Het is nu 16 okt 2019, 01:43

Pagina 2 van 3 [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De HB-meiden: herkennen we ze wel? En op school?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011, 12:12 
Volwassene

Ook op de school van mijn kinderen is het plusklas-concept gefocust op jongens.
De activiteiten die geboden worden voor extra uitdagiong liggen ook meer in de belangstelling van jongens met voorkeur voor beta-vakken:
schaken, natuurkundeproefjes, rekenwerk, bouwen, computeren.

Mijn dochter is heel goed in taal en rekenen. Maar extra taalactiviteiten worden nauwelijks geboden 'want lezen, dat vinden ze (de jongens dus) niet zo leuk'. Ook niets rond effectieve sociale vaardigheden, creativiteit, projecten o.i.d.
Een aantal HB-actieve ouders zijn ook heel beta-cognitief aangelegd en stimuleren hun HB jongens in die richting.
Voor meisjes is er niet zo veel lol te beleven aan zo'n plusklas, behalve als ze inderdaad een eenzijdige beta-voorkeur hebben. Waarom zou je er naartoe willen gaan, in je eentje?

Er spelen denk ik allerlei onbewuste vooroordelen mee, en nu ga ik even flink chargeren:
    bij HB hoort: jezelf cognitief snel ontwikkelen op rekenen / natuurkunde gebied en slechter zijn in taal
    HB meisjes zijn ook beta nerds met brillen en broeken
    HB-ers moet je niet lastig vallen met wat ze lastig vinden: taal, social skills, want dat kunnen ze toch niet
    taal en creativiteit zijn nutteloos, je leert pas echt iets van betavakken
    verlegen meisjes zijn bange meisjes zijn niet zo slimme meisjes
    pas als ze mondiger zou worden, kan ik zien dat ze iets kan
    je herkent HB-ers aan hun vervelende gedrag in de klas en je krijgt ze weer rustig met extra rekenwerk of zo
    wie niet genoeg last veroorzaakt in de klas, krijgt geen extra verrijking aangeboden: waarom zou je als leerkracht extra moeite gaan doen als je geen pijn voelt

Ik heb zometeen een vervolggesprek over mijn dochter die neigt tot onderpresteren met haar juf...

groetjes, bissi

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011, 13:48 
Volwassene

Interessante discussie! en erg herkenbaar.
Hier ook een dochter die vóór groep 3 door iedereen "erkend" werd als erg slim maar door de juffen in groep 3 werd bestempeld als "gemiddelde leerling". In het bovenschoolse plusklasje zaten destijds 15 jongens en 4 meisjes!

@ Sjuut: interessante links, ook hier weer veel herkenning! Jammer dat er weinig Nederlandstalige informatie te vinden is.

Overigens is dochter een echt beta-meisje, vooral sterk in rekenen (en heeft ook haar voorkeur) ruimtelijk inzicht etc. en ik ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen in de komende jaren. :?:

BerichtGeplaatst: 08 nov 2011, 16:43 
Volwassene

Het nadeel van binnen- en bovenschoolse plusklassen is vaak dat ze door een goedbedoelende leerkracht gedraaid worden. Eentje die wel graag wil maar niet noodzakelijkerwijs voldoende verstand van hb-zaken heeft ... dan kun je een eenzijdig aanbod krijgen, of een aanbod dat wel ''meer'' biedt, maar eigenlijk nog niet toegespitst is op de specifieke manier van leren en denken van hb kinderen.
E.e.a. is ook nog afhankelijk van de toelatingscriteria tot zo'n plusklas. Het is goed mogelijk dat er maar een paar hb kinderen in zitten en verder vooral leerlingen die of goed presteren, of probleemgedrag laten zien (waarbij men dan hoopt dat meer uitdaging de oplossing gaat zijn).

De (externe) plusklas die onze zoon bezocht, was enorm breed georienteerd. Aandacht voor taal, rekenen, ruimtelijk inzicht, logisch denken, analytisch denken, diverse vaardigheden, samenwerken, etc. De kinderen moesten hard werken, en dat stuitte soms op verzet :lol: . Er werd zelfs wel eens gehuild omdat ze tegen hun grenzen aanliepen. Waren ze niet gewend op school. Ze hebben daar stuk voor stuk meer geleerd dan op school!

Ben 't verder met Sjuut eens.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2011, 11:13 
inactief

@Sjuut zeker interessante linkjes! Hier op school ook een plusklas met 7 jongens en 1 meisje! Wat wel fijn is is dat ze ook dingen met taal doen. Ze hebben net een blok met rebussen oplossen en zelf bedenken gehad en andere woord spelletjes. Nu hebben ze een blok wat meer wiskundig is maar ik vind het erg fijn dat ze het afwisselen!

BerichtGeplaatst: 14 nov 2011, 16:19 
inactief

Onze oudste dochter heeft vorige week besloten dat het moeilijkere werk niet genoeg is. Is er dus gewoon uit eigen beweging mee gestopt. Best fijn, zo'n eigen mening. School loopt dus redelijk vast, hebben geen idee wat ze met haar moeten beginnen. Wij eigenlijk ook nog niet. Ze "weet niets en kan niets" totdat je haar vertrouwen geeft, en dan weet en kan ze alles. Versnellen vind ik geen fijne optie, omdat ze vroege leerling is, dan wordt het straks ook met tien naar het middelbaar... Daarbij is ze zo gevoelig dat ik me wel afvraag of ze er beter van wordt.

Vrijdag naar een andere basisschool voor de jongste, en gelijk ook maar kijken voor haar. Misschien is het toch beter het ouderwetse gehalte van haar school gedag te zeggen.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 16:04 
inactief

Mijn moeder versnelde op school (van kleuterklas naar 2e).

Ik heb nooit een kreet van HB gehoord als kind. Ik wist dat ik testjes goed kon maken, en creatief was, maar daar was dan ook alles mee gezegd (ik was echt een muurbloempje op school, sociaal wat anders, en onderpresteren; ik zette mijn beleefwereld buiten de sociale en pastte me aan, waar ik tot op de dag van vandaag mee worstel en een wteestrijd eme voer omdat ik me te snel onder anderen zet).

Op 1 school zat ik wel in een zgn plusgroepje als het om rekenen ging, 3 meisjes en 3 jongens waren dit naar ik meen terug te herinneren; wij mochten dan zelfstandig opdrachten maken.

Als kind bood mijn vader me aan iets met basic te doen; en vond ik de computerbeursen en computers machtig interessant.
Maar ik zag daar erg tegen op, dat kon ik toch niet, niet slim, en dat zijn alleen maar mannen die dat doen.
Ik was al jong handig met de computer; achteraf gezien. En achteraf gezien had ik het ook wel in mijn mars want ik werd op mijn 19e alsnog programmeur (doe nu wat anders).

Mijn dochter is gek met dino's. Ja ook van roze, prinsessen en hello kitty, maar ook dino's en de maan en de sterren.

Ik houdt mezelf niet zo vast aan jongens en meiden dingen, ik verzamel roze speelgoed paardjes en heb slangen welke ik intrigerend vind qua genetica en gedrag/levensontwikkeling en filosofeer veel over van alles en nog wat.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 18:19 
inactief

Tja, ik ben erg van de feministen kerk :mrgreen: en kan me vinden in alles wat hierboven gezegd is. Onze dochter werd absoluut niet herkend. Zelfs niet met HB protocol op school, bij intake werd gevraagd of 1 vd ouders HB was, er was een KIJK! rapport waarop ze anderhalf jaar voorliep op sommige punten, een 3 tal gesprekken met ons waarin we onze zorgen uitspraken. Nope, ze was echt niet HB, dan waren maar heeeeel weinig kindjes, hoor. Wel dus.

Dit zegt nog niks over het sekse verschil, natuurlijk, maar toen ik laatst de plusklas zag lopen viel mijn bek open. 9 jongens en geen enkel meisje! Ik ken 3 HB meisjes van deze school die alledrie naar Leo zijn vertrokken, volledig gedesillusioneerd. En dan hoor ik weer van anderen dat het zo'n goede school is voor HB'er! uhhh, ik kan bijna het causale verband niet laten te leggen..... De moeders van de HB jongens vonden het top, die van de meisjes zijn volledig vastgelopen afgedropen.

Wij staan vooraan in het traject, het volledige compact arsenaal is tevoorschijn getoverd. De HB-juf is aangehaakt en nu ben ik dus benieuwd. De 'roddel' gaat dat de HB juf iedereen langs haar HB maatstaf legt omdat ze zelf een HB zoon heeft..... Lekker objectief! En de juf van de oudste had echt echt niet gedacht dat ze HB was! Ik vroeg nog: waarom niet? Alles signalen waren er toch? Uhh, tja, ze dacht dan toch aan andere leerlingen. Ik vroeg zonder dollen: een rustig jongetje met bril die dol is op het heelal en schaken?
Toen moest ze lachen, maar ze erkende dat ook wel een beetje....

En wat denk je: bij onze school is 90% juf. En vrouwen zijn misschien nog wel seksistischer dan de mannelijke collega's. In mijn geval wel, althans. Het zijn echt de meesters geweest die mijn rolmodellen waren, bij wie ik het fijn had. Maar ja, dat waren er niet zoveel..... En van de juf in groep 8 mocht ik lekker naar de MAVO-HAVO klas..... Met mijn CITO van 549: want dat was goed genoeg, en al heel wat!
Tot mijn grote verbazing gingen er wel 2 jongens naar het VWO die altijd lagere cijfers haalden dan ik deed, en met 543 op de CITO dat gewoon mochten.

Ik kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat het aan het feit ligt dat ik een piemel te weinig heb.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 21:59 
inactief

Interessant, interessant.
Bij mij ook een plusklas met 10 jongens en 4 meiden...

Dochter werd ook niet herkend op school en paste zich zeer snel aan (en werd daar erg ongelukkig van). Zelf zat ik op een lagere school waar in je eigen tempo werken normaal was, maar waar het 'verste' rekengroepje ook uit een aantal jongens en één meisje bestond. Het moment van aanpassen herinner ik me ook nog precies (eerste proefwerkweek middelbare school - negens en tienen bleken sociaal geen succes op te leveren, dus vanaf toen heb ik het bij zevens gehouden).

Maar, even de knuppel in het feministenhoenderhok...

Zouden 'extremen' niet gewoon meer voorkomen bij jongens (kwetsbaar x-y chromosoom etc.) Er zijn tenslotte ook meer jongens met psychische problemen, met allerlei ziekten, met ... Dus wellicht zijn er gewoon meer HB jongens, dan HB meisjes?

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 22:07 
Volwassene

Ukkie schreef:
Zouden 'extremen' niet gewoon meer voorkomen bij jongens (kwetsbaar x-y chromosoom tc.) Er zijn tenslotte ook meer jongens met psychische problemen, met allerlei ziekten, met ... Dus wellicht zijn er gewoon meer HB jongens, dan HB meisjes?
Gevoelsmatig denk ik van niet. Maar dat kan ik natuurlijk nergens mee onderbouwen :lol: . Jongens uiten zich anders (dat zal dan wel weer genetisch bepaald zijn :wink: ) en laten vaker ongewenst gedrag zien wanneer er sprake is van onderpresteren/niet lekker voelen op school. Het valt dus op dat er "iets" is en omdat dat "iets" voor school ook een probleem is (bv doordat kind stoorzender in de klas is), volgt er aktie. Een deel van die kinderen krijgt helaas een fout labeltje, een ander deel wordt hb bevonden.
Veel meisjes trekken zich juist terug als ze zich niet prettig voelen op school, ze passen zich aan en vallen totaal niet meer op. En zolang je gemiddeld of een beetje daarboven blijft presteren en geen gedragsproblemen vertoont, is er voor school geen reden om verder te kijken naar het functioneren van zo'n kind.

Maar betekent het dat er *dus* minder HB meisjes zijn? Ik betwijfel het. Ik denk dat ze vooral minder ontdekt worden doordat jongens en meisjes verschillend reageren op gelijkaardige omstandigheden.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 22:08 
inactief

Ukkie schreef:
Zouden 'extremen' niet gewoon meer voorkomen bij jongens (kwetsbaar x-y chromosoom etc.) Er zijn tenslotte ook meer jongens met psychische problemen, met allerlei ziekten, met ... Dus wellicht zijn er gewoon meer HB jongens, dan HB meisjes?

Nee.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 22:19 
inactief

Kennen jullie het onderzoek van baby Dana en David? Dat een collegezaal vol psychologie studenten een huiltje te horen krijgt: baby David. Waarom huilt David? Boos!
En dan Dana: ohw, verdrietig!

Zelfde huiltje.

We behandelen jongens en meisjes vanaf de eerste minuut al anders, puur omdat we ten wat het geslacht is. Niet omdat we ze anders zijn.
Mensen verschillen meer onderling dan dat het sexe afhankelijk is. We kennen eigenschappen vrouwelijke of mannelijke eigenschappen toe.
Dat is de kern van het feit dat jongens en meiden anders reageren. Daar ben ik van overtuigd.

Ik ben helemaal fan van Asha ten Broeke en haar boek 'het idee m/v'! Die veegt de vloer aan met 'mannen komen van mars...'; blijkt allemaal kolder, maar ons man vrouw beeld is sinds dat boek wel extremer geworden. 10 jaar terug waren we minder sexistisch.

Wat zo fijn is aan haar boek: ze toont het aan middels wetenschappelijke onderzoeken. Ze is zelf wetenschapsjournalist.

Oja: ze eindigt met het gegeven dat er aantoonbaar meer verschil zit tussen mensen dan tussen de sexen. Dus ik en mijn buuv verschillen meer dan ik en mijn man. Piemel of niet.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 22:46 
Volwassene

Tja, ik dacht eerst ik reageer niet op dit topic, omdat het over mijn zoon gaat en in de titel gaat het over meiden. Maar toch. Mijn jongste is een ontzettend lief, rustig, braaf jongetje. Oudere zus is een felle tante, die moeilijk gedrag vertoonde. Zus bleek HB. Maar zoon zou het vast niet zijn, die was zooo anders.
Hij werd/wordt niet gezien. Dat komt dus in zijn geval niet omdat hij een meisje is. Maar omdat hij hetzelfde gedrag vertoont als de onderpresterende meisjes.

Het heeft ons als ouders dan ook zeer veel moeite gekost school te overtuigen dat hij toch ook wel Slim is. "Ja, maar HBjongens vertonen lastig gedrag. Hij is zo lief. Hij is vast niet HB." 'Hij is niet competitief HB jongens zijn toch allemaal competitief" Pas toen het overtuigende bewijs was geleverd met een IQ test waar ze niet om heen konden, zijn ze hem pas als Slim gaan behandelen. In de plusklas laat hij zich voor het eerst zien. Hopelijk zal het nu in de klas ook beter gaan...

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 22:57 
inactief

Ah! Een jongetje wat meisjes gedrag vertoont. En vice versa. Uhm... Juist.

Of gewoon een rustig introvert jongetje en een pittig extravert meisje?

Onze oudste is overigens ook erg exravert, druk en fel. Thuis. Kwamen we achter. Op school is ze een stuk kalmer, en meegaander. Ze is wel druk, maar dan gaat ze rond lopen. Niet stoeien.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 23:04 
inactief

wat schreef:
Tja, ik dacht eerst ik reageer niet op dit topic, omdat het over mijn zoon gaat en in de titel gaat het over meiden. Maar toch. Mijn jongste is een ontzettend lief, rustig, braaf jongetje. Oudere zus is een felle tante, die moeilijk gedrag vertoonde. Zus bleek HB. Maar zoon zou het vast niet zijn, die was zooo anders.
Hij werd/wordt niet gezien. Dat komt dus in zijn geval niet omdat hij een meisje is. Maar omdat hij hetzelfde gedrag vertoont als de onderpresterende meisjes.

Het heeft ons als ouders dan ook zeer veel moeite gekost school te overtuigen dat hij toch ook wel Slim is. "Ja, maar HBjongens vertonen lastig gedrag. Hij is zo lief. Hij is vast niet HB." 'Hij is niet competitief HB jongens zijn toch allemaal competitief" Pas toen het overtuigende bewijs was geleverd met een IQ test waar ze niet om heen konden, zijn ze hem pas als Slim gaan behandelen. In de plusklas laat hij zich voor het eerst zien. Hopelijk zal het nu in de klas ook beter gaan...

Ik zei het toevallig vanavond tegen mijn vriend; dat hij op zich ook een aantal kenmerken heeft van HB; alleen ik heb daar zelf ook nooit eerder bij stil gestaan; wel altijd geaccepteerd dat hij toch slimmer is dan bovengemiddeld.
Maar hij is de rustige jongen, de dromer, zelf wegcijferend.
Ik ben een dromer, en heb bijna mijn hele carrière in het VO gedagdroomd, maar ik kan schakelen en heb de nodige pit en dominantie ondanks mijn zachte en voorzichtige aard (maar dat meer pittige heb ik ook pas na mijn 20e geleerd).
Naast mij worstelt hij alleen nog maar meer; ik was programmeur, terwijl hij het graag had willen worden; ik was goed in wiskunde en hij niet (hij haakte af bij wiskunde omdat hij een buitenlandse wiskundeleraar had en door de uitleg juist in de war raakte, terwijl ik denk hem kennende en zijn logica kennende dat hij het wel prima had kunnen snappen als hij meer uit zichzelf had gewerkt; hij zit vaak qua logica op hetzelfde vlak als ik). Hij zei wel als respons op mij dat hij niet heeft wat ik heb; ik schakel snel; pak veel diverse dingen op om me eigen te maken, en hij houdt het al 20 jaar bij het weer en het heelal. Tjah, ik weet niet of dat dan minder zou moeten zijn, ik ben iig blij dat hij ook van zulke interesses heeft :)

Ik denk dat het als rustige jongen nog lastiger is, dat zie ik wel bij mijn vriend, die worstelt enorm, zeker naast mij, omdat hij toch een beetje wordt gezien als wat minder man, terwijl hij meer dan genoeg man voor mij is en juist binnenshuis meer zijn mannetje kan staan en meer van zichzelf laten zien.
Voordelen, hij wordt vaak gezien als een prettige gesprekspartner, rustig en coulant.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2011, 23:25 
inactief

Zo voel ik me als drukke, pittige vrouw minder vrouw. Erg toch?

BerichtGeplaatst: 13 dec 2011, 11:41 
Volwassene

Ik ben het stadium dat ik me nog druk maak over wat andere mensen van me denken, al jaren voorbij. Ons huishouden is ongebruikelijk in de zin dat ik altijd kostwinner geweest ben, en manlief huisman was. Dat is uit nood geboren, hij werd ontslagen toen ik zwanger was van de oudste. We hebben dit ruim elf jaar gedaan, sinds twee jaar heeft hij weer werk buitenshuis en werken we dus allebei. De hele wereld had en heeft een mening over onze takenverdeling :roll: . Alleen maar omdat we niet voldeden of voldoen aan het 'standaard plaatje'. So be it. Wij zitten er niet mee. Ik voel me niet minder vrouw, partner voelt zich niet minder man. Wij doen gewoon wat wij goed vinden.

Het is toch te gek dat mensen min of meer gedwongen worden om zich minder man/vrouw te voelen, alleen maar omdat ze zich niet volgens de 'norm' gedragen!? Daar schop ik dus al jaren tegenaan :mrgreen: (ben een beetje recalcitrant, geef ik eerlijk toe :lol: )

Hi hi, we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraag :lol: . Volgens mij kun je daar in elk geval op antwoorden dat hb meiden op school minder snel (h)erkend worden.

Berichttitel: De Talent van vandaag
BerichtGeplaatst: 13 dec 2011, 20:29 
inactief

Toeval (bestaat niet), maar de Talent die vandaag op de mat lag, gaat over dit onderwerp. Heb het nog niet gelezen, maar al wel gezien dat er al onderzocht is, dat er inderdaad net zoveel HB jongens als meisjes zijn. Zat mijn theorie er dus naast.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2011, 21:19 
inactief

Paula schreef:
Ik ben het stadium dat ik me nog druk maak over wat andere mensen van me denken, al jaren voorbij. Ons huishouden is ongebruikelijk in de zin dat ik altijd kostwinner geweest ben, en manlief huisman was. Dat is uit nood geboren, hij werd ontslagen toen ik zwanger was van de oudste. We hebben dit ruim elf jaar gedaan, sinds twee jaar heeft hij weer werk buitenshuis en werken we dus allebei. De hele wereld had en heeft een mening over onze takenverdeling :roll: . Alleen maar omdat we niet voldeden of voldoen aan het 'standaard plaatje'. So be it. Wij zitten er niet mee. Ik voel me niet minder vrouw, partner voelt zich niet minder man. Wij doen gewoon wat wij goed vinden.

Het is toch te gek dat mensen min of meer gedwongen worden om zich minder man/vrouw te voelen, alleen maar omdat ze zich niet volgens de 'norm' gedragen!? Daar schop ik dus al jaren tegenaan :mrgreen: (ben een beetje recalcitrant, geef ik eerlijk toe :lol: )

Hi hi, we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraag :lol: . Volgens mij kun je daar in elk geval op antwoorden dat hb meiden op school minder snel (h)erkend worden.

Jij gaat ervan uit dat ik dat voel omdat anderen dat vinden. Nee, want ook mij kan het minder dan niks tot helemaal noppes schelen wat anderen van mij vinden. Nee, dieper. Gewoon, in mijn zijn. Ik heb erjarenlang onderzoek naar gedaan, ben er op afgestudeerd: ik herkén mezelf niet in het vrouwelijke beeld wat wordt neergezet in de maatschappij. Ben ik dan een man? Nee. Een vrouw ook niet. Ow wacht. Ja, dat was ik! Toch wel! Uhm. Juist. Androgyn, dan?

Maar terug op het onderwerp: een vrouw is per definitie de tweede sexe, dus dommer. En dus minder hoogbegaafd. Ook al hebben ze hetzelfde IQ als de mannelijke evenknie.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2011, 21:41 
inactief

@Mustaine, ik grap weleens met mezelf dat ik een homoseksuele man ben in een vrouwenlichaam die het geweldig vind om vrouw te zijn maar toch ook mannelijk, of zoiets. Ik voel me meer mens, maar ben blij om vrouw te zijn (hou van roze, koekjes bakken, lekker kneuterig en echt het vrouwtje zijn) en heb ook mannelijke kanten (haantje de voorste, me aan mannen meten, streberig, manne hobby's en interesses).

Ik vind het een heerlijke combi, want ik eet van 2 walletjes op die manier :) Heeft trouwens niets met geaardheid te maken, maar echt karakter. Het geeft me meer veelzijdigheid en genieten in het leven :)

Ohw en die rolverdeling, tjah wij krijgen wel vaker te horen dat bijv vriendlief zijn rijbewijs moet halen. Maar ik heb veel meer overzicht en controle, dus laat mij maar gewoon rijden. Waarom moet een man dat perse meer dan een vrouw?
En aanvankelijk was ik de hoofd kostwinner, inmiddels niet meer.

Maar er zijn zelfs gekke regeltjes in nederland over de man en vrouw rol; zo een moeder van een oude vriend; haar man was overleden, werd niet zij aangeschreven maar de opvolgende oudste man; haar zoon!??

BerichtGeplaatst: 11 sep 2015, 10:01 
Volwassene

Grappig, ik was op zoek naar informatie over hoogbegaafde meisjes, en toen zag ik onderstaande discussie. De reden is dat ik vermoed dat dochter A van 3,5 jaar HB is, net als haar grote broer, maar dat ik ook twijfel omdat ze in gedrag zo anders is dan haar broer en omdat ze totaal niet aan 'de HB-lijstjes' voldoet.

Ik ben inmiddels voor mijn oudste bij 2 scholen met speciaal hb-onderwijs wezen kijken en inderdaad zitten de hb-klassen vol met jongens en zijn er maar heel weinig meisjes in die klassen te vinden.

Hebben jullie het gevoel dat de 'hb-lijstjes' meer zien op jongens dan op meisjes? Hoe zouden we hb-meisjes beter kunnen identificeren? En - wellicht wat controversieel hier - is het een probleem dat de hb-meisjes minder snel geïdentificeerd worden, aangezien ze ook minder vast lijken te lopen? Of betalen ze daar later de prijs voor, omdat ze zich altijd moeten aanpassen?

Pagina 2 van 3 [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende