Het is nu 20 jul 2019, 08:05

Pagina 3 van 4 [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoogbegaafd: getalenteerd op meerdere gebieden?
BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 13:36 
Volwassene

Hanneke, ik snap jouw punt. Ik zie het zo: scholing geeft mogelijkheden voor werk en inkomen. Natuurlijk kun je je ook buiten school ontwikkelen en zelf zorgen voor inkomen buiten de geijkte paden om. Maar voor veel mensen is een opleiding wenselijk.

En als je dan in zo'n schoolsysteem een kind niet genoeg aan zijn/haar trekken komt, waardoor hij/zij zich niet goed kunt ontwikkelen, dan lijkt het mij toch echt belangrijk dat er op school veranderingen komen zodat het onderwijs beter bij hem/haar aansluit.

Bij grote aanleg/begaafdheid zit er een risico op belemmerende factoren in te weinig uitdagend onderwijs, gegeven het feit dat ons onderwijs zich vooral op het brede middengebied richt.
Ik vind het dan niet meer dan logisch dat er vooral naar school gekeken wordt als er begaafdheidskenmerken zijn in combinatie met signalen die wijzen op niet goed verlopende ontwikkeling, op verveling, onderpresteren, etc.

Maar natuurlijk gaat het niet alleen om school in het leven, maar de realiteit is toch dat er leerplicht is, en dan wil je toch dat het onderwijs zo goed mogelijk aansluit bij je kind?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 14:14 
inactief

Wat een interessante discussie!

Wat ik me nu eigenlijk al heel lang afvraag is of hb niet 'gewoon' een andere manier van denken is. Dan zou dus iemand die op een iq test 130+ scoort ook best eens niet hb kunnen zijn maar gewoon heel slim en iemand die daar onder scoort wel hb.

Zelf heb ik een tijdje gewoon kantoorwerk gedaan (net bevallen en ontslagen, in mijn vak geen werk te vinden voor 3 dagen) en ben daar na 1,5 jaar echt doodongelukkig weg gegaan. En tijdens het werken daar heb ik er wel voor gezorgd dat de simpele werkprocessen waar ik mee te maken had, geoptimaliseerd werden. Verveelde me echt dood de hele dag, het werk wat door mijn voorganger in die 3 dagen gedaan werd had ik met 1 dag wel klaar.
Ook aan dl zag ik dat die doodongelukkig werd toen ze op school absoluut geen uitdaging kreeg. Toen ze dat wel kreeg verdween het ongelukkig zijn als sneeuw voor de zon en werd ze weer haar vrolijke zelf. Zie ook in haar sporten dat ze snel verschillende technieken oppakt, terwijl ze motorisch nog helemaal niet zo handig is soms :wink:

mini mannetje '13 mijn grote knuffelkont

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 14:15 
­

Wat is een andere manier van denken, want wat is de 'gewone' manier van denken? :D

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 14:23 
inactief

haha ja das een goede :D

Gewoon, zoals het gros van de mensen denkt, en anders zoals een klein gedeelte denkt :wink:

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 14:47 
Volwassene

Sacha schreef:
Hanneke, ik snap jouw punt. Ik zie het zo: scholing geeft mogelijkheden voor werk en inkomen. Natuurlijk kun je je ook buiten school ontwikkelen en zelf zorgen voor inkomen buiten de geijkte paden om. Maar voor veel mensen is een opleiding wenselijk.

En als je dan in zo'n schoolsysteem een kind niet genoeg aan zijn/haar trekken komt, waardoor hij/zij zich niet goed kunt ontwikkelen, dan lijkt het mij toch echt belangrijk dat er op school veranderingen komen zodat het onderwijs beter bij hem/haar aansluit.

Bij grote aanleg/begaafdheid zit er een risico op belemmerende factoren in te weinig uitdagend onderwijs, gegeven het feit dat ons onderwijs zich vooral op het brede middengebied richt.
Ik vind het dan niet meer dan logisch dat er vooral naar school gekeken wordt als er begaafdheidskenmerken zijn in combinatie met signalen die wijzen op niet goed verlopende ontwikkeling, op verveling, onderpresteren, etc.

