Het is nu 19 jun 2018, 07:46

Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: evolutieleer
BerichtGeplaatst: 21 mei 2010, 10:16 
­

mamavan3 schreef:
Maar die hebben er wel wat meer moeite mee, ze kunnen het maar niet begrijpen dat mensen zulke dingen kunnen geloven terwijl er zo veel overtuigend wetenschappelijk bewijs is van het tegendeel, zoals dino opgravingen, de evolutie theorie, oerknal enz.
De middelste heeft daar al een keer een heel gesprek met zijn meester over gevoerd en ook die gaf wel aan dat hij wetenschappelijk gezien gelijk had, dit vond hij wel prettig om te horen, ik was ook verbaasd want ik had verwacht dat meester ook gelovig zou zijn, maar niet dus.

Hoewel dit niet de plek is voor een discussie over schepping vs evolutie wil ik hier toch even kort op ingaan.
Je zegt heel stellig dat er overtuigend wetenschappelijk bewijs is voor de evolutietheorie en oerknal. Naar mijn mening is er geen bewijs, er zijn wetenschappelijke modellen die de waargenomen verschijnselen proberen te verklaren.
Hoewel de evolutietheorie best een aannemelijke verklaring geeft voor de waargenomen verschijnselen is er onder wetenschappers nog veel verschil van mening en is het niet zo simpel als het in de schoolboekjes gebracht wordt.
Zie bv dit artikel over het ontstaan van het oog: Did eyes evolve by Darwinian mechanisms?
Een uitspraak van de beste man himself: "‘To suppose that the eye, with all its inimitable contrivance for adjusting the focus to different distances, for admitting different amounts of light, and for the correction of spherical and chromatic aberration, could have been formed by natural selection, seems, I freely confess, absurd in the highest possible degree".
In het artikel wordt vervolgens beschreven hoe Darwin voor dit probleem een oplossing heeft gezocht in de vorm van een stappenplan, van laag-complex naar hoog-complex.

Denk niet dat ik hier iemand probeer te 'bekeren', ik probeer aleen enige nuancering aan te brengen.
Citaat:
Ik probeer ze maar zoveel mogelijk hun eigen mening te laten vormen over deze onderwerpen maar tegelijkertijd de anders denkenden ook in hun waarde te laten, al is dat soms wel heel moeilijk als het andersom totaal niet gebeurd.

Ik kan me voorstellen dat je als je in een overwegend 'christelijke' omgeving zit, het gevoel hebt dat jij als andersdenkende niet in je waarde gelaten wordt. Kijk, als anderen jou een bepaalde overtuiging proberen op te dringen, dan is dat natuurlijk niet goed. Maar een beetje argumenteren zoals ik hierboven gedaan heb, om te laten zien dat er ook iets te zeggen valt voor de andere kant van het verhaal, moet toch mogelijk zijn. Ik dring niets op, iedereen is vrij om te kiezen waarin hij wel/niet gelooft.
Citaat:
In mijn ogen zou het altijd zo moeten zijn, geloof thuis en in de kerk en de scholen en instelllingen enz. allemaal openbaar!

Het probleem is dan dat kinderen ook een eenzijdig verhaal te horen krijgen over evolutie/oerknal e.d. en er zijn ouders die dat niet willen voor hun kinderen.

nini schreef:
"God was gewoon de eerste mensenaap op aarde!"
Sorry voor de gelovige onder ons, maar ik vind dit heerlijke kinderlogica en geniet volop van dit soort uitspraken.

Het is dat het een kind is die het zegt, maar dit vind ik als gelovige een erg kwetsende opmerking. :|

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 21 mei 2010, 22:08 
Volwassene

Onder wetenschappers is er hoofdzakelijk verschil van mening omdat een klein aantal wetenschappers de evolutieleer niet in overeenstemming kan brengen met hun geloof. De meeste en de belangrijkste wetenschappers zijn er gewoon van overtuigd, het is een erg solide theorie en men vindt steeds meer bewijzen die deze ondersteunen. Dat het oog gevormd is door natuurlijke selectie is inmiddels aangetoond (lees Dawkins voor het bewijs). Er zijn overigens legio wetenschappers die helemaal geen moeite hebben met het combineren van de evolutieleer en hun geloof. Het officiële standpunt van het Vaticaan is overigens dat de evolutietheorie in overeenstemming is met de Bijbel.

Het idee dat er veel veschil van mening zou zijn onder wetenschappers kom je dan ook vooral tegen in bepaalde christelijke hoeken en het is gewoon een drogreden omdat er blijkbaar gelovigen zijn die zich bedreigd voelen door de feiten. Evolutie is aangetoond en de mens en de aap hebben gemeenschappelijke voorouders. Als mensen de hand van hun god in de wereld willen zien hebben ze daar helemaal geen creationisme voor nodig. Zelf vind ik creationisme eigenlijk een nogal beledigende theorie. Alsof het Goddelijke het nodig zou hebben om op een voor mensen volgbare manier te creeëren. Daarmee doet het creationisme afbreuk aan de grootsheid van het ultieme Goddelijke en probeert het dat terug te brengen tot menselijke maatstaven.

Berichttitel: Re: Levensbeschouwing school is anders dan die van jouw en dan?
BerichtGeplaatst: 22 mei 2010, 08:20 
Volwassene

Wilg schreef:
Onder wetenschappers is er hoofdzakelijk verschil van mening omdat een klein aantal wetenschappers de evolutieleer niet in overeenstemming kan brengen met hun geloof. De meeste en de belangrijkste wetenschappers zijn er gewoon van overtuigd, het is een erg solide theorie en men vindt steeds meer bewijzen die deze ondersteunen. Dat het oog gevormd is door natuurlijke selectie is inmiddels aangetoond (lees Dawkins voor het bewijs). Er zijn overigens legio wetenschappers die helemaal geen moeite hebben met het combineren van de evolutieleer en hun geloof. Het officiële standpunt van het Vaticaan is overigens dat de evolutietheorie in overeenstemming is met de Bijbel.

Het idee dat er veel veschil van mening zou zijn onder wetenschappers kom je dan ook vooral tegen in bepaalde christelijke hoeken en het is gewoon een drogreden omdat er blijkbaar gelovigen zijn die zich bedreigd voelen door de feiten. Evolutie is aangetoond en de mens en de aap hebben gemeenschappelijke voorouders. Als mensen de hand van hun god in de wereld willen zien hebben ze daar helemaal geen creationisme voor nodig. Zelf vind ik creationisme eigenlijk een nogal beledigende theorie. Alsof het Goddelijke het nodig zou hebben om op een voor mensen volgbare manier te creeëren. Daarmee doet het creationisme afbreuk aan de grootsheid van het ultieme Goddelijke en probeert het dat terug te brengen tot menselijke maatstaven.

Mensen laten we hier geen discussie gaan voeren over evolutietheorie, het vriendelijk verzoek om bij het onderwerp van de draad te blijven.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

Berichttitel: Re: evolutieleer
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010, 18:04 
inactief

Laten we hier dus wel een discussie voeren over evolutietheorie ... tenminste ... als daar behoefte aan is?
En ik zeg alvast van tevoren (dit soort draadjes uitgebreid kennende): graag met respect naar elkaar, meningen mogen verschillen, en niet op de man spelen aub.

@ Smaragd: Ik heb het topic gesplitst zoals je kan zien. Het is de bedoeling om een mod een PBtje te sturen als je iets opvalt in een discussie zodat we het op kunnen lossen. Niet zelf gaan modden anders hebben we er straks een paar honderd mods ;)

groetjes,
athena

BerichtGeplaatst: 23 mei 2010, 20:20 
­

Ik schreef hierboven al dat het niet mijn bedoeling was om een discussie aan te gaan, maar nu is het blijkbaar een nieuw topic geworden. :)

Ik vind het een zeer interessant onderwerp, volg ook wel discussies hierover op het internet, maar schroom om er zelf aan mee te doen. Op hiq volgde ik de discussie ook, maar ik was een beetje teleurgesteld door het gebrek aan respect.

Ik weet nog niet of ik er hier aan mee wil doen. Maar wie weet trek ik nog eens de stoute schoenen aan... :)

BerichtGeplaatst: 23 mei 2010, 22:50 
Volwassene

Moppeman heeft in zijn zeer-christelijke-jeugd te horen gekregen dat God "de aarde oud heeft geschapen", dus inclusief dinoskeletten etc.
Probleem opgelost. :lol:

BerichtGeplaatst: 24 mei 2010, 10:05 
Volwassene

Citaat:
Zie bv dit artikel over het ontstaan van het oog: Did eyes evolve by Darwinian mechanisms?
Een uitspraak van de beste man himself: "‘To suppose that the eye, with all its inimitable contrivance for adjusting the focus to different distances, for admitting different amounts of light, and for the correction of spherical and chromatic aberration, could have been formed by natural selection, seems, I freely confess, absurd in the highest possible degree".In het artikel wordt vervolgens beschreven hoe Darwin voor dit probleem een oplossing heeft gezocht in de vorm van een stappenplan, van laag-complex naar hoog-complex.

Ja, en? Dat Darwin zelf vragen stelde bij zijn theorie wil niet zeggen dat de theorie de vuilnisbak in kan en nog minder dat we dan 'dus' de concurrerende theorie maar moeten omarmen. Wat me, even kort door de bocht, altijd wel en ook hier weer opvalt in deze discussies is dat aanhangers van het creationisme meestal niet veel verder komen dan het in twijfel trekken van de evolutietheorie, met fatsoenlijke bewijzen voor hun eigen theorie komen ze niet. Andersom is het toch beter gesteld.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 25 mei 2010, 12:07 
Volwassene

Gisteravond heb ik een documantaire gezien over de ontdekking van het atoom. Ontzettend interessant, en zo verschrikkelijk onvoorstelbaar, dat hele atoom. De ontdekking dat het atoom hoofdzakelijk uit niets bestaat, nu heel geaccepteerd, maar als je weer een nadenkt over wat dat inhoudt. De presentator (een wetenschapper) vertelde dat als je alle niets uit een mens zou kunnen halen en alle werkelijke materie over zou houden dan is een mens zo groot als een halve zandkorrel. De hele mensheid kan in een sinaasappel... En dat was voor de quantum jump besproken werd. Ik zit hier te typen op een stoel en alleen al de gedachte dat hier hoofdzakelijk niets zit, dat ik op hoofdzakelijk niets zit en dat alles wat ik om me heen zie als materie hoofdzakelijk niets is, een totaal onzichtbaar niets.... Als je kijkt naar de werkelijkheid, echt kijkt dan is die zo gecompliceerd, zo voor mensen onvoorstelbaar. Creationisme denkt te weten wat niet zou kunnen evalueren, wat wel zou kunnen evolueren, met als enige argument dat het voor de bedenkers van het idee onvoorstelbaar is dat bepaalde dingen zoals ogen geevalueerd zouden kunnen zijn. Het idee dat mensen zouden kunnen bevatten wat wel en niet mogelijk is in het universum, zo'n zelfoverschatting. We kunnen wel kijken naar wat we ontdekken en feiten erkennen zonder angst of ideologie.

Het christendom heeft al met de nodige zaken moeten leren leven. Dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom, dat we niet het middelpunt van het heelal zijn, dat de wereld niet zesduizend jaar geleden in zes dagen geschapen is. Dat kortom de bijbel niet letterlijk gelezen moet worden. Er zijn mensen die daar prima mee overweg kunnen, er zijn mensen die de feiten niet willen erkennen en er zijn mensen die denken dat de feiten betekenen dat er geen god kan zijn, hoewel die feiten daar niets over zeggen kunnen. Ik snap de behoeft aan creationisme ergens wel, maar ik vind het eigenlijk de andere kant van de medaille als denken dat evolutie een bewijs is voor atheïsme.

Het oog argument gaat over Irreducable Complexity en dat argument gaat niet op http://www.talkdesign.org/faqs/icdmyst/ICDmyst.html#intro

BerichtGeplaatst: 30 mei 2010, 11:14 
inactief

Ik vind het zelf altijd heel jammer dat geloof gebruikt wordt om wetenschap uit te leggen. Die twee - geloof en wetenschap- kunnen prima naast elkaar bestaan, maar ze moeten zich niet te veel met elkaar bemoeien. Wetenschap probeert het hoe van het ontstaan van de aarde uit te leggen, geloof het waarom. Geloof beantwoordt zingevingsvragen. Wetenschap kan nooit antwoord geven op de vraag : "Waarom bestaat de mens" en zo geloof ik, dat het scheppingsverhaal nooit bedoeld is om antwoord te geven op: hoe is de mens (in wetenschappelijke zin) ontstaan.
Vermengen van geloof en wetenschap heeft een groot probleem. Bij wetenschap ga je uit van een hypothese. Deze ga je toetsen met als uitkomst: je weerlegt de hypothese of je neemt de hypothese aan (totdat er eventueel een betere hypothese is). Een creationist heeft ook een hypothese (het scheppingsverhaal) alleen redeneert hij andersom. Hij gaat er al bij voorbaat vanuit dat zijn hypothese klopt en zoekt er bewijs voor. Al het bewijs dat zijn hypothese zou kunnen weerleggen, ontkent hij en in plaats daarvan gaat hij op zoek naar bewijs dat mogelijk het tegendeel zou kunnen bewijzen. Creationisme in die zin valt volgens mij dan ook niet binnen de definities van wetenschap.

Ik heb er zelf -als christen, geograaf, voormalig docent aardrijkskunde en godsdienst en kerkelijk werker i.o. - geen moeite mee om wetenschap en geloof in die zin gescheiden te houden. Ik geloof in God als Schepper en daarom leef ik vanuit de verwondering over al het moois om me heen. Ik geloof in een God die mij omgeeft en aan het begin en het einde staat. Een God die mijn leven zin geeft. Maar ik heb tegelijkertijd weinig moeite om in de aardrijkskundeles geologie te geven en het ontstaan van de aarde vanuit een wetenschappelijke invalshoek te bespreken.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2010, 22:24 
inactief

moppetoet schreef:
Moppeman heeft in zijn zeer-christelijke-jeugd te horen gekregen dat God "de aarde oud heeft geschapen", dus inclusief dinoskeletten etc.
Probleem opgelost. :lol:

Mij is dat ook zo verteld. En ergens denk ik dat Hij dat ook wel kan, maar ik denk niet dat Hij dat ook zo gedaan heeft.
De visie van moedervandrie bevalt me (tegenwoordig) beter.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2010, 22:47 
­

@Grijs en Moedervan3
Ben ik toch wel nieuwsgierig naar jouw visie op het ontstaan van de aarde en de mens?

BerichtGeplaatst: 28 okt 2010, 22:53 
inactief

iedereen weet dat de verhalen in de bijbel bedoelt zijn om een boodschap over te dragen.
Hoe om te gaan in bepaalde situaties hoe om te gaan met de mede mens en de natuur.
Ook weten we dat in de tijd dat deze verhalen zijn opgeschreven er een compleet andere soort samenleving was en de wetenschap in de kinderschoenen stond.

Als in deze tijd de bijbel zou worden geschreven zouden de verhalen heel anders zijn geweesd.
Maar de onderliggende boodschap zou niet zo veel anders zijn.

wat ik niet begrijp is dat mensen zo vast willen houden aan de verhalen die duidelijk gespiegeld zijn aan die tijd. met de kennis van toen.
Inplaats van alleen de boodschap

Geloof op zich is trouwens al een evolutie
jodendom-> katholicisme -> islam
Paganisme is hierin terug te vinden ook boedisme zit er in verweven

BerichtGeplaatst: 29 okt 2010, 06:21 
inactief

Tsja, zonder kwetsend te willen zijn:
beide theorieen hebben voor mij hetzelfde probleem:
* wat/wie was er voor God? -wie waren de ouders van God? wie heeft God geschapen?"
* wat was er voor de oerknal? waar komen al die elementen/energie-en vandaan?

kortom: wat was er voor het begin?

Ik heb me er bij neergelegd dat ik op beiden nooit een antwoord zal vinden en heb met mezelf afgesproken dat ik dat dus wel ontdek nadat ik overlijd.
Want daar ben ik wel van overtuigd: na mijn dood keer ik terug naar mijn oorsprong: en ik denk daar dus dan het antwoord te vinden.

En zo niet, dan niet :P
Het is een vraagstuk waar mensen keuzes in maken omdat er behoefte is aan een antwoord: om richting te kunnen geven aan levensvragen , een plaats proberen te vinden binnen lokale cultuur en groep....en moraal/ethiek.

Persoonlijk vind ik dat dus keuzes die ik allemaal respecteer omdat ik de behoefte begrijp.
Echter zelf voel ik die behoefte niet en maak dus ook geen keuze.
Gewoon omdat ik het zinloos vind een keuze te maken: ik houd liever al mijn opties open. :mrgreen:

Wat ook meespeelt is het gevolg van de keuze:
Stel ik kies ervoor om Christen te worden en na mijn dood te ondekken dat de Joden gelijk hadden....
Kortom: op 1 paard wedden ligt mij niet...

Mijn man zegt nu "Marxisten verbinden geen gevolg aan een keuze maken in het leven: je gaat dood en dat was het..."
Tsja, maar om daar nou voor te kiezen :wink:

Misschien speelt mijn opvoeding ook een rol: ik heb geleerd dat 1 van de grootste zonden van de mens hoogmoed is.
En in mijn ogen is beweren dat Jouw religie De Waarheid is een ultieme uiting van hoogmoed.
Er zijn talloze andere religies/stromingen/gedachten omtrent de mens en het onstaan van aarde en al.
Om dan te roepen dat Jij de waarheid hebt.... tsja.... het kan zo voelen voor het individu...
maar het maakt het geen feit.

Ergo: ik bekijk met veel interesse al die stromingen (om dan na mijn dood te kunnen roepen "heee jij hier" 8) :lol: ), probeer er zoveel mogelijk respect voor te hebben maar zelf kiezen: nee.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2010, 08:39 
Volwassene

Interessant draadje. Ik ben zelf wetenschapper en alhoewel ik niet in het vakgebied werk waar de evolutieleer en aanverwante stellingen/leren/hypotheses etc zich in bevinden, zit ik wel in een vakgebied waar religie en wetenschap nauw met elkaar verwant zijn. Ze botsen met elkaar maar kunnen elkaar ook heel mooi aanvullen en verrijken.

Er zijn heel wat wetenschappers in mijn vakgebied die gelovig zijn, er zijn er veel die humanistisch zijn of atheïstisch en allemaal zorgen ze er samen voor dat er steeds nieuwe invalshoeken ontdekt worden. Dát vind ik persoonlijk de kracht van de diversiteit aan wetenschappers al dan niet met religie en juist die wisselwerking zorgt soms voor verrassende resultaten.

Verder waag ik me niet aan deze discussie omdat de discussie simpelweg geen uitkomst kent die wij mensen kunnen kennen (op dit moment). De wetenschap is nog niet zo ver om vast te kunnen stellen wat er voor de oerknal was/ waar die elementen vandaan kwamen etc en religie is te persoonlijk en voor iedereen anders om als vast uitgangspunt te nemen voor een stelling omtrent of God en evolutieleer te verenigen zijn.

'I so informed you thusly.' Sheldon Cooper, the Big Bang Theory.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010, 08:05 
inactief

Pompom schreef:
@Grijs en Moedervan3
Ben ik toch wel nieuwsgierig naar jouw visie op het ontstaan van de aarde en de mens?

Als je het niet erg vind, wil ik ook wel antwoorden ;)
In de Bijbel staat (bijna) letterlijk: 1 dag is in Zijn ogen als duizend jaar en duizend jaar zijn in Zijn ogen als 1 dag..... voor mij verklaart dat de 7 dagen theorie :). Er is een bepaalde tijdsaanduiding aangegeven voor óns, mensen, om het te kunnen be'grijpen', maar het is niet-abstract.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010, 09:35 
­

Ik geloof dat mijn gedachten hierover links en rechts in voorgaande posts al aardig is vastgelegd. :)
Ik denk dat we gewoon nog heel veel te leren hebben en misschien, in alle kennis die we nog zullen gaan ontdekken als het lot ons als mensheid gunstig gezind is, vinden we dan uiteindelijk wel 'het aangezicht van god' in alle kennis. Maar misschien ook niet, misschien is het ontstaan van het heelal wel vanuit heel andere krachten te verklaren.
Ik ben dus meer type agnost, ik sluit niets uit maar ik denk dat de mens gewoon te nietig, onwetend is en nog teveel aan het begin van zijn zoektocht naar kennis staat om zijn bestaan en omgeving te verklaren.
Wat ik trouwens heel bijzonder vind is foto's van het ontstaan van sterren, dat lijkt wel een beetje op een eicel die uit een eierstok komt, met heel veel fantasie dan.

Ik wil nog wel wat vragen aan Vyvian en dat is zeker niet aanvallend bedoeld: waarom voel je je beledigd als iemand stelt (of het een kind of volwassene is maakt niet uit) dat god de eerste mensaap was? Even vooropgesteld dat deze persoon oprecht tot die conclusie komt heh, en niet om te provoceren?
Want in dat geval is het toch het geloof van die persoon?

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010, 10:59 
­

sjuut schreef:
Ik ben dus meer type agnost, ik sluit niets uit maar ik denk dat de mens gewoon te nietig, onwetend is en nog teveel aan het begin van zijn zoektocht naar kennis staat om zijn bestaan en omgeving te verklaren.

Ik ben geen agnost, maar dit onderschrijf ik wel. Ik denk veel over deze dingen na, maar ik kan het niet doorgronden.
Citaat:
Ik wil nog wel wat vragen aan Vyvian en dat is zeker niet aanvallend bedoeld: waarom voel je je beledigd als iemand stelt (of het een kind of volwassene is maakt niet uit) dat god de eerste mensaap was?

(Voor de goede orde: ik heb dit topic niet gestart, het is een afsplitsing van een discussie die elders ontstond.)
Ik schreef dat ik het een kwetsende opmerking vond, niet dat ik me beledigd voelde. :wink:
Als ik me beledigd voelde dan zou het gaan om mijn persoon, maar in dit geval gaat het om iets wat voor mij "heilig" is, iets buiten mijzelf, daarom vind ik het kwetsend.

Het is vergelijkbaar met dat mensen Mohammed afschilderen als terrorist. Ik ben geen moslim, maar zo'n opmerking zou ik nooit maken omdat je daarmee andere mensen, moslims, kwetst.

Daarom schreef ik ook: "het is dat het een kind is die het zegt". Een kind heeft misschien nog niet het benul dat het bepaalde andere mensen hiermee kwetst, maar een volwassene zou dit benul m.i. wel moeten hebben.
Citaat:
Even vooropgesteld dat deze persoon oprecht tot die conclusie komt heh, en niet om te provoceren?
Want in dat geval is het toch het geloof van die persoon?

Ja, ALS deze persoon oprecht tot deze conclusie komt, dan zal ik dat respecteren.

Het is gewoon een heel lastig onderwerp, waar in de geschiedenis al heel wat narigheid door ontstaan is, ik doel dan op verschillen in geloof.

... heb ik me toch laten verleiden om in dit topic mee te schrijven, ik was het eerst niet van plan... :oops:

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010, 12:52 
inactief

vyvian schreef:
Het is gewoon een heel lastig onderwerp, waar in de geschiedenis al heel wat narigheid door ontstaan is, ik doel dan op verschillen in geloof.

En dit is nu precies de reden waarom ik zo'n moeite heb om ergens in te geloven.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2010, 20:38 
­

@Helma: maar wat is de rol van God in die 7 dagen (hoelang die dan ook mogen duren?)
Heeft ie in die tijd een aardbol gemaakt en een chemie / fysica die het ontstaan van leven mogelijk maakt en daarna de evolutie laten gebeuren?
Of heeft Hij alle huidige levensvormen bedacht , daarbij allerle onderdeltjes 'hergebruikt', wat de genetische verwantschap verklaard? Iets er tussenin?

Machtig interesant onderwerp, maar spiegelglad ijs omdat het over zulke wezenlijke vragen gaat...

BerichtGeplaatst: 21 feb 2011, 23:14 
inactief

Hoe dat begin er heeft uitgezien, daar heb ik geen idee van. Laatst heb ik een (christelijk) boekje gelezen over dit onderwerp en daar kon ik mij goed in vinden: Gevormd uit sterrenstof
Hierin wordt (o.a.) uitgelegd dat evolutietheorie en de bijbel elkaar niet uitsluiten. En daarbij wordt ook een visie gegeven op de eerste hoofdstukken van het eerste boek van de bijbel (Genesis). Dat komt neer op wat Lindaja schrijft, dat de verhalen die in het begin van Genesis staan verteld zijn voor de mensen in die tijd en dat er in die tijd anders verteld werd dan wij tegenwoordig gewend zijn (ik moet daarbij steeds denken aan Het leven van Pi).

Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende