Het is nu 12 dec 2018, 05:10

Pagina 4 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Moeite met autoriteit
BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 15:34 
Volwassene

En idd hetzelfde als Isolde: ze zijn nog zo jong, een uur na het avondeten liggen ze in bed. Een uurtje na het ontbijt is het altijd een fruitje, 'smiddags krijgen ze van mij tussen lunch en avondeten soms een koekje, soms iets van gedroogde abrikozen of appeltjes (van de biowinkel). Bij honger terwijl ik het eten kook mogen ze snoepen van de groente (tomaatje, worteltje, stukje paprika etc).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 15:44 
Volwassene

Heb even het artikel gelezen. Ferm en vriendelijk idd, dat is sowieso wat ik prettig vind, los van hb of niet. Uitleggen, troosten, welkom heten in alle gevoelens, ook boosheid en huilen, maar niet laten overreden het toch anders te doen.
Maar: ook deze moeder kan soms 'kattig' zijn, als ik voor de 3e keer heb gevraagd of J ergens mee op wil houden (hinderlijk aandacht vragen terwijl ik aandachtig met iets anders bezig moet zijn), dan kan ik ook 'straffend' /boos spreken. Meestal heb ik het er daarna met J ook over, waarom ik zo moest reageren. Voor mij heeft dit absoluut niets met hb of niet te maken, maar met respectvol opvoeden.
Over :shock: moment gesproken trouwens (totaal off-topic): laatst in de supermarkt: gezet koppel loopt met al flink gezet kind in wagen over groenteafdeling. In de wagen blikvoer, kant en klaar spul, chips. 'wat moeten we nog hebben' vraagt vrouw aan man. Meisje wijst: ja! tomaatjes! (snoeptomaatjes in de aanbieding). Moeder: nee zeg, die lust bijna niemand. dat nemen we niet mee. Meisje 'maar ik lust ze wel!'. Moeder, nee dat doen we niet. Die eet niemand en we hebben al snacks'. over opvoeden en eetgewoonten gesproken...

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 15:59 
inactief

yolalala schreef:
ik bepaal wat ze eten, zij bepalen zelf hoevéél ze eten.

Dat dus. Met als toevoeging dat je als moeder niet alleen bepaalt wat, maar ook wanneer.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 16:39 
Volwassene

We zijn het helemaal eens dus.
Mijn jongste (beginnende puber) eet rustig ruim na het eten nog een maaltijd (of een halve). Dat mag, als hij gewoon goed gegeten heeft bij de gezinsmaaltijd. Het gaat dan wel om gezond eten en niet om chips, snacks, etc. Behalve in het weekend :lol:

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 17:43 
Volwassene

Ja precies, Isolde

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 19:27 
Volwassene

Hier sloop de gewoonte van een uur na het eten opnieuw eten er ook in. Ik heb nu gesteld dat dit niet meer mag. Ik vind het erg ongezond en onwenselijk om de hele dag te "grazen". (hoewel dat met pubers anders werkt)Dus nu eten we, hebben we om 10 uur thuis of op school een eetmoment, daarna lunch, om 15.00 uur een eetmoment, daarna diner en daarna niets meer. Mijn oudste twee kinderen hebben aanleg om dik te worden, jongste om ondergewicht te ontwikkelen. In beide gevallen vind ik het te pas en te onpas eten niet goed. Uitzondering is fruit of rauwkost, dat mag dan wel altijd. Maar dat neemt alleen jongste.........

En verder bespreek ik heel veel met de kinderen, en is corrigeren hier eigenlijk nooit meer nodig. Sowieso zijn de keren dat er echt pittig moest worden opgetreden op 1 hand te tellen. Maar ik heb een heel kort lontje als het op eindeloos uitleggen en beredeneren aankomt. Wanneer ik dat bij andere ouders zie gaan mijn nekharen overeind staan. "Pak eens gewoon daadkrachtig door" denk ik dan, en laat niet zo met je sollen. Natuurlijk is er hier in huis alle ruimte voor discussie op zijn tijd, en voor overleg, maar eigenlijk is dat maar weinig aan de orde, omdat ik ze heel veel vrijheid geef. Zonder jas naar buiten, bepaalde kleding, wel of niet meewillen ergens heen,.....er is heel veel waar ik niet in stuur. Waardoor het op de momenten dat ik het wel belangrijk vind (taken doen,huiswerk maken, bedtijd), geen discussie is. Ik zit vaak met ogen op steeltjes te kijken en te luisteren naar waar ouders een issue van maken..........

BerichtGeplaatst: 11 mei 2014, 21:19 
Volwassene

Ik herken het één en ander van wat jullie zeggen. Mijn oudste verzet zich ook tegen autoriteit, en dan het liefst tegen ons als ouders. Helaas herken ik andere dingen weer niet. Dat je samen regels af kunt spreken waar je kind zich dan aan houdt, of dat je kind wel luistert, als je maar consequent bent. De psycholoog bevestigt dat. Hij is 'erg ondeugend' zoals zij dat noemt, ik vind het zwak uitgedrukt. Ik moet ook niet van hem verwachten dat hij zich aan de regel gaat houden wanneer we daar consequent mee omgaan, een (nieuwe) regel kan maanden duren. We moeten met kleine stapjes beginnen. Zo mag hij bijvoorbeeld geen snoep pakken wanneer hij eerder beneden is dan ik. Ik moet van de psycholoog voorlopig tevreden zijn wanneer hij het meteen opruimt als ik beneden kom. Daarna kunnen we weer een stapje verder.

Ik vind dit erg vermoeiend, want dit kost natuurlijk veel energie. En helaas is hij de oudste, dus zitten er nog twee kleinere jongetjes onder die naar dit voorbeeld kijken. Ik vind het ook heel lastig wanneer anderen zeggen dat ik gewoon consequent moet volhouden, en dat mijn kinderen dan wel goed luisteren. Kortom, het lijkt vaak aan mij te liggen, maar gelukkig weet ik nu dat het vooral in mijn zoon zit. En nu nog accepteren en genoeg energie verzamelen...

BerichtGeplaatst: 12 mei 2014, 10:33 
Volwassene

Citaat:
Meisje wijst: ja! tomaatjes! (snoeptomaatjes in de aanbieding). Moeder: nee zeg, die lust bijna niemand. dat nemen we niet mee. Meisje 'maar ik lust ze wel!'. Moeder, nee dat doen we niet. Die eet niemand en we hebben al snacks'. over opvoeden en eetgewoonten gesproken...

Op Koningsdag liep deze vader met zijn mollige zoontje voorbij en schreeuwde tegen hem: "Je eet nu gewoon dat zakje snoep op, anders zeur je straks weer dat je honger hebt". Ik kon het het niet geloven.... en enkele mensen die naast me stonden gelukkig ook niet. Het bestaat helaas dus echt, dit soort mensen!

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014, 11:49 
Volwassene

Laatst was er bij zwemles zo'n mooi voorbeeld van hoe het werkt met Y.

Ik merkte dat ze al behoorlijk overprikkeld uit school kwam. Opa en oma gingen mee naar zwemles; hartstikke leuk maar ook anders dus spannend.
De laatste 5 minuten kwam ik met oma samen kijken. Y was vreselijk de clown aan het uithangen en de zwemjuf was het zat en zei dat ze aan de kant moest gaan zitten. Zwemjuf is zeer autoritair. Y is wel drie keer de discussie aangegaan voor ze op de kant ging zitten. En toen ze op de kant zat en de zwemjuf verder wilde gaan met de les, begon ze weer te onderhandelen.
Aan de ene kant vind ik het prachtig om te zien. Ze is geen volgzaam schaapje. Maar aan de andere kant word ik er soms ook weleens gek van. :roll: Thuis wordt er ook discussie gevoerd over allerlei zaken. Zelfs na duidelijke uitleg van mijn kant over het hoe en waarom. Intensief hoor, zo'n temperamentvol meisje in huis. ;)

BerichtGeplaatst: 14 aug 2014, 10:55 
Volwassene

Een oude topic. Maar zucht wat een herkenning. Mijn jongens eten alleen wanneer en wat ze zelf willen. Dat gaat erg ver. Zo hebben we externe hulp moeten inschakelen omdat Oudste Boef brood weigerde tussen de middag voor een half jaar lang. Zijn we uiteindelijk toch alternatieven gaan bieden, want hij lustte het gewoon niet meer. Opeens at hij het wel weer, helemaal uit zichzelf weer mee begonnen.
Jongste Telg weigert steevast mee te eten. Hij zegt zelf dat hij eigenwijs is. Hij is heel graag en vaak eigenwijs helaas. Komt hij tegen 21:00 uur beneden voor een stuk fruit en een beker melk. Die hij niet aan tafel wil eten, maar op een enorme knuffel midden in de kamer. Heel lastig te doorbreken.
Nu wil ik niet steeds strijd met hem leveren, dus kies ik mijn strijdpunten met zorg. Deze laat ik gaan. Snoepjes en slecht eten is echter een no go. Wij leggen dan uit dat er in het buikje in verhouding meer goed eten dan zoetigheid moet zitten.

In het algemeen luisteren ze niet als je iets van ze verlangd, tenzij je behoorlijk wat goodwill hebt opgebouwd en ze je het gunnen. En als ze er veel emotie bij voelen en het echt niet willen, doen ze het niet. Dus is het de sport om te zorgen dat ze het willen (door uitleg, natuurlijke consequenties), wat alleen gebeurt met echt belangrijke zaken. Ik heb me erbij neergelegd dat ik gewoon lastige kinderen heb en mezelf niet moet overschatten wat opvoeden betreft.

BerichtGeplaatst: 14 aug 2014, 15:13 
Volwassene

Dat klinkt heel erg vermoeiend Annet. Verstandig om je strijdpunten te kiezen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd lukt.

Bij ons was inderdaad uitleggen en consequenties laten ervaren het belangrijkste 'middel' om de kinderen mee te laten werken. Maar laten we eerlijk zijn, als ouder heb je gewoon niet altijd zin/tijd om alles uit te leggen, soms wil je gewoon dat er geluisterd wordt. Ik ben dus heus wel eens ontploft. Dat hielp dan op dat moment, maar het kostte mij veel energie en het leverde op de lange termijn niets op.

Het gedrag thuis van beide kinderen verbeterde bij ons enorm toen ze op school eindelijk op hun plek zaten. Daar waren een versnelling, allerlei aanpassingen in de klas, een plusklas en een schoolwissel voor nodig. Daarnaast heeft integratieve kindertherapie geholpen om de kinderen te leren met emoties om te gaan (die van henzelf en van anderen). Side effect was dat ze ook beter gingen luisteren, gewoon omdat ze beter in hun vel zaten.

Uitleg van jongste, jaren later: ik had nergens controle over, iedereen besliste over mij, ik moest op school dingen doen die ik stom vond met kinderen die mij niet begrepen en die ik niet begreep. En als er dan thuis ook nog 'gezeurd' werd dat ik iets moest doen, ontplofte ik gewoon. Uit pure frustratie.

Ik geloof niet in kinderen die "nu eenmaal lastig zijn". Elk gedrag heeft een oorzaak. Het is soms alleen lastig om te achterhalen wat de oorzaak van bepaald gedrag is.

BerichtGeplaatst: 15 aug 2014, 09:38 
Volwassene

@Paula

Ik geloof wel degelijk dat sommige kinderen wat lastiger zijn van nature dan anderen hoor. Aangeboren temperament, andere ' bedrading' in de hersenen - speelt toch wel een rol.

Overigens weten we van Oudste Boef de oorzaak wel deels. Hij blijkt heel prikkelgevoelig in zijn mond, een echte fijnproever. Hij heeft waarschijnlijk een nare ervaring gehad qua structuur of smaak met brood en wilde het daarom een tijd niet meer. Hij is nog steeds een heel kieskeurige eter. Wel kan hij ook enorm genieten van lekker eten en het echt enorm waarderen. Het is dus in ieder geval niet helemaal te wijten aan geen autoriteit of gebrek aan controle.

Wel is het zo dat ze graag zelf controle willen hebben, en ook nemen. En ze zijn er zich ontzettend goed bewust van dat we als ouders beperkte middelen hebben. Ze zijn vaak bewust lastig en ondeugend. Het is een spel. We worden gemanipuleerd.

qua uitdaging op school heb je wel een punt wat ik steeds terug zie. Ik zie de ontwikkeling van mijn kinderen. En ik zie het schoolsysteem met indeling groep 2. En daartussen een gat waarvan ik niet weet hoe ik die kan dichten. Dat gat wordt steeds groter. Tot nu toe zitten ze nog wel goed in hun vel zover ik kan beoordelen. Maar als ze school zien als een lachertje, zal het gevoel van autoriteit natuurlijk ook nog meer afnemen. Oudste Boef vindt de juf 'een beetje raar'
Ze wordt door Oudste Boef ook enorm gemanipuleerd ' ik ga dit werkje alleen maken als ik daarna in de bouwhoek mag'. Hij onderhandelt het uit. Geen respect voor autoriteit.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2015, 16:03 
inactief

Paula schreef:
Uitleg van jongste, jaren later: ik had nergens controle over, iedereen besliste over mij, ik moest op school dingen doen die ik stom vond met kinderen die mij niet begrepen en die ik niet begreep. En als er dan thuis ook nog 'gezeurd' werd dat ik iets moest doen, ontplofte ik gewoon. Uit pure frustratie.

Dit zou een quote geweest kunnen zijn van mijn oudste zoon. Goed om dit te lezen en het me weer te realiseren.
Als ik thuis kom wil ik dat er 'gewoon' aan tafel redelijk en gezond gegeten wordt, dat hij zijn spullen zelf opruimt, luistert, op tijd gaan slapen enz.
Op zich geen gekke dingen.
Maar het kind heeft er al een dag van 'dingen moeten' op school en daarna op de BSO waarbij ik weet dat een flink deel niet aansluit bij wat hij kan en waar zijn interesses liggen.
Tja.
Dat leidt tot ontploffingen en tranen aan beide kanten.
Wie tips heeft, ze zijn welkom :(

BerichtGeplaatst: 13 jan 2015, 23:07 
inactief

Hier is autoriteit ook een probleem. Zodra de jongste hoort/denkt/voelt dat hij iets moet dan ontploft hij. Hij kan ons ermee tot wanhoop drijven. Soms dan laten we hem maar, als het kan. Maar zoals 's morgens vroeg, dan moet hij ontbijten, dan moet hij zich wassen, dan moet hij zich omkleden, hij moet naar de wc.. enz. enz. enz. Vaak gaat hij boos de deur uit. Je wordt er zó moe van :-(

Nu speelt er meer hier thuis en hebben we voor de zomer hulp ingeschakeld (ik vraag me overigens nu wel serieus af of we op het juiste spoor zitten daarmee maar dat is weer een ander verhaal). Verder probeer ik zoveel mogelijk op mijn woordkeuze te letten, alhoewel dat ook weer niet altijd lukt. Hoe ik hem benader zeg maar. We zijn er continu mee bezig, het is net of je steeds op eieren loopt en het kost zoveel energie...

BerichtGeplaatst: 13 jan 2015, 23:10 
inactief

Annet schreef:
Een oude topic. Maar zucht wat een herkenning. Mijn jongens eten alleen wanneer en wat ze zelf willen. Dat gaat erg ver. Zo hebben we externe hulp moeten inschakelen omdat Oudste Boef brood weigerde tussen de middag voor een half jaar lang. Zijn we uiteindelijk toch alternatieven gaan bieden, want hij lustte het gewoon niet meer. Opeens at hij het wel weer, helemaal uit zichzelf weer mee begonnen.

Oh ik kan wel janken als ik dit lees. Geeft de mens weer moed :-o

Citaat:
In het algemeen luisteren ze niet als je iets van ze verlangd, tenzij je behoorlijk wat goodwill hebt opgebouwd en ze je het gunnen. En als ze er veel emotie bij voelen en het echt niet willen, doen ze het niet. Dus is het de sport om te zorgen dat ze het willen (door uitleg, natuurlijke consequenties), wat alleen gebeurt met echt belangrijke zaken. Ik heb me erbij neergelegd dat ik gewoon lastige kinderen heb en mezelf niet moet overschatten wat opvoeden betreft.

Ik heb al van meerdere mensen uit de zorg te horen gekregen dat ik een pittig stel heb (extreem werd zelfs genoemd), ze benijdden me niet en de PMT mevrouw wenste me sterkte voor de vakantie :-o Ik probeer me er ook maar bij neer te leggen maar het is niet altijd even makkelijk.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2015, 11:43 
Volwassene

Leuk topic.
Mijn voornemen eerst was om thuisblijf moeder te zijn.
Maar daar kwam ik heel snel van terug. Wat een temperament en dan ben ik iemand die wel engelengeduld heeft.
Toen hij 16 maanden was ging hij ook “protesteren” als iets niet mocht. Dan stopt hij even, maakte hij van die gebaren dat ik mij niet met hem moest bemoeien, brabbelde iets en ging weer verder. En dan zei ik weer nee niet doen. En dan ging hij weer zijn “optreden” doen en weer onverstoorbaar verder.
En als ik me nu ergens me bemoei, komt hij heel dicht bij me. Kijkt me dreigend aan, schud met zijn hoofd en zwaait met zijn vinger in de lucht. En wat hij ook doet is medestanders zoeken. Bijvoorbeeld dan ontzegt of verbiedt zijn vader hem iets, zwaait hij weer driftig met zijn vingertje kijkt mij aan en “vraagt” mij om op te treden tegen zijn vader.
Hij praat nog niet, maar op een of ander manier kan hij zich wel heel duidelijk maken.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2015, 11:45 
Volwassene

ik kan mij de frustratie nog erg goed heugen, maar die is hier nu veel minder thuis.
wij zijn begonnen met de verantwoording meer bij het kind te leggen, stukje bij beetje.
eerst begonnen we met een gezinsoverleg over hoe het ging op dat moment (ruzie, bonje, te laat komen frustratie etc. en of we zo door wilden gaan). Nee dus.

Hoe kunnen we het veranderen? wie heeft ideeën? Hoe zou het anders kunnen?
Is ieder dag douchen nodig/ moet je ieder dag je haren wassen/ moet je eten voor je naar school gaat etc.
iedereen heeft aangegeven wat hij/zij belangrijk vond en ook uitgelegd waarom. Zo hebben we een lijstje gemaakt van wat er bij wie moet gebeuren in de ochtend.
Zo kan het kind zelf de keuze maken of het eerst zijn gymspullen wil gaan pakken of eerst wil aankleden bijvoorbeeld.
Het is fijn om zelf keuzes te kunnen maken en om zelfstandig dingen te kunnen doen.
En gaat diegene het zelfstandig doen of heeft hij/zij hulp nodig? hoe dan?
Hier kan een picto systeem bij helpen oid

wat is de sanctie als het (NOG) niet lukt?

zo voelt ieder zich meer verantwoordelijk voor zichzelf en doucht hij niet omdat het moet van zijn moeder, maar omdat hij anders gaat stinken en dat vinden mensen niet fijn.

Aan het einde (net voor het naar school gaan) kan er ruimte zijn om even 'iets' te doen, als je op tijd klaar bent (dus schoenen aan, tas bij de deur met drinken eten etc er in).

het kost tijd, maar het geeft veel meer rust in huis op termijn.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2015, 11:46 
Volwassene

Harma, ik heb teruggekeken naar je 'minimonster' een aantal jaren terug. Pffff

Wat bij ons nu een positief effect heeft bij jongste telg is steeds aangeven wanneer IK naar hem geluisterd heb op het moment dat hij iets van ons krijgt of iets aan ons kan vertellen. ' Ik heb nu geluisterd naar jou, wat heb je een leuk verhaal verteld' of ' ik luister naar jou, je wilt graag een koekje - dat mag straks als oma er is'
En als hij dan niet luistert zeg ik 'Ik luister ook naar jou, WIJ luisteren ook naar jou, IK wil dat jij nu ook naar mij luistert'

Wat ook werkt is als hij in een gekke bui doordraait (en dat doet hij nog al eens) hem een visueel teken geven, bij ons is dat de T (van Time-out of Te veel). Daarmee geven we aan dat de grens bereikt is. Als hij toch door gaat, en we dringen echt niet tot hem door zet ik hem in een andere ruimte en ga ik bewust even heel hard tegen hem schreeuwen tot hij gaat huilen. Zodra hij huilt is het over en knuffel ik hem. Dan leg ik uit dat ik mijn grens heb bereikt, dat ik dat heb aangegeven met die T...
Ik weet, je mag nooit schreeuwen tegen je kinderen en je moet hem koelbloedig in de gang zetten - nou, dan duurt zo'n episode veel en veel te lang en is de schade voor Jongste telg en ons gezin groter. Hij is zelf enorm theatraal en gewoon niet snel onder de indruk. En een enorme volhouder.

Tegen Oudste boef - heel ander karakter- schreeuwen doe ik overigens nooit, dat is zielig. Hij zal overstuur raken. Als hij niet luistert omdat hij een gekke bui heeft moet hij even wat anders gaan doen dan wat hij aan het doen is. Hij is beter te bereiken ook in een gekke bui. En slapen, eten, druk gedrag en toiletgang kunnen we niet afdwingen bij beide jongens. Druk gedrag hooguit kanaliseren door ze rondjes te laten rennen in de tuin.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2015, 12:11 
Volwassene

redhead schreef:
wij zijn begonnen met de verantwoording meer bij het kind te leggen, stukje bij beetje.

Qua niet luisteren is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Als je kind niet luistert omdat hij\zij geen controle of keuzes mag maken of niet weet waarom hij\zij iets moet doen lijkt me inderdaad dat je zoiets moet inbouwen.

Wij hebben helaas juist veel problemen met luisteren waar er weinig controle mogelijk is en ook de sanctie niet helder. Anders gaat het namelijk een stuk beter.

Ze luisteren bijvoorbeeld niet als we weg moeten gaan bij een speelplaatsje en ik geen zin meer heb om langer te blijven.
Of als ze in de auto moeten stappen na school. Of als ze te druk zijn op visite. Of als ze stil moeten zijn omdat het bedtijd is. Of te veel stoeien thuis. Of als ze irritante geluiden maken expres terwijl wij juist willen dat ze zachtjes moeten zijn.

Ze accepteren ons niet als autoriteit.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2015, 16:06 
Volwassene

Annet, zou het kunnen zijn dat ze alles nog als spel zien, niet in de gaten hebben hoe serieus erover bent, of gewoon bezig zijn met je uitproberen?

iets heel simpels zou nog kunnen helpen: Aankondigen (op ooghoogte, met oogcontact etc), dat je wilt dat iets gebeurt binnen een bepaalde tijd, en dat je voor die tijd een wekker zet. Bijvoorbeeld: 'over 5 minuten ga je naar boven om naar bed te gaan'. En dan een keukenwekker op 5 minuten zetten. En dan idd naar boven gaan als de wekker is gegaan.
Je hebt dan aangekondigd met contact, je hebt een maat die zowel voor jullie als voor je jongens heel helder is, met een eindpunt (de wekker). En jij gaat direct in de actie daarna. Het kan zijn dat ze dan gewoon achter je aankomen.
Met of zonder jongens. En dan kun je bv zeggen als ze niet meegaan: mama (papa) helpt je nu met naar bed gaan en we lezen een verhaaltje voor. Als je nu niet meekomt, dat kan, maar dan kan ik je niet meehelpen met uitkleden.
En als ze dan nog niet komen, is ook de tijd voor het verhaaltje voorbij. Dan kun je naar beneden komen, de jongens bij kop en kont pakken en boven neerzetten. En het uit laten zoeken.
En je daar ook echt aan houden. :mrgreen: . Ik gebruik deze nu al 2 jaar bij het naar bed gaan en opruimen en zo, en het werkt heel goed. (niet perfect natuurlijk).

Sinds gister ben ik zelf gestopt met de kids de hele tijd achter de vodden zitten 'sochtends. Ik werd er gewoon helemaal moe van, ik moest ze om de minuut wel bij de les houden om ze aan het aankleden, eten, spullen pakken etc te krijgen. Toen heb ik ze bij me genomen en heb gezegd: we doen al anderhalf jaar hetzelfde om op school te komen. Jullie weten even goed als ik wat de bedoeling is. En ik vind het niet gezellig om jullie de héle tijd achter de broek te zitten. Dus: Ik zeg voortaan niets meer, en ga gewoon mijn schoenen en jas aan doen als we moeten gaan. Dan vraag ik nog een keer of je alles hebt, en we gaan. Klaar of niet.

Nou, ik vond het kei moeilijk om me eraan te houden, en op het laatst vloeiden er wel een paar traantjes (paniek natuurlijk), maar vandaag ging het echt al een stuk beter. Ik moet wel op mijn tong bijten om mijn mond te houden hoor :).

Ik hoop dat jullie iets vinden, want het is best belangrijk dat jullie jongens jullie wel als autoriteit beschouwen...

Pagina 4 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende