Het is nu 19 jun 2018, 07:42

Pagina 3 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 22:29 
inactief

Onze kinderen zitten ook op een christelijke school, wel een jenaplan versie. Dat was ook de reden dat wij voor deze school hebben gekozen toen de oudste voor het eerste naar school ging. Mij sprak vooral het les krijgen in groepen van verschillende leeftijden aan. Ik heb mij op de basisschool altijd erg verveeld en wist toen als dat dat risico voor hen ook bestond. Ik vond het feit dat de school katholiek is ook wel prettig, de christelijk tradities en normen nemen zijn toch nog steeds de basis voor een groot deel van onze cultuur. Dat ze daar al jong mee in aanraking komen is alleen maar goed voor hun algemene ontwikkeling

Het feit dat de school christelijk is heeft ervoor gezorgd dat mijn zoon (6,9) inmiddels gelovig is geworden. Hij gelooft in de schepping, in Jezus enz. Hij heeft een erg gelovig vriendinnetje dat Joods is, dus hij weet erg goed dat er verschillende geloven zijn. Ook weet hij dat ik atheist ben, net als zijn zusje (4,9)trouwens, maar dat vind hij niet erg. Zij is doodnuchter, gelooft ook niet meer in Sinterklaas bijvoorbeeld. Zijn opa en oma zijn wel gelovig, net als zijn vader, hij neemt die verschillen in inzicht gewoon aan, zonder dat raar te vinden. Ik denk dat het 'geloven' vanzelf wel weer over gaat als hij wat ouder wordt. Ach en anders maar niet.

Vero

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 12:12 
inactief

Hier in Griekenland zijn alle scholen christelijk (orthodox grieks) Elke ochtend wordt op het schoolplein voor de lessen beginnen het Onze Vader opgezegd en in elk klaslokaal hangt er wel een icoon of een kruis.

Een vooruitstrevende dirk (helaas niet op onze school) heeft vorig jaar geprobeerd het dagelijkse Onze Vader te vervangen door een gedicht van een bekende Griekse dichter (Griekenland, en zeker Athene, is inmiddels toch ook multicultureel te noemen) met als gevolg dat ze op kon stappen. Ze moet zelfs voor de rechtbank verschijnen.

Het staat me ontzettend tegen dat staat en kerk hier nog niet gescheiden zijn. Tot redelijk recent kon je kind zelfs behoorlijk vervelend behandeld worden als leerkrachten er achter kwamen dat het niet gedoopt was. Mijn haren gaan hier recht van overeind staan. Volgend jaar krijgt mijn zoon het vak godsdienst erbij en daar ga ik vrijstelling voor vragen. Deze lessen kun je echt indoctrinatie noemen, er komt ook niets anders aan bod dan de grieks orthodoxe kerk. Ben zelf christelijk opgevoed maar niet gelovig. Ik respecteer een ieders religie, vind het zelfs wel een stukje algemene opvoeding om het een en ander te weten, maar dit gaat me echt tever!

Ga het er uiteraard nog wel eerst met mijn zoon over hebben want hij moet hier ook achter staan. Maar ik denk dat hij zelf ook niet wil want toen ze een tijd geleden naar de kerk moesten met school wilde hij niet omdat hij het belachelijk vond "dat een stelletje priesters hem willen doen geloven wat ze zelf geloven" Vond ik toch een hele uitspraak voor een kind van 7.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 maart 2010, 07:12 
Volwassene

Pandora schreef:
Hextha schreef:
nini schreef:
Wat me trouwens over het algemeen opvalt is dat er veel 'gelovige' scholen leonardo onderwijs binnen halen. Naar mijn idee vaker dan een openbare basisschool......

Ik heb ook het vermoeden dat 'gelovige' scholen eerder wat doen voor Hb-kinderen.
Dat geld iig wel voor de scholen hier in de omgeving.

Misschien hebben die meer geld?

Dat is hier in de omgeving zeker het geval. Het PC bestuur van onze Leonardoschool staat voor een groot bedrag garant de eerste jaren. Dat bedrag heeft het openbaar bestuur niet...

BerichtGeplaatst: 11 maart 2010, 10:15 
inactief

Bovendien vallen openbare scholen vaak onder de wethouder openbaar onderwijs, en christelijke scholen onder een vereniging die bestaat uit de ouders.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2010, 21:12 
inactief

Leuk topic. Leuk ook om andere christenen hier te zien. Voel me soms een beetje eenzaam als hb-christen :D

Onze kinderen zitten zeer bewust op een pc-school waar nog wel gebeden wordt en uit de bijbel gelezen. Ze staan ingeschreven (maar zijn voorlopig nog niet aan de beurt) voor de Leo, die een open RK-identiteit heeft wat ongeveer zoveel betekent als "we doen er vrijwel niets meer aan". Omdat het onderwijskundig een rotzooi is op hun huidige school, zagen we ons genoodzaakt op zoek te gaan naar een andere school, maar eerlijk gezegd, ben ik op het punt van de identiteit er niet blij mee. We zullen tzt zien.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010, 10:12 
inactief

Ik vind het wel prettig dat mijn kinderen op een Christelijke Jena-plan school zitten (ja die bestaan ook ), dan heb je toch meer diepgang dan een gewone basisschool. Ik ben zelf niet echt erg ''gelovig '' opgevoed, wel spiritueel, en noem mezelf nog wel voor de grap christen- in- opleiding, en op school krijgen ze een aanvulling die ik ze niet kan bieden.
tuurlijk , als het heel zwaar en plechtig zou zijn, zou ik het ook te benauwend vinden voor de kinderen, maar ze genieten van de bijbel verhalen en liedjes. We hebben ook een half anthroposofische jaartafel.
Omdat het een kleine school is, en ook kinderen van diverse andere culturen zijn, gaat het toch heel goed samen. zo zijn er ook een paar vriendinnen , die niet geloven, of strenger geloven, of in Allah, maar dat is allemaal best voor ze, het belemmerd de vriendschappen niet.

Ook de visie van de school gaat uit voor meer respect voor elkaar, en dat voel je heel goed.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2010, 11:19 
inactief

Wij hebben ook in eerste instantie gekozen voor een school die aansluit op onze levensbeschouwing (een gereformeerde school). Voor een basisschool vind ik het fijn dat ze op school min of meer dezelfde overtuiging hebben als wij. Na de basisschool vind ik dat niet meer nodig.
Maar dan moet je kind natuurlijk wel tot zijn recht kunnen komen op zo'n school. Gelukkig hebben ze op deze school ervaring met hb-kinderen (helaas nog niet veel beleid, maar daar wordt aan gewerkt). En hebben de kinderen het erg naar hun zin.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2010, 13:55 
inactief

Ons kindje zit op een openbare school. Papa en mama hebben verschillende geloofs-overtuigingen, maar zelfs als dat niet zo was zouden we willen dat ons kindje zelf kan kiezen waarin hij gelooft, op de leeftijd dat hij kan begrijpen wat geloven betekent, en waar hij voor kiest.

Ik heb geen problemen met een basisschool die religieus getint is, zolang de religie niet wordt verkondigd als 'waarheid' en het kind niet verplicht is deel te nemen aan vieringen.
Ik vind namelijk dat kinderen op die leeftijd doorgaans nog niet onafhankelijk genoeg zijn, en/of te weinig bagage hebben om datgene wat door een volwassene wordt verteld, en ook door het merendeel van de school-populatie wordt bevestigd, in twijfel te trekken.

Tegenlijkertijd vind ik belangrijk om mijn kind bekend te maken met de diverse godsdiensten, levensbeschouwingen en filosofie. Ik zie 'geloof' (en/incl. Atheisme) namelijk wel als een toegevoegde waarde maar vind het belangrijk dat mijn kindje onbevooroordeeld kan kiezen voor de levensbeschouwing/waarheid waartoe hij zich geroepen voelt. Beetje naief misschien.. maar toch :?

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010, 16:08 
inactief

D. zit nu op een openbare school, maar ik weet niet, hoe lang dat nog duurt. Wij zijn niet gelovig, maar de kans dat D. naar een Leonardoschool gaat is aanwezig; zij zit nu in het test traject. Ik vind het als atheïst prima, dat zij naar een school gaat, die gelovig is, als het maar niet te streng gelovig is en als zij haar de ruimte laten, voor niet gelovig zijn. Een katholieke school ben ik wat huiverig voor, gezien de publiciteit, vandaag de dag. Ik heb geen redenen, aan te nemen, dat dat nu niet meer gebeurt. De reacties en het handelen van het Vaticaan, overtuigen mij ook niet echt. Als ze op zo'n school zou zitten, zou ik de hele dag ongerust zijn.
Bovendien vind ik, dat zij best mag leren, dat er meerdere geloven zijn. Dat leer ik haar nu ook al. Ik ben van mening, dat doctrine nooit goed is, ook niet van mijn kant uit. Ze moet een zelfstandige, evenwichtige volwassene worden, die met haar gezonde verstand voorop leeft. Ze kan later zelf kiezen, of zij wil geloven, of niet. Ik hoop alleen, dat wat zij ook kiest, dat zij zelf zal leven en zich niet laat leven.

Met vriendelijke groet,
Yvonne

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010, 17:12 
­

Shambala schreef:
Een katholieke school ben ik wat huiverig voor, gezien de publiciteit, vandaag de dag. Ik heb geen redenen, aan te nemen, dat dat nu niet meer gebeurt. De reacties en het handelen van het Vaticaan, overtuigen mij ook niet echt. Als ze op zo'n school zou zitten, zou ik de hele dag ongerust zijn.
Je hebt katholieke scholen en katholieke scholen, hè? ;) Tijden zijn veranderd. De meeste katholieke scholen doen nog vrij weinig aan het geloof. Op basisscholen wordt meestal gebeden aan het begin en het einde van de dag, maar heel veel verder gaat het niet. Als het wel verder gaat, verschilt het van school tot school. Dergelijke dingen gebeuren nog steeds, ja, maar niet voorbehouden aan katholieken natuurlijk. ;) Tegenwoordig is de (sociale) controle veel groter en ik vind deze generalisatie erg ver gaan. Omdat zoiets nu toevallig in het nieuws is, zegt nog niet dat het daadwerkelijk wereldschokkend is, in de zin dat het bij protestanten of moslims aanzienlijk minder gebeurd. Laat je leven niet beïnvloeden door zoiets waar je zelf tamelijk ver vanaf staat en waarschijnlijk ook zult blijven (icm het katholieke geloof, heb ik het dan over).

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010, 17:47 
Volwassene

Eensch met Arya. Ik heb zo'n dertig jaar geleden op wel twee katholieke basisscholen gezeten en ik ben daar nooit misbruikt of mishandeld. Er liepen ook geen gemene paters of nonnen rond en we hoefden zelfs nooit rozenhoedjes te bidden op school :mrgreen:. Veel katholieke basissscholen zijn zelfs aanmerkelijk 'licht in de leer', het enige dat je van het katholicisme merkt is dat je kind op een goeie dag een briefje meekrijgt met de vraag of je wil dat ie de eerste heilige communie gaat doen en dat ze af en toe een actie doen voor de arme kindertjes in Afrika (overblijfsel van de Missie).

Natuurlijk zijn er ook katholieke scholen waar ze strenger zijn in 'de leer', en de enige manier waarop je daar achter kunt komen is door toch eens contact op te nemen (website bekijken wil ook wel eens een duidelijk beeld opleveren). Maar om een op het eerste gezicht bruikbare school maar meteen af te wijzen omdat er per ongeluk R.K. voor staat vind ik een beetje kort door de bocht, als je altijd maar je oren laat hangen naar beeldvorming en mediahypes kom je uiteindelijk nergens. Overal is immers op een goeie dag wel wat.

Overigens ben ik zelf agnost op het atheistische af, heb alles wat met georganiseerde godsdienstbeleving te maken heeft al tientallen jaren geleden afgezworen en mijn kinderen zitten gewoon op een openbare school. Maar als er een betere , niet al te overdreven, katholieke/ protestantse/boeddhistische/holistische school in mijn omgeving had gestaan had ik mijn kinderen daar net zo vrolijk naartoe gestuurd.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010, 17:58 
inactief

Uiteraard varieert dat per school, dat ben ik helemaal met je eens. Natuurlijk is het ook zo, dat alleen de negatieve dingen in het nieuws komen en niet de positieve dingen. Daar ben ik me ook van bewust. Het gebeurt in alle lagen van de bevolking, bij iedere levensovertuiging. Ik kan alleen niet verteren, dat het gebeurt en hoe er mee omgegaan wordt. Het maakt mij niet uit, of het nu icm een geloof is, of niet. Dat vind ik onbelangrijk. Ik vind echter wel, dat de gezaghebbenden het nooit mogen negeren, of bagatelliseren. Voorts heb ik respect voor ieder zijn mening of overtuiging en dat breng ik mijn dochter ook bij. Mijn moeder heeft op een katholieke basisschool gezeten en zij is daar wel geslagen. Of ze misbruikt is, weet ik niet, ik kan het haar ook niet meer vragen. Nu heet een corrigerende tik mishandeling, maar daar werd vroeger ook niet zo over gedacht. Ik denk, dat je het ook in perspectief moet zien. Desalniettemin zou ik het niet accepteren, als mijn dochter thuis zou komen met het verhaal, dat ze een tik heeft gekregen van de juf of meester. Vroeger was dat normaal.

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010, 21:48 
Volwassene

Shambala schreef:
Een katholieke school ben ik wat huiverig voor, gezien de publiciteit, vandaag de dag. Ik heb geen redenen, aan te nemen, dat dat nu niet meer gebeurt. De reacties en het handelen van het Vaticaan, overtuigen mij ook niet echt. Als ze op zo'n school zou zitten, zou ik de hele dag ongerust zijn.
Volgens mij heb jij een vertekend beeld van 'de katholieke school'. Veruit de meeste katholieke basisscholen zijn gewone basisscholen, met een overmaat aan juffen en een tekort aan meesters. Gewone leerkrachten die de pabo gedaan hebben en zelf wel of niet gelovig zijn. Het katholieke geloof speelt zelden een grote rol, een groot deel van de schoolbevolking is andersdenkend (moslim, atheïst). Niet elke katholieke school heeft enge paters en rare spelletjes hoor!

BerichtGeplaatst: 26 apr 2010, 22:42 
­

Mijn zoon zit op een katholieke Leonardo... en eigenlijk doen ze maar erg weinig aan geloof. Een kerstdineetje en paasontbijtje. En heel af en toe hoor ik hem eens over catehese... maar das wel erg weinig. :wink:
Bidden doen ze al helemaal niet. Hiervoor zat hij op een protestantse school en daar werd eigenlijk meer gedaan dan hier! Daar bidden ze geloof ik wel.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2010, 08:42 
inactief

Citaat:
tik heeft gekregen van de juf of meester. Vroeger was dat normaal.
.. ja, op welk type onderwijs dan ook.

:roll:
sorry hoor...
we leven in 2010...
we weten nu toch wel dat niet elke katholiek een kindermisbruiker is, niet elke moslim een terrorist, niet elke gereformeerde een azijnpisser en niet elke atheist een losbol :roll: ...

informeer bji ouders die hun kind al op de school hebben, hoe zich het al dan niet uitdragen van een bepaalde levensovertuiging in de praktijk manifesteert.
Als je geen ouders kent, zorg dan dat je verschillende leerkrachten spreekt. Spreek mensen aan op het schoolplein.

Als het voor jou héél belangrijk is, belangrijker dan verder passend onderwijs, dan is dat de ader die je laat. Je brengt jezelf mee, en als je een juf treft die wat éxtremer'is dan die van vorig jaar, zal je zelf een tandje harder moeten lopen. Om haar verhaal te relativeren, om je eigen overtuiging voor te leven aan je kind of om de juf aan te spreken als het echt de spuigaten uit loopt.

en dat kan op allerlei gebied zijn, 'te vroom' of 'te luchtig' of...

Persoonlijk ben ik heel blij met het feit dat ik, progressief katholiek opgevoed, door mijn ouders ben meegenomen naar kerken van allerlei pluimage. Als wij in Zeeland op vakantie waren , gingen we dáár naar de dorpskerk (best schrikken, midden in de zomer iedereen in donkere kledij, terwijl wij in zomerstemming waren). Ik ben als puber naar een PC school geweest, heb me enorm aan sommige mensen gestoord, maar ook een héleboel bijgeleerd. Mee geweest naar o.a. synagoge, baptisten en pinkstergemeente. Kan geen kwaad voor je algemene ontwikkeling denk ik. Zag godsdiensles ook als een link met (kunst)geschiedenis en maatschappijleer. Maar dat werd me niet door élke docent in dank afgenomen 8)

Mijn zoon zat (en dochter zit) op een eucomenische school, waar hij overigens bij de kleuters al een boek uit de kast plukte over de big bang :mrgreen: Het wetenschappelijke trekt hem toch meer :wink:
Onze omgeving is enorm multicultureel. De school ook. In de hogere klassen wordt daarom aandacht besteed aan verschillende levensovertuigingen. In de onderbouw is het sterk juf afhankelijk. Wij hebben juffen getroffen die wat dat betreft goed bij ons pasten... Dat is altijd het punt: het is zo persoonlijk als wat. voor andere mensen droegen ze niet duidelijk genoeg de christelijke waarden uit.

Laatst bijgewerkt door san op 27 apr 2010, 09:37, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 27 apr 2010, 09:34 
Volwassene

Shambala schreef:

Hm, ik geloof niet dat ik dat kan volgen. Wat heeft misbruik door katholieke priesters te maken met katholieke scholen? Denk je soms dat ze daar priesters voor de klas hebben staan? :shock:

BerichtGeplaatst: 27 apr 2010, 10:18 
inactief

Ik heb hier al eerder geschreven. Onze kinderen zijn sinds augustus 09 overgestapt van een OBS naar een behoorlijke christelijke school, maar wat een verademing!!!
Wij zijn niet op die manier gelovig, ze leren thuis alles over spiritualiteit, 'big bang', islam, jodendom etc etc, op school leren ze een andere kant, maar ook deze dingen. Allemaal verschillende theorieen en ik hoop dat ze daar zelf hun weg in gaan vinden. Waar het mij om gaat is dat ze goed onderwijs krijgen. Uitdagend en op hun nivo, dat er gekeken wordt naar het individuele kind.

Citaat:

Ik weet niet of je dit schreef om reacties van ons los te krijgen of dat het je mening echt is. Ieder zijn recht op zijn eigen mening maar persoonlijk schrik ik wel van zo'n kreet. Alsof dat op andere plekken in het leven van een kind niet kan gebeuren......want dit soort dingen gebeuren ook op andere scholen. Dan moet je ze achter slot en grendel opsluiten. Maar ja dan worden ze weer op een andere manier beschadigd..... (sorry voor mijn felle reactie maar dit raakt me gewoon).
Inderdaad wat San schreef, ga op het schoolplein staan, maak contact met de ouders en praat over de school. Dan vorm je een beeld van hoe het daar is, hoe de mensen zijn die daar naar school gaan. En zorg dat je in contact blijft met je eigen kinderen.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2010, 21:04 
inactief

Shambala schreef:
Uiteraard varieert dat per school, dat ben ik helemaal met je eens. Natuurlijk is het ook zo, dat alleen de negatieve dingen in het nieuws komen en niet de positieve dingen. Daar ben ik me ook van bewust. Het gebeurt in alle lagen van de bevolking, bij iedere levensovertuiging. Ik kan alleen niet verteren, dat het gebeurt en hoe er mee omgegaan wordt. Het maakt mij niet uit, of het nu icm een geloof is, of niet. Dat vind ik onbelangrijk. Ik vind echter wel, dat de gezaghebbenden het nooit mogen negeren, of bagatelliseren. Voorts heb ik respect voor ieder zijn mening of overtuiging en dat breng ik mijn dochter ook bij. Mijn moeder heeft op een katholieke basisschool gezeten en zij is daar wel geslagen. Of ze misbruikt is, weet ik niet, ik kan het haar ook niet meer vragen. Nu heet een corrigerende tik mishandeling, maar daar werd vroeger ook niet zo over gedacht. Ik denk, dat je het ook in perspectief moet zien. Desalniettemin zou ik het niet accepteren, als mijn dochter thuis zou komen met het verhaal, dat ze een tik heeft gekregen van de juf of meester. Vroeger was dat normaal.

Oef... ik ben gelukkig niet de enige die schrikt van je uitspraken. Eerst de uitspraak die door velen al gequote is. Hoezo generaliseren? Zowel die uitspraak als wat je schrijft over 'het geslagen worden' zijn wel erg gedateerd. Bedenk wel dat het misbruik heeft plaats gevonden op scholen/internaten die door paters en nonnen werden geleid, en dat dat vele jaren geleden heeft plaats gevonden. Hedendaagse katholieke scholen hebben vrijwel geen pater of non meer voor de klas staan (niet dat dat garantie biedt, maar het predikaat 'openbaar' of 'PC' bieden dat ook niet)! Ik vind het allemaal erg kort door de bocht geformuleerd van je (sorry voor deze directheid, maar ik kan er niet tegen als mensen alles en iedereen over 1 kam scheren). Vroeger was het inderdaad normaal dat je een tik op de vingers kreeg als de meester of juf vond dat je niet het gewenste gedrag vertoonde; nu is fysiek contact tussen docenten en leerlingen vrijwel niet toegestaan (ik mag een leerling niet zomaar de klas uitduwen of zo als hij/zij de les verstoort en weigert te vertrekken).

De meeste katholieke scholen, zowel basisscholen als VO scholen, doen 'iets' met kerst, en mogelijk ook met pasen. Daarnaast is net als op vele andere type onderwijs er aandacht voor liefdadigheid. En nee, ik ken geen katholieke school waar zowel aan het begin als aan het eind van de dag gebeden wordt; dat kom je eerder bij pc-scholen tegen, hoewel dat ook niet overal zo zal zijn. Maar katholieke basisscholen zullen misschien iets meer doen aan hun identiteit dan de VO-scholen, simpelweg omdat ze elke dag iets van katechese in kunnen bouwen, en dat op het VO aan lesuren gekoppeld zit.

Kortom: lees nieuwsberichten met in je achterhoofd de tijdsgeest (waarbij ik niet zeg dat je het dus goed moet praten wat er is gebeurt), en open je ogen voor de dag van nu! Dat kúnnen hele verschillende beelden zijn.

BerichtGeplaatst: 20 mei 2010, 22:54 
inactief

Kom zo maar even binnen vallen in deze discussie.
Onze kinderen gingen in Nederland naar een protestants christelijke school, voornamelijk omdat dat de enigste school was in een straal van 10 km.
Nu we in Duitsland wonen hebben we weer geen keus want hier is in elk dorp, wijk enz. maar 1 basisschool waar alle kinderen uit het dorp/de wijk naar toe gaan (geen keuze vrijheid), het zijn gewoon scholen van de staat en dat is in principe een openbare school maar er wordt wel godsdienst les geven, maar dan wel over alle soorten van geloof.
Aangezien de kerk hier in de omgeving een belangrijk ding voor de meeste mensen is (bijna iedereen is hier hervormd en de rest katholiek ;-)) worden mijn kinderen wederom veel met het geloof geconfronteerd.
Als overtuigd atheist vind ik het soms wel moeilijk daar mee om te gaan, vindt dat de gelovige mens vaak zeer opdringerig is in het proberen te bekeren van mensen, maar ook voor de kinderen is het soms lastig.
De kleuterscholen (kindergarten)zijn hier allemaal van de kerk aangezien de kinderen hier pas leerplichtig zijn met 6 jaar en mijn jongste komt dan ook regelmatig thuis met verhalen over jesus e.d.
Ik laat hem altijd lekker vertellen vind het wel O.K dat ze weten waar bepaalde feestdagen vandaan komen e.d. maar heb wel aangegeven dat papa en mama er anders over denken, ook bij de oudste 2 heb ik het altijd zo gedaan.
Maar die hebben er wel wat meer moeite mee, ze kunnen het maar niet begrijpen dat mensen zulke dingen kunnen geloven terwijl er zo veel overtuigend wetenschappelijk bewijs is van het tegendeel, zoals dino opgravingen, de evolutie theorie, oerknal enz.
De middelste heeft daar al een keer een heel gesprek met zijn meester over gevoerd en ook die gaf wel aan dat hij wetenschappelijk gezien gelijk had, dit vond hij wel prettig om te horen, ik was ook verbaasd want ik had verwacht dat meester ook gelovig zou zijn, maar niet dus.
Ik probeer ze maar zoveel mogelijk hun eigen mening te laten vormen over deze onderwerpen maar tegelijkertijd de anders denkenden ook in hun waarde te laten, al is dat soms wel heel moeilijk als het andersom totaal niet gebeurd.
Kan me niet voorstellen dat ik mijn kinderen om een geloofsovertuiging niet naar een school zou laten gaan die eigenlijk het beste voor ze is, vind dat je dan die dingen die voor jou als ouder belangrijk zijn om ze bij te brengen je ze dan thuis ook bij kunt brengen, zo doen wij het al jaren en dat loopt eigenlijk vanzelf.
In mijn ogen zou het altijd zo moeten zijn, geloof thuis en in de kerk en de scholen en instelllingen enz. allemaal openbaar!
Maar ja dat is mijn mening en daarmee ben ik blijkbaar tot nu toe altijd nog in de minderheid ;-)

BerichtGeplaatst: 21 mei 2010, 08:50 
inactief

Mijn dochter is er nu voor zichzelf wel uit.
Het verschil tussen school en thuis heeft ze als volgd een plek gegeven:
"God was gewoon de eerste mensenaap op aarde!"
Sorry voor de gelovige onder ons, maar ik vind dit heerlijke kinderlogica en geniet volop van dit soort uitspraken.

Pagina 3 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende