Het is nu 20 jul 2019, 07:13

Pagina 4 van 5 [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HELP!! Mijn peuter wil niet lezen!
BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 00:30 
Volwassene

flapse schreef:
Pardon?

Ik had een vierjarige die dood wilde.

Dus herkenning zeker, maar dan nog snap ik niet dat je je dan aangevallen voelt door de column. Maar goed, heb wel vaker dat 99% van de mensen me niet snapt.

Dan begrijp ik het niet dat je het niet snapt dat sommige mensen zich aangevallen voelen.
Dan moet ook jij te maken hebben gehad met onbegrip en moet je toch snappen dat dit gevoelig ligt?
Ik lees namelijk alleen de verwijten die mij destijds gemaakt werden met satire geschreven.
En ik snap dat dit er voor kan zorgen dat mensen met die problematiek hierdoor misschien zich minder welkom hier voelen??

(Maar goed, ook ik heb jouw 99% probleem. :wink: )

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 00:31 
Volwassene

Ik snap het OP en ik snap de reacties.

ik weet tot op de detail wat en wanneer mijn oudste iets kon.. sterker nog. ik weet dat van heel veel... het is een irritante eigenschap. Ik kan er niks aan doen. Ik heb een soort kalender in mijn hoofd... en ben er al vaak op (ver)beoordeeld... ik doe het niet expres. en men vind het stom en opschepperig en betweterig. dus leer je in de loop der tijd je waffel te houden...

Ik had nooit gedacht dat zoon HB was. zoals hierboven beschreven hadden we wel een vlot kind verwacht we zijn immers beide de domste niet.. en ook in de fam zitten aardig wat slimme koppies (nooit gedacht aan hb trouwens) tot een directrice van een basisschool ons er op wees (met 2,5 ja weet ik ook nog precies en weet ook nog welke mnd :roll: )

Pas toen hij met na ongeveer 1 jaar half en paar mnd vol school het niet ging zijn we verder gaan kijken (het liep ook gewoon niet met de juf. zag alleen zijn zwakke kanten en nooit zijn goede) en daar kwam een hoop waardevolle info uit.
Pushmoeder is echt wel iets waar ik voor uit gemaakt ben. zelfs door de juf die dacht dat ik met 3 kids ook nog de tijd had om de halve dag met zoon te oefenen thuis! (no way dus meneer doet t zelf)

ook mijn eigen fam had dat soort uitspraken gedaan toen hij zich met nog geen 2 jr (en ook dat weet ik precies en ook welke mnd.. want hij had wat gekregen.. ) het hele alfabet uit zijn hoofd had geleerd.. niet het riedeltje maar hij herkende elke letter en liep in de winkel en riep dan gewoon wat hij zag! zoals kijk mama x van xylofoon!
en JAA!! ik was trots! zo trots op mijn kleine mannetje die dat al zo goed kon en zo genoot van dat hij dat kon.. maar ach hij was vast in iets anders wel minder en zijn interresse lag daar gewoon. gewoon een pienter mannetje! flink vergist dus en 2 ellendige jaren achter de rug.

2 jaren waarin mijn hart soms heel erg gehuild heeft.. om zijn ellende om zijn verdriet.. je wil ze zo graag beschermen van AL t kwaad.
Het gaat nu goed. en nu vraag ik raad om mijn middelste. een kind die didactisch niks doet! ik doe er ook niks mee ook trouwens. ook met de oudste niet gedaan btw. (tenzij hij iets wil of vraag natuurlijk) alleen probeer ik nu wat "normale" dingen er uit te krijgen.
Maar toch heb ik sterk het gevoel dat sommige weer een pushouder zien omdat ik iets van hem verwacht.
maar ik denk dat ik iets verwacht wat elke ouder verwacht. ik ga nu wel proberen om t tijd te geven. t los te laten.

Gelukkig zei iemand laatst tegen mij.... vroeger dacht ik bij A: dat je zo'n (tijgermoeder) was... maar nu zie ik hoe je met de andere 2 ben en vooral met L en zie ik dat je kijkt naar je kind en wat hij nodig heeft.

Dit deed me goed. en daardoor voel ik me niet zo geraakt zoals ik weet dat sommige zich toch geraakt voelen.
Ook verwacht je op zo'n forum als dit dat je vrij over dit mogen praten en onze zorg mogen uiten. echter voelt dat soms niet zo.
omdat ook hier mensen je onder een catagorie pushouder kunnen scharen.. maar ach.. eigenlijk moeten we daar lak aan hebben.

zoals iemand al zei. zolang we met de beste intentie ons kind willen helpen en wat kunnen met de adviezen? dan moeten we gewoon doen wat vinden dat nodig is. wij kunnen uit eindelijk alleen maar zelf zien hoe de stand van zaken werkelijk is.

heel verhaal... en moet ik dit nu plaatsen...

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 01:27 
inactief

Ik heb geen kleuter/peuter meer..
Geen kind dat (zo) depressief is dat het zichzelf iets aan wil doen.. Het breekt mijn hart om dat van sommige ouders hier te lezen..

Toch had ik ook moeite met de post.
Zelfs de ouders die iets van niets willen maken hebben vragen en zorgen, laten we daar dan bij helpen om het te relativeren voor die mensen. Als ze de antwoorden niet krijgen die ze willen dan haken ze vanzelf af.

Soms zijn mij dingen overkomen met mijn kinderen die ik nog steeds niet kan plaatsen, soms denk ik ohww misschien had ik beter dit of dat kunnen doen, soms weet niemand een goed antwoord.

Wat voor de een een overtuiging kan zijn, kan voor de ander door omstandigheden wel heel anders voelen.

Ik heb een naar gevoel bij mensen die meer willen dan een kind wil, ik heb ook een naar gevoel bij mensen die niets voor hun kind lijken te willen (ouders van school)

Als ik naar mijn eigen situatie kijk waren mijn ouders ook geen mensen die alles uit mij hebben gehaald, ik vind dat jammer..
Op sport gebied mogen we wel trots zijn op onze kinderen ze stimuleren om door te zetten, maar op cognitief gebied is dat een no-go hier in Nederland.
Ik doe het vaak fout (in mijn ogen) met de opvoeding van mijn kinderen, maar juist door het respect waarmee iemand je iets anders laat zien zonder oordeel vanuit hun eigen visie kan ik daar iets mee. Bij een (ver)oordeel heb ik juist de neiging mij terug te trekken en het toch zo te doen.

Wat dit forum juist zo fijn maakt is dat je zonder (ver)oordeel je mag uiten, trots mag zijn maar ook je onzeker voelen.
Ik weet helemaal niets meer precies van de kindertijd van mijn kinderen dat was trouwens erg onhandig bij het (5x) invullen van de lijsten voor het onderzoek van G.J. :roll: Was ik helemaal niet mee bezig, en nog steeds niet :mrgreen: (gelukkig heeft mijn moeder een beter geheugen dan ik)

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 09:01 
Volwassene

Heb er natuurlijk nog even over nagedacht (natuurlijk :wink: ).

Mag duidelijk zijn dat ik begrijp dat er bij depressieve peuters iets meer aan de hand is en dat dan 'even' leren lezen niet de oplossing is. Wat mij betreft van een andere orde en dus ook niet ter discussie (en mochten mensen daar wel over discussiëren, wat ik niet proef uit de reacties, dan kun je volgens mij slechts denken 'laat maar, men weet niet beter').

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 10:20 
inactief

flapse schreef:
Heb er natuurlijk nog even over nagedacht (natuurlijk :wink: ).

Mag duidelijk zijn dat ik begrijp dat er bij depressieve peuters iets meer aan de hand is en dat dan 'even' leren lezen niet de oplossing is. Wat mij betreft van een andere orde en dus ook niet ter discussie (en mochten mensen daar wel over discussiëren, wat ik niet proef uit de reacties, dan kun je volgens mij slechts denken 'laat maar, men weet niet beter').

Ik denk dat dit heel dicht komt bij wat ik eerder deze week schreef over een ander onderwerp. Reacties van mensen waarbij je 99 keer kunt denken, laat maat men weet niet beter, kunnen de 100ste keer ineens keihard raken. Dat is een beetje wat hier ook gebeurd. Ik proef ook een soort (voor)oordeel in de column, een die ik denk de meesten van ons weleens om hun oren hebben gehad. Ik wil in elk geval. Dat mijn 2-jarige een half uur deed over de parkeergarage omdat ze lettlijk weigerde naar buiten te lopen voordat ze alle nummerborden van alle auto's had opgenoemd was volgens velen enkel omdat ik/wij dat zo leuk vonden. Alsof het zo praktisch is he :mrgreen: .

Eigenlijk wil ik er alleen mee zeggen dat waardoor je geraakt wordt niet een rationele beslissing is. Dat is een emotie die komt (of niet) en dat je dan niet begrijpt waarom iemand zich zo aangesproken of geraakt voelt maakt toch niet uit. Als ik voor mezelf spreek ik weet soms ook niet waarom de ene opmerking me zo raakt en de andere me koud laat, maar als ik geraakt wordt en dat uit vind ik het wel prettig als daar een beetje vriendelijk en respectvol op gereageerd wordt. In plaats van een 'ik snap niet waar je je druk over maakt'.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 10:25 
inactief

Jammer dat dit zo'n ophef veroorzaakt. Ik vind het verhelderend, duidelijk en op sommige punten heerlijk cynisch.

Nee, het gaat niet over ouders die een duidelijk probleem met hun kind hebben, waarvan het kind depressief is of aanpassingsgedrag vertoont op hele jonge leeftijd. Dus voel je daar alsjeblieft niet door aangesproken of zelfs aangevallen, nergens voor nodig.
Ik haal eruit dat het gaat om die ouders die alleen maar bezig zijn met bewijzen hoe geweldig slim hun kind is. Die niet meer bezig zijn met onbezorgd kind zijn, maar bij elke aktiviteit denken aan "het beste uit hun kind halen" en "hoe stimuleer ik het iq".
Tuurlijk is het hier en daar gechargeerd, lekker aangedikt. Dat maakt het lezen leuk maar geeft er ook een humoristische slag aan.

Toch maar een voorbeeld dan.
Ik heb in mijn kennissenkring een moeder die heel graag wil dat haar zoontje op M gaat lijken qua ontwikkeling (snap ik niets van, deze moeder ziet duidelijk alleen de positieve kant van HB en vergeet ook nog'ns zijn ASS). En dus word ik regelmatig geconfronteerd met vragen als: waar speelde M mee op die leeftijd? hoe ben jij begonnen met M te laten lezen? welke films keek M op die leeftijd? wou hij al Engels leren toen hij 3 was? Verder wordt het speelgoed voor dit mannetje altijd op verantwoorde wijze uitgezocht. Net iets boven zijn leeftijdsgroep, liefst bedoeld om te stimuleren en ontwikkelen of om diep bij na te denken.
Duizend keer kan ik benadrukken dat ieder kind anders is, dat de meeste kinderen zelf wel aangeven wat ze leuk vinden, wat ze willen leren etc. Maar het moet en zal doordacht zijn, alles heeft een doel behalve het kind zijn zelf.
Ik word daar moe van, want als zij haar kind zo op M wil laten lijken (en dat ie niet maar goed...........). dan moet ze hem vooral lekker kind laten zijn, aanvoelen wat hij wel en niet nodig heeft, zo nu en dan op z'n snufferd laten gaan etc.
Het is dat pushgedrag wat mij bij sommige ouders zo dwars zit. En eigenlijk moet ik het gewoon loslaten, het is mijn kind niet, zoek het maar uit. Maar zolang ze de situatie hier als voorbeeld neemt lukt me dat niet.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om na te gaan of je nog steeds denkt dat te doen waar je kind gelukkig van wordt. En als je dat met een overwegend JA kunt beantwoorden, ga er dan vanuit dat het goed is en laat los wat anderen vinden!!!

Moeder van jongetje M (2000-HB), stiefmoeder van meisje M (1991)

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 10:27 
Volwassene

Crienepien schreef:
Jammer dat dit zo'n ophef veroorzaakt. Ik vind het verhelderend, duidelijk en op sommige punten heerlijk cynisch.

Nee, het gaat niet over ouders die een duidelijk probleem met hun kind hebben, waarvan het kind depressief is of aanpassingsgedrag vertoont op hele jonge leeftijd. Dus voel je daar alsjeblieft niet door aangesproken of zelfs aangevallen, nergens voor nodig.
Ik haal eruit dat het gaat om die ouders die alleen maar bezig zijn met bewijzen hoe geweldig slim hun kind is. Die niet meer bezig zijn met onbezorgd kind zijn, maar bij elke aktiviteit denken aan "het beste uit hun kind halen" en "hoe stimuleer ik het iq".
Tuurlijk is het hier en daar gechargeerd, lekker aangedikt. Dat maakt het lezen leuk maar geeft er ook een humoristische slag aan.

Wat zij zegt 8)

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 10:27 
inactief

Is het niet dat we allemaal door een andere bril (gelukkig) naar het leven kijken?
Dat maakt dat we allemaal een andere manier van opvoeden hebben en soms een 'probleem' op een andere manier ervaring of oplossen.
Is dat nu net het mooie van dit forum dat je dus feed back krijgt vanuit een andere zienswijze en dat je soms mee kan luisteren naar hoe anderen het doen. Ik ervaar dit als uberleerzaam en ik denk dat alle partijen in de bovenstaande discussie dit ook vinden!

Ja ik sta soms met mijn oren te klapperen over het kunnen van bepaalde kinderen en ja ik zou soms dingen anders doen dan andere ouders. Dit is andersom verwacht ik ook zo het geval! Maar ik heb ook een kind thuis gehad zelfs onnodig aan de medicatie terwijl ik daar altijd super anti in ben! Een kind die niet meer wilde leven en die ik nu nog steeds niet uit het onderpresteren heb gekregen. Met de tweede relativeer ik al zijn kunnen weer weg net zoals ik met de eerste heb gedaan want o wee je zou toch eens een keer onbescheiden zijn..

Ik voel me absoluut niet geraakt door dit topic ook al sta ik momenteel bij elk wissewasje op school om meer uitdaging op te eisen! (overigens geheel terecht :) )

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 10:29 
inactief

idd crienepien

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 10:44 
Volwassene

Crienepien schreef:
Nee, het gaat niet over ouders die een duidelijk probleem met hun kind hebben, waarvan het kind depressief is of aanpassingsgedrag vertoont op hele jonge leeftijd.
Hierbij sluit ik me ook helemaal aan. Ook in mijn directe omgeving mensen gekend die b.v., toen dochter op 4-jarige leeftijd boekjes las, de boekjes wel eens wilden lenen voor hun dochter, die daar helemaal niet naar vroeg. "eens kijken wat ze daarmee kan" Arme kinderen. Ouders die een soort obsessie hebben om hun kind tot hoog niveau te pushen. En ik gebruik bewust het woord pushen, want écht die ouders zijn er ook.

Het stuk gaat NIET over ouders die ernstige problemen hebben met hun kinderen. Zonder pretentieus over te willen komen: ik heb er een neus voor écht van onecht te onderscheiden en de mensen die in dat cynische stukje bedoeld waren zijn m.i. de mensen die hun kinderen ongezond stimuleren.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 10:58 
Volwassene

Maar zouden die ouders hier op het forum aanwezig zijn?

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 11:00 
inactief

Ik geloof dat ik gezegend ben met een heerlijk sociaal geïsoleerd bestaan en/of oostindische bril: ik ken helemaal geen pushouders of wanabees. :lol:
Voor mij is de column daarmee een bericht uit een wereld die de mijne niet is. :wink:

Ik vind het niet prettig dat de overtrokken humor er in gaat over anderen (en dan wordt het forum nog als bron genoemd ook). Da's een probleem dat ik vaker heb met humor. :mrgreen:

Als het over eigen manier van kijken en onzekerheden zou gaan zou ik het vermoedelijk erg leuk en vermakelijk vinden, en bovendien bewustzijn bevorderen. Nu nodigt het niet uit tot (zelf)reflectie, slechts tot verdediging... Jammer...

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 11:09 
Volwassene

M_M schreef:
Maar zouden die ouders hier op het forum aanwezig zijn?

Ik denk dat die hier snel uitgelezen/uitgekeken zijn.

Wij hadden nooit een vermoeden van hb.
N.a.v. het gezeur van de (kleuter)juffen ging ik op zoek naar informatie over ASS, maar ik kon niets vinden dat "aansloot".
Vervolgens heb ik op een ander forum contact gezocht met ouders van autisten.
Daar werd ik hevig doorgezaagd over Moppekind door een forumster, en die stelde vervolgens dat hij een niet-herkende hb'er zou kunnen zijn.

Hoewel ik er niet in wilde geloven ben ik op haar advies naar het HIQ-forum (voorloper van dit forum) gegaan, en dáár ging de wereld voor me open.
:)

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 11:23 
inactief

Ik denk dat je op vrij toegankelijk forum verschillende ouders treft ook de 'push' ouders vind je overal. Dit kun je echter niet zo snel aan iemand afzien wanneer je die niet kent. Het doet er ook niet toe. Je reageert op topics waar je iets in herkent (of juist niet) je deelt je zienswijze en wat ik mooi vind hier is dat er zeer weinig veroordeelt word en er ook heel serieus meegdacht word. Uiteindelijk doen we het als ouder nooit perfect in de opvoeding want je leert al doende..

Een beetje een zijspoor; Ik las laatst dat hoe intelligenter je bent hoe beter je andere intelligente mensen inschat maar dat je jezelf des te meer onderschat. Grappig genoeg is dit dus bij lagere intelligentie omgekeerd je overschat jezelf vaker. Kan me voor stellen dat je dit ook met je kinderen doet je spiegelt jezelf onbewust met je kinderen of je komt er juist door je kinderen achter dat het eigenlijk wel meevalt met je intelligentie en je slimmer bent dan je altijd hebt gedacht ;) .

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 11:48 
Volwassene

Citaat:
Ik denk dat het vooral belangrijk is om na te gaan of je nog steeds denkt dat te doen waar je kind gelukkig van wordt. En als je dat met een overwegend JA kunt beantwoorden, ga er dan vanuit dat het goed is en laat los wat anderen vinden!!!

Mja ik heb toch het idee.. (Met name in de boze buitenwereld en op andere fora) het idee dat mensen ook steeds minder op zichzelf, hun intuïtie EN hun moedergevoelens vertrouwen.

Hoe vaak ik op een zeker ander forum mensen zie vragen of hun kind wel voldoet aan de eisen.. Of zelfs of ze naar de huisarts moeten of niet...
Ik vind dat maar apart.... Je weet als ouder vaak prima hoe de vork in de steel zit en of je kind echt ziek is of dat het wel meevalt...
En of ze compleet achter lopen of gewoon geen zin hebben om zonder zijwieltjes te fietsen...
Waarom durven mensen niet op hun eigen capaciteiten te vertrouwen?

En ik denk... Dat een redelijk deel van de pushende ouders zichzelf gewoon te veel spiegelt en te onzeker is.
En misschien zelfs wel.. Hoe onzekerder ze zijn, hoe meer de drang om een geniaal kind te hebben.

En zeg nou zelf... Iedereen heeft toch het meest geweldige kind?
Volgens mij hoeft intelligentie daar helemaal geen factor in te zijn.

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 12:03 
­

Wow, dit topic is ontploft.... maar eigenlijk had ik dit ook wel een beetje verwacht. :wink:

Weet je, toen ik dit postte, besefte ik best, dat dit ook hele heftige reacties op kon roepen, ook door de toon. Want ik weet maar al te goed dat heel veel mensen hier posten omdat het niet zo goed gaat met hun kind (been there...), en kinderen maken je zo kwetsbaar...

Ik schrik altijd weer van de heftige verhalen van mensen op dit forum. Wij hebben zelf ook ons deel gehad - gelukkig niet zo erg als sommigen hier, echter.
Wij wisten ook heus wel dat ons jonge kind niet 'gemiddeld' was. En ja, ik werd in die tijd ook heen en weer geslingerd tussen stimuleren/afremmen.... want ja, school....
Gelukkig had ik wijze mensen in de buurt die mij aanmoedigden vooral ons kind te volgen. Toch hebben wij ook afgeremd.

Dat is alleen het punt van mijn column niet, ik hoopte dat ik dat duidelijk gemaakt had: als je kind leerhonger heeft, dan volg je het gewoon.
Ik zou niemand willen ontraden om een kind dat ZELF interesse voor cognitieve activiteiten toont, spelenderwijs een beetje op weg te helpen. Zoals ik al in het onderschrift zette, ik heb dat zelf ook gedaan. En zou het weer doen. Zelfs nog meer dan ik gedaan heb.
Zo jammer, dat je als ouder niet goed durft, terwijl je kind erom vraagt. En dat je dus ook dubbele signalen naar je kind afgeeft.

Maar (ja, hier komt ie :mrgreen: ) ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er ook ouders zijn, in het wild en soms landen ze op dit forum, die wel erg graag willen dat hun kind al zo jong al die dingen doet. Of die denken dat het echt nodig is om ze al zo jong letters en cijfers aan te bieden, want anders...
En hoewel ik gewoon doodeerlijk toegeef dat ik de leerhonger van mijn kind geweldig vond en het ook een spannende tijd vond, waarbij ik soms compleet verbaasd was over wat er allemaal gebeurde, wil ik die ouders aanraden om vooral rustig adem te halen.

Als je jonge kind geen interesse heeft in letters of cijfers, ga het dan VOORAL niet aanbieden. Ik denk zelfs dat dat heel erg schadelijk kan zijn, en dat je je kind en zijn latere leraren er geen plezier mee doet. En waarom zou je?
Onderpresteren? Dat bestaat in dat opzicht helemaal niet. Er zijn ook genoeg andere zaken om aan een pientere peuter aan te bieden, zoals anderen al gezegd hebben.
Een hele wereld om te ontdekken.... :D

Ik snap ook dat de scheidslijn tussen pushen en volgen niet altijd eenvoudig te trekken is.

Doet trouwens allemaal helemaal niets af aan de problemen die ouders met cognitief voorlopende kinderen ondervinden... En ik zou het ook jammer vinden als door mijn bijdrage, mensen nu niet meer naar voren durven komen.

Ik kan me dus ook wel voorstellen dat er mensen zijn die het niet prettig vinden dat deze discussie op dit forum gevoerd wordt en die bedenkingen hebben bij de manier waarop ik deze discussie heb aangezwengeld, en ik heb er ook lang over nagedacht of ik dit wel - in ieder geval in deze vorm - moest posten. Op een forum als dit wordt (logisch) echter vaak erg eenzijdig gedacht, en dan hebben discussies als die nu ontstaan, misschien toch hun nut.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 12:55 
Volwassene

Dank je Sjuut, voor je reactie. Mij jaag je niet zo makkelijk weg ;) Ik weet dat ik mijn kind volg. En natuurlijk, af en toe vertel ik eens iets als hij ergens mee bezig is, waar hij nog niet aan toe is, dan leg ik het naast me neer. Komt vanzelf wel. Ik denk dat ik het in dat opzicht doe als menig ander ouder, alleen ligt bij ons het niveau wat hoger dan bij een gemiddeld kind.

Discussies vind ik prima. Ik had het meeste moeite met wat Joos ook zei; dat het forum als voorbeeld werd gebruikt. Ik ben dan inderdaad onzeker en ga twijfelen. Aan de andere kant ben ik het ook eens met moppetoet. Als ik hier geen (h)erkenning had gevonden had ik het niet zo lang vol gehouden.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 13:08 
Volwassene

Crienepien schreef:

Dat is wat ik ook uit de column haalde. Want laten we wel wezen, er zijn nou eenmaal ouders die hun peuter slim proberen te 'maken'. Die verantwoord speelgoed aanslepen en boekjes onder de neus van hun peuter duwen in de hoop dat ze hem/haar kunnen leren lezen. Die zich zorgen maken als hun slimme peuter nog niet met letters bezig is. Want het moderne jonge kind moet niet alleen aandacht, maar ook cognitieve uitdaging krijgen.

Ik denk dat de meeste mensen op dit forum anders in elkaar zitten. Je komt hier omdat je je zorgen maakt, of omdat je kind al aan het vastlopen is op psz of kdv. Dan praat je meteen over een andere situatie. Ik zou me dan ook niet aangevallen voelen door een column als dit.

Ook hier was het commentaar niet van de lucht als mijn peuter met een wereldbol in de weer was en alle oceanen en landen er omheen opsomde. Of bezig was met de magneetletters op de koelkastdeur (die waren van zijn oudere zus). Of de nummerborden van de auto's in de straat oplas. Wij dwongen hem niet, deden er eigenlijk niets mee, we volgden gewoon zijn ontwikkeling. Dat zullen de meeste ouders doen. En als die ontwikkeling een beetje anders dan anders verloopt, kunnen buitenstaanders wel eens schrikken want dan tot onbegrip en soms vervelende opmerkingen leidt.
Maar dat alles neemt niet weg dat ik de humor in een artikel als dit wel kan zien.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 13:16 
inactief

Muisjemeisje schreef:
Citaat:
Mja ik heb toch het idee.. (Met name in de boze buitenwereld en op andere fora) het idee dat mensen ook steeds minder op zichzelf, hun intuïtie EN hun moedergevoelens vertrouwen.

Hoe vaak ik op een zeker ander forum mensen zie vragen of hun kind wel voldoet aan de eisen..

Ik denk dat je daar de kern te pakken hebt van wat er mis is in onze samenleving. We zijn met zijn allen zo in de illusie van beheersen door meten en weten verstrikt geraakt dat we de intrinsieke sturing niet meer vertrouwen. En helaas, het reguliere onderwijs helpt niet dat te doorbreken...

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 13:24 
Volwassene

Ik Snap je post volledig. Ik herken het bij anderen maar ook wel deels bij mezelf. Want waar ligt die grens?
Mijn meisje zit nu in groep 2, heeft haar psz tijd zich flink aangepast, ook de eerste tijd op school waarbij ze steeds meer problemen kreeg. Oa continue nat zijn, op school. Zat niet lekker in haar vel. Via psych flink meer aangeboden en nu gaat het prima. Maar waar ligt die grens? Ze zit nu in groep 2, beheerst de stof uit groep 3. Dochter is lui aangelegd. Met zwemles krijgt ze het voor elkaar om baantjes over te slaan door alleen te gaan zwemmen als de badjuf kijkt. Die heeft niets in de gaten. Gaan we pushen of op haar vertrouwen? Ik weet niet waar de grens ligt. Wat wijsheid is voor haar?
De maatschappij is nu vooral gericht op prestaties. Dochter presteert goed dus gaat het goed aldus school. Oudste dochter heeft concentratie problemen. Alles bij school draait dus om haar werktempo ipv haarzelf. Alles wordt gericht op prestaties. En dat vind ik lastig. Want wanneer gaat het nog om het kind? En ik als ouder word daar ook wel in meegezogen. Of ik wil of niet... Totdat ik weer bij mijn verstand raak en weer goed naar mijn kind ga kijken.

Dus je post zet me wel even weer aan het denken. Ik ben geen pusher maar door de maatschappij laat ik me wel eens in dat hoekje drukken. Daarbij ben ik het met je eens dat slimme ouders waarschijnlijk ervan uit gaan dat hun kinderen ook slim moeten zijn. Onbewust verwacht ik ook veel van mijn kinderen. Gelukkig werkt mijn verstand ook regelmatig goed...

Pagina 4 van 5 [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende