Het is nu 16 okt 2018, 17:30

Pagina 2 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 10:58 
Volwassene

Een christelijke school is voor ons geen "gemakzucht".

Wij leven naar 9 geboden, gaan weinig naar de kerk, eigenlijk alleen voor Moppekind, maar als Moppekind iets vraagt over de Bijbel, God of Jezus, dan gaan wij daar serieus op in. Kinderbijbels etc. hebben we ook al gekocht voordat hij naar school ging.
Als hij zelf geen oplossing ergens voor weet te bedenken, dan gaat hij er van uit dat God dat zo bedacht heeft. Het geeft wat rust in dat altijd denkende hoofdje.

Kun je een niet-kerkelijke christen zijn ??

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 11:13 
inactief

In mijn ogen loopt 'de kerk' dikwijls het gevaar om minder christelijk te zijn dan ze in naam pretendeert te zijn! Zeker als je kerk vooral als instituut ziet. Dit gevaar wordt al veel minder als je je realiseert dat het basisbegrip van kerk de gemeente is, een groep mensen die elkaar bemoedigen en steunen in goede en kwade tijden en daarbij zich gedragen voelen door 'een hogere macht' (of zelfs machten of krachten). En zo'n groep kan je ook buiten het instituut kerk vinden.

Dus ja, moppetoet je kan zeer zeker een niet-kerkende christen zijn!

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 11:14 
inactief

duizendpoot schreef:
En natuurlijk gaat het ten diepste uiteindelijk niet om de uiterlijke vormen, maar hoe ieder het beleefd in zijn eigen hart. En daarin kunnen ouders en leerkrachten hooguit ondersteund zijn, nooit dwingend of verplichtend!
Klopt. Je kunt het wel voorleven en er over praten, maar je kunt niemand dwingen iets te geloven.

Wij hebben het er thuis trouwens wel over dat als de juffen niet bidden in de klas, dat dat nog niet hoeft te betekenen dat ze niet in God geloven. Dat niet iedereen op dezelfde manier gelooft. Maar we vertellen wel onze mening hierbij. Voor ons gaat het niet alleen om wat je gelooft, maar ook om wat je daarmee doet; dat je doet wat Hij zegt. De duivel gelooft immers ook in God...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
100 Kusjes op een dag,
dan worden ze vanzelf groot!

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 11:16 
inactief

Ja, je kan een niet-kerkelijke christen zijn!
Ik zelf ben een 'kerkelijke christen', ik zou de warmte en de verbondenheid binnen onze kerk niet willen en niet kunnen missen.
Maar ik denk dat je zonder kerk ook zeker christen kunt zijn.

Geen spoor zonder dwarsliggers

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 11:20 
inactief

moppetoet schreef:
Kun je een niet-kerkelijke christen zijn ??
Daar worden helaas miljoenen mensen toe gedwongen. Zie bijvoorbeeld de Ranglijst Christenvervolging; evt. doorklikken op de paarse knop "De complete lijst".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
100 Kusjes op een dag,
dan worden ze vanzelf groot!

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 12:08 
­

Onze jongste gaat ook naar een pc school. Dit strookt met onze levensovertuiging, maar deze school is toevallig ook een van de voorlopers op het gebied van hb-beleid in onze stad. Als er geen goede pc school was geweest, had ik denk ik wel voor een andere denominatie gekozen.
Ik denk wel na over leonardo-onderwijs. Een drempel is dan bv het vak evolutietheorie. Nu denk ik anders over evolutie dan de gemiddelde kerkganger (denk ik), maar het ontstaan van het leven, het ontstaan van de soorten geleid door toeval en natuurlijke selectie alleen, dat gaat er bij mij niet in. Dan vind ik de evolutietheorie ook een vorm van indoctrinatie. Maar nu begeef ik me op gevaarlijk terrein.... :) Ik wil hier ook geen discussie over uitlokken.
Ik heb van mensen gehoord dat hun kind op leonardo niet mee hoefde te doen met het vak evolutietheorie, omdat dat niet strookte met hun levensovertuiging.
Nu vind ik dat je kinderen best kennis mogen hebben van allerhande theorieen en levensbeschouwingen, als er maar respect is voor individuele keuzes hierin.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 12:46 
inactief

over die mandala`s ik zou als pegan ook niet willen dat ze hier op school mee bezig zijn
ik geloof namelijk niet dat de leraren ze op de juiste wijze kunnen gebruiken en de kinderen hierin kunnen begeleiden.
( vergelijkbaar als een leraar die ineens besluit om aan acupunctuur te gaan doen zonder opleiding )

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 12:53 
Volwassene

De schepping van de aarde in het bijbelverhaal klopt wel aardig met de huidige wetenschappelijke opvatting.
We hebben Moppekind verteld dat mensen vroeger niet zover konden tellen, en dat zeven dagen vroeger gewoon makkelijker uit te leggen was dan 7 miljard jaar.
Menselijk leven heeft hij nog niet veel vragen over gesteld. Dan voeren we de evolutietheorie wel in, maar zelfs dát kan God toch zo bedacht hebben ?
Hebben ze de bijbel gewoon verkeerd vertaald o.i.d.

Volgens mij worden mandala's door de meeste mensen gewoon als leuke kleurplaten gezien.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 13:13 
inactief

moppetoet schreef:
De schepping van de aarde in het bijbelverhaal klopt wel aardig met de huidige wetenschappelijke opvatting.
We hebben Moppekind verteld dat mensen vroeger niet zover konden tellen, en dat zeven dagen vroeger gewoon makkelijker uit te leggen was dan 7 miljard jaar.
Menselijk leven heeft hij nog niet veel vragen over gesteld. Dan voeren we de evolutietheorie wel in, maar zelfs dát kan God toch zo bedacht hebben ?
Hebben ze de bijbel gewoon verkeerd vertaald o.i.d.

Volgens mij worden mandala's door de meeste mensen gewoon als leuke kleurplaten gezien.

ben het met je eens dat de meeste mensen mandala's gebruiken als leuke ronde kleurplaat, gezien ook dat het woord Mandala gewoon in Sanskriet "cirkel"betekend.

overigens staat in de Bijbel: "1 dag is in zijn ogen als duizend jaar...." (of woorden van gelijke strekking) dus jouw uitleg is ook degene die ik mijn kinderen heb gegeven :D

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 13:57 
­

Hoe ga je ermee om als je kind op school iets moet leren dat ingaat tegen je eigen levensovertuiging? (dat kan zijn: evolutie, maar ook: het christelijk geloof) Laat je dat gewoon gebeuren en praat je er thuis over dat jij er anders over denkt? Of vraag je de school of je kind niet mee hoeft te doen met de desbetreffende lessen?
In beide gevallen is het moeilijk voor je kind. In het eerste geval ziet je kind dat de meeste kinderen en de leerkracht er anders over denken dan hij en hij voelt zich solidair met zijn ouders, met hun visie. Hij voelt dat hij in een uitzonderingspositie zit.
In het tweede geval hoort hij niet de afwijkende visies, maar zit hij ook in een uitzonderingspositie, erger nog dan in het eerste geval omdat de klasgenoten zien dat hij niet mee hoeft te doen.
Loop je niet het risico dat je kind geen kleur meer durft te bekennen en een soort 'samengesmolten' visie ontwikkelt, in het hierboven geschreven geval een 'geschapen evolutie'? Wat vind je hiervan, wil je dit of wil je dit niet?

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 14:05 
inactief

dank je Peetje, weer wat geleerd.
Voor mij waren het inderdaad gewoon leuke tekeningen die je kind kan maken.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 15:00 
Volwassene

vyvian schreef:
Hoe ga je ermee om als je kind op school iets moet leren dat ingaat tegen je eigen levensovertuiging? (dat kan zijn: evolutie, maar ook: het christelijk geloof) Laat je dat gewoon gebeuren en praat je er thuis over dat jij er anders over denkt? Of vraag je de school of je kind niet mee hoeft te doen met de desbetreffende lessen?
In beide gevallen is het moeilijk voor je kind. In het eerste geval ziet je kind dat de meeste kinderen en de leerkracht er anders over denken dan hij en hij voelt zich solidair met zijn ouders, met hun visie. Hij voelt dat hij in een uitzonderingspositie zit.
In het tweede geval hoort hij niet de afwijkende visies, maar zit hij ook in een uitzonderingspositie, erger nog dan in het eerste geval omdat de klasgenoten zien dat hij niet mee hoeft te doen.
Loop je niet het risico dat je kind geen kleur meer durft te bekennen en een soort 'samengesmolten' visie ontwikkelt, in het hierboven geschreven geval een 'geschapen evolutie'? Wat vind je hiervan, wil je dit of wil je dit niet?

Ik vind dit een probleem wat niet alleen op school zich uit. Ik zie het ook bij familiebezoek. Man komt uit een gereformeerde familie en Achnaton's nichtje moet dus als vanaf dat ze kon praten bidden (en voordat ze kon praten met 6 maanden al haar handen vouwen!) voor het eten, ondanks dat ze geen flauw benul heeft waar ze het over heeft of wat ze zegt. Ze doet het omdat het moet want als het niet moet, doet ze het niet. Als wij bij schoonfamilie zijn en iedereen gaat bidden, leer ik Achnaton wel dat hij even stil moet zijn om hun hun gang te laten gaan maar meebidden komt er echt niet in! Ik was ook behoorlijk boos toen schoonzus riep dat hij zijn handen moest vouwen. Mijn kind hoeft niet op commando te bidden en ik wil dan ook niet dat hij het beeld krijgt dat je bid omdat het moet. Mijns inziens bid je omdat het uit je hart komt, niet omdat het een gewoonte is. Hij is nog jong en moet zijn eigen denkbeelden vrij kunnen vormen en ik ben dus geen voorstander van beinvloeding van familie of school of waar daar ook. (ook van mij dus niet, daarom vertel ik alles zo neutraal als ik kan).

'I so informed you thusly.' Sheldon Cooper, the Big Bang Theory.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 15:06 
inactief

Wij hebben er altijd bewust voor gekozen om onze kinderen op een openbare basisschool te doen. Omdat dat het beste bij onze levensvisie past.
Toen er hier in de buurt leonardoonderwijs werd opgestart op een christelijke school, moesten we wel even nadenken wat onze stap daarin zou zijn. Ik heb een gesprek gehad met de directeur en wat mij op viel was dat hij vooral sprak over het respect hebben voor een ieder. Die man had een duidelijk verhaal, maar heeft zo veel passie voor kinderen, zo gedreven in goed onderwijs. Dat heeft ons over de drempel getrokken om onze kinderen naar die school te doen.
De jongste zit daar in gr 3. En ja ze moest enorm wennen aan het bidden en aan het scheppingsverhaal want ze had andere dingen thuis geleerd en gehoord van haar grote broer. We hebben dat met haar besproken dat ieder zijn eigen verhaal geloofd en dat je dat moet respecteren. Dat niemand meer of minder is door wat hij geloofd. Ze is er nu aan gewend, ze vindt het leuke liedjes, maar met bidden doet ze "stiekum" haar oogjes open en kijkt naar buiten. Zij heeft er haar eigen weg in gevonden.
De oudtste zit in een leonardogroep en daar is het toch wat anders, omdat de vakken daar ook andere dingen leren. Hij heeft duidelijk zijn eigen visie over de wereld al neergezet en daar is niet meer aan te rommelen.

Wat me trouwens over het algemeen opvalt is dat er veel 'gelovige' scholen leonardo onderwijs binnen halen. Naar mijn idee vaker dan een openbare basisschool......

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 15:09 
inactief

nini schreef:
Wat me trouwens over het algemeen opvalt is dat er veel 'gelovige' scholen leonardo onderwijs binnen halen. Naar mijn idee vaker dan een openbare basisschool......

Ik heb ook het vermoeden dat 'gelovige' scholen eerder wat doen voor Hb-kinderen.
Dat geld iig wel voor de scholen hier in de omgeving.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 15:12 
inactief

Wat betreft de mandalas tekenen wil ik toch wel even een opmerking maken.
Ik denk dat het effect van kleuren van een mandala helemaal afhangt van de situatie waarin hij gebruikt wordt.
Als school hem gebruikt als een vrolijke leuke kleurplaat en kinderen laten voelen/zien dat als je iets herhaald in een tekening het niet perse ook allemaal de zelfde kleur moet zijn of juist wel, is dat iets totaal anders dan dat je dat in een therapie/meditatievorm laat inkleuren. De gedachtens er achter zijn dan totaal anders en ook de sfeer waarin het gebeurt is totaal anders. Dus het effect op ene kind ook.
Maar goed dat is mijn mening......

Ik gebruik ze thuis voor zowel meditatie als 'gewoon' kleurplaten voor de kinderen.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 18:53 
Volwassene

Hextha schreef:
nini schreef:

Ik heb ook het vermoeden dat 'gelovige' scholen eerder wat doen voor Hb-kinderen.
Dat geld iig wel voor de scholen hier in de omgeving.

Misschien hebben die meer geld?

'I so informed you thusly.' Sheldon Cooper, the Big Bang Theory.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 18:56 
­

@ nini en anderen: Veel gelovige scholen gaan er vanuit dat hoogbegaafd een gave is die je van God gekregen hebt en waar je dus het beste van moet maken. Als ze vanuit die instelling het onderwijs benaderen, kan ik begrijpen dat ze meer HB-minded zijn.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 19:02 
inactief

vyvian schreef:

M. weet al een tijdje (voordat ze naar school ging) dat wij niet geloven en dat er mensen zijn die wel geloven. Ze had vroeger op het KDV een leidster die voor zichzelf altijd ging bidden voor het eten. Dus toen al hebben we het er wel eens over gehad. Daarbij wonen wij in een nogal gereformeerde omgeving en heb ik dus ook al vrij jong moeten uitleggen waarom haar vriendinnetje in de straat op zondag niet buiten mag spelen. Dat alles maakt dat er tot nu toe geen problemen ontstaan omdat ik alles wat ze op school moet leren kan uitleggen als zijnde een van die dingen die mensen die geloven anders over denken. Toen ze naar deze school ging heb ik overigens er wel even wat extra aandacht aan besteed door een boek over geloven over de hele wereld in huis te halen en met haar erover te praten. Want ik wil vooral dat ze weet dat er niet 1 waarheid bestaat (en nee dat is dus ook niet de mijne).

Een van de dingen die het voor mij makkelijker maken is dat ik zelf zonder geloof ben opgevoed, op een openbare basisschool heb gezeten, maar ondanks dat als kind periodes heb gehad waarin ik ontzettend geinteresseerd was in "geloven" en zelfs vrijwillig aan de optionele bijbellessen mee deed. Ik heb daar mijn eigen weg in gevonden en ben als volwassene overtuigd atheist geworden. Maar dat heb ik kunnen doen doordat mijn ouders mij daar de ruimte voor gaven zonder enige druk in welke richting dan ook. En als M. zover is zal ze hier in de kast kunnen kiezen uit de gebroederlijk op een rij staande Koran, Bijbel, Richard Dawkin's God Delusion, de Griekse Mythes en Sagen of Russische Sprookjes.

"Here I am, brain the size of a planet, and they ask me to take you to the bridge. Call that job satisfaction, 'cause I don't."
Marvin - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 19:05 
Volwassene

@nini arya en anderen.
Helaas is het niet met alle christelijke scholen zo gesteld.
De school die wij op het oog hadden voor onze zoon vanuit onze eigen geloofs overtuiging viel vreselijk tegen wat betreft het beleid voor HBers.
Ik schrok er zelfs van. Ze hadden zelfs een houding van het is maar 2 procent dus daar gaan we onze tijd niet in steken. Ja pas als het problemen geeft maar volgens hen was er dan vaak wel iets anders aan de hand.
Hier heb ik echt even van bij moeten komen omdat het naar mijn idee inderdaad zo zou moeten zijn als jij zegt @Arya dat ze er juist oog voor moeten hebben omdat het een gave van God is.
Zo zie je maar dat zeker ook gelovige mensen niet altijd kijken naar wat er in de Bijbel staat en wat dan het beste zou zijn hoe te handelen dit heeft me wel verdriet gedaan.
Gelukkig hebben we een andere school gevonden hier 3 minuten vandaan die een goed HB beleid heeft en ook nog wel een christelijke grondslag heeft gelukkig.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 22:08 
Volwassene

Wel vreemd dat ze voor die "maar twee procent HB" geen tijd willen maken, en ze enorm veel organiseren voor de andere kant van de
weegschaal, waar óók "maar twee procent" onder valt. Ik lees regelmatig in het streekkrantje dat er weer een aparte dienst is voor de <70 weegschaal, maar heb ook nog nooit gelezen dat er een >130 dienst wordt georganiseerd.

Wat mij verder verbaasd is dat de vrijgemaakt gereformeerde basisscholen bij de schoolinspectie bijzonder vaak laag scoren, in ons dorp zelfs verscherpt toezicht, terwijl in het jaarlijkse overzicht van Elsevier de vrijgemaakt gereformeerde middelbare school op alle fronten bij de beste hoort.

Pagina 2 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende