Het is nu 20 aug 2018, 11:50

Pagina 4 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 21 mei 2010, 19:11 
inactief

Openbaar is niet waardenvrij. Ook op "openbare" scholen wordt een wereldbeeld opgedrongen. Beetje naïef om te denken dat er iets bestaat wat waardenvrij is.

Graag voor iedereen keuze voor het gewenste type onderwijs van bepaald signatuur. De oude zuilen waren zo slecht nog niet :wink: . (dat meen ik niet serieus...maar beetje keuze is best prettig)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 mei 2010, 18:24 
Volwassene

Hoewel Moppegezin niet kerkelijk is, hebben we een bewuste keuze gemaakt voor een protestants-christelijke school.
Voor ons is het belangrijk dat Moppekind meekrijgt wat de basis is van de samenleving zoals we die nu kennen.
Als ergens een kerk open is gaan we die meestal even bezichtigen, Moppekind is dol op orgels, en kan enorm genieten van een cd met orgelmuziek die een collega voor hem gebrand heeft.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2010, 18:06 
inactief

Er ontstond een discussie over evolutie leer. Dit heb ik afgesplitst naar:
LINK

Hier gaan we verder over 'levensbeschouwing school is anders dan die van jou en dan?'

BerichtGeplaatst: 13 aug 2010, 20:14 
­

Beetje oud draadje, maar bij gebrek aan ongelezen verse draadjes ben ik oude draadjes uit de sloot aan het halen...

Ik vind dat op een school die een godsdienstige grondslag heeft (PC, RK, Islamitisch, Joods, Hindoeïstisch, wat hebben we nog meer in NL?) die grondslag kan (en zelfs moet maar dat is weer een andere discussie) uitdragen. Dus op een PC school mag een juf best zeggen dat God in de hemel over ons allen waakt of dat Jezus de zoon van God is en dergelijke. (Als dat de PC visie is tenminste)

Ik vind echter ook dat een kind er op moet kunnen vertrouwen dat wat de juf /mees zegt in principe gewoon klopt.

Aangezien ik niet geloof in het bestaan van een god of goden, wil ik ook niet dat mijn kind van de juf / mees te horen krijgt dat het wel zo is. Wij zijn dus bij het zoeken naar scholen op zoek gegaan naar een openbare school. Eentje waar het pedagogisch klimaat overeenkomt met dat van thuis, liefst in de buurt zodat we niet de hele week aan het rijden zijn van en naar vriendjes die uit de hele stad en alle omliggende dorpen komen. En we hebben ook gelet of de school oog heeft voor kinderen die meer nodig hebben dan gemiddeld. Dat dat een HB beleid moest zijn wist ik toen nog niet, dat zoon wellicht HB is ook niet, hele begrip HB zat nog niet in mijn vocabulaire. Het was gewoon gebaseerd op mijn eigen ervaring op de LS (waar ik overigens best veel geleerd heb; zeker 100 manieren om je tijd te verspillen). De dichtsbijzijnde school voldeed aan de criteria (voor zover je dat kan zien in een paar bezoekjes en de schoolgids) dus daar zit ie.

Of dezelfde criteria weer zullen gelden als een van de kinderen vast loopt op deze school weet ik niet. Ik weet uit eigen ervaring (op heel ander vlak overigens) dat de manier waarop je beslissingen neemt waarbij emotie een rol speelt pas duidelijk wordt als het werkelijk speelt. Je gaat argumenten dan anders wegen. Als iemand zegt: "dat zou ik nooit doen" als het gaat over bijv een beslissing een kind van school te laten wijzigen denk ik: "dat weet je niet, of je dat nooit zou doen". Je zit niet in die situatie (al kan je eigen situatie er wellicht best op lijken), want iedereen heeft een ander kind, een andere achtergrond etc.

Overigens:
Kennis Geestelijke Stromingen (KGS) is een verplicht vak op de basisschool, iig op openbare scholen. Daarin horen ze te leren over 6 grote levensbeschouwelijke stromingen (jodendom, christendom, islam, boedhisme, hindoeïsme, humanisme als ik me niet vergis). Dus als het goed is 'krijgen ze er op elke (openbare) school wat van mee'. Het gaat dan dus om kennis.

Daarnaast moet een school, als voldoende ouders daar om vragen, ook godsdienstig vormings onderwijs (GVO) en / of humanistisch vormins onderwijs (HVO) aanbieden. GVO kan zijn PC / RK / Islamitisch / Hindoeïstisch / Joods en wellicht ook wel Boeddistisch. De speciaal geschoolde docenten zijn niet in dienst bij de school en worden door het rijk (geloof ik) bekostigd. Ouders moeten (geloof ik) toestemming geven voor deelname aan deze lessen.
Hierbij gaat het dus om vorming

Dat is de theorie. Veel scholen doen weinig tot niets aan KGS schijnt, inspectie inspecteert er niet of nauwelijks op, schijnt. Dat ouders GVO en HVO kunnen vragen weet niet elke directeur en ook niet elke dirk wil het weten, lijkt het. En ouders weten het doorgaans al helemaal niet...

Onze school heeft al jaren GVO (PC) en vanaf komend jaar ook HVO. Voor islamitisch was niet genoeg belangstelling, voor overige stromingen helemaal niet.

De school doet wel Christelijke vieringen (Kerstdiner, Pasen en Sinterklaas) maar niet op een christelijke manier. De islamitische kinderen doen gewoon mee met kerstdiner etc, de kinderen van Jehova's getuigen niet. Die doen ook niet mee met de verjaardagen. Die krijgen zelfs aparte thema boekjes bij de kleuters, ipv paaseieren en kerstballen tellen die appels en knikkers oid. Jaja, onderwijs op maat...

In de klas is afgelopen jaar wel 'dopen' ter sprake gekomen. B wist te vertellen dat klasgenootje F gedoopt is en de juf ook. Klasgenoot L, met Jehova ouders, is niet gedoopt, want daar moet hij tzt (met 12 jaar geloof ik) zelf over beslissen, wist B ook nog te vertellen. B sprak erover alsof het over huisdieren (oid neutraals) ging.

Als B met een 'geloofsvraag' komt vertel ik altijd dat er mensen zijn die X geloven, en dat er mensen zijn die Y geloven en waarschijnlijk ook nog wel die Z geloven. Doorgaans vraagt hij dan ook wel wat ikzelf geloof en dat vertel ik hem dan ook.

BerichtGeplaatst: 14 aug 2010, 10:38 
inactief

Onze stelling is dat we ons meisje graag op een christelijke school willen, maar..........dat goed onderwijs voor ons toch als eerste telt.........

Nu op dit moment zit ons meisje op een prot.chr.basisschool, waar ze dus gehoor geven aan haar HB en ze in een plusklas zit, dus tot nu toe prima....

maar zouden we moeten switchen naar een andere school, dan kijken we toch eerst naar het onderwijs wat geboden wordt en als dat op een prot.chr.school is, is dat voor ons alleen maar heel erg fijn, zoniet dan hebben we daar ook geen problemen mee.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010, 19:00 
inactief

Ik moet zeggen dat bij mij onderwijs vóór geloofsovertuiging gaat.
Ik ben atheistisch opgevoed en houd er inmiddels zelf nog weer andere ideeën op na, waar geen basisschool les in geeft.
Ik zou het liefst zien dat ALLE scholen KGS zoals een paar antwoorden hierboven beschreven, zouden moeten geven;
ik houd niet van het als waarheid presenteren van een godheid, welke dan ook.

Mijn kinderen gaan in de loop van de tijd vanzelf vragen stellen; dat kan niet anders omdat op hun RK school gemeld wordt dat Jezus en Maria HET echte zijn, en ik daar niet verder in meega dan dat ik zeg 'ja die mensen hebben bestaan en hebben iets voor de wereld betekend'. En dan zien ze mij juist bezig met de Oude Religie, die is deels verdreven door de huidige religies.

Ik vraag me ook af wanneer ze op school die ene fanatieke leraar tegenkomen die het niet eens is met de evolutietheorie.

Zelf heb ik het wel verhelderend gevonden toen ik op school over meerdere godsdiensten wat leerde; je krijgt een beeld van wat andere mensen geloven. Ook scholen met een geloofsovertuiging zouden er m.i. goed aan doen om wat over andere geloofsovertuigingen te melden; zo geef je kinderen een beeld van wat er nog meer is in de wereld, en waarom niet iedereen spontaan op dezelfde godsdienst overstapt.

Nog iets anders waar ik veel moeite mee heb;
openbaar onderwijs sluit geen kinderen uit van deelname aan hun onderwijs op basis van geloof, een school die een godsdienst aanhangt zou dat wél mogen. :?: Ik zou juist zeggen; wees blij dat die kindjes van ouders die niets met dat geloof hebben, toch openstaan voor het onderwijs, en het goed vinden dat hun kinderen daar wat van meekrijgen en deze toch sterk vormende jaren!

BerichtGeplaatst: 24 aug 2010, 19:43 
Volwassene

Moppekinds school werkt met de methode "Kind op Maandag". Dat is een methode die aansluit bij "Kind op Zondag" waar veel kerkelijke kindergroepen mee werken.
http://www.kindopmaandag.nl/

We vertellen hem thuis dat mensen op verschillende manieren denken, beleven en hun overtuigingen kunnen hebben.
Dus ook dat sommige mensen denken dat ze terugkomen op aarde als mens/boom/konijntje en dat andere mensen weer wat anders denken.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2014, 13:19 
inactief

Interessant onderwerp.

Ik ben zelf nu bezig met basisschoolkeuze en levensbeschouwing is voor mij toch wel een thema dat meespeelt. De school die hier het meest doet met hb en gelinkt is met Leonardo is christelijk, stond vroeger bekend als heel conservatieve christelijke school, inmiddels wat minder streng. De montessorischool past qua levensvisie misschien beter, maar heeft dan weer geen kennis van hb en zei dat verschillende kinderen daar vastliepen.

Ik ben niet christelijk, vind het belangrijk dat mijn zoon van alle religies en opvattingen op een neutrale manier iets leert, en op een open, autonome en creatieve manier leert nadenken. Als anderen geloven vind ik dat prima, maar ik zou het moeilijk vinden als zoon vanwege de school christelijk wordt. Bovendien past onze gezinssituatie niet bepaald binnen het christelijke ideaalplaatje en vraag ik me af hoe daarop gereageerd wordt. :oops:

Maar ik ben zelf best wel vastgelopen op het totale gebrek aan uitdaging op school en zoon lijkt ook ontwikkelingsvoorsprong te hebben. Christelijke school heeft op dat vlak toch wel meer te bieden.

Ik ben er nog niet uit!

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 15:39 
Volwassene

Niet gelovig, zoon op katholieke school. Soms wel moeite mee omdat het bestaan van God en alles daarom heen toch als waarheid wordt gepresenteerd, zij het luchtig, maar toch.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 18:17 
Volwassene

Ik zou als niet- christen mijn kind nooit op een streng christelijke school doen. Let wel, ik ben zelf christelijk, en heb ervaring met zeer goede, streng christelijke scholen. Vaak gaat dat namelijk samen op, streng christelijke scholen lopen op dit gebied vaak voor.

Een christelijke school die echt streng is, daar is het heel erg belangrijk om de christelijke leer te verkondigen. Datzelfde geldt ook voor islamitische scholen, of voor vrije scholen. Juist omdat dit deel van wezenlijk belang is, heb je er denk ik niets te zoeken als je die leer niet onderschrijft. Ik zou dat in ieder geval nogal bijzonder vinden. Maar tussen christelijk en christelijk is wel een verschil natuurlijk.

Zelf hebben we bewust voor een openbare school gekozen. Wij vinden dit deel van de opvoeding zo belangrijk, dat we dat niet aan een ander willen overlaten. Juist omdat ik weet hoe star men soms kan zijn, wil ik mijn kinderen daarvoor behoeden. Ik kan dus ook echt niet begrijpen dat mensen die zeggen niets met het geloof te hebben, wel hun kind aan die invloeden bloot stellen......Goed onderwijs is het belangrijkste, maar op een school die zo principieel is, nee, dat is voor mij een brug te ver.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 19:15 
Volwassene

Ik had graag voor openbaar gekozen, ware het niet dat daar veel ouders en kinderen rondliepen waar ik over het algemeen zelf geen aansluiting mee heb, laat staan mijn kind.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 19:50 
inactief

Ik had nooit gedacht dat ik mijn kinderen ooit op een christelijke school zou doen, het kost me ook nog steeds moeite. Helaas voelde ik me gedwongen mijn kinderen toch naar de christelijke Leonardo te sturen. Mijn jongste liep toen al jaren met suïcidale gedachten rond en dat vond ik toch zwaarder wegen. We vinden het nog steeds zeer storend dat ons denkbeelden worden opgedrongen. (Mijn jongste kwam briesend van woede uit school na een les over creationisme.) Toch hebben we het er voor over, omdat hij nu weer plezier in zijn leven heeft.
Het is wel jammer dat er op een school, waar heel veel mensen niet puur op basis van geloofsovertuiging voor kiezen, geen respect wordt opgebracht voor andersdenkenden.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 20:08 
Volwassene

Dat is jammer, en uitzonderlijk. Ik ken veel (streng) christelijke scholen waar dit echt heel anders is. Het is ook absoluut on-christelijk natuurlijk.

Maar een kind dat woedend is na een les over creationisme..........hoezo dat dan? 'Of is er voor hem ook slechts 1 waarheid?

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 20:26 
inactief

hanneke schreef:
Dat is jammer, en uitzonderlijk. Ik ken veel (streng) christelijke scholen waar dit echt heel anders is. Het is ook absoluut on-christelijk natuurlijk.

Maar een kind dat woedend is na een les over creationisme..........hoezo dat dan? 'Of is er voor hem ook slechts 1 waarheid?

Ja, hij is tien en voor hem is Stephen Hawking de heilige graal. :lol:
Nou, eigenlijk was hij zo boos, omdat het creationisme als zaligmakend werd gepresenteerd, terwijl de evolutie-theorie als belachelijk sprookje werd gepresenteerd . :wink:

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 20:58 
Volwassene

Onze Leo zit in eenkatholieke school, toch valt het volgens dochter wel mee. De enige momenten waar de geloofsovertuiging een rol speelt, zijn tijdens de feestdagen. Verder uiteraard uitgebreider als je er voor kiest de communie te doen. Ze heeft niet apart naast de standaard en leovakken nog godsdienstles ofzo. School snapt dat kinderen voor de Leo kiezen vanwege de manier van lesgeven en niet voor de geloofsovertuiging

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 21:09 
Volwassene

"Toeval bestaat niet". Onder welke stroming valt dat ? :wink:

Dat dit topic juist nu omhoog is gehaald kan bijna geen toeval zijn.
Wij oriënteren ons momenteel op het VO.
Het Havo-advies is binnen.

Wij oriënteren ons op twee scholen en de gereformeerde springt kwalitatief met kop en schouders boven de andere school uit. Wij zijn christelijk, maar niet kerkelijk. Moppekind zit op een protestantse basisschool, dat is een bewuste keuze geweest.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zulke 'strenge' scholen ?

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 21:25 
Volwassene

[quote="Marianne82
Bovendien past onze gezinssituatie niet bepaald binnen het christelijke ideaalplaatje en vraag ik me af hoe daarop gereageerd wordt. :oops:
[/quote]

Op onze protestantse basisschool in een dorp vol volle kerken wordt echtgebroken dat het een lieve lust is.
Klasgenootjes zijn ineens broertjes/zusjes. Tot mijn verrassing ook door mensen die zeer actief zijn in de vele kerken.
Er lopen ook wat lesbiëttes op het schoolplein die actief meedoen in het schoolgeorganiseer.

Moppeman en ik zijn een stel saaie burgertrutten die al 26 jaar hokken. :wink:

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 22:29 
Volwassene

:D

BerichtGeplaatst: 26 feb 2014, 10:23 
Volwassene

Nou Robin, dat zou mij ook boos maken. Alhoewel.....ik weet niet anders, aangezien overal en in ieder museum de evolutieleer als enige waarheid gebracht wordt. Op een gegeven moment leer je je aanpassen :wink:

Moppetoet, jazeker! Heb er zelf gezeten, complete familie zit er nu of zat er, dus vraag maar raak :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 26 feb 2014, 10:24 
Volwassene

En ja, christelijke mensen zijn ook net echte mensen :lol:

Pagina 4 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende