Het is nu 20 jul 2019, 07:11

Pagina 1 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Humor beelddenkers vs taal-denkers
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 10:30 
­

Ik ben niet zo van de wetenschappelijke artikelen en boeken, maar ben wel een beetje nieuwsgierig naar de verschillen in de werking, voeling en beleving van humor.

Van mezelf weet ik geeneens of ik nou echt een beelddenker ben of taal- denker. Ik denk eerlijk gezegd beide. :? (het een gaat zo en het ander anders zeg maar.. gaat vanzelf)

Maar bij humor werkt het echt heel erg in beelden, geluiden en geuren in mijn hoofd. En ook heel erg associerend.
Er kan iets heel serieus gezegd worden, wat dan vervolgens een beeld in mijn hoofd oplevert. Dan moet ik vaak uitkijken dat ik niet keihard in lachen uitbarst om dat beeld. (wat me overigens vaak niet lukt... :roll: )
Die beelden zijn dan soms moeilijk onder woorden te brengen waardoor men me wel es erg raar aan staat te kijken. :lol:
(maar gelukkig ben ik erg uhm... rap van tong :mrgreen: dus over het algemeen komt het wel goed. ;) )

Nou vraag ik me af hoe dat werkt mijn mensen die helemaal niet in beelden denken. Wat gebeurt er dan in je hoofd?
En wat zegt de wetenschap hierover? (nee, ik ga geen lappen wetenschappelijke onderzoeken lezen, maar als iemand het in gewone mensentaal weet uit te leggen zou ik daar heel blij mee zijn. )

Ik wil eigenlijk nog veel meer weten hoor, maar dat krijg ik niet op een rijtje nu. Dat rolt er verderop in de discussie hopelijk wel uit. :P

Edit: topictitel aangepast... ik zei anloog denker, maar bedoelde taaldenker. :mrgreen:

Berichttitel: Re: Humor beelddenkers vs analoge denkers
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 11:14 
inactief

Goede vraag! Ik ben daar ook wel benieuwd naar. In dit gezin alleen beelddenkers voor zover ik me erin verdiept heb...Levert wel vaak komische acties op.

Zo heeft G. ooit ''hardop in zijn hoofd'' moeten tellen bij de fysio....wij wisten niet hoe dat dan weer moest :?: vervolgens trok hij wat raar met zijn mond. Daarna kwamen we niet meer bij van het lachen.

Maar ik volg de discussie/antwoorden!

BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 15:18 
inactief

Hmm.. niet zozeer een antwoord op je vraag, maar ik herken wel wat je zegt.
Ik zie zo'n komische situatie ook direct voor me, en schiet accuut in de lach, met als gevolg dat anderen me vaak raar aankijken. :oops:

Mijn zoontje is op dit moment volgens mij iets meer 'talig/auditief' ingesteld. Hij houdt erg van woordgrapjes, een verdraaide uitspraak, klanken en intonaties. Dat kan ik ook grappig vinden, maar daarom valt het ook minder op.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 17:08 
­

Misschien net een andere wending; maar zijn er echt mensen die niet in beelden denken? :roll: Niemand die het kan vertellen, en dat vind ik toch wel opmerkelijk..

BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 17:54 
Volwassene

Ik ben een absolute taaldenker. Onthoud bijvoorbeeld ook de weg makkelijker in taal (2e weg rechts) dan in beelden. Talige humor is ook meer aan mij besteed. Ook mijn kinderen maken meer taalgrapjes. Daarbij komt wel een combinatie voor: letterlijk nemen van taal leidt tot veel hilariteit.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 19:02 
inactief

Ik ben ook een echte beelddenker, al liggen bepaalde taal associaties mij wel erg goed. Zoals het onthouden van telefoonnummers, email adressen, web pagina's en allerhande andere nutteloze informatie :)

BerichtGeplaatst: 28 apr 2010, 19:11 
Volwassene

Ha, een topic over humor. Ik ben dol op humor (sommigen zeggen zelfs dat het een specialiteit van mij is :shock: :lol:).

Ik ben half-om beelddenker/taaldenker geloof ik. Ben speciaal voor dit topic van mijn geloof gevallen en heb een paar kenmerkenlijstjes voor aspirant-beelddenkers bekeken, en zit telkens net op De Grens. En ow, de herkenning :mrgreen:!

Ik kan enorm lachen om taalgrapjes en woordspelingen, maar nog meer om onbedoelde vergissingen zoals rare spelfouten en contaminaties. Bij de laatste categorie komt er een plaatje/filmpje in mijn hoofd bovendrijven dat de boel net nog ff grappiger maakt. En dan ben ik niks te beroerd om dat plaatje/filmpje in mijn hoofd tot in het absurde door te trekken, zodat het pas echt om te gillen wordt :lol:.

Even een paar voorbeeldjes, want ik ben nogal vaag geloof ik.

Ik heb behoorlijk gelachen om Seth Gaaikema (ja echt waar) die in verband met de pluralis majestatis sprak over 'Nijpel' (ipv Nijpels, een minister uit lang vervlogen tijden). Dat was een echte taalgrap, de humor zat hem voor mij vooral in het feit dat Gaaikema de niet-bestaande 'singularis plebeis' introduceerde.

Ik heb wat harder gelachen toen een kantoorboekhandelmevrouw mij ivm een sinterklaassurprise geel en paars karton aanraadde, 'want dat was zo lekker afstotelijk' :lol:. Was een leuke (onbedoelde) woordspeling, maar er kwam ook iets van een plaatje bovendrijven van iemand die door de Sint werd verblijd met een afstotelijk cadeau, en het gezicht dat hij erbij zou trekken :lol:.

Nog harder heb ik gelachen om de annonce "heeft u iets te vragen of te bestelen? loop dan gerust binnen!" Toen trok er een filmpje in mijn hoofd voorbij waarin een winkeldief getooid met geruite pet, doek voor de kop en zonnebril de winkel binnensloop en door het winkelpersoneel van harte werd bijgestaan in zijn activiteiten :lol: :lol:.

Kortom, de humor zit hem voor mij in de taal. Maar de humor wordt nog meer om te lachen als er ook beelden aan te pas komen. En dan liefst bewegende beelden, want dan kan ik het zelf nog gekker maken :mrgreen:.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 03:53 
­

Hmm... om eruit te komen moeten we een stukje dieper denk ik...

Taalgrapjes en woordgrapjes zijn ook bij mij de grootste lol... maar... hoe zie of beleef je de woorden dan in je hoofd?

Verleden week heb ik eigenlijk voor het eerst in mijn bijna 39 jarig bestaan eens nagedacht over hoe en waarom ik zo goed ben in het aanleren van vreemde talen. En ik ben er denk ik uit. Ik heb de meeste talen die ik spreek niet op school geleerd. Eigenlijk heb ik alleen zweeds uit een cursus... de andere 7 heb ik grotendeels "op straat" geleerd.
Het verschil tussen die 2 manieren van leren zit hem bij mij hierin:

Alle woorden/zinnen die ik "int dagelijks leven" leer krijgen een plaatje; gevoel; geluid; beeld; geur oid toegewezen in mijn brein. Ik vertaal het dus meestal niet. Meeestal komt dat woord terecht bij een plaatje wat al meerdere vertalingen van dat woord heeft hangen en zo is het dan rond in mijn hoofd zegma... Ik kon dan ook moeiteloos 5 talen tegelijk spreken op mn werk vroeger, omdat ik niet naar vertalingen hoef te zoeken, maar naar beelden en gevoel ed. Dat gaat veel sneller en je komt niet zo gauw in de war. En in al die talen kan ik moeiteloos taal- en woordgrapjes maken. (zelfs veel cross-language zegma)

Als ik het via een cursus oid leer, dan zie ik bvb de pagina van het boek voor me; hoor ik de stem van de leerkracht ; zie ik het woord in letters voor me of ik hoor gewoon mezelf het woord zeggen. Vaak komen die woorden uiteindelijk wel bij de plaatjes terecht, maar ze hangen er lang niet zo stevig aan vast als de rest! En ze verdwijnen ook veel sneller in de vergetelheid... En omdat ze via vertalen aan dat plaatje komen te hangen en niet alle woorden een beeld of gevoel krijgen, moet ik wel vertalen... en de taal-humor is ietsie minder aanwezig omdat ik teveel beelden/gevoel mis dan.

Dus om dan terug te komen op de taal en woordgrapjes... hoe talig ik ook ben, toch komt het allemaal terug op beelden, gevoel enzzz omdat een woord voor mij eigenlijk eerst een beeld/gevoel is en pas daarna een woord.

Daarom vraag ik me dus af... als je woorden niet als plaatjes ziet, hoe beleef je ze dan?

Taaldenken is mij niet vreemd, want de weg onthoud ik ook door 2de links en 3de rechts ed te onthouden. Daar komt meestal geen plaatje aan te pas. (ruimtelijk inzicht van een garnaal hier. ;) )
Hm... en dan bedenk ik me weer... Als ik iets moet leren voor een bvb een examen marketing, dan lees ik het hele stuk (boek) 1 keer goed door... maak dan vragen (of los ze op als ze er zijn) zoek daarna de antwoorden op in de cursus en dan zit alles er wel ongeveer in. Meestal zonder beelden of gevoel ook. Heel sec... talig. Ik praat dan vooral tegen mezelf in mijn hoofd. (de taal waarin ik denk hangt af van waar ik ben... in Spanje denk ik spaans, in Belgie vlaams enz...

Maar humor gaat nooit zo... humor gaat altijd via beelden enzo. En idd wat jij zegt kakel, een soort filmpje...

En er ligt eigenlijk nog een verschil. Over dat talig soort denken heb ik meer controle. Ik kan mezelf stoppen en de koers veranderen.
Bij beelden en dan vooral bij humor kan ik dat voor geen meter. Het floept te pas en te onpas tevoorschijn en leidt een heel eigen leven.
Ik vraag me af of mensen die niet in beelden denken daar dan wel controle over hebben...

Beelden zijn overigens vaak gekoppeld aan een gevoel. Als ik naar een bokswedstrijd oid kijk voel ik vaak letterlijk pijn op de plek waar diegene geraakt is. Of van die "grappige" filmpjes van japanse kindertjes die lelijk vallen... ik kan daar dus echt de humor niet van voelen... ik voel de pijn...

Ik vind het ontzettend moeilijk om dit allemaal verwoord te krijgen, omdat het denken zo automatisch en zo snel gaat dat het moeilijk is om het zelf helemaal te bevatten. Hopelijk volgen jullie me een beetje. :mrgreen:

Grzzz, Pip

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 10:23 
inactief

Je redenering volg ik wel, maar voor mij gaat het niet op: als ik in beelden denk of in een vreemde taal moet spreken kan ik wel zeggen dat ik dat gemakkelijker kan omdat ik niet hoef te vertalen omdat de woorden aan de plaatjes hangen, maar ik moet wel het goede deurtje opendoen van in welke taal ik het plaatje wil. :wink: Als ik bv. Duits praat heb ik daar erg last van. Ik wil dingen zeggen, ben aan een keurige Duitse zin begonnen, wil ik een "ding" zeggen, floept het er in het Engels uit. Daaruit concludeer ik dat ik niet aan het vertalen was, ik zocht naar een woord bij het plaatje, maar helaas, foute taal.

Humor: taal en plaatjes hebben niet zo heel veel met mijn lachen te maken. Dat gaat bij mij op gevoel. Iets moet een grappige situatie zijn, niet zozeer om te horen ( of anders in woorden) of om te zien per se, maar omdat de situatie in gevoel grappig is. Misverstanden vind ik bv. heel grappig. Niet zozeer door de dubbelzinnigheid in de woorden, maar door de complexiteit in de ontmoeting. Blijkbaar moet voor mij de emotie herkenbaar zijn.

Taalgrapjes (als best wel talig mens) vind ik heel saai. Ik zie de verwarring wel, maar ik vind het doorgaans niet grappig. Er zit te weinig "menselijkheid" in. (emotie, intermenselijk contact etc.)

(is dit voor de niet-lezers alweer teveel tekst???? :roll: )

(off-topic: mijn frustratie: mensen die zeggen dat ze de posts niet gelezen hebben. Maar misschien heb ik gemakkelijk praten, ik kan best veel leestekst aan zonder in slaap te vallen)

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 17:20 
inactief

Ik kan een route onthouden zowel in klanken 2-de rechts, bij molen, links, langs AH, over brug dan parkeren. etc, Als ook in beelden, zeker als het ergens in mijn bekende stad is.

Ik kan een gesproken routebeschrijving ook vertalen in beelden. Maar humor? Je hebt het over analoge denkers, zijn de anderen dan digitale denkers? Ik denk wel in associaties.

Ken je die mop van die vrouw die bij de dokter komt? Heb je dan een beeld in je hoofd?
De clou is dat als je die mop kent dat ik hem dan ook graag wil horen. Heb je daar een beeld bij? of is dat een analoge mop? En waarom is die grappig? Door het onverwachte?

Kom eens met een mooie mop voor beelddenkers?

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 22:33 
­

Je mop kun je krijgen hoor... zal m zelfs ter plekke voor je verzinnen! :twisted:

Jeff Dunham is op tournee in Nederland. Walter, Ahmed the dead terrorist, peanut... ze zijn er allemaal bij. Alleen José Jalapeño on a stick is afwezig. Die was een beetje "gaar" van het reizen en is naar een "spa". José zal de komende weken vervangen worden niemand minder dan....
Freek Verkerk aan een stiek! Doioioinnngggg :roflma:

Edit: Ik bedoelde met analoog denken eigenlijk dat taal-denken dus niet beeld-denken, maar ik gelooof dat ik de term verkeerd had. :lol:
Heb je gelijk de tweede mop... Pip die blundert met dr woorden. :lol:

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 22:52 
­

anna schreef:
Je redenering volg ik wel, maar voor mij gaat het niet op: als ik in beelden denk of in een vreemde taal moet spreken kan ik wel zeggen dat ik dat gemakkelijker kan omdat ik niet hoef te vertalen omdat de woorden aan de plaatjes hangen, maar ik moet wel het goede deurtje opendoen van in welke taal ik het plaatje wil. :wink: Als ik bv. Duits praat heb ik daar erg last van. Ik wil dingen zeggen, ben aan een keurige Duitse zin begonnen, wil ik een "ding" zeggen, floept het er in het Engels uit. Daaruit concludeer ik dat ik niet aan het vertalen was, ik zocht naar een woord bij het plaatje, maar helaas, foute taal.

Nee, dat heb ik nooit... wél sla ik regelmatig behoorlijke blunders tijdens het leerpoces omdat ik als ik het woord niet ken het probeer te deduceren uit de woorden in de andere talen die al aan het beeld hangen... en als je dan de ober om een muilezel vraagt ipv boter... :lol:

Citaat:
Humor: taal en plaatjes hebben niet zo heel veel met mijn lachen te maken. Dat gaat bij mij op gevoel. Iets moet een grappige situatie zijn, niet zozeer om te horen ( of anders in woorden) of om te zien per se, maar omdat de situatie in gevoel grappig is.

Maar dan moeten de taal en de plaatjes toch wel weer gekoppeld zijn aan het gevoel? Hoe komen die prikkels anders aan? Of mis ik nou wat?

Citaat:
Taalgrapjes (als best wel talig mens) vind ik heel saai. Ik zie de verwarring wel, maar ik vind het doorgaans niet grappig. Er zit te weinig "menselijkheid" in. (emotie, intermenselijk contact etc.)

Taalgrapjes leveren bij jou dan geen beelden op? Als dat zo is dan komen taalgrapjes ms analoog binnen bij jou en dan mis je de humor erachter... of denk ik nou de verkeerde kant op?

Citaat:
(is dit voor de niet-lezers alweer teveel tekst???? :roll: )

(off-topic: mijn frustratie: mensen die zeggen dat ze de posts niet gelezen hebben. Maar misschien heb ik gemakkelijk praten, ik kan best veel leestekst aan zonder in slaap te vallen)

Hu? Lijkt me sterk op de eerste blz van een topic toch? Dat is meestal na meerdere blz als het een beetje veel wordt om in te halen. :wink: En ik overtref je hier in de lange lappen-posts! :twisted: :lol:

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 23:30 
­

Nu moet ik denken aan zo'n vertaalblunder tijdens het leerproces duits...

Ik sta een show te presenteren... zo'n 500 man in de zaal. Hoofdzakelijk duitsers. Wil ik aan 1 vd deelnemers vragen of ze wel nuchter is? (ze immiteerde Sue Ellen van Dallas) Ik had dat woord echter nog nooit nodig gehad, dus ik wist het niet. Ik greep naar het engels (sober) en vroeg haar:
Bist du sauber? (waarmee ik dus doodleuk vroeg of ze al uit de luiers was... :mrgreen: )
De hele zaal tuuk in een deuk... en ik had geen idee wat ik nou psies gezegd had... :roll: :lol: Toen de deelnemers een beetje bijgekomen waren en het me vertelden leverde dat in mijn hoofd een beeld op van die vrouw die in een luier op het podium stond. Dat beeld is de hele show blijven hangen en ik kon die vrouw haast niet meer aankijken zonder die luier te zien en weer in lachen uit de barsten. :lol: (en het publiek erbij tuuk! :lol: :lol: :lol: )

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 23:50 
inactief

Pip schreef:

"Humor: taal en plaatjes hebben niet zo heel veel met mijn lachen te maken. Dat gaat bij mij op gevoel. Iets moet een grappige situatie zijn, niet zozeer om te horen ( of anders in woorden) of om te zien per se, maar omdat de situatie in gevoel grappig is."
Maar dan moeten de taal en de plaatjes toch wel weer gekoppeld zijn aan het gevoel? Hoe komen die prikkels anders aan? Of mis ik nou wat?

Om dingen aan elkaar duidelijk te maken gebruiken we woorden, gebaren en beelden. Dus natuurlijk zal er iets gezegd moeten worden om een situatie/emotie/complexiteit uit te leggen. De grap zit um dan niet in de taal, niet in de woorden, niet in de plaatjes maar in de herkenning van de emotie. Helaas, kan het niet beter uitleggen, al wil ik het wel graag.

"Taalgrapjes leveren bij jou dan geen beelden op? Als dat zo is dan komen taalgrapjes ms analoog binnen bij jou en dan mis je de humor erachter... of denk ik nou de verkeerde kant op?"

Wat bedoel je met analoog binnenkomen? Ik zie wel waarom anderen het grappig kunnen vinden. (haha, ik gebruik het woord zie). Je zou er eens een paar moeten maken, dan kan ik gemakkelijker zeggen waarom ik ze niet zo leuk vind. :wink: De keren dat ik er echt van baal is als ik iets zeg en ik gebruik een woord met een dubbele betekenis en men gaat lachen (omdat het anders opgevat wel iets grappigs oplevert). De betekenis die ik eraan wilde geven is obvious, door te gaan lachen is mijn boodschap om zeep geholpen en de discussie/gesprek weg. Balen. Soms zie ik het ook als een manier om werkelijk contact te vermijden, taalgrapjes maken. Zo gemakkelijk, zo afleidend.... Dat is het meer. Zo werkt het ook bij het lachen om anderen. Als je zelf bewust een taalgrapje maakt, heb je het ook: je leidt anderen af van wat je werkelijk wil zeggen.

Ik hou van humor (in de zin van zelf "leuk"zijn) die mensen juist brengt bij wat je wil zeggen. Directheid, bijvoorbeeld. Soms overdreven precisie in benoemen. Ach ja, en iedereen moet wel eens lachen om een situatie waarin je verzeild bent geraakt of waar je getuige van bent. Vaak is dat een blik, een gebaar, of een beweging. Dat overkomt je. In humor moet je idealiter voor mij een stuk van jezelf laten zien. Dat is denk ik de basis voor mijn gevoel van humor.

Mensen moeten best vaak om me lachen. Ik zet mezelf graag voor schut, blijkbaar. Ik begeef me ook graag in "gevoelige" situaties.

Dat bedoelde je denk ik niet helemaal met het analoog binnenkomen?

Ik heb comentaar ertussen gezet. Maar ik kan niet weghalen "Pip schreef"

Laatst bijgewerkt door anna op 29 apr 2010, 23:55, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010, 23:54 
inactief

Pip schreef:
Nu moet ik denken aan zo'n vertaalblunder tijdens het leerproces duits...
Bist du sauber? (waarmee ik dus doodleuk vroeg of ze al uit de luiers was... :mrgreen: )

Dit is toch een voorbeeld van wel proberen te vertalen? Of snap (vanuit een andere taal dan, maar het is en blijft vertalen, mi).

Ik zou in dit geval niet de vrouw voor me gezien hebben met een luier. Ik zou gelachen hebben om de embarrasment van de situatie: jij staat enigszins voor schut omdat je een volwassenen en plein public vraagt of ze zindelijk is. Je brengt jezelf en die ander in een rare situatie.

Ik zie dus wel degelijk heel andere plaatjes, zo lijkt het.....

BerichtGeplaatst: 30 apr 2010, 01:34 
­

anna schreef:

Dit is toch een voorbeeld van wel proberen te vertalen? Of snap (vanuit een andere taal dan, maar het is en blijft vertalen, mi).

Omdat dat woord nog geen plaatje had moest ik zelf verzinnen wat het mogelijk zou kunnen zijn... dus niet vergissen van taal-hokje... niet vertalen, want dan is de vertaling al bekend toch? Meer associeren/deduceren...

Hm... ik voel mezelf niet zo gauw voor schut staan bij taalblunders eigenlijk. :mrgreen: Ik ben eraan gewend... :lol: Meestal lach ik het hardst van allemaal om mijn eigen flaters, maar idd vooral om de beelden die die blunders opleveren in mijn hoofd. Ook als anderen blunderen lach ik meer om het beeld wat dat oplevert dan "het voor paal staan" van de blunderaar.
Of een gezichtsuitdrukking. Daar kan ik helemaal krom van liggen.

Citaat:
Wat bedoel je met analoog binnenkomen? Ik zie wel waarom anderen het grappig kunnen vinden. (haha, ik gebruik het woord zie). Je zou er eens een paar moeten maken, dan kan ik gemakkelijker zeggen waarom ik ze niet zo leuk vind. De keren dat ik er echt van baal is als ik iets zeg en ik gebruik een woord met een dubbele betekenis en men gaat lachen (omdat het anders opgevat wel iets grappigs oplevert). De betekenis die ik eraan wilde geven is obvious, door te gaan lachen is mijn boodschap om zeep geholpen en de discussie/gesprek weg. Balen. Soms zie ik het ook als een manier om werkelijk contact te vermijden, taalgrapjes maken. Zo gemakkelijk, zo afleidend.... Dat is het meer. Zo werkt het ook bij het lachen om anderen. Als je zelf bewust een taalgrapje maakt, heb je het ook: je leidt anderen af van wat je werkelijk wil zeggen.

Ik bedoel taaldenkend... :mrgreen: ik moet het woord analoog denken ooit es ergens opgevangen hebben en ik dacht dus dat taaldenken analoog denken heet... niet dus. :roll: :lol: :lol: :lol:
Leuk taalgrapje... ff denken... kee. In de klas (leo) gaat het over een pagode. Meester vraagt weten jullie wat dit is? Na heel wat foutief giswerk zegt er eentje met een grijnz: ik weet het! Het is de pa van Gode! (er zit op school ook echt een kind die Gode heet met z'n achternaam. :lol:)
Ik zal na jou vertellen wat dat in mijn hoofd geproduceerd heeft en waar ik dus uiteindelijk om lachte...

Ik snap wat je bedoelt en ik vrees met grote vreze dat ik voor jou een heel irritant gesprekspersoon zou zijn. :? (al zou ik zeer zeker bewust proberen me in te houden!)
Maar zoals ik al zei kan ik die beelden niet controleren. Soms vind ik dat zelf ook wel vervelend hoor. ;) Maar zodra die beelden tevoorschijn komen floept mijn mond ze er ook uit. Zij het in een lach of een opmerking... het komt spontaan eruit. En weet je wat nou het gekke is? In mijn beleving legt het juist meer contact ipv dat het vermijdend werkt... :wink:
En het is niet dat ik anderen afleid van wat ik wil zeggen. Mijn humor is ook iets wat ik wil zeggen want als ik het teveel binnen moet houden word ik echt ongelukkig. Het maakt deel uit van wie ik ben en die zijweggetjes horen daar gewoon bij. Ik zou het dan ook erg jammer vinden als mijn gesprekspartner zou ervaren dat ik zoiets opzettelijk doe om niet te hoeven doorgaan met het gesprek oid...

Berichttitel: Re: Humor beelddenkers vs taal-denkers
BerichtGeplaatst: 30 apr 2010, 10:21 
inactief

Pagode:
als er al veel geraden is, kan er een sfeer komen van: boeit toch niet, het lukt toch niet om het te weten en dan gooit iemand voor de lol de pa van gode erin. Op dat moment kan dat wel grappig zijn, maar om out of the blue van pagode de pa van gode te maken, nee ik krijg dan geen plaatjes, ik denk alleen: flauw...

Ik zie dus niet een werkelijke pagode met het gezicht van de pa van gode, of de vormen van de pa van gode. Ik mix die twee woorden dus niet tot een grappig beeld. Een pagode blijft gewoon een pagode en de pa van gode blijft gewoon die man. Eigenlijk word ik wel heel erg teruggeworpen op het woordbeeld zelf, wat ik niet zo prettig vind. Woorden gebruik je om iets aan te duiden, ze staan voor plaatjes of voor omschrijvingen van iets dat geen plaatje heeft. Zo'n grapje dat je terugwerpt op de schrijfwijze verstoort mijn beeld van een pagode en ook van de pa van gode. Woorden zijn gewoon alleen functioneel, meer niet.

Ik snap best wel dat je als je die plaatjes/films door je hoofd krijgt dat je dat niet moet/kunt onderdrukken. Je kunt er weinig tegen doen, tegen het lachen of het eruitfloepen.

Gelukkig heb je mijn stuk daarover wel begrepen. :D Gezichtsuitdrukkingen kunnen voor mij ook heel grappig zijn.
Waar ik wel om moet lachen, niet zozeer over de inhoud van de verwarring, maar over de verwarring op zich is als iemand een woord voor een plaatje niet kan vinden en komt met een gelijkend (maar wel heel verkeerd woord). Dan zie ik ook niet het plaatje van het verkeerde woord, maar ik lach meer om de zoektocht naar een woord.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2010, 11:18 
inactief

Pipske:
Citaat:
Ik zal na jou vertellen wat dat in mijn hoofd geproduceerd heeft en waar ik dus uiteindelijk om lachte...

dit vind ik ook wel een leuk spelletje :mrgreen:

Ik denk ene meneer met boedha figuur (tietjes en al) en een heel bijzonder pagode-tutuutje :lol:

BerichtGeplaatst: 30 apr 2010, 11:18 
inactief

Je kunt toch ook heel goed allebei doen?
Zowel vanuit redeneren/taal iets grappig vinden als vanuit beeld-associatie?
Bij voorkeur tegelijk!

Ik heb vaak rare beelden in mijn hoofd en ik kan mezelf dan ook prima vermaken. :P
(En als ik probeer om de grappige associaties uit te leggen gaat dat wel eens mis. :? )

Ik kan middenin de supermarkt hardop lachen om iets onbenulligs:
Staat er op een blikje tonijn uit (Papua New Guinea): "No living fish inside"....!
Dan gebeurt er heel veel tegelijk in mijn hoofd :mrgreen:

Vroeg mijn man aan onze zoon (toen 7): Waarom ben jij geen "teacher's pet"? Hij dacht even na en antwoordde: nou misschien ben ik een teacher's hoed! - Of onze jongste (toen 4) tijdens onze eerste winter in Amerika: Eigenlijk hebben ze hier een "Statue of Bibberty" - (bij ons in huis gaan Engels en Nederlands vaak een beetje door elkaar).
Ik vind dat allebei typisch iets van woord~ en beeldgrap gecombineerd.

@ Pip: Dunham :lol:

BerichtGeplaatst: 30 apr 2010, 11:23 
inactief

MonIQ
Citaat:
"Statue of Bibberty" - (bij ons in huis gaan Engels en Nederlands vaak een beetje door elkaar).

@1 die is leuk!!
@2 bij ons ook

PS Dunham vind ik heel heftig irri ... zijn humor doet het echt niet voor mij.
Maar Freek zie ik wel stuiteren/jojo-en :mrgreen:

Pagina 1 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende