Het is nu 16 okt 2019, 02:28

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sociale wenselijkheid
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015, 17:37 
Volwassene

Situatieschets: ik ga met dochter naar de verjaardag van een vriendinnetje. We komen aan het einde van de verjaardag aan. Ze zijn een uurtje op de kamer van het vriendinnetje geweest, samen met het broertje en een ander vriendinnetje. Na dat uurtje maken we ons klaar om weg te gaan, de andere gasten zijn inmiddels allemaal naar huis.

Jarige meisje (11 jaar geworden, dochter is 9) komt op een gegeven moment een beetje overstuur naar beneden en zegt tegen dochter en andere vriendinnetje: "ik weet wel dat jullie geen rommel hebben gemaakt op mijn kamer, maar willen jullie AJB toch komen helpen met opruimen? Want ik moet het nu helemaal alleen doen." Andere meiden kijken elkaar aan, vriendinnetje besluit om mee te gaan helpen, dochter haalt haar schouders op en weigert mee te gaan. Moeder van de jarige laat weten aan het andere vriendinnetje dat ze het lief vindt dat ze wil helpen.

Aan de ene kant denk ik dan: joh, help nou even mee, maar aan de andere kant vind ik het wel knap dat ze dat dus ook durft te weigeren, aangezien zij dus ook geen troep had gemaakt. Later bleek ook nog dat ze allemaal al meegeholpen hadden met opruimen en dat het echt nog maar om 2 dingetjes ofzo ging. En dochter had dus in dat uurtje dat ze er was niks aangeraakt op die kamer.

Ik vind dit soort situaties altijd een beetje lastig. Moet ik nou juist sociaal wenselijk gedrag stimuleren, of het vermogen om nee te kunnen zeggen?

Berichttitel: Re: Sociale wenselijkheid
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015, 18:51 
Volwassene

Ik ken je dochter niet en weet dus ook niet of ze gewoonlijk makkelijk ja of juist nee zegt.

In jouw situatie schets zou mijn eerste gedachte zijn hoe dat vriendinnetje van 11 is.
Staat die altijd klaar voor vriendinnen om te helpen bij moeilijkheden waar ze verder ook part noch deel aan had of niet.

Dat zou voor mij meer bepalend zijn in wat ik van mijn eigen kind zou verwachten dan iets anders.

Ik weet nl. dat als ik bij wat voor probleem dan ook bepaalde mensen kan bellen....
Dan zijn ze er zo snel mogelijk of bieden andere hulp als nodig.
Als zij mij bellen dus idem.

En ja, we hebben wel eens 1 van hun kinderen te logeren gehad gewoon totaal onverwacht.
Want pa, ma en andere kind konden door omstandigheden niet tijdig thuis komen.

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ]