Het is nu 16 okt 2019, 02:03

Pagina 1 van 5 [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: HELP!! Mijn peuter wil niet lezen!
BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 12:25 
­

Gesprekje laatst, naar aanleiding van de klokhuisaflevering over 'slim zijn', met zoon van acht:

Zoon: Hoogbegaafden, die praten in het Latijn met elkaar over de snaartheorie
Ik, droogjes: Ja, dat doen je vader en ik dan ook regelmatig
Zoon (lekker onnozel): Echt??
Ik:Ja, dat wist je niet he?
Ik: Wij zijn dan ook best teleurgesteld in jou hoor...
Zoon (beetje bezorgd): oh?
Ik: Ja, wij hadden wel van jou verwacht dat je op je vierde al minstens het Chinees, Latijn, Russisch en Spaans zou beheersen. En dat je natuurlijk grootmeester schaken zou zijn en de relativiteitstheorie en snaartheorie zou begrijpen.
Zoon lacht...

Ok, de absurditeit hiervan is duidelijk. Zulke hoge verwachtingen, wie kan en wil daar nou aan voldoen?

Maar soms surf ik over dit forum, en schrik toch lichtelijk van topics, soms gaat het over kinderen die amper een jaar oud zijn.
Die kinderen moeten 'uitgedaagd' worden, want anders gaan ze zich vervelen en dat leidt, oh hemel, dan tot onderpresteren.

Zulke topics gaan vaak gepaard met hele lijsten van wat het wonderbaarlijk kroost allemaal kan. Tot en met de aantallen puzzelstukjes. En het kent niet alleen rood en geel, maar natuurlijk ook magenta en vermiljoenrood. En o ja, het telt ook in het Chinees tot 10...

Deze posten hebben dan vaak als vervolg, dat kindlief dat wel allemaal kan (al sinds het 2 jaar, 3 maanden, 4 dagen en 9 uur oud is) maar owee, owee, dat het daar nu, 3,5 jaar oud, geen zin meer in heeft.
Paniek!!

Maar, zo vervolgen de trotse ouders, wellicht moet de spruit maar vlug leren lezen. Drie-en-een-half, wordt dat niet hoog tijd?
Maar ja, hoe leg je je wil op aan zon wurm dat helemaal niet bezig is met aap-noot-mies, maar het veel spannender vindt om de letterstempels op zijn voorhoofd te drukken, en die een mooie toren bouwt van de loco-blokjes? Of erger nog, met blanco blik naar die dure eerste-hulp-bij-leren-lezen-van-uw-peuter-starterskit staart. Help, tips gevraagd!!!
En ach en wee, hoe moet dat dan straks op de kleuterschool, als het kind nú al aan het onderpresteren is?

Tips over manieren om een kind van die leeftijd bezig te houden en uit te dagen die niet direct op het cognitieve vlak liggen worden door deze ouders vaak genegeerd of weggewimpeld. Net zoals suggesties dat bepaald, wat dwars gedrag, heel normaal is voor bepaalde leeftijden (ik ben twee en ik zeg nee, ik ben drie en ik doe het lekker nie!) of dat de ontwikkeling nou eenmaal in sprongen gaat, en dat op vele vlakken, waardoor er soms even minder ruimte is voor cognitieve hoogstandjes, omdat er sociaal-emotioneel of motorisch van alles groeit...
Alleen tips over loco, leerspellen, en de juiste leerprogramma's komen binnen.

Kinderen leren, overal en altijd. Als ze toe zijn aan gaan staan, gaan ze staan. Uiteindelijk is er niemand meer geïnteresseerd in hoe oud een kind was toen het zijn eerste stapjes zette...
Voor leren lezen geldt hetzelfde: uiteindelijk gaat het om de vaardigheid, niet om de leeftijd waarop.
Er is niets mis mee om een kind dat zelf met letters aan de slag gaat, te ondersteunen, of om uitdagend materiaal in huis te hebben. Al is je kind 2.
Maar heeft je peuter of kleuter geen zin, trek dan zijn laarzen aan en ga lekker samen in de plassen springen!
Of zo.

Spelen is leren, en wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel. Of volgend jaar...

(de auteur van deze column heeft haar kind op driejarige leeftijd leren lezen. Zij had wel degelijk aanvankelijk leesmateriaal in huis voor haar peuter.)

Berichttitel: Re: HELP!! Mijn peuter wil niet lezen!
BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 12:27 
Volwassene

Dank je wel, je verwoordt een gevoel dat ik ook heb.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 12:36 
Volwassene

Ja, ik zie het ook steeds meer. Maar ik denk wel dat die ouders zich oprecht zorgen maken. Misschien wel juist door het lezen van de vele moeizame verhalen hier op het forum over oudere kinderen (nouja, oudere kinderen als in kleuters dan) die een rottijd hebben doordat het aanbod niet aansluit bij hun behoeften. Ik weet van mezelf dat ik nadat ik hier ging lezen ineens ook veel van die problemen bij mijn eigen kids herkende, soms terecht, en vast ook wel eens onterecht. En ik ben ongetwijfeld ook wel eens uit de bocht gevlogen in mijn pogingen aan te sluiten bij de behoeften van mijn kinderen. Alles uit de behoefte problemen vóór te zijn, en mijn kind blij en gelukkig door het leven te laten gaan.

Misschien aan ons dan de taak toch voorzichtig wat tegengas te geven, zoals ik jullie ook al vaak zie doen. Met in gedachten dat het meestal geen pusherigheid is, maar bezorgdheid, die spreekt.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 12:43 
Volwassene

pff had ik die peuter nog maar.. toen maakte ik me helemaal geen zorgen :)

toen deed ik precies waar ik en dochterlief zin in hadden
plassen springen, knutselen, freubelen, samen koken.. lekker belangrijk, als het maar leuk was.

nu is het al een heel verhaal om te zorgen dat ze uberhaupt vrolijk uit dr ogen kijkt...
ik mis die tijd...

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 12:44 
inactief

Ik denk dat veel ouders ook gewoon niet goed weten hoe ze dingen aan moeten/kunnen pakken. Als je alleen een peuter hebt, je (h)erkend dat hij/zij zich snel ontwikkeld, komt hier terecht en leest vanalles over onderpresteren enz dan is de drang om dingen voor te zijn denk ik snel geboren.

Persoonlijk sta ik er anders in. Onze dochter leerde het zichzelf allemaal aan, ik was in de peuterperiode erg van het dat komt straks wel als ze op school zit model. Nu met kleuterzoon ben ik vooral blij dat hij ook andere dingen doet en wil dan leren. Ik vind een spelend kind ehct een verademing! Daarbij doe ik met beide kinderen veel culturele uitstapjes enz, maar ehct schools ben ik heel weinig bezig. Ze hebben al zo weinig te doen op school, ik probeer zo min mogelijk extra gras voor schools voeten weg te maaien.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 13:57 
­

Voor de duidelijkheid: deze column gaat niet per sé over topics die nu lopen. Ze is een reactie op de samenvatting van allerlei topics die sinds het begin van het forum hier opduiken.

Verder wil ik zeker geloven dat er in veel gevallen een vorm van bezorgdheid ten grondslag ligt aan zulke posts - de ouders die hier doorgaans posten kan vast van alles verweten worden, onverschilligheid ten opzichte van het nageslacht hoort daar zeker niet bij!

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 14:03 
Volwassene

@sjuut: ik nam je ook niks kwalijk :)

maar deed me vooral verzuchten dat ik zo graag mijn altijd blije peutertje terug had..

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 14:18 
Volwassene

Muisjemeisje schreef:
@sjuut: ik nam je ook niks kwalijk :)

maar deed me vooral verzuchten dat ik zo graag mijn altijd blije peutertje terug had..

Een blij peutertje hadden wij al niet meer voor onze oudste 3 jaar werd.
De zorgen begonnen toen hij 2 jaar was.
De eerste zware depressie was er met net 4 jaar (de derde op rij)
Toen werden we ook door menig forumer niet serieus genomen, nu ligt het vonnis er:
PTSS door PSZ/school, waren we toen maar serieus genomen. :evil: :wink:

Maar we hebben nu wel een gelukkige 8-jarige! :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 14:42 
Volwassene

@M_M: hmm volgens mij heb ik dat filmpje gezien wat oa over jouw zoon gemaakt is.
vond het een heftig filmpje!
zo erg is het hier gelukkig nog niet... maar gelukkig is ze ook absoluut niet
wel fijn dat het nu goed gaat met zoonlief daarentegen.

ze snapt gewoon niet dat iedereen school zo leuk vindt... en alle conclusies die je daar aan kunt verbinden..

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 14:50 
Volwassene

Verdrietig om te horen, hopelijk zie jij ook de pretoogjes snel weer!
Wij hebben die een aantal jaren moeten missen, maar gelukkig zijn ze er nu weer.
Dat gun ik alle ouders hier.

En ja, ik denk dat het inderdaad het filmpje over M was die je gezien hebt.
Weet je wat gek is?
Iedereen noemt ons verhaal heftig, maar wij hebben erin gezeten.
En dan ervaar je het heel anders, het was zo. :wink:

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 15:06 
Volwassene

Je verwoord precies het gevoel dat mij zo nu en dan bekruipt. Toevallig gisteren over dit onderwerp een interessant gesprek met mijn moeder gehad (nog van de oude stempel).
De opmerking/conclusie van mijn moeder: "Ouders van tegenwoordig (niet allemaal) willen het liefst dat de kinderen bij de geboorte al kunnen lopen, lezen, schrijven. Wanneer mogen ze nog kind zijn?"
Persoonlijk zie ik het net zo zwart/wit en ben ik er heilig van overtuigd dat er echt kinderen zijn die meer kunnen en willen en waarbij de normale uitdaging gewoon echt niet genoeg is. Maar met de strekking van haar opmerking ben ik het wel eens. Ik merk echt concurrentiestrijd tussen ouders over wat hun kinderen allemaal kennen/kunnen en het liefst allemaal zo jong mogelijk. Ik ken iemand die maar steeds roept hoe geweldig haar zoontje kan lezen (wat ook echt wel zo zal zijn). Maar over het feit dat het manneke nog steeds niet nachtzindelijk is wordt angstvallig gezwegen. Alsof dat een ramp is of een tekortkoming van het kind.
En zo nu en dan denk ik dan ook "jongens doe eens even allemaal lekker normaal".

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 15:14 
inactief

Misschien komt het ook wel omdat je als ouder hier vaak terecht komt omdat je kind opeens verandert.

Ik heb hier een dochter die vanaf eind PSZ boos en schreeuwerig is.. Hoe langer zij op school zit hoe erger het wordt. Als peuter een vrolijk altijd lachend meisje, ondernemend en zin om te leren.

Soms als ik naar het verschil kijk van nu en toen dan schrik ik wel...
En dan vraag ik me toch af waar had ik moeten ingrijpen.
Als ik al deze zaken vooraf geweten had dan was ik heel anders op zoek naar een school gegaan.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 15:21 
Volwassene

sasika schreef:
Misschien komt het ook wel omdat je als ouder hier vaak terecht komt omdat je kind opeens verandert.

Ik heb hier een dochter die vanaf eind PSZ boos en schreeuwerig is.. Hoe langer zij op school zit hoe erger het wordt. Als peuter een vrolijk altijd lachend meisje, ondernemend en zin om te leren.

Soms als ik naar het verschil kijk van nu en toen dan schrik ik wel...
En dan vraag ik me toch af waar had ik moeten ingrijpen.
Als ik al deze zaken vooraf geweten had dan was ik heel anders op zoek naar een school gegaan.

mja weet je wat ik denk... dat je gewoon niet alles voor kunt zijn.
wij hebben heel gericht op een school die met slimme kinderen overweg kan
puntje bij paaltje is er vanalles voor slimme kinderen maar snappen ze onderpresteren absoluut niet
en dat onze dochter continu een toneelstuk opvoert.. tja dat hadden wij vantevoren ook niet bedacht :)

dus ondanks alle waarschuwingen.. zitten we nu nog met de gebakken peren uiteindelijk

het lijkt wel alsof we steeeeeeeds meer controle willen hebben over alles
steeds vroeger proberen het pad zo goed mogelijk te plaveien hoort daar ook bij.
maajra.. zo werkt de wereld dus niet.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 15:26 
Volwassene

Ik ben erg benieuwd naar het filmpje, m-m, is dat nog ergens te zien?

Ik herken wel veel in de openingspost, en ben het er ook wel mee eens. Ik heb me sowieso altijd verbaasd dat ouders precies wisten wat hun kind allemaal kon, welke puzzels hij al kon maken en welke niet bijvoorbeeld. Noem mij ongeïnteresseerd, maar echt, ik had geen idee.

Muisjemeisje, ik denk dat je gelijk hebt, ouders willen vaak alles regelen wat maar te regelen is, ik zelf maak me er ook schuldig aan. Oudste vond bijvoorbeeld dat ik echt te veel bezig ben met het VO. " Mam, ik zit in groep 7, en hè, het is maar een school hoor" :oops:

Kinderen worden meer en meer projecten, en veel ouders hebben geen geduld meer om de ontwikkeling op zijn beloop te laten. Onze kinderen zitten op de Montessorischool, en daar zie je heel mooi dat de ontwikkeling verloopt met pieken en dalen. Maar in plaats van je kind te vertrouwen, raken veel ouders daar van in paniek.
Wat niet wegneemt dat er absoluut kinderen zijn die echt grote problemen hebben al,op jonge leeftijd, en die te weinig gehoor vinden.

De Klokhuisaflevering hebben wij overigens ook gezien, en ik vond hem niet heel sterk. Jullie?

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 15:29 
Volwassene

Ik ben het deels wel eens met wat je in de column zegt. Maar ik denk dat de opsommingen die de mensen in hun posts zetten over wat hun kind kan en doet ook deels een soort bewijslast zijn, dat ze juist niet hun kind pushen. Dat hoort men om zich heen al genoeg in de real world.
Ook is het fijn dat je het een keer ongegeneerd kan zeggen wat je kind kan zonder raar aangekeken te worden.

Daarnaast vond ik het ook lastig toen ik me net in het onderwerp verdiepte om met de hoeveelheid informatie om te gaan. Het belangrijke van het minder belangrijke te onderscheiden. Je ziet je kind ongelukkig zijn en je grijpt dus elke mogelijke oorzaak en oplossing aan die je ziet staan. Onderpresteren? Nog nooit van gehoord, misschien is dat wel aan de hand. Misschien moet ik mijn kind inderdaad wel een beetje over een drempel heen zetten zodat hij zich wat prettiger voelt. Of ben ik dan aan het pushen? Of is het een ontwikkelingsvoorsprong, of...

Je kunt natuurlijk ook niet echt een beeld hebben bij zo'n stukje tekst op een forum.
Natuurlijk heb ik zo ook mijn mening en ideeen over de verschillende situaties, maar ik denk dat we toch voorzichtig moeten zijn met het oordelen over elkaar. Ik vind de kracht van dit forum namelijk dat iedereen gerespecteerd wordt. Natuurlijk krijg je verschillende reacties en meningen te lezen en dat is alleen maar goed, zolang het maar met de nodige respect gepaard gaat!

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 15:35 
Volwassene

hanneke schreef:
Ik ben erg benieuwd naar het filmpje, m-m, is dat nog ergens te zien?

Ik herken wel veel in de openingspost, en ben het er ook wel mee eens. Ik heb me sowieso altijd verbaasd dat ouders precies wisten wat hun kind allemaal kon, welke puzzels hij al kon maken en welke niet bijvoorbeeld. Noem mij ongeïnteresseerd, maar echt, ik had geen idee.
Muisjemeisje, ik denk dat je gelijk hebt, ouders willen vaak alles regelen wat maar te regelen is, ik zelf maak me er ook schuldig aan. Oudste vond bijvoorbeeld dat ik echt te veel bezig ben met het VO. " Mam, ik zit in groep 7, en hè, het is maar een school hoor" :oops:

Kinderen worden meer en meer projecten, en veel ouders hebben geen geduld meer om de ontwikkeling op zijn beloop te laten. Onze kinderen zitten op de Montessorischool, en daar zie je heel mooi dat de ontwikkeling verloopt met pieken en dalen. Maar in plaats van je kind te vertrouwen, raken veel ouders daar van in paniek.
Wat niet wegneemt dat er absoluut kinderen zijn die echt grote problemen hebben al,op jonge leeftijd, en die te weinig gehoor vinden.

De Klokhuisaflevering hebben wij overigens ook gezien, en ik vond hem niet heel sterk. Jullie?

Ik ben er op gaan letten doordat ik van mijn omgeving opmerkingen kreeg over wat mijn dochter allemaal kon en hoe pienter ze was. Ze is ons 1e en momenteel enige kindje dus ik heb niet echt veel vergelijkingsmateriaal. Onze vrienden hebben wel kinderen maar die zie ik te weinig om dat echt als vergelijkings"materiaal" te pakken. Ik kreeg toen ze 2 was op het kdv te horen dat het echt niet normaal is dat je met een 2-jarige hele gesprekken kunt voeren. En dat het op die leeftijd niet normaal is dat kinderen volwassen grapjes begrijpen. Dus ik had toen zoiets van "Oh is dat zo?" haha voor ons is/was dat nl wel normaal. En toen ik er wat meer op ging letten had ik zoiets van "inderdaad ze gaat wel erg rap". En toen ze opa vertelde dat de 6 een omgedraaide 9 is terwijl ik niet niet eens wist dat ze de cijfers kende wist ik wel zeker dat ze zich snel ontwikkelt. Maar nog steeds hou ik dat erg voor mezelf en maak er geen concurrentiestrijd van met andere ouders.

En ik ben met je eens dat kinderen meer en meer projecten worden. En dat is zo jammer. Ieder kindje is uniek op zijn eigen manier.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 15:47 
inactief

Ik denk zeker dta het feit dat je buiten het forum zo snel aangevallen wordt als je uberhaupt opmerkingen durft te maken over wat een kind kan wel een rol speelt in de drang om te delen. Zo versnelde dochter hier naar groep 3 en was ze toen eigenlijk al avi-uit. Pas nu ze in groep 5 zit geef ik bevestigend antwoord als ouders vragen of ze dan al avi-uit is. Ze valt genoeg op van zichzelf, daar heeft ze mijn 'bewijsdrang' ehct niet bij nodig. De herkenning hier zorgt ervoor dat je dit soort dingen dan toch eerder zegt.

Wij hadden vanmorgen een gesprek op een andere school en ik vind het ehct heel moeilijk om aan te geven waar ze staat. Het voelt zo snel als opscheppen, terwijl ik me ehct wel besef dat het dat niet is, maar bescheiden komt het ook niet over en dat vind ik wel heel lastig.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 15:55 
Volwassene

Mooi geschreven. Toen ik je titel zag dacht ik oh krijgen we dat nou weer? Even kennis maken met zo een moeder.

Ik ben een beetje emotioneel getroffen door je post en wil mijn verhaal hier kwijt. Als je het offtopic vindt excuseer me vooraf.
-
Verdrietig voor mij is dat ik toen mijn dochter 3 was van de psy op mijn kop kreeg dat ik haar afremde. Kind was sinds anderhalf jaar op zoek naar letters, elke P van parkeerplaats en M van de mac, en ik rende met haar weg van letters. Vele malen buiten in de plassen gestaan omdat ze anders thuis wilde lezen en tellen. En dat afremmen deed ik niet omdat ik dacht dat het goed voor haar was, maar omdat ik bang was voor de reactie van anderen.

Mijn afremming ging gepaard met nog ergere problemen bij de kdv. Toen mijn kind met 2.5 in angstoornis, faalangst, eetstoornis, en buikpijn kampte ging de licht bij mij branden. We kregen van de psy te horen dat zulke problemen wel typisch zijn, maar voor een HB kind van ongeveer 5 jaar, als het op school fout gaat. Dat heeft mijn hart gebroken. Wat meestal op school fout gaat heb ik voor elkaar gekregen voor een kind dat nog lang niet leerplichtig is. Erger nog, situatie thuis heeft het geholpen. Misschien kom ik er nooit overheen want de karakter van een mens wordt toch in de eerste jaren 'gemaakt.

Toen we op advies van psy haar lieten leren en informatieve voorleesboeken en wat AVIstart boekjes leenden begon ze zich weer veilig te voelen. Er bloeit een nieuw vrolijk kindje uit haar.

Het bestaat dus wel, onderpresteren bij peuters. Maar dat gaat ook samen met pijn en angst en gedragsproblemen.

Ik heb wil nooit meer zulke fouten maken. Nu assisteer ik haar in haar pad. Ik ben ook afgeschrikt door vele ouders die willen dat hun kleine kind presteert (niet perse op dit forum). Ik ben een beetje aan het concluderen dat openbaar erkenning en advies zoeken op dit forum geen goed idee is want dan heb ik ook een bijdrage op de mijn-peuter-wil-niet-lezen kultuur. Het is wel een bittere conclusie.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 16:00 
Volwassene

Ik kan me best wel vinden in de column. Ik lees niet vaak in de peutertopics, maar wanneer ik dat wel doe, verbaas ik me ook regelmatig over de onderwerpen.

Dat ouders zich zorgen maken over hun kind, ook over hun peuter, dat begrijp ik. Want iedereen streeft natuurlijk naar een gelukkig en gezond kind, een kind dat leren leuk vindt en zich kan ontwikkelen op een manier die bij hem of haar past.
En als je moet vaststellen dat je peuter niet happy is op de psz/kdv begrijp ik dat dat zorgen oplevert (ik heb diezelfde zorgen gehad toen jongste op de psz zat). En ook dat je besluit hem eraf te halen, nadat je eerst geprobeerd hebt om in gesprek te gaan met de leidsters.
En als je een peuter hebt die zich snel verveelt of de hele dag wil dat mama hem bezighoudt, is dat behoorlijk lastig. Maar dat heeft m.i. niks met hb te maken. Het barst van de peuters die moeite hebben om zichzelf bezig te houden. Sommige kindjes moet je echt leren spelen, die gaan dat niet vanuit zichzelf doen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik veel moeite heb met onderpresterende 2-jarigen en faalangstige kinderen die nog 2 moeten worden. Het zijn dreumessen, péuters. Kinderen die nog volop in ontwikkeling zijn, nog moeten leren hoe de wereld in elkaar zit, wat wel/niet eng of gevaarlijk is. Kinderen die hun eigen grenzen nog niet kennen en herkennen en daarom soms (heel) voorzichtig kunnen zijn. Naar andere kinderen toe, naar volwassenen toe maar ook naar situaties toe.
Natuurlijk is de ene peuter de andere niet, en wil je speelgoed en activiteiten aanbieden die bij de ontwikkeling van je kindje passen. Maar waarom dat allemaal cognitieve bezigheden moeten zijn, weet ik niet. Knutselen, rommelen in het bos (bv verschillende boombladeren zoeken en die dan op een groot vel papier plakken, of natekenen), spelen met grote dozen, er is zoveel waarmee kinderen óók aan hun ontwikkeling werken zonder dat je meteen gaat lezen of computeren.

Het barst van de kinderen die in een later stadium hb bleken te zijn maar die gewoon braaf in groep 3 hebben leren lezen. Niet elke slimme peuter of kleuter gaat spontaan lezen! Natuurlijk, als je peuter letters en cijfertjes leuk vindt, speel je daarop in. Maar dat kan op zoveel verschillende manieren (letters knippen uit oude tijdschriften en bij plaatjes laten plakken, etc).

PS de reden dat ik redelijk goed weet wat mijn kinderen wanneer konden, is dat ik jarenlang een dagboek bijhield voor beide kinderen. Gewoon omdat ik dat toen leuk vond. Kunnen ze later nog eens teruglezen hoe hun vroege ontwikkeling verlopen is. Geen idee had ik toen dat die informatie een paar jaar later heel handig zou blijken te zijn, want tot die tijd vond ik mijn kinderen heel gewoon en had ik geen notie dat ze zich afwijkend ontwikkelden. Pas toen ik op intakeformulieren gegevens over hun vroege ontwikkeling moest invullen, werd me duidelijk dat ze toch wel erg snel waren geweest.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013, 16:02 
Volwassene

Radijs schreef:
Mooi geschreven. Toen ik je titel zag dacht ik oh krijgen we dat nou weer? Even kennis maken met zo een moeder.

Ik ben een beetje emotioneel getroffen door je post en wil mijn verhaal hier kwijt. Als je het offtopic vindt excuseer me vooraf.
-
Verdrietig voor mij is dat ik toen mijn dochter 3 was van de psy op mijn kop kreeg dat ik haar afremde. Kind was sinds anderhalf jaar op zoek naar letters, elke P van parkeerplaats en M van de mac, en ik rende met haar weg van letters. Vele malen buiten in de plassen gestaan omdat ze anders thuis wilde lezen en tellen. En dat afremmen deed ik niet omdat ik dacht dat het goed voor haar was, maar omdat ik bang was voor de reactie van anderen.

Mijn afremming ging gepaard met nog ergere problemen bij de kdv. Toen mijn kind met 2.5 in angstoornis, faalangst, eetstoornis, en buikpijn kampte ging de licht bij mij branden. We kregen van de psy te horen dat zulke problemen wel typisch zijn, maar voor een HB kind van ongeveer 5 jaar, als het op school fout gaat. Dat heeft mijn hart gebroken. Wat meestal op school fout gaat heb ik voor elkaar gekregen voor een kind dat nog lang niet leerplichtig is. Erger nog, situatie thuis heeft het geholpen. Misschien kom ik er nooit overheen want de karakter van een mens wordt toch in de eerste jaren 'gemaakt.

Toen we op advies van psy haar lieten leren en informatieve voorleesboeken en wat AVIstart boekjes leenden begon ze zich weer veilig te voelen. Er bloeit een nieuw vrolijk kindje uit haar.

Het bestaat dus wel, onderpresteren bij peuters. Maar dat gaat ook samen met pijn en angst en gedragsproblemen.

Ik heb wil nooit meer zulke fouten maken. Nu assisteer ik haar in haar pad. Ik ben ook afgeschrikt door vele ouders die willen dat hun kleine kind presteert (niet perse op dit forum). Ik ben een beetje aan het concluderen dat openbaar erkenning en advies zoeken op dit forum geen goed idee is want dan heb ik ook een bijdrage op de mijn-peuter-wil-niet-lezen kultuur. Het is wel een bittere conclusie.

Ik denk niet dat dat de strekking is van de openingspost. Er zijn wel degelijk kinderen die op zeer jonge leeftijd willen lezen (om dit maar even als voorbeeld te nemen), maar waar het om gaat in de openingspost is dat ouders tegenwoordig in paniek raken als kinderen met 3 jaar nog geen letters kennen etc. En ik denk dat een forum als dit er juist om is om openlijk over mekaars kinderen, bevindingen, angsten en problemen te praten. En dat zonder dat je veroordeeld wordt.

Laatst bijgewerkt door chantalluh op 31 jan 2013, 16:03, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 1 van 5 [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende