Het is nu 20 jun 2018, 04:35

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: wicca
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013, 08:41 
inactief

Mijn dochter van 12 is nu opeens geinteresserd in wicca.
Nou heb ik niets tegen het wicca op zich, maar wil haar eigenlijk duidelijk maken dat ik dit niet wil voor haar.

Hoe kan ik haar het uitleggen zonder een soort verbod dat het weer aantrekelijker maakt, en laten weten dat het niet past in onze thuis wereld?
Kleine meisjes worden groot, ik wil haar niks wijsmaken of zeggen dat de kerk beter is of wat dan ook,misschien is het nog maar een bevlieging.
Tips?

Berichttitel: Re: wicca
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013, 09:05 
Volwassene

Lastig, hier heb ik geen ervaring mee. Misschien (samen) de geschiedenis van wicca uitzoeken, kijken wat voor normen en waarden zij erop na houden, en dan vergelijken met de normen en waarden die je dochter belangrijk vindt? Zodat ze haar eigen conclusies kan trekken?
Geen idee of dat een handige aanpak is hoor. Maar ronduit verbieden heeft op deze leeftijd meestal een averechts effect, dus dat zou niet mijn eerste keuze zijn.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013, 10:41 
­

Ehm ja lastig dit want wat ons betreft mag zoon later geloven waarin ie maar wil... tenzij hij opvattingen gaat aanhangen die tegen ons gevoel van (mede)menselijkheid indruisen...

Dan zouden we in ieder geval een discussie aangaan.

Ik zou samen met haar op zoek gaan naar boeken en filmpjes met informatie, zowel over wicca als van binnenuit de beweging... Op deze leeftijd lukt dat nog wel.

Als jullie christelijk zijn, zou ik daar dan wel de discussie over aan proberen te gaan, maar dan niet vanuit een belerend standpunt (wat is er slechter aan wicca) maar eerder het bij je dochter laten, wat vind jij nou van dit of dat standpunt in wicca (dat zal ze vast wel zelf kunnen afzetten tegen de normen en waarden die jullie haar bijgebracht hebben) en hoe zou dat in de praktijk uitpakken?
Wat ik oppervlakkig van wicca weet, is dat het net als iedere vorm van spiritualiteit (ook christendom) sterk van persoon tot persoon afhangt, hoe het vormkrijgt. Wicca kan een heel koude, berekende, egoistische manifestatie kennen, maar ook het tegenovergestelde.

Zelfbeschikking en verantwoordelijkheid zijn wel sleutelwoorden van wicca, en ik denk wel dat als je dochter met dat soort zaken wil stoeien er leuke dingen tevoorschijn kunnen komen.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013, 11:57 
Volwassene

Ik stuur je een pb.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013, 12:36 
inactief

Dankjewel meiden, inderdaad niet zo maar een makkelijke.

We gaan wel naar de kerk, wel een laagdrempelige, met veel dingen voor de jeugd waar ik haar ook wil stimuleren daar ook bij te blijven af en toe, ze gaat nu bijvoorbeeld mee met jeugd zeilkamp.
Aan de andere kant mijn moeder zelf op ander spiritueel vlak bezig, wat ik ook geen preobleem vind,
Alleen wat om de wicca heen hangt, en de keuzes die je dan in gaat als jong beinvloedbaar meisje vind ik beangstigend.
Ze heeft nu een rooskleurig beeld van allemaal Hermelien en foeksia de miniheksen en harry potter, en heeft geen ideewat het betekend om je in zo'n echte wicca wereld te zijn, en hoe het je toekomstige leven kan beinvloeden.en wat het doet met je vriendekring en familie.
Misschien wil ze zich afzetten als echte puber, niks mis mee, maar dan liever gen wicca!

Ze heeft boeken geleend van een vriendin van me die wel een soort wicca is, dus gaan we samen lezen, en hopelijk kunnen we dan erover praten.
Moeilijk hoor

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013, 16:49 
Volwassene

nathalie schreef:
geen ideewat het betekend om je in zo'n echte wicca wereld te zijn, en hoe het je toekomstige leven kan beinvloeden.en wat het doet met je vriendekring en familie.
Misschien wil ze zich afzetten als echte puber, niks mis mee, maar dan liever gen wicca!

ik weet niet veel van wicca, maar ik denk wel dat dit voor alle subculturen geldt. Het ligt er nog maar net aan in hoeverre je jezelf erin stort. En ik denk zelf ook dat hoe jullie er thuis mee omgaan een rol speelt. Als je er open over spreekt en inderdaad samen gaat zitten, haar keuzes (tot waar jij je goed bij voelt) respecteert zal ze misschien het niet gebreuken om zich af te zetten.. Succes!

BerichtGeplaatst: 17 sep 2013, 19:42 
inactief

De echte wicca wereld bestaat niet. Natuurlijk zijn er groepjes fanatiekelingen die het heel erg serieus nemen maar zoals hierboven ook aangestipt zijn die er in alle stromingen. Met als pluspunt bij de wiccan dat ze jonge meisjes over het algemeen niet zomaar toelaten in een coven bijvoorbeeld. Ik denk dat het belangrijk is dat je een beeld krijgt wat haar dan precies aantrekt tot wicca. En als dat inderdaad harry potter achtige beelden zijn zou je zelfs als ze wat ouder is, de stap kunnen maken om haar eens mee te nemen naar een wiccan ontmoeting. Dan gaat de initiele charme er gauw vanaf. ;) Hier in het noorden is er heksenproat, waar wiccans, pagans en andere natuurspirituele stromingen heksen cafe's houden waar boekbesprekingen, recepten en algemene thema's besproken en gedeeld worden.

Overigens, wiccan zijn/beleven is iets heel persoonlijks, en kun je prima voor jezelf houden. Daar hoeft je directe omgeving weinig van te merken. En al helemaal zolang je nog niet aangesloten bent bij een coven.

Ik ben overigens zelf geen wiccan, mocht dit opkomen door bovenstaande maar werd er in mijn puberteit wel toe aangetrokken. Inmiddels noem ik mezelf agnostisch paganist en is het voor mij een levensvisie, geen religie.

Moeder van dochters
A. ( HB onderwijs - Groep 7 uit 2005)
E. ( Regulier onderwijs - Groep 8 uit 2004).

BerichtGeplaatst: 18 sep 2013, 07:54 
Volwassene

Een vroegere collega is Wicca. Gewoon een hele leuke persoon, politiek actief, goed opgeleid.
'Heksenproat' klinkt interessant, ik zal eens kijken op internet.

Wicca ken ik niet negatief, ook binnen de christelijke kerk zijn er mensen die door hun omgeving negatief beïnvloed zijn, binnen andere stromingen ook, maar daar weet ik te weinig van.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2013, 08:44 
inactief

Hm, als het mijn kind was, zou ik hier ook bezorgd over zijn.
Wat wil ze? Wat zoekt ze? En is Wicca daar het antwoord op?
Is het een innige verbinding met de natuur? Aansluiting bij een groep?
Het magische? Macht? Het geheimzinnige?

Het punt is dat je je even later ergens kunt terugvinden, een gelofte afleggend. Tot en met eeuwige geloften. Dat zijn geen handige dingen. Daar kun je bijvoorbeeld in volgende levens nog flink last van hebben, als je je niet aan die geloften houdt, terwijl je er geen idee meer van hebt dat je deze geloften ooit hebt afgelegd.

Het punt is ook dat rituelen en spreuken, als ze zover zou willen gaan, wel degelijk wat zijn en ik dat, zeker op deze leeftijd, toch als behoorlijk spelen met vuur ervaar. Zo goed als nooit weten mensen hierbij echt waar ze mee bezig zijn.

Zou ze in de Wicca wereld tussen de mensen willen, dan is het goed te weten dat helaas velen worden aangetrokken door macht en hun ontwikkelde magische kennis ook niet ten goede inzetten, maar in macht en manipulatie. Jammer dat ik dit schrijf, want er zijn natuurlijk ook wel integere bij.

Laat haar hier in ieder geval van bewust zijn, voordat ze deze stappen zou gaan zetten. Vraag haar goed te voelen, voelt ze dat het goed is deze kant op te gaan, of voelt ze toch meer iets van - doe maar beter niet?

Voor een innig contact met de natuur en het mooie wat er is, heeft ze Wicca niet nodig. Dat kun je helemaal zelf.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2013, 10:04 
­

Citaat:
Het punt is ook dat rituelen en spreuken, als ze zover zou willen gaan, wel degelijk wat zijn en ik dat, zeker op deze leeftijd, toch als behoorlijk spelen met vuur ervaar. Zo goed als nooit weten mensen hierbij echt waar ze mee bezig zijn.

Wat kan er mis gaan? Persoonlijk geloof ik weinig van hocus pocus hoor ik zie wicca meer als een spirituele beweging.
Wel zou ik hard wegrennen van iedere zweem van Satanisme (wat volgens velen ook niet in wicca hoort) niet omdat dat allemaal echt zou werken, wel omdat het heel beangstigend kan zijn om te dénken dat het allemaal echt is... Vooral op die leeftijd.

Ik denk trouwens wel dat spreuken en rituelen en mediteren 'iets' zijn, precies zoals het bidden en de rituelen in de kerk 'iets' zijn. En ik denk dat begeleiding in hoe je dat 'iets' inzet in je eigen leven altijd nodig is. Ten slotte kan je ook tot God bidden dat je wilt dat je nare buurmeisje iets vervelends overkomt.... Zoals je ook met wicca meer gezondheid voor je opa kan visualiseren. :)

BerichtGeplaatst: 05 maart 2014, 21:15 
inactief

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het jullie nog toe vergaan is?

Moeder van dochters
A. ( HB onderwijs - Groep 7 uit 2005)
E. ( Regulier onderwijs - Groep 8 uit 2004).

BerichtGeplaatst: 06 maart 2014, 12:36 
Volwassene

Hoi Nathalie,

Ik weet natuurlijk niet hoe ver de interesse van je dochter gaat. Als ze gewoon wat geïnteresseerd is in dit onderwerp hoef je waarschijnlijk niet zo bezorgd te zijn. Zorg dat je zelf veel weet van dit onderwerp en dat je weet waar je uiterste grenzen liggen.

Ik was zelf vroeger als puber ook altijd erg geïnteresseerd in het occulte, heksen, dingen als geesten oproepen met ouija bord, dat soort dingen (niet tot in het extreme hoor!). Ik las er ook wel boeken over. Mijn ouders lieten me begaan, maar mijn moeder vertelde me wel over het wat er kan gebeuren als je geesten probeert op te roepen met zo'n bord. Ik vond dat zo eng klinken dat dit voor mijzelf een grens was. Ik vermoed dat dit ook hun grens was. Ik weet niet wat mijn ouders hadden gedaan als ik deze grens wel had overschreden. Ik vermoed wel een verbod, maar beter is natuurlijk voor elkaar te krijgen dat je kind zelf haar grens bepaald. Ik kon met mijn moeder ook wel over dit onderwerp praten als ik vragen had en dat vond ik fijn. Na een tijdje is mijn belangstelling gewoon weer verdwenen. Geef toe, het is ook best een intrigerend onderwerp :D Maar het is altijd anders als het om je eigen kind gaat!

Succes!

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]