegeven voor de discussie. Ik hou zelf ook wel van schriftelijke discussie's :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 20:52 
Volwassene

ik vind IRL discussie ook prettiger dan via de mail. Er blijft voor mij te vaak ruimte voor interpretatie via de mail.
Je kunt aan de mimiek van iemand zien hoe hij/zij iets opvat en daar je woordkeus op aanpassen.

Novilo is een commercieel bedrijf dat gewoon winst moet maken en dat ze dan ruimte geven voor zoiets, vind ik juist wel tof. En logisch dat er niet allerhande opties worden gegeven voor andere data. Binnen Novilo wordt genoeg gediscusseerd en daar horen ze ook meningen van andersdenkenden, waaronder ook over SD.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2015, 12:08 
Volwassene

Ik wilde er graag bij zijn, en vond het ook een goed initiatief van Novilo. Maar ik had hier al begrepen dat de mensen die de discussie hebben aangezwengeld, er niet bij zouden zijn. Dan geeft dat zo'n discussie voor mij minder waarde, omdat ik nog niet een heel onderbouwde mening heb rechts of linksom. Ik had juist graag live de meningen gehoord, om van daaruit ook mijn eigen mening te vormen.
Overigens geldt het verhaal van de datumprikker natuurlijk wederzijds... :mrgreen:

Ik weet nog steeds niet zeker of ik naar het festival zal gaan. Mijn kindjes zijn bij de papa dus dan zou ik alleen gaan. hmm.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2015, 14:49 
inactief

Ik volg een opleiding bij Novilo en volg ook de vrijwillige! module SD. Het hele SD gebeuren wordt gebracht als een methode om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van kinderen/mensen. Niet meer niet minder. Ik vind het zelf een bruikbaar model, een eye-opener. ALs je je beseft dat je als opvoeder/begeleider/leerkracht vanuit een andere kijk de dingen ziet, gewoon omdat je al verder of anders ontwikkeld bent, kun je dus ook een stapje terug doen en kijken wat een kind nodig heeft en waarom het doet zoals het doet.
Dit model kun je ook gebruiken in de politiek, de samenleving...op alles.
Niks religie, niks beter voelen dan een ander, niks geen stoppen in hokjes en goed of slecht labelen. Interesse in de ander en willen zien waar hij/zij vandaan komt en hoe je hem/haar verder op weg kunt helpen in de ontwikkeling. Dat is hoe ik het opvat en ik zie er niks raars aan...

BerichtGeplaatst: 31 maart 2015, 14:58 
Volwassene

Zo ervaar ik het ook, Zwets.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 09:46 
Volwassene

In mijn ogen bestaat het gevaar dat niet iedereen het zal zien als een model, maar dat er altijd mensen zullen zijn die het als een "leidraad" of zelfs als "de waarheid" gaan zien. Dat gevoel heb ik overigens bij elk model, ook bij sommige wetenschappelijk onderbouwde modellen (en dat mijn kinderen ooit op een school zaten die handelde vanuit human dynamics en meervoudige intelligentie maar daar jammerlijk in faalde omdat er niet meer naar individuele kinderen gekeken werd maar alleen nog naar de theorie, helpt daar niet bij). Ik kijk graag met een open blik naar mensen, modellen willen die blik nog wel eens vertroebelen.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 09:59 
­

Citaat:
Ik vind het zelf een bruikbaar model, een eye-opener. ALs je je beseft dat je als opvoeder/begeleider/leerkracht vanuit een andere kijk de dingen ziet, gewoon omdat je al verder of anders ontwikkeld bent, kun je dus ook een stapje terug doen en kijken wat een kind nodig heeft en waarom het doet zoals het doet.

Hoe precies is het model daar dan bij behulpzaam?

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 10:17 
Volwassene

Zwets schreef:
Ik volg een opleiding bij Novilo en volg ook de vrijwillige! module SD. Het hele SD gebeuren wordt gebracht als een methode om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van kinderen/mensen. Niet meer niet minder. Ik vind het zelf een bruikbaar model, een eye-opener. ALs je je beseft dat je als opvoeder/begeleider/leerkracht vanuit een andere kijk de dingen ziet, gewoon omdat je al verder of anders ontwikkeld bent, kun je dus ook een stapje terug doen en kijken wat een kind nodig heeft en waarom het doet zoals het doet.
Dit model kun je ook gebruiken in de politiek, de samenleving...op alles.
Niks religie, niks beter voelen dan een ander, niks geen stoppen in hokjes en goed of slecht labelen. Interesse in de ander en willen zien waar hij/zij vandaan komt en hoe je hem/haar verder op weg kunt helpen in de ontwikkeling. Dat is hoe ik het opvat en ik zie er niks raars aan...

Dit maakt het voor mij allemaal nog wat onduidelijker. Kun je een voorbeeld geven van hoe dit in de praktijk nou werkt? Want ik snap het allemaal niet zo geloof ik. Het lijkt mij veel belangrijker om met een kind in gesprek te gaan, om te luisteren naar wat het te vertellen heeft. Het lijkt mij een open deur dat je als ander persoon een andere kijk hebt, zeker als je ook nog ouder bent. Dat zou ik toch verwachten dat dat geen eye opener is. Kijken wat een kind nodig heeft begint wat mij betreft bij verbinding en communicatie. Dan hoor je wat iemand nodig heeft. Ik snap eerlijk gezegd niet wat een model hieraan toe te voegen heeft, maar ik zie wel het levensgrote gevaar dat een model in de plaats van luisteren en open communicatie kan komen omdat een model OVER het kind gaat en verbinding en communicatie MET het kind zijn.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 10:21 
Volwassene

Het is toch een vorm van rubriceren, als je aan de hand van SD mensen benadert? Je deelt iemand toch wel degelijk in in een kleur?
En de ene kleur bereik je na de volgende?

Ik begrijp gewoon echt niet waarom ervoor gekozen is SD hiervoor in te zetten als theoretisch kader voor het omgaan met anderen.

Hebben jullie bijvoorbeeld ook de uitgangspunten van Gordon meegekregen? Als je het hebt over echte aandacht voor wat iemand nodig heeft, en echt met elkaar op respectvolle wijze omgaan, dan lijkt me die uitgangspunten veel bruikbaarder en daar zit niet die op zijn zachts gezegd discutabele rubricering van mensen in.

Edit: Wilg, exact deze punten bedoel ik dus ook.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 10:48 
Volwassene

Paula schreef:
In mijn ogen bestaat het gevaar dat niet iedereen het zal zien als een model, maar dat er altijd mensen zullen zijn die het als een "leidraad" of zelfs als "de waarheid" gaan zien. Dat gevoel heb ik overigens bij elk model, ook bij sommige wetenschappelijk onderbouwde modellen (en dat mijn kinderen ooit op een school zaten die handelde vanuit human dynamics en meervoudige intelligentie maar daar jammerlijk in faalde omdat er niet meer naar individuele kinderen gekeken werd maar alleen nog naar de theorie, helpt daar niet bij). Ik kijk graag met een open blik naar mensen, modellen willen die blik nog wel eens vertroebelen.

Dat is ook hoe ik er over denk. Zeker als je over een zeer kleine groep kinderen die in ontwikkeling zijn praat.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 11:57 
Volwassene

Wilg schreef:
. Ik snap eerlijk gezegd niet wat een model hieraan toe te voegen heeft, maar ik zie wel het levensgrote gevaar dat een model in de plaats van luisteren en open communicatie kan komen omdat een model OVER het kind gaat en verbinding en communicatie MET het kind zijn.
Ik kan uit eigen ervaring meepraten hoe ontzettend onmachtig, klein, ongezien en onbetekenend je je gaat voelen als een ander, een volwassene, je op die manier benadert. In mijn pubertijd legde mijn vader me uit dat 'kinderen zich nu eenmaal gaan afzetten tegen de ouder, dat hoort bij het proces van volwassen worden'. Ja dat zal allemaal best zo zijn, maar als je alle conflicten met je puberkind gaat uitleggen vanuit dit perspectief, dan ga je wel echt voorbij aan het kind dat voor je zit. Dat behoefte heeft aan contact en verbinding. Dat behoefte heeft gehoord te worden in zaken die er wél toe doen, al formuleert het puberbrein ze onhandig.
Het lijkt mij een betere optie om talentbegeleiders te leren om te luisteren en kijken naar een kind. om zich echt open te stellen. en dan de behoeften, verlangens en talenten van het kind verbinden aan de mogelijkheden en onmogelijkheden in onderwijsland.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 14:24 
Volwassene

Wat ik er wel mooi aan vind, is dat het je bewust maakt van bepaalde dingen. Dat je als leerkracht wel kunt bedenken dat je kinderen uitgebreid wilt laten overleggen met een samenwerkingsopdracht, maar als een kind nog heel erg bezig is met het ontdekken van wat het nou eigenlijk zelf wil en kan, dat je dan niet kunt verwachten dat dat vlekkeloos verloopt. Dat betekent niet dat je te maken hebt met een asociaal kind, maar met een kind dat nog hulp nodig heeft bij het samenwerken.
En het is wel vaak wat je mis ziet gaan bij bijvoorbeeld hoogbegaafde kleuters. De kinderen om hen heen zijn nog volop bezig met zichzelf, en dit kind is al een paar fasen verder, kan al rekening houden met anderen, en reflecteren op een sociale situatie. Dat botst, en velen van ons hebben dat zien gebeuren (afspraakjes die ineens afgezegd worden, en waarbij het kind dat juist verder is wordt gezien als "sociaal-emotioneel achter, omdat hij daar niet mee om kan gaan)
In die zin kan het helpen bij het inzichtelijk maken van dit soort processen.
Overigens heb ik wel degelijk mijn twijfels bij een te starre blik vanuit dit of welk ander model dan ook. Het is een model dat is opgesteld met de ervaring die iemand op een bepaald moment had, en is dus per definitie subjectief. In de praktijk kan een kind volgens mij prima in verschillende fasen tegelijk zitten, en fasen overslaan en zo.
Ik denk dat elk sociaal model in dat licht bezien moet worden. Het is bedoeld om processen inzichtelijk te maken, en geen wet van meden en perzen.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 14:34 
Volwassene

Maar wat je nu zegt, lijkt me vooral kijken naar het kind, in gesprek gaan met het kind in plaats van van het negatieve uitgaan. Op het moment dat je denkt asociaal kind, lijkt me dat er zowieso een tekort is aan pedagogische kennis, en een methode als de Gordon methode of non-violent communication geven wat dat betreft denk ik toch duidelijkere handvatten, omdat ze een manier geven van hoe je kunt communiceren. Ik snap niet wat spiral dynamics hierbij nou doet, behalve als manier om mensen die echt van toeten nog blazen weten erop attent te maken dat er verschillen tussen kinderen zijn.
Plus dat het gevaar is dat er dus blijkbaar uitgegaan wordt van gedrag, en aan dat gedrag fases gekoppeld wordt. Dus de aanpassertjes en degenen die de plank misslaan met het aanpassen haal je er hier niet mee uit.
En hoe ziet iemand nou dat bepaald gedrag in een andere fase hoort? Hoe helpt dit het verschil zien tussen een kind dat wel en dat niet kan reflecteren? Hoe helpt dit het verschil zien tussen een kind dat boos is omdat een klasgenootje zich niet aan de afspraak houdt en een kind dat boos is omdat een afspraakje niet doorgaat, gewoon omdat dat niet leuk is?
Ik denk nu bijvoorbeeld ook aan de kinderen die 'jong' gedrag laten zien en dus niet krijgen wat ze nodig hebben. Dan versterkt zo'n faseverhaal dat toch alleen maar? Hoe werkt dat nou? Echt, in de praktijk?

BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 14:46 
Volwassene

Wat ik heb begrepen is dat SD uitgaat van de waarden van iemand, hoe iemand de wereld waarneemt (vMemes noemen ze dit ), en dat is wat heel anders dan wat iemand al kan , wat jij nu zegt.

Citaat:
Het is een model dat is opgesteld met de ervaring die iemand op een bepaald moment had, en is dus per definitie subjectief.

Dus jij beweert dat de theorie over ontwikkeling als mijn buurman die verzint net zo geldig en bruikbaar is als eentje die ontwikkeld is en getoetst door de wetenschap en bewezen effectief is?

Citaat:
Het is bedoeld om processen inzichtelijk te maken

En jij vindt dus dat SD dit doet? Ik ben benieuwd naar hoe je concreet dan situaties aanpakt aan de hand van SD.

Pagina 6 van 7 [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende