Het is nu 20 aug 2018, 11:49

Pagina 5 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 02 maart 2014, 21:46 
inactief

moppetoet schreef:
"Toeval bestaat niet". Onder welke stroming valt dat ? :wink:

Dat dit topic juist nu omhoog is gehaald kan bijna geen toeval zijn.
Wij oriënteren ons momenteel op het VO.
Het Havo-advies is binnen.

Wij oriënteren ons op twee scholen en de gereformeerde springt kwalitatief met kop en schouders boven de andere school uit. Wij zijn christelijk, maar niet kerkelijk. Moppekind zit op een protestantse basisschool, dat is een bewuste keuze geweest.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zulke 'strenge' scholen ?

Mijn buurmeisje zat vroeger op een streng gereformeerde VO. Voor zover ik me kan herinneren was het een vrij strenge school, maar het zwaar christelijke merkte je volgens mij met name in het uiterlijk vertoon (kledingvoorschriften voor de meisjes). Ik denk dat op VO leeftijd je best bij je kind kan overbrengen dat hij/zij de gelovige dingen met een korrel zout kan nemen.

Ik ben zelf PC opgevoed, mijn puberteit en adolescentie als agnost doorgebracht. (zonder te weten dat ik agnost was). Mijn beste vriendin was bij een evangelische gemeente (van huis uit), en ben wel eens meegeweest naar bijeenkomsten en weekenden. Ik was toen jaloers op hoe zij écht geloofden, maar zelf kon ik dat niet, had veel te veel twijfels. Ben nu inmiddels volledig overtuigd atheist.
Ik wou alleen maar zeggen, aanraking met geloof, ook streng gelovigen of mensen die met volle overtuiging geloven, betekent niet persé dat je kinderen dat zullen overnemen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 03 maart 2014, 14:26 
Volwassene

Ik heb geen ervaring met streng gelovige scholen. Heb zelf wel als niet-gelovige op een katholieke basisschool gezeten. En dat vond ik mooi, maar ik zag er geen waarheid in.
Mijn zoon zit op een openbare basisschool, en eigenlijk vind ik het jammer dat hij niet wat meer over religie meekrijgt. Dat zal dus mijn taak worden (maarja, ik weet dan weer relatief weinig over de verschillende geloven, dus moet eerst zelf aan de bak).

Of een kind het als waarheid gaat beleven, hangt natuurlijk ook af van wat jij daar als ouder mee doet. En als je graag zou zien dat je kind niet alleen over het katholieke geloof, maar ook over islam, jodendom etc zou meekrijgen, dan kan je daar als ouder thuis toch op voortborduren. Kan je mooi een soort themaatjes van maken: hoe zouden we dit in een Joods / islamitisch / christelijk / niet-gelovig kader interpreteren?

Pagina 5 van 5 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5