Het is nu 23 jun 2018, 10:48

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pesten - nog nooit zo goed uitgelegd
BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 16:33 
­

https://www.psychologytoday.com/blog/ha ... ret-social

Ik was onder de indruk van hoe de mechanismen achter pesten zo ontzettend goed uitgelegd worden in dit artikel.

Tevens waarom het hopeloos is met mensen. :wink: En waarom een bully zijn vaak loont, en de uitkomst van aardig zijn er vanaf hangt.

Berichttitel: Re: Pesten - nog nooit zo goed uitgelegd
BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 23:40 
Volwassene

Oef Sjuut! :( Kon het hierbij niet droog houden, wel een "mooi" verhaal van dat meisje dat haar eigen ellende kenterde in iets positiefs voor anderen doen.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 10:15 
­

Mooi artikel. Ik heb respect voor dat meisje!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 10:31 
­

Dat meisje is heel sterk en een mooi mens.

Wat mij vooral in het artikel zo sterk aansprak was onderstaande uitleg.

Ik herkende er zo ontzettend veel in.

Citaat:
Without the social protection that children provide for their friends, a child without friends is an easy target; and a useful one. Unkind behavior toward children without social status is rewarded with social capital and elevated social status––because it highlights the status differential. Calling attention to this difference in status results in a depletion of social capital and a lowering of social status for the target of that unkindness, who has no one to intervene. Defending a low-status child is like touching someone with “cooties,” so bystanders rarely step in. In contrast, allying with socially aggressive, high status children earns social capital without risking any––with no one to defend their low-status targets, there are no negative consequences for bystanders who laugh or join in. Even when they do nothing, bystanders encourage aggression because doing nothing further proves that the target has no one on their side.

As a result, a child at the bottom of the social ladder becomes “untouchable.” Even if that child has a delightful personality and loads of friends elsewhere, in a social system in which she lacks social capital, she is not likely to acquire friends. Befriending an untouchable doesn't earn the higher status child any social capital, and the idea is so overwhelmingly unattractive that it is generally not even considered. Science writer Amy Alkon coined the term “social greed” to describe the unwillingness to risk social capital without an anticipated return on investment.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 11:39 
­

Ik herken er ook heel veel in. Zowel in het kind dat op de ene school gepest en buitengesloten is en op een nieuwe school opgenomen wordt in een vriendengroepje en een heel aardig en sociaal wezen blijkt te zijn, terwijl de leerkrachten op de eerste school twijfelden over zijn sociale vaardigheden.
Als ook in het kind (andere zoon) dat zijn eigen sociale status niet zo belangrijk vond en vriendschap sloot met gepeste kinderen en eenlingen. Als voorbeeld: ze fietsten altijd in een groepje naar school. Op een gegeven moment bepaalde de "leider" dat ze niet meer wilden dat een (wat eenzame) jongen nog met hen mee zou fietsen en dat ze dus zonder hem zouden vertrekken. Dat vond mijn zoon zo min dat hij voortaan alleen met die jongen ging fietsen.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 13:11 
Volwassene

zo zeg. Dat hakt erin.
en hoe makkelijk kan het zijn: 'come sit with me'.
Ik vraag me trouwens wel af of het opvoeden hier in Nederland hetzelfde gaat als in de US. Ik heb het met mijn dochters wel over pesten en hoe belangrijk het is om voor jezelf én voor anderen op te komen bij pestgedrag. En op school wordt gewerkt met 'vreedzame school', waarbij ook aandacht is voor het samen oplossen en aankaarten van pestgedrag, niemand buitensluiten en zo. In hoeverre dat ook echt werkt weet je natuurlijk niet precies. Kinderen maken ook hun eigen beslissingen.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]