Het is nu 20 jul 2019, 07:12

Pagina 2 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Humor beelddenkers vs taal-denkers
BerichtGeplaatst: 01 mei 2010, 02:24 
­

De interesse was absoluut nog niet weggezakt! De hele klas was erg geboeid. Alleen is dit kind er eentje die er net als ik alles uitfloept! ;) Hij was overigens kort daarna ook degene die het dichtste bij het juiste antwoord kwam... hij zei: een huis voor de goden.

Magoe... wat het met mij deed...
Pa Gode was een pagode in mens-formaat... met voetjes, armpjes en handjes, de bovenste verdieping was een chinees hoedje. Op de etage eronder 2 deuren met spleetogen en een klein mondje met 2 van die knijnetandjes nog een paar etages lager.
Naast hem ma Gode tuuk, die slanker was.
Haar spleetoogjes hadden lange wimpers en ze had een kersenrood klein tuitmondje. Haar balkons waren bedekt met hangende planten met felgekleurde bloemen waardoor het net een mantel leek...

Toen ging het filmpje draaien en voor ik het wist stond ik mijn kind op te wachten na school tussen een magode, een kerk, een muts, een gieter, een paar gordijnen, een lilliputter en nog vele andere tot leven gekomen achternamen.
En bij dat plaatje ging de film soort van op pauze en kreeg ik de slappe lach.
Het is nu een paar maanden geleden, maar het plaatje bij de schoolpoort is nog even duidelijk. :)

athena... om je beeld nog wat op te leuken... :mrgreen: .. al die poppen hebben allemaal erg korte beentjes.... hahaha
Het beeld van die mop blijft hier steeds maar hangen en elke keer (nu weer) lopen de tranen langs mijn wangen van het lachen.

Ook de "no living fish inside" doet hier veel :mrgreen:

En nu ga ik gauw slapen....

Grzz, Pip

BerichtGeplaatst: 08 maart 2012, 23:53 
inactief

Wat interessant om hierover te lezen, onlangs met mijn man een heel gesprek over gehad... hij denkt voornamelijk in taal en ik in beelden, maar soms kunnen taalgrapjes beelden opleveren. Ik zie het dan gewoon voor me en dat levert de nodige slappe-lach momenten op. En die kunnen midden in een 'serieus' gesprek voorkomen!

Jammer dat het gesprek/ de discussie hier ophoudt, ik ben echt geinteresseerd hoe dat nou in iemands hoofd werkt... bijvoorbeeld een route plannen. Ik lees dat hier met 1ste links, 3de rechts wordt gewerkt. Ik kijk van te voren op de kaart en als ik dan loop of rijd 'zie' ik van boven de kaart en weet dus waar ik moet afslaan. Zijn er meer die dat hebben?

Hoe zijn herinneringen dan opgeslagen? Lees je je eigen verhaal in je hoofd of speelt er een 'film'?

Bij deze is het Topic weer geopend!

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012, 10:12 
Volwassene

Sommige taal grapjes komen bij mij ook echt niet binnen. maar ik had een keer op visite (die mensen kende ik toen nog niet) dat de man des huizes een bepaalde situatie heel levendig vertelde en een btje luguber waar bij vervolgens bij mijn in mijn hoofd een filmpje afspeelde maar waarbij hij helemaal blauw lach omdat dat filmpje toen over mijn gezicht gewoon voor andere te zien was :mrgreen:
ja en dat is dan best humor.

maar mijn man bijv houdt er van om woorden te verbasteren.. zucht.. laptop wordt sleeptop etc.. ja soms gewoon echt niet grappig (die heeft sowieso een vreemde humor 8-)) hahahhaha

maar of dat dat verschil in taal/beelddenken is.. geen idee.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012, 10:16 
Volwassene

wiefke schreef:
Wat interessant om hierover te lezen, onlangs met mijn man een heel gesprek over gehad... hij denkt voornamelijk in taal en ik in beelden, maar soms kunnen taalgrapjes beelden opleveren. Ik zie het dan gewoon voor me en dat levert de nodige slappe-lach momenten op. En die kunnen midden in een 'serieus' gesprek voorkomen!
idd!En krijg dat beeld maar weer in je hoofd.
Citaat:
Jammer dat het gesprek/ de discussie hier ophoudt, ik ben echt geinteresseerd hoe dat nou in iemands hoofd werkt... bijvoorbeeld een route plannen. Ik lees dat hier met 1ste links, 3de rechts wordt gewerkt. Ik kijk van te voren op de kaart en als ik dan loop of rijd 'zie' ik van boven de kaart en weet dus waar ik moet afslaan. Zijn er meer die dat hebben?

Dat heb ik niet. ik probeer wel de kaart te visualiseren in het echte straatbeeld (soort google streetview! hahah) maar dat is dus ook niet mijn beste kant.
Citaat:
Hoe zijn herinneringen dan opgeslagen? Lees je je eigen verhaal in je hoofd of speelt er een 'film'?

Herinneringen kunnen bij mij beelden zijn maar ook soort radio waarbij ik het gesprek bijv hoor en dan de emoties weer voel.
vroeger kon ik hier feilloos op vertrouwen. kon woordelijk een gesprek herhalen. maar dat is wel iets slechter geworden.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012, 11:28 
Volwassene

wiefke schreef:
bijvoorbeeld een route plannen. Ik lees dat hier met 1ste links, 3de rechts wordt gewerkt. Ik kijk van te voren op de kaart en als ik dan loop of rijd 'zie' ik van boven de kaart en weet dus waar ik moet afslaan. Zijn er meer die dat hebben?
Ja, ik :wink: . Mijn man heeft het ook. Wij kijken op een kaart en 'weten' dan gewoon de route. We hebben ook geen TomTom of GPS, we rijden in de meeste gevallen gewoon ergens naartoe na even op de kaart gekeken te hebben. Het voelt idd aan of ik 'boven' mijn route hang en de kaart 'zie'.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012, 11:42 
Volwassene

Mn man kan dat ook hij hoeft maar op een kaartje te kijken en weet precies hoe hij moet rijden.
Nu met streetview op google kan ik het ook maar eerst niet alleen zo van een plattegrond.
Ik onthoud het dan door hoe de huizen eruit zien en de bomen die er staan bijvoorbeeld.

Gesprekken kan ik precies terug halen waar stond iemand wat had hij of zij aan en zie het dan weer gebeuren zeg maar.
Vaak weet ik nog exact wat iemand zei.
Wel erg handig hoor :mrgreen:.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012, 15:21 
inactief

Paula schreef:
wiefke schreef:
bijvoorbeeld een route plannen. Ik lees dat hier met 1ste links, 3de rechts wordt gewerkt. Ik kijk van te voren op de kaart en als ik dan loop of rijd 'zie' ik van boven de kaart en weet dus waar ik moet afslaan. Zijn er meer die dat hebben?
Ja, ik :wink: . Mijn man heeft het ook. Wij kijken op een kaart en 'weten' dan gewoon de route. We hebben ook geen TomTom of GPS, we rijden in de meeste gevallen gewoon ergens naartoe na even op de kaart gekeken te hebben. Het voelt idd aan of ik 'boven' mijn route hang en de kaart 'zie'.

Ik werk ook liefst met kaarten. Routebeschrijvingen vind ik heel irritant. Je kunt niet inschatten hoelang de weg is: komt de volgende afslag over 20 m., 600 m. of 5 km.? En wat als je nu een afslag niet gezien hebt? Dan klopt de rest van de route ook niet meer. Of dat je iets als afslag hebt geteld dat alleen een fietspad was? En dan weet je dat je niet bent waar je wezen moet, maar hoe je er dan alsnog komt?!

BerichtGeplaatst: 09 maart 2012, 15:30 
inactief

Over kaarten gesproken, het schijnt dat de meeste vrouwen niet goed kaart kunnen lezen... Voor mij is dat juist mijn houvast, richtinggevoel is bij mij onderontwikkeld!

Herinneringen zijn bij mij voornamelijk beelden, maar ook geuren of muziek kan een herinnering zijn! Vooral aan emotie gekoppeld...

Ik blijf het bijzonder om te lezen... Als het ware in iemands hoofd kijken, hmmm had ik toch iets met psychologie moeten doen! :D

Pagina 2 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2