Het is nu 24 feb 2018, 03:31

Pagina 1 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: eigen schoolperiode
BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 15:46 
Volwassene

Ik zag interessante topic vervuiling en begin dus een nieuw topic.
Hoe heb je je eigen schoolperiode ervaren?

Ik heb t prima naar mijn zin gehad, al kan ik mij niet herinneren huiswerk te hebben gemaakt (dat schreef ik altijd over v klasgenoten, bang als ik was voor gedoe met de leraren).

Ik had zowel op de basisschool als op de havo als op t HBO leuke vriendschappen ( al blijkt dat achteraf wel wat oppervlakkig te zijn geweest, merk ik nu).

Ik heb mij wel altijd ' anders' gevoeld, en dat kan ik nu beter plaatsen......

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: eigen schoolperiode
BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 16:21 
Volwassene

ik kan mij van de basisschool zeer weinig herinneren. Ik had één echte vriendin. Verder werd ik buitengesloten. Ik herinner mij dat ik als eerste van de klas kon lezen, maar dat ik in klas 3 met rekenen (breuken) onderuit ging. Ik keek ook veel naar buiten. Was veel met de natuur bezig; óók in de klas :roll:
Achteraf gezien kon ik het het beste vinden met slimme kinderen. Bij gymles werd ik nooit gekozen, bij de klas 6 musical ging de leukste rol naar een ander.
Bij de Cito entree toets had ik HAVO niveau (zo heb ik begrepen) en de echte CITO toets "huishoudschool" niveau. Het advies was dat ik met moeite de MAVO zou kunnen halen.. :mrgreen:

Gelukkig was mijn vader zo slim om mij naar een IVO MAVO te doen (ieder vak in je eigen tempo); in de eerste bleef ik zitten. Ik had wel meer "vrienden", omdat ik lollig probeerde te doen en mij blijkbaar aanpaste. Ik had een enorm rechtvaardigheids gevoel en kwam op voor de kinderen die gepest werden. Toen ik van de tweede naar de derde klas Wiskunde moest laten vallen, heb ik staan huilen bij de directrice, ik was mij bewust van het belang van Wiskunde blijkbaar, maar heb het uiteindelijk niet gered en laten vallen.
Het MAVO examen haalde ik op mijn slofjes; ik studeerde de avond en soms ook nacht van te voren de stof. Bij een examen Frans (tekst) verdwaalde ik in de saaie teksten, en ineens riep de surveillant dat het al bijna tijd was. Ik had toen een behoorlijk faal angst moment, maar ik heb het toch gered.

Hierna toog ik naar de HAVO; de MAVO was immers zo makkelijk gegaan, en het was maar één normaal jaar en daarna al weer examenjaar..
Hier ook de zelfde summiere voorbereiding, en toch slagen. Engels was wel mijn beste vak, en dat vond ik ook het leukste vak (ik denk omdat het mij kwam aanwaaien) Ik heb toen wel gesolliciteerd bij ziekenhuizen voor een leerwerk plek als leerling A verpleegkundige, maar het Academische ziekenhuis hier in de stad vroeg liefst VWO diploma, en dus... maar weer een jaartje naar school en een jaartje examen.

Daarna heb ik (tot mijn grote spijt nu) de inservice opleiding tot A verpleegkundige gedaan. Had ik toen maar de HBO opleiding gedaan, maar ik voelde mij best schuldig naar mijn ouders toe, met die lange schoolcarriere :oops:

En nu ben ik driftig op zoek naar studie of passende werkkring om uit mijn comfortzone te komen .. :wink:

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 17:29 
Volwassene

Ik weet dat ik vaak moest huilen omdat ik bang was om te falen. Ik wist het wel, maar was bang dat ik het niet wist. :roll: voor de rest voelde ik mij ook vaak buitengesloten, had en heb weinig vrienden/vriendinnen. Maar ben geen hb.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 17:43 
inactief

Een ramp, verschrikkelijk en gruwelijk!
Ik voelde er totaal niet thuis, was bang voor de juf.
Omdat ik grotere broers had was ik fysiek sterk en kon zo voorkomen dat ik geslagen werd. Zo werd ik de held van alle kids die gepest werden. Niemand durfde dat als ik er was.
De oplossing van mijn ouders was, blijf maar lekker thuis je leert toch niks op school.
Dus, elk jaar op mijn rapport; We hopen je volgend jaar wat meer in de klas te zien.
De ellende van school duurde dus gelukkig wat minder lang ;) meer afwezig dan aanwezig.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 17:56 
inactief

Mijn basisschooltijd was tot groep 7 erg prettig. Daarna verhuisden we en de nieuwe school vond ik niks. Ik voelde me anders dan de rest. Dat had ik op de eerste school ook, maar niet op een vervelende manier. Daarna wel. Daar werd ik onzeker van. Ik was zeer goed in taal, tekenen des te minder. Ik kreeg een mavo advies en ging daar met hele gemiddelde cijfers doorheen, maar ook met weinig inzet, behalve voor wiskunde. Hele mavo tijd vond ik vreselijk. Ik vond de school en de kinderen niet leuk. Ik had er weinig mee, al had ik wel mijn eigen vriendinnen. Daarna mbo, daar bloeide ik qua zelfvertrouwen weer op en durfde ik weer mezelf te zijn. Ik vond de studie echter doodsimpel en was er meer niet dan wel, vond alles ook vreselijk traag gaan. Ook vond ik de medestudenten maar dommig... :roll:
Daarna hbo gaan studeren, dat was erg leuk. Meestal Fijne mensen, gesprekken op niveau, en enigszins gelijk denkniveau. Met weinig inzet binnen vier jaar mijn diploma gehaald.

Daarna gaan werken. En ik merk dat ik continue de neiging heb om meer te willen, verder te willen. Dat is in de praktijk echter lastig. Ook ervaar ik nog steeds dat ik mensen om mij heen soms zo dommig vind, vooral in mijn werkomgeving, en dat ik de meeste dingen zo traag vind gaan. Ik heb altijd het gevoel dat ik sneller denk en verder denk en dieper denk. Alsnog heb ik dus qua werk vaak het gevoel dat ik 'anders' ben. Dat ik degene ben die zich altijd aan moet passen aan het tempo en het denken van anderen. erg irritant... Maar een buitenbeentje voel ik me niet.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 18:27 
Volwassene

Basisschool was niks. Niet erg leuk, ook niet perse stom. Kinderen waren wel wonderlijk vond ik. Ik doorzag ook veel.
Ik wilde altijd heel veel en goed mijn best doen, maar puntje bij paaltje herinner ik me vooral het steeds maar wegdromen. Ik viel soms ook echt bijna in slaap. Daarnaast was mijn grote streven om altijd het eerste klaar te zijn, en vooral de indruk te wekken dat ik de beste was. Met alles. :oops: Anderzijds durfde ik nooit het antwoord te geven als de juf of meester iets vroeg. Terwijl ik het vaak wel wist. Als ik eens mijn best deed (bij voorkeur bij spreekbeurten, opstellen en werkstukken, want dat vond ik geweldig!!) dan blonk ik ook echt enorm uit.

Brugklas was een drama. De helft van de tijd met hoofdpijn thuis gezeten. Ik voelde me niet fijn, en wist ook niet hoe ik moest leren. Nou ja, ik wist het wel, maar het lukte me niet om ook daadwerkelijk te doen waarvan ik wist dat ik het moest doen. Dus deed ik heel stoer, want liever een 5 omdat ik niks had gedaan thuis, dan keihard leren en maar een 7 halen. resultaat was een rapport vol zesjes en zevens, en zware onvoldoendes voor engels en frans.

Voorwaardelijk naar Mavo 2 gegaan. Andere school, kleine dorpsschool, met beste vriendin. Gouden tijd gehad. Andere leerlingen had ik niet veel mee, huiswerk maakte ik nooit, glansrijk geslaagd.
Toen naar de Havo. Rottijd gehad. Stomme klas, stomme school, dus heel veel spijbelen. Met vieren en vijven het examen in, want ja, ook daar deed ik niks aan mijn huiswerk. Toch geslaagd, met slechts 1 vijf (want voor dat examen deed ik dan wel iets)
Toen een paar maanden sph gedaan, maar emotioneel was ik daar echt niet aan toe. Gestopt en via het uitzendbureau aan de slag. Simpele banen, en ik vond het heerlijk. Tegelijk zag ik in dat ik wel iets wilde leren. Dus de Pabo gedaan, zonder veel te leren ook weer. Afstudeerscripties alletwee in een uurtje in elkaar gezet :oops: . Toch nog een zesje gekregen.
Achteraf schaam ik me. Soms zou ik die opleiding wel over willen doen, en me dan wel echt inzetten. Uitblinken! Maar het gekke is........ik WIL wel, maar als puntje bij paaltje komt zak ik in. Word ik moe, slaperig, lusteloos. En dan doe ik weer niks......

Mijn werk voor de klas vond ik heel leuk, al was ik vooral heel goed in het pedagogische gedeelte. Kinderen zaten graag bij me in de klas, omdat ik ook aanvoelde hoe ze zich fijn voelden op school. Ik heb daarnaast toch echt wel steken laten vallen hoor, en er was heel veel voor verbetering vatbaar!! Vooral als het op lesgeven aankomt. Ik was een beetje een rommelaar denk ik.

Nadat oudste werd geboren ben ik een jaartje parttime gaan werken, en toen gestopt. Nu werk ik bij mijn man in de praktijk. Vooral het adviserende vind ik leuk. Maar echt uitdagend is het niet. Ik ben wel tevreden, maar soms denk ik ook : is dit het nou?
Anderzijds vind ik het ook heel fijn om mijn gezin te draaien. Alles schoon en netjes :oops: (lukt niet vaak), en de kinderen helpen met school en dat soort dingen. Ik schaam me soms om dat toe te geven, maar een beetje huisvrouw spelen , dat is waar ik altijd van droomde. En als ik dan daarnaast maar genoeg te lezen en te bestuderen heb, dan vind ik het eigenlijk ook wel goed.
Raar eigenlijk..........

Laatst bijgewerkt door hanneke op 02 jul 2013, 18:30, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 18:28 
Volwassene

Magdus schreef:
Een ramp, verschrikkelijk en gruwelijk!
Ik voelde er totaal niet thuis, was bang voor de juf.
Omdat ik grotere broers had was ik fysiek sterk en kon zo voorkomen dat ik geslagen werd. Zo werd ik de held van alle kids die gepest werden. Niemand durfde dat als ik er was.
De oplossing van mijn ouders was, blijf maar lekker thuis je leert toch niks op school.
Dus, elk jaar op mijn rapport; We hopen je volgend jaar wat meer in de klas te zien.
De ellende van school duurde dus gelukkig wat minder lang ;) meer afwezig dan aanwezig.

Heerlijk, zulke ouders. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 18:34 
Volwassene

Ik herinner me trouwens van de lessen ook dat ik ze vaak zo saai vond! En zo slaapverwekkend. En dat terwijl het echt niet allemaal gesneden koek was volgens mij.

De enige lessen die ik leuk vond en waar ik oplettend was, waren de lessen economie. Zowel op de Mavo (superleraar) als op de Havo (ouderwetse, strenge leraar). Ik vond het een heel leuk vak, en was er ook goed in, maar dat alleen omdat ik dus echt moest opletten om het te volgen. Het ging niet vanzelf, maar ik hoefde ook geen buitensporige inspanning te leveren. Grappig, om dat nu zo al schrijvend te ontdekken :lol:

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 20:00 
Volwassene

Basisschool ging wel. Ik ging graag naar school, altijd beste van de klas, strebertje, werd niet echt geaccepteerd (wandelende ecyclopedie was het favoriete scheldwoord) maar ik dacht dat die pesterijen erbij hoorden en als het weer eens uit de hand liep (dan werd het fysiek) losten mijn ouders het op met de ouders van de treiteraars. Het VWO was een verademing. Vriendinnen, en eindelijk léérde je er eens iets. Nog steeds een strebertje dus ik had de eerste jaren meerdere tienen op m'n rapport. Vond ik leuk en zoveel moeite kostte het nu ook weer niet. Sociaal zat ik redelijk op m'n plek. In de derde ging het mis met mijn gezondheid. Ik werd chronisch ziek en miste veel school. Het derde en vierde jaar redde ik het nog prima maar in de vijfde bleek ik toch vooral met wiskunde een paar vervelende hiaten te hebben opgelopen. Nouja, nú weet ik dat dat hiaten waren, toen was ik gewoon ineens slecht in wiskunde. Het vijfde jaar was ik zoveel ziek dat ik het niet haalde. De tweede keer weer niet. Het jaar daarop zou ik voor 3 vakken examen doen en de andere 3 vakken nogmaals in de vijfde volgen. Toen ik dat jaar weer veel thuis was vroeg dat zoveel zelfinzicht, zelfstudie en inzet van mij dat ik afhaakte en met mijn zieke lijf achter de kassa belandde. Dieptepunt natuurlijk. Ik heb altijd naar die ziekte gewezen als drop-out oorzaak ,maar nu begrijp ik dat het de combinatie was met nooit hebben leren leren.

Na een halfjaartje supermarkt kreeg ik de kans een korte IT-opleiding te gaan doen op HBO-niveau. Dat was leuk, maar slaapverwekkend makkelijk. Ik maakte de examens zo goed dat de leerkracht me van fraude verdacht. Ondanks de IQ test die ze hadden afgenomen, waarvan ze me alleen verteld hebben dat die 'wel heel erg hoog' was. Sociaal een gekke periode; ik zat tussen allemaal afgekeurde volwassenen en was echt het broekkie die ze met afgunst aankeken vanwege het gemak waarmee ik de opleiding deed. Toch was het wel een leuke periode want ik zat op kamers :)

Uiteindelijk heb ik een half jaartje gewerkt (helaas onder niveau), maar ik zat meer ziek thuis dan dat ik kon werken. In die periode ben ik 100% afgekeurd en heb ik mijn energie gericht op het accepteren daarvan. Dat is trouwens pas gelukt toen we 10 jaar later onze oudste kregen. Tussendoor natuurlijk diverse LOI cursussen begonnen (saaaaai) en een paar modules op de OU gedaan. Dat ging wel redelijk (ondanks de zelfstudie) maar gebrek aan uitzicht op het gebruiken van de opgedane kennis was uiteindelijk killing voor m'n motivatie.

Nu ben ik moeder en huisvrouw en probeer ik te genieten van de dagelijkse dingen. In (fysiek) goede periodes lukt me dat prima en dan is het lekker dat ik niet hoef te werken. In slechte periodes voel ik mezelf compleet nutteloos en blijft o.a. het gebrek aan opleiding me mentaal parten spelen.
Sociaal gezien is het altijd moeizaam blijven gaan. Tot onze verhuizing een jaar geleden. We wonen nu in een omgeving met veel hoog-opgeleiden (en het schoolplein staat vol mede-Leo-ouders) en ineens heb ik wél een klik met de mensen om me heen. Een wonderlijke ervaring maar ik geniet er met volle teugen van!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2013, 19:12 
Volwassene

Op de basisschool van onze kinderen merkte ik pas hoe heerlijk het is om echt gelijkgestemden te vinden. Hoog opgeleide ouders, waarmee je echt niet altijd een klik hebt, maar waar ook hele waardevolle vriendschappen zijn gekomen.

En dit forum heeft me in korte tijd ook heel veel gegeven. Ik heb nog niemand in het echt ontmoet, maar alleen al het kunnen praten over en het begrepen worden. De herkenning. Ik ben er zo blij mee! En het doet me ook beseffen hoe belangrijk dit is, ook voor onze kinderen!

Er blijven nog iedere dag kwartjes vallen hoor, en daardoor soms ook tranen.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2013, 20:54 
Volwassene

Basisschool is voornamelijk een zwart gat. Ik herinner me vooral het gevoel en een paar flitsen uit die tijd, geen details. Ik kwam lezend en schrijvend de 1e klas binnen en mocht daar vervolgens 'leren' hakken en plakken. Het zette mijn wereld op z'n kop wat ik had leren lezen vanuit woordbeeld en ik kon niks met dat gehak en geplak. Sterker nog, ik raakte zo van slag dat ik ervan overtuigd was dat ik niet kon lezen! Na een paar maanden kwam gelukkig de inhaalslag. De eerste 3 jaren kenmerkten zich vooral door eindeloze verveling, met de armen over elkaar zitten wachten tot de rest van de klas eindelijk eens klaar was, en op m'n kop krijgen omdat ik altijd achterstevoren zat te kletsen (tsja, je moet toch wat hè, als je niks te doen hebt).
De 4e klas was leuk want toen zat ik in een 4/5 combigroep en deed ik met de 5e klas mee. En omdat mijn cijfers goed waren, liet de leraar mee schuiven. Helaas kwam ik het jaar erna gewoon in de 5e klas terecht. Gelukkig trof ik daar een meester die al differentieerde toen het woord nog niet was uitgevonden, hij maakte voor mij gewoon moeilijkere werkbladen. Ik was dolblij met die man.
De 6e klas was afschuwelijk. Ik werd gepest en in elkaar gemept door 2 meiden en de meester geloofde me niet toen ik eindelijk moed verzameld had om het hem te vertellen. Eén van die meiden was zijn dochter ... en die deed zulke dingen niet! Mijn vertrouwen in volwassen was in één keer tot nul gedaald en het heeft 20 jaar geduurd eer ik naast mijn ouders weer iemand durfde te vertrouwen.

De middelbare school was ook geen onverdeeld genoegen. Gestart op het atheneum, in de 2e klas blijven zitten en meteen afgestroomd naar 2 havo. Toen pakte mijn moeder mijn begeleiding op: samen plannen, controle of ik me aan mijn planning hield, overhoren. Mijn cijfers schoten omhoog en aan het eind van 3 havo stelde mijn mentor voor om naar 4 atheneum te gaan. Dat deed ik, met als enige reden dat ik dan na een jaar weer bij mijn vriendje in de klas zou komen. Die deed nl eerst havo en zou daarna vwo gaan doen. De jaren 5 en 6 waren inderdaad redelijk leuk: vriendje bracht andere vriendjes mee, stuk voor stuk buitenbeentjes en overmatig slim. Er ontstond een vriendengroepje dat nu, na 30 jaar, nog steeds onderling contact heeft. Eens per jaar gaan we samen uit eten.

Schooltechnisch gezien waren ook die laatste jaren niet prettig: door de overstap van havo naar vwo had ik hiaten in de stof (zo had ik bv nooit scheikunde gehad) en daar had niemand bij stilgestaan. Ik was niet helderziend, en voor die vakken bleef ik dus t/m het eindexamen heel laag scoren. De basis was gewoon niet goed gelegd (wiskunde, natuurkunde). Maar ja, mijn andere vakken waren 9s dus ik had genoeg compensatie en slaagde 'gewoon': met 5 negens en 2 vijven. Tot mijn 40e heb ik altijd gedacht dat ik niet zo slim was want ik had immers onvoldoendes ... .

Universitaire studie mislukte, ik had geen idee wat leren en studeren was en snapte niets van de dikke onvoldoendes. Want ik had toch de colleges bijgewoond en het boek een keer gelezen? Dat was op school altijd genoeg geweest. Nu niet meer. Mijn conclusie: ik ben niet intelligent genoeg voor de universiteit. Overgestapt naar een MBO-opleiding dus. En die met 9s en 10en gehaald, zonder noemenswaardige inspanning. Mijn conclusie: zie je wel, dít is mijn niveau, dít kan ik.

Een paar jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met de mindset van Carol S. Dweck. En au, dat hele verhaal ging over mij! Een fixed mindset, faalangst, nul doorzettingsvermogen, geen studievaardigheden. Ik heb het roer rigoreus omgegooid, heb me verdiept in wat studeren nu eigenlijk is (moest toch de kinderen het goede voorbeeld geven, dat gaat het beste door vóór te leven) en ben begonnen aan een HBO-studie. En nu, 5 jaar later, durf ik te zeggen dat ik niet meer diegene ben die ik was. Ik heb meer zelfvertrouwen, weet hoe ik moet studeren (wat niet betekent dat het ook altijd lukt :wink: ), mijn fixed mindset is een growth mindset geworden. Maar oh wat had ik daar graag minder lang dan die 40+ jaren over willen doen!!

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 05:41 
inactief

@ Paula,
Citaat:
Want ik had toch de colleges bijgewoond en het boek een keer gelezen?
Zo deed ik dat ook en ik dacht echt dus dat ik super dom was dat het niet altijd minimaal een 9 was ;)

Zelf heb ik klas 2 overgeslagen (vanwege ontwikkelingswerk van mijn ouders) en had daardoor ook een achterstand op wiskunde.
Maar natuurkunde en scheikunde een 9.5 en het "logisch" advies was een pretpakket te nemen ipv er iets aan te doen.

Zelfde probleem weer bij de overgang van 5 havo naar 6 VWO, nooit Biologie gehad maar ja, dat vak kan je niet snel last hebben van hiaten dus daar toch een 7.8 voor mijn eerste SO. Daar zo mee gepest dat ik mijn vwo niet heb afgemaakt. Tja, kan me ook wel voorstellen dat als je 6 jaar vwo biologie hebt en er komt er een binnen die dan meteen een hoger cijfer haalt dat wel wat jaloezie oproept. Ook hier weer geen enkele hulp van wie dan ook gehad.

Wat gek ben ik dan toch dat ik nog steeds denk dat ik niet slim ben. Maar ja, er zijn natuurlijk altijd slimmere personen.

@Hanneke, ik vond toen ook dat mijn ouders het goed oploste maar daar denk ik nu toch echt anders over.

Dat is meteen ook weer een relatie met je andere post (Hoe moeten we dit aanpakken?) over pushen om naar het VWO te gaan als je zoon zelf zegt dat hij naar het vmbo wil.

Nu denk ik, had me gewoon geholpen! Niet alleen toen het zo vreselijk was op de BS maar ook later toen ik een pretpakket moest kiezen terwijl mijn hart eigenlijk lag bij de beta vakken. 5 bijlessen waren waarschijnlijk genoeg geweest om de 2e klas die ik niet had gehad in te lopen.
De test die we allemaal kregen om te helpen bij de keuze van het vakkenpakket liet zien dat ik nooit iets geleerd heb op school. Dat was dan ook de conclusie van de psycholoog.
Duidelijk was dat ik op alles extreem hoog scoorde qua mogelijkheden maar bovengemiddeld op de uitvoering. Taalkundig inzicht 99 % maar wel schrijffouten, rekenkundig inzicht 99% maar niet snel een rijtje sommetjes maken. Tja, die tafels heb ik nooit geautomatiseerd want ik ging gewoon niet naar school.....
Toen dit alles naar buiten kwam door die test had er iets aan gedaan kunnen worden maar ja, ik scoorde altijd veel te goed om ergens hulp bij te krijgen. Zo ook dyslectie waar ik nooit hulp voor heb gehad.

Nee, kids kunnen nog niet overzien wat de gevolgen zijn voor de langere termijn. Je moet ze wel zover krijgen dat ze vanuit zichzelf mee werken maar je kan ze wel daarbij helpen en sturen. Dat is geen pushen maar hulp!

Ik had graag betrokken ouders gehad die mij juist wel hadden geholpen.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 07:27 
Volwassene

Ik ben altijd een brave minimalist geweest. In de klas was ik altijd iets voor mezelf aan het doen (huiswerk voor het vak erna bijvoorbeeld). Verder ben ik gewoon probleemloos het vwo doorgerold en daarna de universiteit ging nog makkelijker. Met colleges volgen en 1x het boek lezen inderdaad. Wat ik wel jammer vind nu is dat nadat ik terugkwam uit het buitenland ik achter was met wiskunde en dat de leraar dat niet oppikte. Ik was natuurlijk nog wel slim genoeg om tussen de 5 en 6 te scoren, en dan is de conclusie al snel dat je gewoon een meisje bent. Met wat bijles had ik misschien wel een ander vakkenpakket, andere studie etc. gedaan.

Wat minder makkelijk ging, maar dat is achteraf pratend, want als je er middenin zit dan is het gewoon zo, is dat ik altijd 1 jaar jonger was dan de rest van de klas en dat heb ik altijd heel sterk gevoeld - en dan nog slimmer ook. Behalve toen we in het buitenland zaten, want door een ander schoolsysteem zaten er van een bepaalde nationaliteit nog wat jongeren in de klas. Terugkomend was ik het dus een beetje vergeten, maar in die klas werd iedereen 15 en iets later gingen ze met andere zaken aan de gang waar ik nog helemaal niet mee bezig was. In 5vwo kreeg je bovendien de havo'ers erbij en die waren sowieso ouder, dus toen voelde ik me echt nergens bijhoren. Ik kon met iedereen wel goed opschieten, dat wel, maar oppervlakkig. Ik zag ook erg op tegen de universiteit, omdat iedereen daar vast erg veel ouder zou zijn. Daar was ik ook veruit de jongste (in die tijd hingen de tentamenresultaten nog op geboortedatum) dus ik ben daar ook met oppervlakkige sociale contacten doorheen gekomen. Tenminste, daar. Ik had contacten wel op de sportclub en daardoor had ik dus ook geen tijd om naar de kroeg te gaan of bij een studentenvereniging. Sporten vond ik veel interessanter en meer voldoening geven, dan een voldoende cijfer waar ik weinig aan gedaan had. Ik heb ooit nog bij mijn tweede studie een professor gehad die aan me vroeg of ik dan niet wilde laten zien hoe goed ik was want misschien was ik wel briljant. Nou nee, dat boeide me nou echt niet. Ik ben er nooit achtergekomen of hij vond dat überhaupt iedereen streberig moest zijn, of dat hij dacht dat ik eigenlijk briljant was maar lui, of dat hij me wilden aansporen tot meer inzet door iets te verzinnen, of wat. Hij had geen tijd om te beantwoorden wat hij met deze vraag bedoelde :-S Maar ik zat daar dus omdat ik het een interessant vakgebied vond en niet om 10en te halen. Ik vond een 8 dan prima als ik ernaast ook kon sporten en werken. De voldoende, daar ging het om, niet om de indruk die het zou maken op iemand anders. Maar goed, de type-studenten (die voor hem typewerk deden) van de professoren waren wel altijd heel streberige meisjes, dus iets anders was misschien heel nieuw voor hem.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 08:43 
Volwassene

Thuis...mijn 1 jaar oudere broer, nooit echt ruzie , heel veel samen spelen, bouwen, schaken , later ook bridge spelen.

Ik weet weinig van de basisschool.
Wel had ik daar 1 vriend...vanaf dat ik 4 jaar was, een knul die ook voor gepeste kinderen en zo op kwam en daar toe in staat was. Dus echt pesten gebeurde niet of nauwelijks. Die is nu ergens professor :D hoezo gelijkgestemden vinden. Die jongen kon ook behoorlijk schaken.(vanaf klas 2/3 speelden we dat)
En 1 knul, groter dan ik, was heel vervelend, maar dus niet op school want daar durfde die dat niet omdat anderen hem dan weer terug zouden pakken.

VWO heb ik vzv ik kan vergelijken uitermate weinig uitgevoerd, wel in 1 keer mijn vwo B examen gehaald....nog 2 achten erbij ook en dat met zo weinig inspanning.Had daar wel wat meer kinderen waarmee ik omging...waaronder die vriend van de basisschool.Geen vijanden of etters in mijn klas en met gemiddelde score kreeg hooguit af en toe een vraag over mijn broer, topnerd op die school, of een opmerking van een leraar dat mijn broer beter deed.

Naast VWO had ik muziekles,en werd lid van jeugdorkest...de plek die ik het fijnst vond...want alle kinderen daar met vergelijkbare interesse (voor muziek).Heb via dat orkest de meeste contacten uit mijn jeugd overgehouden.

TU...Dacht net als op school die ook wel te kunnen halen zonder veel inspanning. Had uiteindelijk 1 punt op 1 vak te kort voor mijn P1. Was bij de professor die bekend stond om niet goed college te geven....voor mij doorslaggevend kennelijk dat ik voldoende kon opsteken van de colleges. Derhalve nooit ingenieur geworden.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 09:07 
Volwassene

Trouwens grappig.......ik heb een (aangetrouwde) neef, die altijd fluitend overal doorheen rolde. Zo'n jongetje die op z'n vijfde verjaardag Technisch Lego kreeg waarop de juf zijn moeder belde, dat dat echt niet het goede cadeau was geweest. Nog veel te moeilijk!! Waarop vervolgens de moeder meldde dat het al in elkaar op de kast stond :lol:

Zonder moeite VWO gedaan, met prachtige cijfers geslaagd.
Zonder veel moeite TU Delft gedaan.

Nu is hij aan het promoveren. En nu komt dan toch het moment dat het allemaal wel zwaar is. Niet te moeilijk volgens mij, maar wel zwaar. Oke, hij is ook net vader geworden. Van een prachtige dochter, die de hele dag huilt. En rondgedragen wil worden. En binnen een minuut verveeld is.Die al wil zitten, en wil staan. Die de hele dag met een frons ligt boven haar ogen.......

Ik kwam er opeens op, omdat het zo herkenbaar is, al die verhalen, ieder op z'n eigen manier. En ook dat het verhaal zich steeds maar weer herhaald. Maar ook dat we er ook steeds weer meer van leren, zodat onze kleinkinderen misschien een forum als dit alleen nog maar nodig hebben voor de peer contacten. 8)

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 09:48 
Volwassene

nectarine schreef:
Wat minder makkelijk ging, maar dat is achteraf pratend, want als je er middenin zit dan is het gewoon zo, is dat ik altijd 1 jaar jonger was dan de rest van de klas en dat heb ik altijd heel sterk gevoeld - en dan nog slimmer ook.
Bijzonder toch dat jongere leerlingen dit regelmatig zo voelen. Ik ben heel blij dat mijn eigen kinderen deze ervaring niét hebben. Ik denk wel dat de begeleiding die onze kinderen nu krijgen, vroeger nauwelijks aanwezig was. Dat zal zeker ook een rol gespeeld hebben.

Ik was trouwens een late leerling. Van net ná 1 oktober. Mijn moeder hield me een extra jaar thuis omdat ze voorzag dat 3 jaar kleuteren geen succes zou zijn. Maar ik was dus al bijna 7 toen ik al lezend, rekenend en schrijvend naar school (1e klas, nu groep 3) ging.
Toen ik op het VO ook nog eens bleef zitten en afstroomde, was ik inmiddels 2-3 jaar ouder dan mijn klasgenoten. Klasgenoten waar ik nul komma nul aansluiting mee had. We leefden gewoon in verschillende werelden (ik had ook nog eens de pech dat ik sociaal-emotioneel verder was dan mijn kalenderleeftijd, dus gevoelsmatig was de afstand tussen mij en mijn klasgenoten nog veel groter dan die 2-3 jaar). Ik heb me in die jaren echt heel erg eenzaam gevoeld.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 12:22 
Volwassene

Begeleiding bij een klas overslaan, wat is dat? :shock:

Ik zat steeds in rekenen1/taal2, rekenen2/taal3 wbt klassikale instructie (was jenaplan), maar na 3 ging je naar een andere stamgroep (4/5/6) en NIEMAND van school die mij had verteld waar ik na de vakantie heen moest, naar de onderbouwstamgroep of naar de bovenbouw. Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat mijn moeder dit niet heeft uitgezocht. Iedereen liet mij gewoon maar zelf uitzoeken hoe of wat. Ik ben met mijn taalklas meegelopen naar 4, omdat een ander meisje in dezelfde positie uit een andere stamgroep dat ook deed, en heb wel zitten wachten tot ik 'ontmaskerd' werd. Bij rekenen ben ik er ook maar bij gaan zitten bij de 4e klas, inmiddels had ik de achterblijvers van een groep hoger toch al ingehaald in die twee jaar, maar dat merkte ik pas toen ik daar zat. Maar goed, weer een 'word ik nu ontmaskerd en weggestuurd?' moment.

Informatie ontbrak totaal! Slecht toch?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 13:09 
Volwassene

nectarine schreef:
Begeleiding bij een klas overslaan, wat is dat? :shock:
Dat bedoel ik. Heb ik ook nooit gehad. Ik kwam in 4 atheneum waar iedereen al twee jaar scheikunde had gehad. Ik niet. Heeft niemand me ooit voor gewaarschuwd. Geen programma om de gemiste stof in te halen. Niks. Dus ging ik onderuit, en niet zuinig. Want ik had geen flauw benul dát ik een achterstand had, en nog minder hoe ik die dan zou kunnen inlopen.
Mijn ouders hadden ook geen idee. Want ze wisten niet dat het vakkenpakket en de zwaarte van de vakken in 3 havo en 4 atheneum toch wel verschilden. Ik neem het mijn ouders dan ook niet kwalijk, die hadden destijds niet de informatie die wij nu zo gemakkelijk van internet halen. Maar school, die neem ik het wel kwalijk. Het was hún voorstel om 'op te stromen', en ze hebben me gewoon in het diepe gegooid. Zeer onprofessioneel, ook voor die tijd.
Ik ben er sociaal gezien wel op vooruit gegaan, kwam eindelijk bij peers in de klas. Maar ik heb er niet door leren leren. Want wat al goed ging, ging nog steeds goed (talen en geschiedenis, makkie op elk niveau). En wat niet (meer) lukte, nou daar was ik gewoon te dom voor (hoezo fixed mindset).

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 16:16 
inactief

Ik heb op 3 bo's gezeten. De eerste weet ik niet veel meer van, had er geen vrienden maar werd geloof ik ook niet echt gepest, alleen raar gevonden (dat was wederzijds). Op de 2e had ik maar liefst 2 vriendinnen, die helaas een hartgrondige hekel aan elkaar hadden. De rest van de klas moest me niet, ik werd veel gepest, variërend van uitschelden tot opwachten en in elkaar slaan. Ik vond de leerkrachten leuk, maar de lessen waren vooral ouwe koek, dus zat ik veel uit het raam te staren of stiekem vooruit te lezen, vooral bij geschiedenis.
De 3e school was echt héél erg, en heb ik kennelijk zorgvuldig weggestopt op wat flitsen na (hele les met de vinger omhoog omdat niemand had verteld dat je op deze school aangekeken werd en niet aangesproken als je de beurt kreeg/iemand die me zo hard op het ijs liet struikelen dat ik bewusteloos was). Daar heb ik een jaar gezeten, toen hebben mijn ouders geregeld dat ik terug mocht naar school 2. Daar had de leerkracht kennelijk met de klas gepraat waardoor het er wat beter ging, al had ik nog steeds geen aansluiting. Weer een jaar uit het raam gestaard, en toen totaal verbijsterd een niet-volmaakte cito in ontvangst genomen, en een havo advies gekregen. Na een 2-jarige havo-vwo brugklas afgestroomd naar het IVKO, een ivo mavo met individueel onderwijs en extra (en veel!) kunstzinnige vakken, alwaar ik 2 jaar geluierd heb, en me flink heb uitgeleefd op de kunstzinnige vakken. Dan de havo (Montessori is GEEN individueel onderwijs!!), krap aan gehaald, VWO geprobeerd, maar vastgelopen op wiskunde (dyscalculie bestond toen nog niet). HBO gedaan, maar nooit werk in gevonden.

Ohja, de cito was dus de eerste toets ooit waar ik minder dan heel hoog voor scoorde, maar daar is door school verder niks over gezegd, alleen dat ik prima naar de havo zou kunnen en alleen met veel en hard werken naar het vwo. En verhip, dat klopte nog ook: op de havo hoefde ik totaal geen inspanning te leveren, alleen bij frans en een heel klein beetje bij scheikunde. Op het VWO moest ik wel werken, en haalde evengoed niet altijd hoge cijfers: wel voldoende (al ging scheikunde steeds moeizamer), maar ja die wiskunde he. Terwijl ik altijd zo goed had kunnen rekenen :? Toch gek dat ik bij natuurkunde wel altijd 9's en 10en haalde... Maar nee, neem maar een pretpakket, of ga naar het HBO dat is echt geen schande hoor!

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 04 jul 2013, 19:28 
Volwassene

Van mijn basisschooltijd kan ik me niet veel meer herinneren, de pauzes waren altijd wel gezellig (tot groep 6 ongeveer. Toen kwam er een tweeling bij ons in de klas en liet mijn beste vriendin me vallen). Verder was ik met klassikaal lezen altijd al een paar bladzijdes verder, snapte ik vaak niet waarom kinderen de opdracht niet snapten en was ik rustig in de klas. Vanaf groep 6 begon ik wel meer te kletsen volgens mijn rapporten, denk dat ik er toen wel een beetje klaar mee was. Alleen topo was ik heel slecht in, nog steeds. Stampwerk; daar had ik geen kaas van gegeten..
Mijn moeder heeft regelmatig om extra werk gevraagd, maar nooit gekregen. Ik heb een jaar extra gekleuterd omdat ik zo speels was.

Middelbare school: eerst 2 jaar gymnasium, maar 4 uur huiswerk per dag, daar ging ik niet aan beginnen. Tweede jaar redde ik niet zonder leren. Dus Havo/Vwo gaan doen op een scholengemeenschap waarvan de eerste klas zo groot was al mijn hele oude school bij elkaar. Verschrikkelijke school. Ik heb veel pauzes dolend doorgebracht. Ben uiteindelijk Havo gaan doen, beta pakket gekozen. Tijdens de lessen lukte het wel, maar de toetsen haalde ik nooit. Dus halverwege het jaar besloot ik nog op te letten bij biologie, engels en nederlands omdat ik die vakken het jaar erna weer zou kiezen, maar bij natuurkunde, scheikunde en wiskunde B lette ik niet meer op (ik ging wel naar de lessen.. ik weet ook niet waarom ;)) Met pretpakket en weinig leren mijn diploma gehaald.

HBO; samenwonen en een opleiding beginnen en niet kunnen plannen/weten wat leren is. Uiteindelijk 5,5 jaar gedaan over de opleiding. 2e jaar uit eigen keus nog een keer gedaan omdat ik niet alleen op stage wilde (zoveel zelfkennis heb ik inmiddels wel) en afstuderen uitgesteld vanwege theorie opdrachten die niet af waren. Er is mij ooit gezegd dat ik een prima student was, maar verschrikkelijk slecht in het inleveren van opdrachten. Behalve als ze gezamenlijk waren, dan zette ik me wel in om een ander niet te kort te doen.
Ik heb in beide groepen waar ik in heb gezeten, 1 goede vriendin gemaakt. Achteraf gezien echt peers.

Pagina 1 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende