Het is nu 10 dec 2018, 05:44

Pagina 1 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 15:55 
Volwassene

Een nog helemaal leeg forumdeel. Dat biedt mooi de kans om hier het eerste bericht te schrijven. Doordat veel scholen geen raad weten met HB kinderen kom je geregeld uit bij een school met een hele andere levensbeschouwing dan die van jouw (denk bijvoorbeeld aan Leonardoscholen die als thuis school een christelijke school hebben). Wij hebben wat de basisschool betreft geluk gehad, de school die wij mede op basis van levensbeschouwing uitgekozen hadden, bleek ook heel goed te zijn op het gebied van de begeleiding van HB kinderen.

Nu ik straks twee kinderen op de middelbare school heb, merk ik dat het niet meer te verenigen is. Mijn kinderen zitten straks beiden op een school die heel anders denkt over levensbeschouwelijke zaken dan ik. Dat vind ik nu ze ouder worden ook niet meer zo erg. Maar voor de jongste, die wellicht toch beter af zou zijn op een andere basisschool merk ik dat ik het punt van levensbeschouwing heel belangrijk vind. Ik wil graag dat school daar hetzelfde in staat als ik. Hoe zien jullie dat? Hoe gaan jullie kinderen daarmee om als er een groot verschil is tussen school en thuis in deze zaken? Bijvoorbeeld als een kind op school leert bidden, terwijl jij niet gelooft dat God bestaat?

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 16:20 
­

Hoi Smaragd, ik heb op een zwaar hervormde basisschool gezeten omdat het qua ligging praktisch was. Van huis uit ben ik niet gelovig opgevoed. Ik heb op een openbare middelbare school gezeten en nu weer, als is het in de praktijk 100% atheïstisch.
Toen ik in groep 1 kwam, en hoorde over God enzo en thuis met die verhalen aankwam, legden mijn ouders mij uit dat het iets is wat sommige mensen geloven en andere niet. Toen was ik nogal woest dat mensen het in hun hoofd haalden om van die twijfelachtige zaken als de waarheid te verkondigen (= indoctrineren, weet ik nu). Verder heb ik erg veel Bijbelse dingen (psalm, bijbelverhalen, catechismus) moeten leren op de basisschool. Zodanig veel dat al het andere onderwijs er onder leed. Er was rekenen, taal en godsdienst, meer niet. Op zich voor een slim kind geen probleem, maar gemiddelde kinderen liepen er een enorme achterstand op.
Een van de issues was het contact met klasgenoten die veelal uit andere 'kringen' kwamen als ik. Gelukkig was ik niet de enige die niet geloofde en vond ik daar wel 'lotgenoten' in. Anders was het waarschijnlijk wel zwaarder geweest.
Ik ben héél erg tegen het opdringen van meningen, dus ik vind het sowieso een heel goede zaak om op een school met een andere levensbeschouwelijke grondslag te zitten. Het is echt een verrijking van je leven, en ik zou het absoluut niet anders hebben willen zien. De atheïstische school nu (waar ik mij nog het meeste mee identificeer) heeft voor mij geen meerwaarde in de zin van levensbeschouwing omdat het nu toevallig aansluit. Hopelijk kun je hier wat mee.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 16:44 
Volwassene

Voor ons is het juist andersom eigenlijk.
Wij zijn zelf christelijk.
Maar de school waar alle vriendjes van mn zoon naar toe gaan heeft er geen verstand van. Dat zijn trouwens de kinderen van mijn vriendinnen.
Die gaan allemaal naar dezelfde christelijke school.
Onze zoon gaat binnenkort starten op een andere school.
Het is wel een protestants christelijke school.
Maar brengen dingen anders over. Dingen die jij @arya geleerd hebt vroeger op school leren ze daar niet zoals psalmen en catechismus enzo. Wel mooie liederen en het Onze Vader.
En worden ook bijbel verhalen verteld.

Het was voor ons een moeilijke keuze dit omdat je totaal afwijkt van de norm in je omgeving. Ook wordt deze keuze veelal niet begrepen door die omgeving omdat anderen eerder de keuze zouden maken voor een school die aansluit bij het geloof ipv bij andere zaken.
Maar voor ons is het toch het belangrijkste dat onze zoon mag zijn wie hij is en dat de gaven die hij heeft gekregen benut worden en niet onderdrukt omdat men er niet veel aan wil doen omdat die Hbers toch maar 2 procent van de kinderen beslaat.
Wij vinden dat je het geloof thuis kunt uitdragen en dat het geen probleem hoeft te zijn als je kind naar een school gaat waar hij andere dingen tegenkomt. Het is denk ik maar net hoe je daar als ouders zelf over praat en mee omgaat. Communicatie is dan zowiezo belangrijk denk ik.
Het is voor mn zoon ook niet erg om een wat bredere opvoeding mee te krijgen op deze manier.
We zullen zien wat de praktijk zal zijn van onze keuze.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 17:48 
Volwassene

Als agnost op het atheistische af zou ik er toch niet veel moeite mee hebben mijn kinderen op een katholieke of christelijke school te plaatsen als een dergelijke school qua onderwijs meer te bieden zou hebben. Het kan zelfs wel nuttig zijn als ze iets meekrijgen van een of ander geloof, er zijn nou eenmaal een heleboel mensen in NL die wel geloven en dan is het wel leuk als ze daar ook iets over weten, al is het alleen maar om later eventueel zelf een standpunt te bepalen. Ik heb trouwens zelf op RK basisscholen gezeten en later op een christelijke school voor VO, en wat ik daar over het geloof geleerd heb ervaar ik achteraf toch als een verrijking, al zal je mij nooit in een kerk tegenkomen.

Maar overdrijven is natuurlijk ook een vak... een School Met Den Bijbel zou me echt te ver gaan. Daar is voor mij geen sprake meer van informatieoverdracht maar van indoctrinatie en daar pas ik voor.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 19:11 
inactief

Hier atheisten met een kind op een katholieke basisschool. Vooralsnog geen problemen mee, het is ook wel een light versie van het geloof hoor, we zitten ook niet in het zuiden des lands. M. komt af en toe met een verhaal over jezus of over bidden, maar vooralsnog is het voor haar allemaal zo abstract.

Heel af en toe moet ik even een kriebel onderdrukken, maar dan realiseer ik me al snel dat zo lang ik er weinig gewicht aan toe ken, zij dat ook niet doet. Tja de ene keer leest de juf uit de bijbel voor en de volgende keer uit de sprookjes van Grimm [propeller]

Er zitten ook zoveel niet-gelovige of anders-gelovige kinderen op deze school, dat het niet zo is alsof ze de enige is die niet ter communie gaat ofzo.

De plaatselijke Leo waar ze voor op de wachtlijst staat is overigens ook katholiek en valt onder hetzelfde overkoepelende bestuur als de huidige school.

Dus vooralsnog weinig problemen hier.

"Here I am, brain the size of a planet, and they ask me to take you to the bridge. Call that job satisfaction, 'cause I don't."
Marvin - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 19:46 
­

Heb nu mijn kinderen op een openbare school zitten. Maar ben ook gaan kijken op een katholieke school.
Wat mij betreft is het geen probleem.

Heb als kind zelf op een nutsschool gezeten, daarna op een middelbare school die vooral in de brugklas de dag begon met een bijbelverhaal en waar we later ook godsdiensles kregen. Gelukkig van een erg leuke dominee, die zelfs zijn best deed om de wonderen te verklaren :lol:
Allerlei afbeeldingen van christus liet zien, vanuit verschillende culturen...en andere religies de revue liet passeren.
Ik zag het als geschiedenis...had dus ook altijd een 9 of een 10 voor dat vak.
Heb ook de bijbel gelezen...mooie verhalen.
Het enige waar ik aan probeerde te onstnappen waren de paas- en kerstvieringen, maar dat deden de wel-gelovig-opgevoeden ook.
Ik heb er geen negatieve ervaringen mee, zoals mijn moeder, die om die reden mij ook als atheist heeft opgevoed.
Nu is ze daarmee wat meer in het reine gekomen en neemt ze opeens een kinderbijbel mee, voor de algemene ontwikkeling en de verhalen :wink:

gr a3n

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 20:11 
inactief

Voor ons is het een van de belangrijkste redenen om onze zoon niet naar een Leordnao te doen. Hij zit nu op een pc school, ik vind het belangrijk dat hij ook op school hoort wie God is en dat hij om ons geeft. Je kunt dat indoctrineren noemen, maar ik zie dat toch anders. Voor mij geen twijfel dat dat de waarheid is namelijk. Ik weet dat anderen hier anders over denken, dat lees ik hier ook, ik accepteer dat ook (hoewel het mij wel verdriet doet). Voor mijn kinderen wil ik echter het allerbeste, en ze de liefde van Jezus laten ervaren vind ik daarbij het belangrijkst. En aangezien ze zoveel tijd buitenshuis doorbrengen, vind ik het wel belangrijk dat de normen en waarden op school hetzelfde zijn als thuis (voor zover mogelijk).

Groet, Evelyn

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 20:30 
­

@ Evelyn: Er zijn genoeg scholen die glashard indoctrineren (bijv. de mijne). Ik spreek geen oordeel uit over wie of welke school dan ook, dus die aannames zijn niet nodig. Daar gaat dit topic tenslotte niet over.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 20:37 
Volwassene

Moppekind zit op een protestantse basisschool, een bewuste keuze van ons, omdat we wel willen dat hij één en ander meekrijgt van wat de basis is van onze samenleving zoals wij die kennen (dorpje in noord-groningen, geen PVV-problematiek).
Als hij 21 is ofzo dan mag hij zelf kiezen óf en wáár hij gedoopt wil worden.

Hij komt regelmatig enthousiast thuis met bijbelverhalen, maar krijgt op zijn rapport voor godsdienst een M (matig).
Volgens Moppeman is dat standaard het geval als een kind niet-kerkelijk is. Herkennen jullie dat ?

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 20:55 
inactief

moppetoet schreef:
Hij komt regelmatig enthousiast thuis met bijbelverhalen, maar krijgt op zijn rapport voor godsdienst een M (matig).
Volgens Moppeman is dat standaard het geval als een kind niet-kerkelijk is. Herkennen jullie dat ?

nee eigenlijk niet. M. had haar laatste (en eerste :-) ) rapport een voldoende voor de catachese lessen.

"Here I am, brain the size of a planet, and they ask me to take you to the bridge. Call that job satisfaction, 'cause I don't."
Marvin - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 21:24 
inactief

de school die ik voor mijn dochter in gedachte heb is katoliek maar in de gids staat dat ze ook aandacht aan jodendom en islam schenken
dat word nog interessant gezien ik zelf een pegan ben en haar vader een boeddhist

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 21:33 
inactief

Wij zijn atheistisch en onze kinderen zitten nu op een openbare school, dus tot zo ver geen problemen.

Nu zijn er hier in de omgeving 2-3 scholen die wel een geloof aanhangen (soms best strikt), maar die wel een heel goed HB-beleid hebben.
Ik heb het overwogen, maar zou toch niet snel zo'n school keuze maken voor mijn kind.

Ik zou trouwens wel willen dat mijn kinderen godsdienstles krijgen op school, maar dan wel van alle godsdiensten.
En mocht er een thuis komen met de mededeling gelovig te zijn, dan vind ik dat ook prima (mits ze oud genoeg zijn om zo'n keuze te maken)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 22:03 
Volwassene

Wij zijn asatru (www.negenwerelden.nl voor wie meer wil weten) maar oudste zit op een katholieke school vanwege Leonardo. Met katholiek konden we nog wel uit de voeten, maar als het pc zou zijn, dan hadden we echt heel hard moeten nadenken, daar wordt veel meer aan het christelijk geloof gedaan. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat kinderen op school over religies leren, omdat dat nou eenmaal een belangrijk onderdeel van de cultuur is en wat weten over de verschillende religies wat mij betreft hoort bij de opvoeding. Maar wel op een neutrale manier, en niet in de zin van 'dit is waar'. Artikel 23 kan wat mij betreft niet snel genoeg afgeschaft worden, religieuze opvoeding in de zin van 'dit is waar,' doen mensen maar thuis. Niet in de laatste plaats omdat ik op een ander forum als het over religie en schoolkeuze ging nogal eens mensen tegenkwam die zelf thuis niks aan religie deden maar het wel fijn vonden dat ze er op school dan wat van meekregen, pfff, wat een gemakzucht.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 22:32 
Volwassene

Wij zijn niet gelovig. We praten thuis echter wel over de diverse godsdiensten, leggen de kinderen uit wat mensen geloven, hoe mensen tegen de wereld/God/etc aankijken. Ze komen ook in aanraking met mensen die anders denken als wij. Als ze later oud genoeg zijn, mogen ze hun eigen keuzes maken, ze weten dan in elk geval van de meeste religies genoeg om zich er verder zelf in te kunnen verdiepen.

We zijn op een katholieke basisschool begonnen omdat die school dichtbij huis zat, en goed onderwijs bood, en een prettige sfeer had. Helaas bleken ze niets van hb te weten (bij aanmelding wisten wij nog niet dat onze kinderen hb waren) dus uiteindelijk zijn we van school veranderd. Het werd een openbare basisschool met een beter klimaat voor hb kinderen.

Als ik eerlijk moet zijn, leerden ze op die katholieke school heel wat meer over waarden en normen dan op die openbare school die ik nogal afstandelijk en weinig betrokken bij de kinderen vond en ik zou ze graag daar gehouden hebben. Maar dat was onderwijskundig gewoon geen goede zet.

Ik heb wel eens gezegd 'als ik een joods-orthodoxe school gevonden had met goed onderwijs voor hb kinderen, zouden ze daarheen gegaan zijn'. Ik denk dat ik daar nog steeds achter sta. Er is niets verkeerds aan met andere overtuigingen in aanraking komen, zolang het op vrijwillige basis is. Als er een pc school in de regio had gezeten die goed onderwijs voor hb kinderen gaf, waren ze daarheen gegaan. Dat wij thuis een andere levensbeschouwing aanhangen, wil niet zeggen dat een school van een andere denominatie niet goed voor de kinderen zou kunnen zijn.

Ik weet dat voor veel mensen hun levensbeschouwing belangrijk is, zo belangrijk dat ze zich daarbij laten leiden als 't gaat om het zoeken van een school. Zelf zou ik daar niet voor kiezen, omdat je je keuzemogelijkheden behoorlijk beperkt als de denominatie van een school ook een rol gaat spelen. Het is zonder dat al moeilijk genoeg om een geschikte school voor hb kinderen te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet kan begrijpen als mensen een andere keuze maken dan ik zelf zou doen.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 08:53 
Volwassene

Bij de schoolkeuze hebben we gekeken of we het een goede school voor onze kinderen vonden en niet direct naar de geloofsovertuiging. We zijn allebei rooms-katholiek maar niet praktiserend. Uiteindelijk hebben we voor een christelijke school gekozen omdat we daar meer voeling mee hadden dan met de rooms-katholieke school.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 10:09 
inactief

Wij zijn zelf christenen en onze kinderen zitten op een christelijke school. Helaas hangt of staat zoiets hier met de inbreng van de leerkrachten. Het viel mij erg tegen wat er nog "aan gedaan" wordt. Het is inderdaad hooguit een "doen" geworden, niet meer een basis van waaruit men leeft en lesgeeft. Zo wordt er bij Tsjoeke en Muis in de klassen nooit gebeden. Er wordt alleen een liedje gezongen. Toen ze net op school zaten en er een kindje ziek was, vroeg ik Muis of ze nog voor dat kindje gebeden hadden - wat mij logisch lijkt. Nee dus. En ook nergens anders voor; het "bidden" bestaat dus uit een standaard liedje.

Verder schok ik toen ik in Tsjoeke' klas een map met mandala's zag staan. Zoiets hoort absoluut niet op een christelijke school. Ik heb de juf ook direct gezegd dat ik niet wilde dat hij zo'n ding zou gaan inkleuren. Ik heb haar er een uitleg op papier bijgegeven waarom dit tegen hun eigen leer ingaat, om in die map te doen. Zij zei dat zij ze in ieder geval niet gebruikt; misschien de ander juf van die klas. Maar ze zou het haar ook doorgeven.

Toch maar even in de website en vervolgens het schoolplan van de school gedoken. Ik kan nagenoeg niets vinden over wat er nou zo christelijk aan is. Het enige dat ik kan vinden is "een christelijke levensbeschouwing" onder het kopje "Waar wij voor staan" en in een stukje over een toe-/samenvoeging van/ met een vroegere RK-school: "afgesproken dat de school een oecumenisch beleid zal voeren" en verder "Het respect voor de eigenheid van ieder mens en het recht op een eigen levensovertuiging zijn twee belangrijke uitgangspunten. Er is daarom ook aandacht voor andere levensbeschouwingen en godsdiensten."
Heel leuk allemaal, maar het aanleren van respect is niet specifiek christelijk en zal m.i. op elke willekeurige school een uitgangspunt zijn. En waar is de "aandacht" voor geloven in de Christus?

De kinderen komen soms wel thuis met een verhaal dat ze gehoord hebben of een liedje dat ze geleerd hebben. Die liedjes gaan voornamelijk over bekende Bijbelverhalen; nooit over geloven. Het lijkt wel of men bang is niet christenen op deze christelijke school tegen het hoofd te stoten of zo... :?

Laatst bijgewerkt door Peetje op 08 maart 2010, 10:13, in totaal 1 keer bewerkt

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
100 Kusjes op een dag,
dan worden ze vanzelf groot!

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 10:13 
inactief

Peetje schreef:
Verder schok ik toen ik in Tsjoeke' klas een map met mandala's zag staan. Zoiets hoort absoluut niet op een christelijke school.

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar hoezo niet?
sorry voor de OT.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 10:17 
Volwassene

Zoon zit gelukkig op een openbare school waar de mogelijkheid bestaat je kind in groep 3 of 4 godsdienstles te laten volgen. Hierin komen alle religies op neutrale wijze aan de orde en zo hoort het mijns inziens ook. Ik moet wel toegeven dat ik alle scholen (behalve heel erg streng religieuze scholen) heb bekeken als opties. De hoofdvraag was altijd: zal mijn kind op deze school gelukkig zijn? De afwezigheid van hb beleid zou waarschijnlijk leiden tot een nee, net zoals het heel streng aanhangen van religie (elke dag bidden en verhalen uit de bijbel etc).

'I so informed you thusly.' Sheldon Cooper, the Big Bang Theory.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 10:22 
inactief

Hextha schreef:
Peetje schreef:
(...) mandala's (...) niet op een christelijke school
hoezo niet?
Ik zal het antwoord even klein maken, omdat het anders twee A-4'tjes beslaat. Wie het wil lezen kan het kopiëren en bijv. in Open office of Word groter plakken of via de "quoot"-knop lezen wat er staat.

Mandala’s
Samenvatting: Op sommige scholen leren kinderen mandala’s tekenen. In het Hindoeïsme is de mandala één van de methoden om in contact te treden met ‘de andere wereld’. B&O geeft hiervan een bijbelse duiding. B&O Magazine, febr. 1998 door drs. R.H. Matzken
De afgelopen weken stelden vier ouders ons de vraag wat mandala’s zijn en waarom leerlingen deze moeten tekenen. Kennelijk is het verschijnsel erg ‘in’, ook bij christelijke scholen. Het antwoord hierop zal menigeen verbazen.
Volgens de pedagoog prof. dr. Reinhard Franzke uit Hannover worden mandala's in bijna alle basisscholen in Duitsland gebruikt (in het nummer B&O 98/2 is een interview met dr. Franzke opgenomen). Veel opvoeders en onderwijzers zijn overtuigd van de helende werking op de kinderen. Het woord mandala komt van het Sanskriet en betekent heilige of magische kring. Sommige mandala's beelden Indische goden af en andere magische symbolen of Indische chakra’s. Chakra’s (Sanskriet voor raderen) zijn energiepunten in het lichaam waarmee de mens in contact kan treden met zijn etherische lichaam. Hij krijgt hierdoor aansluiting op de kosmische energievelden waarmee hij in contact treedt met de wereld der geesten.
De mandala is oertaal in zeer geconcentreerde vorm, een kunstuiting die zowel in beeld als in klank wordt uitgebeeld. Mandala's zijn bedoeld als hulpmiddel om het bewustzijn op één punt te richten en zo te voeren tot een toestand van trance. Het helpt de kinderen om andere dimensies en wezens te visualiseren en hen zo te brengen tot zgn. uittredingen (reizen buiten-het-lichaam). Voor deze beide doelen werden mandala's eeuwenlang door sjamanen (Siberische tovenaars) en yogi’s (Indische yoga-leraars) gebruikt. De bekende psycholoog Carl Gustav Jung heeft de mandala's in Europa ingevoerd en gebruikte ze (in zijn psychotherapie) als middel om een ervaring te hebben met 'de andere wereld' en om contact te krijgen met geestelijke wezens'. Hij noemde hun taal de 'archetypische taal' (beelden uit de oerwereld van het bestaan), waardoor een mensenkind zijn eigen 'authentieke' Zelf leert kennen.
Onze huidige cultuur staat hier niet meer zo afwijzend tegenover als in de tijd van de Verlichting en de secularisatie, die nog maar kort achter ons ligt. Bijbelse pedagogen waarschuwen ervoor dat mensen op deze wijze contact kunnen krijgen met de geestenwereld. De moderne spirituele pedagogen spreken van "de helende werking van mandala's die mensen helpt bij de integratie van hun eigen persoonlijkheid", zonder te wijzen op de gevaren van mogelijke contacten met de geestenwereld. Bij het mandala-tekenen leren kinderen "hun eigen krachtbron te ontsluiten" en ontdekken zij "hun parallellen in de hogere, kosmische werkelijkheid als hun eigen centrum of kosmogram".
Achter dit ‘huwelijk van hindoeïsme en pedagogiek’ steekt een gevaarlijke werkelijkheid! Wij roepen ouders op hun kinderen te onttrekken aan de wereld waarvoor de Bijbel ons waarschuwt. De ernst hiervan blijkt uit de volgende bijbelse duiding.
Een bijbelse duiding van zgn. contacten met ‘de andere wereld’
Steeds vaker merken wij dat leraren gebruik maken van methoden die ontleend zijn aan de psychotherapie. In het volgende nummer zullen wij ingaan op sommige van zulke technieken zoals stilte-oefeningen en fantasiereizen. Als Vereniging Bijbel & Onderwijs richten wij ons niet op het bestrijden van symptomen, maar op het onderkennen en blootleggen van de bron waaruit dit voortkomt
Nu in onze tijd het spirituele zo’n opgang maakt, is het gevaar groot dat kinderen op school in contact met de geestenwereld worden gebracht. De verleiding waarmee de Boze mensen oproept hun eigen beperkingen te overschrijden door "als God te zijn" is altijd dezelfde. Maar de namen waaronder hij dit doet zijn aangepast aan de tijd waarin mensen leven. In plaats van baäls en tovenaars worden nu termen gebruikt zoals ‘afdalen in het collectieve onbewuste der mensheid’ of ‘het realiseren van je authentieke zelf.’
Voor een verdere behandeling verwijzen wij naar het boek Charisma uit de Diepte van drs. R.H. Matzken dat gaat over de psychologie van Jung. Deze materie wordt ook behandeld in twee Amersfoortse studies: Van Waterink tot Waterman, en Persoonsvorming.
De illusie die de mensen telkens wordt bijgebracht, is dat zij toegang kunnen krijgen tot de wereld van helende en kosmische energieën. Paulus roept ons op om die wereld te ontmaskeren door datgene wat de mensen daarin aanspreekt bij de ware naam te noemen. Dit is niet anders dan de wereld van de baäls uit het Oude Testament, de afgoden waarvoor de psalmen en profeten waarschuwen of de geestelijke boosheden in de hemelse gewesten van Efeziërs 6.

Zowel Mozes als Paulus hebben duidelijke taal gesproken over alle pogingen die mensen in het werk stellen om de grenzen van dit bestaan te doorbreken. Daartoe citeren wij hun woorden die gesproken zijn tot Israël respectievelijk tot de christelijke gemeente. Mozes heeft tot het volk Israël gezegd:
"Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen en het ons doen horen, opdat wij het volbrengen?
"En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen en het ons doen horen, opdat wij het volbrengen? Deut. 30:12-13".
Paulus verwijst hiernaar in zijn brief aan de Romeinen:
"Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? Namelijk om Christus te doen afdalen. Of: Wie zal in de afgrond nederdalen? Namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen", Rom. 10:6-7
De Bijbel rekent af met alle geheimzinnigheid en noemt de dingen bij de naam. Gods Woord is heel nuchter over de gruwelijke werkelijkheid die de mensen onder de bekoring van de geestenwereld brengt. In de Heilige Schrift straalt Gods waarachtige licht over al het occulte. Haar door God geïnspireerde auteurs waarschuwen ons voor het valse licht van Lucifer en richten ons op het waarachtige licht van Jezus Christus, de stralende Morgenster. Aan het kruis heeft Hij de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd, Colossenzen 2:15.
Voor verdere informatie raadpleeg:
Dr. R. Franzke, Stilleübungen und Fantasiereise
R.H. Matzken/A. Nijburg, Met Fantasie naar de nieuwe tijd

Bron: http://www.bijbelenonderwijs.nl/?page=13&id=551#

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
100 Kusjes op een dag,
dan worden ze vanzelf groot!

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 10:48 
inactief

Interessante opmerkingen!
Leuk om van jullie te horen hoe en waarom je bepaalde afwegingen hebt gemaakt.

In eerste instantie hebben wij de keuze voor het onderwijs gemaakt op basis van de 'geloofsrichting' van de school. Maar nadat het onderwijs als zodanig een andere keuze vraagde, hebben wij de geloofsrichting op het terrein van het onderwijs (tijdelijk?) ondergeschikt verklaard. Zeker omdat de religie hier in huis toch al een grote rol speelt, het is figuurlijk en letterlijk voor mij dagelijkse kost....
Uiteindelijk valt het verschil tussen thuis en school ook wel mee. Het speelt zich hoofdzakelijk af in de accenten, niet op hoofdlijnen.
En natuurlijk gaat het ten diepste uiteindelijk niet om de uiterlijke vormen, maar hoe ieder het beleefd in zijn eigen hart. En daarin kunnen ouders en leerkrachten hooguit ondersteund zijn, nooit dwingend of verplichtend!

Pagina 1 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende