Het is nu 24 aug 2017, 02:15

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Interstellar en first contact
BerichtGeplaatst: 27 mei 2016, 11:03 
Volwassene

Zijn er ook ouders met kinderen die zich helemaal kunnen vinden in Interstellar en first contact?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Interstellar en first contact
BerichtGeplaatst: 27 mei 2016, 17:23 
Volwassene

Bedoel je de ideeen van de films?

BerichtGeplaatst: 28 mei 2016, 11:15 
Volwassene

Ook. De gelaagdheid van de films maakt het juist zo :me vader-dochter relatie, de dochter die zich anders voelt, maar ook de theorieënOok de prachtige soundtracks.
Ik voel me soms net als de vader, die zich verbijt bij schoolgesprekken. Die zich weigert neer te leggen bij de maatschappelijke normen en waarden.
De filosofische vraagstukken: overheerst liefde? Is het sterker dan zwaartekracht of wat dan ook? En wat waarheid is. Als het voor jou zo waar is gebeurd maar voor anderen niet, hoe hou je daaraan vast?

BerichtGeplaatst: 28 mei 2016, 17:38 
Volwassene

Deze films zijn samen met The Martian mijn favoriete films. De manier waarop het gefilmd is, de kennis die je toegestopt krijgt in hapklare brokken, het verhaal de muziek (vooral de soundtrack van Zimmer van Interstellar is magistraal) en ga zo maar door...helemaal fantastisch. Werkelijk alles laat de haren in mijn nek overeind komen.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2016, 10:11 
Volwassene

Mijn vader wilde ooit meewerken aan de eerste buizen computers. Helaas kreeg hij de job bij burroughs (wat later bij IBM zou gaan horen) niet. In mijn jeugd hadden wij een boekenkast van 4 meter en 2,40m hoogte gevuld met sci-fi. Hij is ook liefhebber van fantasy maar die boeide me niet. Heinlein. Arthur C Clark, Asimov. Allemaal schrijvers met een fantastische verbeelding en in deze boeken een scala aan voorspellende situaties en haar dilemma's.

Tegenwoordig volg ik CERN, Space-X, Elon Musk, nieuwe technologie en allerlei fenomenen. Mijn zoon doet dit x3. En hij is bezig met natuurkundige fenomenen, scheikunde en wat meer zij. Ook Ray Kurzweil is heel leuk op YouTube. Deze adviseur van de president van de USA, Google adviseur uitvinder en bedrijfseigenaar is een inspirerende man. En typisch HB. En als je goed kijkt zou je hem allerlei autisme trekjes kunnen toedichten. Trekjes die hij ontwikkeld heeft vanwege zijn enorme concentratie, doorzettingsvermogen en brute denk kracht.

Ook de oude Tesla is zo'n HB man. Zijn bolbliksem, is nog steeds zo'n mysterieus fenomeen wat interesse wekt zodra je het eenshebt gezien. En je kan het terugvoeren op de vierde vorm van materie. We kennen allemaal vast, vloeibaar en gas. Eris een veel veelvuldiger vorm die we niet altijd realiseren. Dat is plasma. De zon boven ons is een bol van plasma. En die bol is veel groter dan aarde. Dus plasma komt zowiezo in deze vergelijking al meer voor dan alles op Aarde. Maar ook binnen de experimenten (uit zijn latere leven) blijkt de aanwezigheid van Plasma hier op aarde een belangrijke rol weggelegd.

Het bestuderen van de uitvindingen van de heer Edison is ook ontzettend leuk. Een sterke tegenstelling met Tesla. Al wist Edison doormiddel van zijn partner, de zakenman Swann veel beter te profiteren van zijn denkwerk dan Tesla. Ik denk als we Tesla als denker beter hadden verzorgd, gepamperd, het gevoel hadden gegeven dat hij ertoe deed. Ook hem dichtbij hadden gehouden. Dan had het onderzoek op latere leeftijd wellicht meer vruchten afgeworpen. Inplaats dat er veel tijd gestoken moet worden om zijn werk te herontdekken. Veel van zijn latere werk is verloren gegaan.

Tesla is belangrijk voor iedereen. Hij zorgde ervoor dat wisselstroom geaccepteerd werd als transport van electriciteit. Het is een fundering van onze moderne samenleving.

De wisselspanning van het energienet is min of meer sinusvormig. de piekspanning, de amplitude van de spanning. De piekspanning is hoger dan effectieve waarde van de spanning. Het voltage van de netspanning, ca. 230 V, is de effectieve waarde van de spanning. De spanning varieert tussen - 325 V en 325 V.

Door wisselspanning kun je stroom transporteren over kilometers. Waar gelijkspanning uitdooft na 100 meter.

Sombertje is op de MAVO gestrand en is thuis. Maar dat zijn de dingen daar gaan zijn ogen van glimmen en zijn brein sneller werken. Dan istie luid, lachend en vol energie. Niets kan hem zo oppompen dan dit soort dingen.

Hij kijkt Shoddycast op YouTube. Een prachtig kanaal met een leraar die wiskunde scheikunde natuurkunde en allerlei ideeen uit games vertaalt naar de wetenschap erachter. En of die wetenschap haalbaar is en hoever we nu staan. En welke mysteries er nog zijn.

Samen met Sombertje werk ik aan een Derbi GRP50 die helemaal total loss was. En langzaam komen zo zijn skills op stoom. Maar hij is erg kieskeurig en veel preciezer dan zijn vader. Langzaam begint hij fouten te maken en te accepteren dat dat er bij hoort. En dan zegt ie. Het moet ....worden. Maar zover kom ik nu. Heel gezond en leuk.

Mijn jongste zoon zit op de Plus klas. En we hadden pas geleden een bijeenkomst over het programma zoals dat nu gegeven wordt.
De grondbeginsels van electriciteit zie ik niet terug in de plusklas. Ook de beginselen van programmeren vind ik niet terug. De aansluiting op vele principes die onze samenleving maken tot wat ze nu is, worden, lijkt me, te laat gedoceerd.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]