Het is nu 16 nov 2018, 21:14

Pagina 2 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wat wil je eigenlijk voor je kind?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2011, 07:14 
inactief

M_M schreef:
@pebbels75: Dan komt het uiteindelijk toch weer neer op "gelukkig zijn"

Gelukkig zijn vanuit keuzes. Dat is de goede benaming. Ze hoeven van mij NU nog niet percee heel gelukkig te zijn. Jong zijn is leren omgaan met dingen, dingen leren verwerken, dingen leren. En als ze dan 18+ zijn en ze hebben hun "basis- opleiding" (opvoedkundig en onderwijskundig) genoten DAN mogen ze van mij iets gaan doen waar ze gelukkig van worden.

Tot die tijd ben ik verantwoordelijk en ik voel me niet zo zeer verantwoordelijk voor het "geluk" op dit moment maar wel voor de kans op geluk als ze groter zijn. En daarbij hoort dat mijn kinderen iets te kiezen hebben dadelijk.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2011, 15:57 
Volwassene

pebbels75 schreef:
Ze hoeven van mij NU nog niet percee heel gelukkig te zijn. Jong zijn is leren omgaan met dingen, dingen leren verwerken, dingen leren. En als ze dan 18+ zijn en ze hebben hun "basis- opleiding" (opvoedkundig en onderwijskundig) genoten DAN mogen ze van mij iets gaan doen waar ze gelukkig van worden.

Ook nu vind ik heel gelukkig zijn belangrijk, je bent maar 1 keer jong en zorgeloos. (zover dat bij onze kids kan) M zit dan ook niet meer op school, doet thuisonderwijs, alles voor het geluk van mijn kids. :D

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 08:37 
inactief

M_M schreef:
Ook nu vind ik heel gelukkig zijn belangrijk, je bent maar 1 keer jong en zorgeloos. (zover dat bij onze kids kan) M zit dan ook niet meer op school, doet thuisonderwijs, alles voor het geluk van mijn kids. :D

Misschien kun je het ook anders zien. Jong en zorgeloos zit niet in dit soort kinderen. Ze vragen zich vaak dingen af die "gewone" kinderen zich nooit zullen afvragen.
Anderzijds zijn mijn kinderen ook niet ongelukkig. Ze gaan naar school en ik zorg voor het soort van evenwicht.

Je kunt ze prima uitleggen dat je nu dingen moet doen of laten of leren om later gelukkiger te zijn of keuzes te hebben. Dat snapt dit soort kind juist uitstekend.
Door alles alleen te bedekken met de mantel der liefde (en ze voooral nu errug gelukkig te maken) denk ik dat je ze op langere termijn te kort zult doen.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 08:43 
Volwassene

Elk mens en dus ook elk kind heeft recht op geluk en als alles in je leven in het teken staat door de ellende op school is het tijd daar een streep door te zetten.
Al kan je het ze uitleggen, misschien juist daarom.
Dat is niet de mantel der liefde, dat is de strijd van het leven.
Als een volwassene door zijn werk een burn-out heeft blijft hij ook thuis en zoekt een andere baan. Waarom moet een kind dan door die hel?

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 09:15 
­

Er zit een heel scala aan gemoedstoestanden tussen de hele dag ongelukkig (de hel) en de hele dag, elke dag, gelukkig (de heeml?)
Zoals zo vaak is geen van beide extremen wenselijk of realistisch.

Jullie zitten denk ik dichter bij elkaar dan op het eerste oog lijkt (in deze discussie)

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 13:58 
inactief

Ik zie het niet zo als een discussie maar een uitwisseling van meningen. Ik heb ook geen enkele mening hoe MM haar kind moet opvoeden.
Maar ik vind wel dat je gelijk hebt dat we dicht bij elkaar zitten qua mening hoogstwaarschijnlijk

Mijn inziens een zaak van "glas halfvol- of glas halfleeg" beide zijn ze gelijk maar de gemoedstoestand beoordeeld of het vol of leeg is....

BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 13:59 
inactief

maar ik ben wel nieuwsgierig naar je volgende stelling

M_M schreef:
Als een volwassene door zijn werk een burn-out heeft blijft hij ook thuis en zoekt een andere baan. Waarom moet een kind dan door die hel?

Is het werkelijk hel voor jou kind? ik ken je verhaal niet.
Is dit enkel "te danken" aan HB zijn?

BerichtGeplaatst: 31 dec 2014, 22:36 
Volwassene

Tjonge wat een verantwoorde mensen zijn jullie... die van mij moet gewoon kleinkinderen produceren later en zo mij het genetisch eeuwig leven geven. :twisted:
Ik zie het als mijn taak hem zo zelfstandig en zelfredzaam mogelijk te maken, ook op emotioneel gebied. Om mezelf zo overbodig mogelijk te maken. Dus ik wil hem ook zo vlot mogelijk door het onderwijs sleuren. Want hoe bizar is het, dat ze pas jaaaaren na geslachtsrijpheid financieel zelfstandig zijn?
Ik wil voor hem, dattie blij is met zijn leven. Durf niet veel verder te denken dan dat, weet namelijk voor mezelf ook niet veel meer dan dat om te willen.

BerichtGeplaatst: 01 jan 2015, 18:01 
Volwassene

Interessant topic.

Ik lees hier veel over "gelukkig"worden. Persoonlijk vind ik dat wel een hele zware opdracht die je een kind mee geeft. Want hoe moet dat kind dat dan doen, gelukkig worden? Je hoort het veel hè, "het maakt me niks uit wat ie later gaat doen, als ie maar gelukkig wordt"! In mijn ogen is dat nu juist een voedingsbodem voor enorme keuzestress en onzekerheid. en volgens psychologen is dat weer waar twintigers van nu mee in de behandelkamer komen.......faalangst, keuzestress, burn-out, ongelukkig zijn.

BerichtGeplaatst: 01 jan 2015, 18:34 
­

Wat grappig om een bijna vier jaar oud draadje weer te lezen!

Ik sta er nog ongeveer hetzelfde in als destijds denk ik.

@Hanneke: ik zie het gelukkig zijn niet zo zeer als een opdracht voor de kinseren. Eerder als een soort doel voor mijzelf in de opvoeding. Keuzes die ik voor hen moet maken hebben met dat doel te maken. Niet hun eigen keuzes, misschien. Denkvoer!

BerichtGeplaatst: 02 jan 2015, 02:02 
Volwassene

Grappig. Ik hoor regelmatig van ouders: "ik wil dat mijn kind gelukkig is!" Als ik dan vraag: "wat maakt je kind dan gelukkig", weten ze niets te zeggen...

BerichtGeplaatst: 02 jan 2015, 09:39 
Volwassene

Met de kraan mogen spelen. En de maan zien.
Als het altijd zo simpel zou blijven... zucht.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2015, 09:42 
Volwassene

Ja, dit is een interessante discussie.
Ik heb het altijd op huisje-boompje-beestje gehouden, dat gun ik mijn kind.
Gewoon een gelukkig huwelijk, een prettige plek om te wonen, een leuke baan/eigen bedrijf.

Voor nu gun ik het mijn kind om naar school te gaan en plezier te hebben in z'n klas, terug te komen met het idee dat hij iets geleerd heeft en iets nuttigs gedaan heeft die dag. Te mopperen op die stomme tafels die toch moeten en op andere dingen die hij gewoon moet leren maar waarvan hij weet dat hij er later heus wel profijt van gaat hebben, al maakt het het er op dit moment niet boeiender op. Ik gun het hem te weten dat hij iets nieuws kan leren en het zelfvertrouwen te ontwikkelen dat hij dat op heel veel vlakken kan, te weten dat hij hindernissen kan overwinnen en dat het leven niet altijd even makkelijk is. Ik gun het hem ook om te voelen dat hij ouders heeft die van hem houden en achter hem staan, voor hem knokken als hij het zelf even niet kan, en hem tegenhouden als hij doordraaft en te ver gaat.

Samengevat, ik gun het mijn kind dat hij gelukkig wordt en ik weet dat dat niet altijd over rozen gaat.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2015, 10:32 
Volwassene

Geluk voor je kind kan je niet afdwingen.
Wat wel helpt is dat je kind zichzelf leert kennen.
En dus ook wat het het liefst doet.

De meeste kans op een tevreden leven is het wanneer een kind (ongeacht intelligentie overigens) later datgene mag gaan doen wat hem/haar interesseert.
Dat kan voor de 1 kapper zijn , omdat ze graag zo met mensen om gaat, voor de ander research medewerker omdat ie graag nieuwe dingen uitzoekt.

Ik probeer dus support te leveren dat mijn kinderen zelf de keuze kunnen maken, gefundeerd met info wat hun keuze echt betekent, wat ze willen gaan doen.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2015, 10:55 
Volwassene

Geluk is niet gelijk aan blijdschap natuurlijk. Een gelukkig mens is ook weleens verdrietig en verdriet is niet meteen een depressie. Iets willen voor je kinderen betekent ook idd niet dat ze het moeten. Het is idd wat je ze gunt. Wat ze moeten is wat je ván je kind wilt (kleinkinderen, moederdagcadeautjes, dat ze langs blijven komen :p)

Pagina 2 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2