Maar natuurlijk gaat het niet alleen om school in het leven, maar de realiteit is toch dat er leerplicht is, en dan wil je toch dat het onderwijs zo goed mogelijk aansluit bij je kind?

Absoluut mee eens!!

Maar........ja,daar kom ik weer, sorry.......
Als het vandaag de dag over de begeleiding van hb kinderen gaat ( en ik heb de indruk dat de begeleiders en hun bureautjes als paddenstoelen uit de grond schieten), dan gaat het vooral over het schoolse. Over doortoetsen, werk aanpassen, plusklas zoeken.........Natuurlijk is dat heel erg belangrijk, maar ik mis denk ik een beetje de personen die verder kunnen kijken dan dat. Die niet alleen bezig zijn met het schoolniveau, en het schoolse aanbod, maar die ook het wezen van het kind doorgronden, over hoe je je voelt, en waarom. Zoiets.

De begeleiders van nu hebben het juiste aanbod vroeger misschien op school gemist, waren onderpresteerders, hebben opleidingen niet afgemaakt. Misschien is het daarom voor onze generatie belangrijk om daar op te focussen. En misschien zullen onze kinderen later, als zij volwassen zijn, zich weer meer bezig houden met al die andere dingen die zo kenmerkend zijn voor hb ers?

Ik lees hier bijvoorbeeld nogal eens dat mensen zich vroeger dom voelden, omdat ze geen universitaire studie konden afronden. Zelf herken ik dat niet. Ik voelde me echt niet dom omdat ik Havo deed, ik wist dat ik veel meer in mij mars had dan de meeste klasgenoten. Maar waarom ik dan geen VWo deed, dat wist ik dan weer niet. Ja, ik had geen zin in elke dag huiswerk maken, maar het waarom daarvan, dat ben ik pas later gaan begrijpen.

Ik vond juist andere mensen vaak heel erg dom, en begreep er vaak geen bal van. Ik dacht dat ik in die zin gewoon een heel moeilijk mens was, die maar weinig begrip kon opbrengen voor anderen.
Dat stukje, dat mis ik in nu. Ik zie het wel terug bij Peers2Play, zoiets zou voor mij vroeger heel belangrijk zijn geweest, veel belangrijker dan passend werk op school, omdat ik zelf wel mijn eigen uitdaging kon vinden, ook al was de stof veel te makkelijk.

Ik zie het ook bij mijn kinderen wel terug. Natuurlijk is passende stof op school heel belangrijk. Maar het begrijpen van jezelf, weten waarom dingen gaan zoals ze gaan, waarom jij denkt en doet zoals je doet, dat is in mijn ogen veel belangrijker, en die hulp en begeleiding zie ik weinig terug. Misschien ook omdat veel begeleiders zelf niet hb zijn? ( weet ik niet, aanname) En misschien is die begeleiding er wel, maar zie ik het niet, of ervaar ik het niet.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 14:49 
Volwassene

pila schreef:
Wat een interessante discussie!

Wat ik me nu eigenlijk al heel lang afvraag is of hb niet 'gewoon' een andere manier van denken is. Dan zou dus iemand die op een iq test 130+ scoort ook best eens niet hb kunnen zijn maar gewoon heel slim en iemand die daar onder scoort wel hb.

Zelf heb ik een tijdje gewoon kantoorwerk gedaan (net bevallen en ontslagen, in mijn vak geen werk te vinden voor 3 dagen) en ben daar na 1,5 jaar echt doodongelukkig weg gegaan. En tijdens het werken daar heb ik er wel voor gezorgd dat de simpele werkprocessen waar ik mee te maken had, geoptimaliseerd werden. Verveelde me echt dood de hele dag, het werk wat door mijn voorganger in die 3 dagen gedaan werd had ik met 1 dag wel klaar.
Ook aan dl zag ik dat die doodongelukkig werd toen ze op school absoluut geen uitdaging kreeg. Toen ze dat wel kreeg verdween het ongelukkig zijn als sneeuw voor de zon en werd ze weer haar vrolijke zelf. Zie ook in haar sporten dat ze snel verschillende technieken oppakt, terwijl ze motorisch nog helemaal niet zo handig is soms :wink:

Haha, ja, dat werktempo!!!! Ik kan wel janken als ik zie hoe traag veel mensen zijn in hun werk, en hoe langzaam van begrip.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 15:23 
Volwassene

hanneke schreef:
SjakieZulu, begeleiding van hb-ers zou niet alleen moeten gaan over school, vind ik.
Dat raakt dus de kern van wat ik er van denk. Er wordt altijd meteen ingezet op het schoolse, terwijl dat maar zo'n klein stukje is. Ook heel belangrijk, natuurlijk, maar toch.......
Soms lijkt het wel alsof je leven alleen maar geslaagd is als je qua opleiding en werk geslaagd bent.

Ik denk zelfs dat 'het schoolse' maar een klein stukje is van de ontwikkeling van kinderen op school. Ik denk dat kinderen op school minstens zoveel andere dingen leren (sociaal en emotioneel, maar ook samenwerken), die ik zelf belangrijker vindt. Dus ik denk dat ook op school niet alleen naar 'het schoolse' moet worden gekeken.

Ik denk ook dat wat je bereikt in je werk of op school lang niet zo belangrijk is als dat je jezelf kunt zijn. Als jij beter jezelf kunt zijn als kaasverkoper op de markt dan als manager van een multinational, dan heeft dat denk ik niets te maken met het missen van potentie, maar juist met jezelf kunnen zijn. Ik had zelf manager kunnen worden van een grote afdeling, maar heb bewust gekozen voor het zzp'erschap. Ik word gelukkig van die vrijheid en van de afwisseling van opdrachtgevers en opdrachten. Het daagt me uit en ik kan dagelijks zelf fundamentele keuzes maken. Maar het werk dat ik doe is niet per se van hoger niveau.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 15:37 
Volwassene

Hanneke, ik heb vwo gedaan zonder enige inspanning. Ik kan me weinig herinneren van huiswerk maken. Ik ontplooide mezelf ook buiten schooltijd, in mijn eigen wereld waarin ik deed wat ik belangrijk en interessant vond, maar ik heb daarna moeten vaststellen dat ik veel heb gemist door die schooltijd: ik heb vaardigheden nagenoeg niet hoeven ontwikkelen, waar ik later op de universiteit enorm op vastliep. Ik had ze liever eerder moeten leren inzetten. Ik had veel meer kunnen halen uit lesstof, als iemand me een beetje had gezien in mijn mogelijkheden en me wat meer geprikkeld en gesteund had. Ik was hartstikke faalangstig dus ik stapte uit mijzelf echt niet uit de comfortzone. Ook buitenshuis niet. Mijn faalangst werd elke dag gevoed: kansen om me te verbreden, me in te spannen en kansen te creeren op bepaalde studierichtingen werden zelfs 'goed bedoelend' afgenomen: mij werd afgeraden bepaalde vakken te doen, want dat zou ik niet kunnen. Terwijl ik bij die vakken vaardigheden had kunnen ontwikkelen waar ik veel aan zou hebben gehad. Door mijn 'pretpakket' zijn studies op andere vlakken in eerste instantie buiten bereik gebleven. Nu kan ik ze niet meer doen want onbetaalbaar (want al studie afgerond).

Dit bedoel ik niet slachtofferig. Maar ik weet wel dat het echt heel belangrijk is om leer/studievaardigheden te ontwikkelen, brede uitdaging en veel kansen aangereikt te krijgen, een stimulerende leeromgeving, en daarom vind ik het echt belangrijk dat iemands potentieel op school wordt gezien en benut. Als er aanwijzingen zijn dat er meer in zit dan waar het onderwijs op was afgestemd, dan vind ik alles wat jij in een rijtje noemt (doortoetsen, verrijken, etc.) zeer noodzakelijk. Ik begrijp niet zo goed waarom je daar zo negatief over doet.

Dat jij het niet nodig hebt gehad, betekent toch niet dat veel anderen het wel nodig hebben?
Wat jij als een eenzijdige benadering aanmerkt, is helaas nog altijd een die blijkt hard nodig te zijn.

Overigens doet dit niks af aan het punt dat je aansnijdt, dat er meer is dan schools functioneren.
Misschien wel leuk even aan te geven dat ik me juist wil richten op de begeleiding van jongeren en jongvolwassenen en juist met name op dat stuk dat jij aansnijdt. Alleen zie ik dat niet als iets dat zo los staat van schools functioneren. De ontwikkeling zie ik als breed, en verschillende omgevingen hebben allemaal invloed op de ontwikkeling van een mens en andersom vormt een mens zich ook in verschillende gebieden, en heeft alles invloed op elkaar in mijn opvatting.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 15:54 
Volwassene

Interessante discussie, de hersenen zijn gewoon nog grotendeels onontgonnen gebied.

Hanneke, waar jij het over hebt is volgens mij de stroming GelukkigHB. Die ken je denk ik wel? Die hebben een veel holistischer aanpak en hebben ook geen plusklassen met smartgames etc., maar groepen waarin het groepsproces centraal staat, inzicht in jezelf, communicatieve vaardigheden worden geoefend e.d. Ik voel me bij degenen die daarmee gelieerd zijn erg prettig, merk ik.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 16:05 
Volwassene

Sacha schreef:
Hanneke, ik heb vwo gedaan zonder enige inspanning. Ik kan me weinig herinneren van huiswerk maken. Ik ontplooide mezelf ook buiten schooltijd, in mijn eigen wereld waarin ik deed wat ik belangrijk en interessant vond, maar ik heb daarna moeten vaststellen dat ik veel heb gemist door die schooltijd: ik heb vaardigheden nagenoeg niet hoeven ontwikkelen, waar ik later op de universiteit enorm op vastliep. Ik had ze liever eerder moeten leren inzetten. Ik had veel meer kunnen halen uit lesstof, als iemand me een beetje had gezien in mijn mogelijkheden en me wat meer geprikkeld en gesteund had. Ik was hartstikke faalangstig dus ik stapte uit mijzelf echt niet uit de comfortzone. Ook buitenshuis niet. Mijn faalangst werd elke dag gevoed: kansen om me te verbreden, me in te spannen en kansen te creeren op bepaalde studierichtingen werden zelfs 'goed bedoelend' afgenomen: mij werd afgeraden bepaalde vakken te doen, want dat zou ik niet kunnen. Terwijl ik bij die vakken vaardigheden had kunnen ontwikkelen waar ik veel aan zou hebben gehad. Door mijn 'pretpakket' zijn studies op andere vlakken in eerste instantie buiten bereik gebleven. Nu kan ik ze niet meer doen want onbetaalbaar (want al studie afgerond).

Dit bedoel ik niet slachtofferig. Maar ik weet wel dat het echt heel belangrijk is om leer/studievaardigheden te ontwikkelen, brede uitdaging en veel kansen aangereikt te krijgen, een stimulerende leeromgeving, en daarom vind ik het echt belangrijk dat iemands potentieel op school wordt gezien en benut. Als er aanwijzingen zijn dat er meer in zit dan waar het onderwijs op was afgestemd, dan vind ik alles wat jij in een rijtje noemt (doortoetsen, verrijken, etc.) zeer noodzakelijk. Ik begrijp niet zo goed waarom je daar zo negatief over doet.

Dat jij het niet nodig hebt gehad, betekent toch niet dat veel anderen het wel nodig hebben?
Wat jij als een eenzijdige benadering aanmerkt, is helaas nog altijd een die blijkt hard nodig te zijn.

Overigens doet dit niks af aan het punt dat je aansnijdt, dat er meer is dan schools functioneren.
Misschien wel leuk even aan te geven dat ik me juist wil richten op de begeleiding van jongeren en jongvolwassenen en juist met name op dat stuk dat jij aansnijdt. Alleen zie ik dat niet als iets dat zo los staat van schools functioneren. De ontwikkeling zie ik als breed, en verschillende omgevingen hebben allemaal invloed op de ontwikkeling van een mens en andersom vormt een mens zich ook in verschillende gebieden, en heeft alles invloed op elkaar in mijn opvatting.

Je begrijpt me niet goed.
Ik doe niet negatief, ik constateer alleen dat dit vaak het enige antwoord is wat een deskundige heeft. Ik zeg niet dat het onbelangrijk is. Ik zeg niet dat het niet nodig is. Ik geef alleen aan dat ik het jammer vind als dit het enige antwoord is, omdat het een beetje eenzijdig is.

Ik merk dat het voor jou inderdaad heel erg belangrijk is, waarschijnlijk ook door je eigen ervaring. Voor mij is het ook belangrijk, maar misschien vanuit een ander gezichtspunt.

Met je laatste alinea ben ik het (opnieuw) helemaal eens.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 16:06 
Volwassene

[quote="moi"]Interessante discussie, de hersenen zijn gewoon nog grotendeels onontgonnen gebied.

Hanneke, waar jij het over hebt is volgens mij de stroming GelukkigHB. Die ken je denk ik wel? Die hebben een veel holistischer aanpak en hebben ook geen plusklassen met smartgames etc., maar groepen waarin het groepsproces centraal staat, inzicht in jezelf, communicatieve vaardigheden worden geoefend e.d. Ik voel me bij degenen die daarmee gelieerd zijn erg prettig, merk ik

De stroming ken ik, maar heb me er niet heel erg in verdiept nog. Ga ik alsnog doen, want het klinkt goed.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 17:49 
Volwassene

Mijn berichtje klinkt een beetje als reclame, zie ik :oops:. Dat was niet de bedoeling, ik heb er ook geen banden mee verder, maar ben een aantal keer in contact gekomen met begeleiders die volgens de uitgangspunten van Rineke Derksen werken.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2016, 21:38 
Volwassene

Citaat:
Ik denk ook dat wat je bereikt in je werk of op school lang niet zo belangrijk is als dat je jezelf kunt zijn. Als jij beter jezelf kunt zijn als kaasverkoper op de markt dan als manager van een multinational, dan heeft dat denk ik niets te maken met het missen van potentie, maar juist met jezelf kunnen zijn.

Jezelf kunnen zijn is heel belangrijk voor elk mens ongeacht IQ. Het gaat er m.i. niet om of je 'geslaagd' bent of niet, ook niet of je iets 'bereikt' of niet qua carrière. Managers verdienen vaak meer maar je moet maar net zin hebben in dat type werk. Dus de promotie tot manager afwijzen begrijp ik heel goed.
Waar mijn moeite in zit, is het gebrek aan uitdaging, er toe doen, peers om je heen hebben, mensen die net zo snel denken als jij, een bijdrage leveren aan iets wat bij jouw waarden en talenten aansluit. Dat mis je als zeer hoogbegaafde dan toch in een eenvoudige baan en hoe houd je dat de rest van je leven vol?
Ik heb begrepen dat ook veel hoogbegaafden die niet zichzelf kunnen zijn in een bedrijf een eigen bedrijf beginnen. Dat snap ik dan veel beter.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 11:43 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:
Ik denk ook dat wat je bereikt in je werk of op school lang niet zo belangrijk is als dat je jezelf kunt zijn. Als jij beter jezelf kunt zijn als kaasverkoper op de markt dan als manager van een multinational, dan heeft dat denk ik niets te maken met het missen van potentie, maar juist met jezelf kunnen zijn.

Jezelf kunnen zijn is heel belangrijk voor elk mens ongeacht IQ. Het gaat er m.i. niet om of je 'geslaagd' bent of niet, ook niet of je iets 'bereikt' of niet qua carrière. Managers verdienen vaak meer maar je moet maar net zin hebben in dat type werk. Dus de promotie tot manager afwijzen begrijp ik heel goed.
Waar mijn moeite in zit, is het gebrek aan uitdaging, er toe doen, peers om je heen hebben, mensen die net zo snel denken als jij, een bijdrage leveren aan iets wat bij jouw waarden en talenten aansluit. Dat mis je als zeer hoogbegaafde dan toch in een eenvoudige baan en hoe houd je dat de rest van je leven vol?
Ik heb begrepen dat ook veel hoogbegaafden die niet zichzelf kunnen zijn in een bedrijf een eigen bedrijf beginnen. Dat snap ik dan veel beter.

Jezelf kunnen zijn is van wezenlijk belang. Dat geldt echter op elk nivo van denken en doen. Vandaar dat de omgang met peers zo belangrijk is. Gelijkgestemden die net zo snel kunnen denken en schakelen. Erachter komen dat je echt niet zo'n buitenbeentje bent. De plaatsing in de externe Hi-Levelgroep (/plusklas) heeft zoonlief zo veel goeds gebracht.

Niet elke HB'er heeft trouwens het profiel om een (goede) manager te worden. Je ziet volop HB'ers op een specialistische functie terecht komen, denk aan de vele promovendi die rondlopen bij Philips Natlab. D'er zijn zoveel verschillende profielen binnen het HB!

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 13:10 
inactief

Ik heb mavo gedaan, ben zelfs nog blijven zitten in de 3e klas. Haalde op dat moment meer voldoening uit uitgaan en jongens :wink:
Ben toen naar een mbo gegaan, nog even geswitcht van opleiding en daarna versneld een HBO doorgelopen. 2 jaar geleden begonnen aan een post HBO opleiding terwijl ik nog in de gebroken nachten zat met 3 jonge kinderen thuis, 32 uur werkte, in die periode 2x van baan ben veranderd en nog een hobby webwinkeltje er naast had. Dit alles met 2 vingers in mijn neus. Ik heb ook nooit leren leren, 1x lezen en dan wist ik wel genoeg om voldoendes te halen. Achteraf vind ik het wel jammer dat ik niet naar de TU gegaan ben. Doordat ik zo lang over de eerste scholen gedaan had vond ik mezelf te oud om nog een volledige universitaire studie te beginnen en ben gaan werken. Ik heb nu leuk werk, waarin ik gelukkig veel mag denken en nog genoeg doorgroei mogelijkheden heb, dus wat dat betreft is het ook wel goed gekomen.

Bij mijn dochter zag ik hetzelfde gebeuren. Ze was zo blij dat ze naar school mocht, eindelijk wat leren maar dat gebeurde natuurlijk niet (hadden we haar ook al geprobeerd duidelijk te maken). Uiteindelijk is ze zichzelf na 2 maanden maar lezen gaan leren, we zagen haar langzaam doodongelukkig worden. Ons moppie is een heel sociaal meisje, echt een allemansvriend, maar daar bleef niet zoveel meer van over. Uiteindelijk was ze alleen op school nog maar sociaal bezig, maar zodra ze thuis was ging ze puzzels met 100 stukjes maken, lezen en loco doen waar ze wel boekjes voor groep 3 van had. In onze ogen de omgekeerde wereld en toen zijn we begonnen met de (moeizame) gesprekken op school. Dl zegt nu dat ze kinder dokter wil worden, of kapper. Zou het wel heel fijn vinden, mocht ze echt dokter willen worden dat ze dan wel heeft leren leren en het liefst nu al op school.

Een paardenfokkerij kun je in mijn ogen ook op verschillende niveau’s voeren. Ik verwacht bij een paardenfokker met zo’n hoog iq dat zijn fokkerij op rolletjes loopt, dat de processen echt goed overdacht zijn en alles zo gebouwd is dat het optimaal gebruikt kan worden. Of wellicht is hij heel actief in de lokale politiek ’s avonds. Zelfde geldt voor de kaasboer. Met zo’n hoog iq kan het toch niet anders dan dat je ook voldoening wilt hebben in je denk behoeftes, denk ik.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 13:48 
­

Volgens mij kan je heel veel dingen op verschillende niveaus uitvoeren.

Een hovenier die een excellente kennis van planten heeft, die op reizen ook verzamelt en uitprobeert en ongewone maar heel gewilde ontwerpen maakt.

Een banketbakker die heel innovatief met materialen en ingredienten werkt.

Een kaasboer die een nieuwe methode bedenkt om kaas zo goedkoop mogelijk te bewaren.

Een techneut in een fabriek die installaties heel creatief aanpast zodat processen geoptimaliseerd worden (je zou denken dat dat een ingenieursbaantje is maar nee, ik heb een oude LTS-er meegemaakt tijden studentenbaantje die dat ongeveer tijdens onderhoud ff uit zijn mouw schudde.. goud waard voor zijn werkgever en zelf heel tevreden, ook al had deze man een generatie later waarschijnlijk kunnen doorleren....)

Een thuiszorgmedewerkster die heel intelligent is maar zich laat omscholen van goedbetaalde HBO-niveau baan naar zorg op lager niveau, omdat ze daar het gevoel heeft dat haar werk NUTTIG is (wat volgens mij een enorm onderdeel is van of mensen werk volhouden en er voldoening uit halen.) en die thuiszorgmedewerkster verzin ik niet, die ken ik. Ik weet ook niet of ze dit nog 15 jaar gaat doen hoor.

Een hoogbegaafde juf die ervoor kiest met heel moeilijke kinderen te werken en daar echt wel al haar inventiviteit in kwijt kan en veel kennis moet vergaren om dat in goede banen te leiden.

Een boer die innovatieve stalinrichtingen ontwerpt en op een heel geavanceerd niveau met de fokkerij van koeien bezig is - waar de wetenschap echt hoog in gevorderd is dus die boer kan zijn hersens echt ongelooflijk laten kraken, daar hoeft ie echt de deur niet voor uit.

Ik denk dat er heel veel werk is dat niet academisch is, waar een persoon ontzettend veel voldoening uit kan halen - en soms ook gewoon goed dat dat werk door een heel slim persoon gedaan wordt.

Anderzijds is de zoveelste amandel die geknipt moet worden ook maar gewoon een routinehandeling hoor, dus werk op academisch niveau garandeert ook niet bepaald altijd dat je al die uitdaging vindt die je nodig hebt.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 14:00 
Volwassene

Mee eens Sjuut. En daarnaast zijn er nog heel veel mensen, hoogbegaafd of normaal begaafd, werkend op wat voor niveau of in welke baan dan ook, die hun werk gewoon goed uitvoeren om hun rekeningen te betalen. Werk is soms ook gewoon iets wat gedaan moet worden of het nu uitdagend is of niet. Zo erg is routine nu ook weer niet, je hebt het overal.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 14:18 
Volwassene

Ik kan me er helemaal in vinden, dat je werk/activiteiten op een manier kunt invullen/vormgeven dat je er voldoening en uitdaging in vindt.

Ik wil nog een ander punt inbrengen: werk kan wel op bepaalde vlakken de uitdaging bieden die je zoekt, maar ook elementen in zich hebben/met zich mee brengen die juist enorm botsen met jouw persoonljikheid. Ik heb daarom wel eens ervaren dat ik liever minder uitdaging had,maar wel rust, dan uitdaging met een hele hoop ongewenste prikkels erbij.

Ik kan me daarom heel goed voorstellen hoe een zeer begaafd, zeer intelligent persoon graag met de handen werkt, in de natuur, etc. Ik vind zeker niet dat elk zeer intelligent persoon een academisch beroepsniveau moet hebben, of veel cognitief bezig moet zijn. Maar de energie zal wel ergens zijn weg zoeken, en moet blijven stromen.

Als je je ontplooiing vindt in dat werk, dan ben je er. Maar als je werk echt te weinig ruimte voor ontplooiing, biedt, dan kan het stress geven tenzij je eromheen genoeg invulling kan geven aan je leven zodat je in balans blijft.

Citaat:
Werk is soms ook gewoon iets wat gedaan moet worden of het nu uitdagend is of niet. Zo erg is routine nu ook weer niet, je hebt het overal.
Ja, maar in de regel mag je ervan uitgaan dat het werk wel op niveau is, passend bij de capaciteiten.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 14:21 
Volwassene

Ik denk zelf dat behoorlijk wat ondernemers hb zijn. Werk voor een 'baas' of lang hetzelfde doen wordt al snel saai denk ik.

Ik denk trouwens omgekeerd niet dat een hb'er per se goed is in organiseren of een bedrijf of afdeling leiden. Dat vraagt ook hele andere kwaliteiten. Die paardenfokker kan er net zo goed een chaos van maken, omdat hij een ongeorganiseerd type is. Als de kaasboer op de markt niet zo graag met mensen om gaat verkoopt hij geen één stukje kaas.

Mensen hebben heel wat meer kenmerken dan iq. Ik denk dat je blij wordt van leven volgens je dominante kenmerken. Dus heb je een hoog iq, maar ben je heel sociaal en wil je graag mensen helpen, dan word je misschien wel blijer van werken in de thuiszorg dan van manager in de thuiszorg.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2016, 14:25 
Volwassene

Ik heb een soortgelijk leertraject doorlopen: MAVO, MDS, MEAO (dt), HEAO, Post HB (dt), universiteit (dt).

Op de lagere school keek ik naar het grote mensen journaal, las de krant en encyclopedie van voor naar achter. Maar niemand die het in de gaten had. Schoolresultaten waren ''gemiddeld'' en mijn ouders kregen continue te horen dat ik mijn best niet deed en continue weg droomde.
In de MAVO werd ik in een speciaal 5 jarig traject geplaatst, want nominaal 4 jaar zou echt te moeilijk worden. Kun je nagaan hoe lui ik ben geworden :(?. De MDS brak ik in leerjaar 2 af, want van etalages inrichten ed werd ik niet echt blij van. Toen zat ik echt op een dood spoor, had het idee dat ik helemaal niks kon.

Ben toen in de zaak van mijn ouders gaan werken en heb in deeltijd het MEAO diploma gehaald. Daarna de stoute schoenen aangetrokken en aan een voltijdse HEAO opleiding begonnen. Met minimale inzet het HEAO diploma behaald, maar nog belangrijker, heb daar mijn huidige vrouw leren kennen (en een hoop vrienden waar ik nog steeds mee om ga). In 1995 ben ik gaan werken bij een multinational, waar ik al snel achter kwam dat om carrière te maken, een HBO opleiding niet genoeg is. Heb toen in de (VELE) avonduren een Post HBO opleiding en universiteit voltooid. En idd, dat valt niet mee, naast een hele drukke baan en opgroeiende kinderen. Het was (helemaal) niet moeilijk, maar gewoon veel stof waar je doorheen moest.

Mijn zoon liep in groep 6 behoorlijk vast en presteerde ver onder zijn kunnen. School vond dat laatste niet, wij als ouders wel. De ommekeer was de uitkomst van een orthopedagogisch onderzoek. Nu zit zoonlief in groep 8, zit echt goed in zijn vel en presteert goed. Hij zal meest waarschijnlijk naar het VWO gaan en zonder al te veel moeite de universiteit doorlopen. Toch een heel ander traject kan ik. En mijn zoon en ik zijn als 2 druppels :). Wat als mijn ouders mij op de lagere school hadden laten testen?

Pagina 3 van 4 [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende