Het is nu 19 aug 2018, 14:37

Pagina 3 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Moeite met autoriteit
BerichtGeplaatst: 05 mei 2014, 12:23 
inactief

Mooi Solleke!
ik hoop dat wij het voor elkaar krijgen om het ook zo te doen met onze kids. want beide (op hun eigen manier) hechten er veel aan hun autonomie en zelfsturendheid.
mooie eigenschappen op zich.
het is vaak eerder stress en vermoeidheid van mama of papa wat eigenlijk leidt tot conflicten :oops:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014, 10:05 
Volwassene

Pfff... Solleke, mooi om te lezen, maar de gedachte dat deze ´strijd´ nog zeker anderhalf decennium doorbroed word ik moe van.

Oudste is de makkelijkste ooit. We zijn erg van het uitleggen en dat is de perfecte aanpak, als ze weet waarom iets ´moet´ doet ze het bijna altijd zonder mokken. Echt een people (mama, papa, juf, melkboer)-pleaser. Maar toen kwam jongste (2 jaar)... precies wat je zegt, alles wat nieuw is moet strijd over gevoerd worden. Rustig uitleggen werkt meestal niet, want het begint met een NEE! en daar blijft het bij. Afgelopen week gesprek met zn juf gehad, allemaal positieve noten over hem tot de onvermijdelijke: MAAR... als Baloe Nee zegt, dan is het ook nee. Nu net begonnen met zindelijkheidstraining en merk dat hij een hele andere aanpak dan oudste nodig heeft. Oudste was makkelijk, die vroeg je in het begin met regelmaat op het potje te gaan zitten en dan ging ze braaf. Bij Baloe komt het standaard antwoord: NEE!! Soms, met heeeeeeel veel enthousiasme, andere knuffels erop, dansjes, liedjes enz kun je m ook enthousiast maken, maar werkt niet altijd en kost erg veel energie. Wel wil ie naar zn eigen lichaam luisteren blijkt nu. Dus ik herinner m er niet aan, en als ie voelt dat ie moet (nu nog vaak te laat natuurlijk), gaat ie wel. Eigenlijk herken ik het ook wel van mezelf. Maar als ik me bedenk dat ie hoogstwaarschijnlijk even koppig gaat zijn als ie 4 is, 8 is, 12 is, 16 is... Word al moe bij de gedachte... :oops:

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014, 14:55 
Volwassene

leuk leuk, herkenbaar!zowel bij mij als bij de oudste hihi. Ik probeer echt zo vaak mogelijk uit te leggen (omdat ik van mezelf weet dat het bij mij ook zo werkt). Maar ook bij mij glipt soms 'gewoon omdat ik dat wil' er wel eens uit. En wat zegt zij (4,5): Maar ik wil gewoon weten waaróm!'. Hoewel soms irritant voor mezelf, ben ik eigenlijk stiekem wel trots :-D.
Ik voorspel nog een grote strijd tussen haar en mijn ex, die alles niet zo goed kan (of wil) uitleggen en vindt 'gewoon daarom, klaar uit'. Dat is dan wel weer een beetje jammer. Maar goed, hij heeft nog wat tijd om het te leren :twisted:

BerichtGeplaatst: 07 mei 2014, 18:20 
Volwassene

Belonen en straffen werkt hier ook niet. We hebben hun nu zelf de regels laten bepalen (waar wij stiekem naartoe hebben gestuurd :D ). En ze mochten zelf de consequenties bedenken. Nou ik kan je vertellen, dan zijn wij als ouders een stelletje softies :shock: .

Op elkaar pijn doen en dingen (proberen te) slopen staat nu beiden een straf van 45 minuten alleen, zonder aandacht, op je kamer. Is het etenstijd eet je maar op je kamer. Moeten we weg, dan gaat je straf in/door zodra we thuis komen. En dit is de afgezwakte versie, want ze hadden eerst 1,5 uur bedacht :shock: .

We hebben gezamelijk twee soorten regels gesteld. De wetten: slaan, slopen, liegen. En de regels (omgangsvormen en manieren).

En tot mijn verbazing hebben we nu over de standaardregels vrijwel nooit meer een discussie. Ze hebben zelf de consequentie bepaald, en dat schijnt genoeg te zijn.

Dus nu hebben we alleen nog maar de discussies op alle andere momenten dat ze het niet met je eens zijn :twisted: . Vanmiddag had ik om beurten de discussie met ze dat ze hun drinken niet op hadden. Beiden bleven los van elkaar volhouden dat ze het glas leeg hadden gedronken en dat het 'zomaar' weer gevuld was :lol: :lol: . Heb ze maar gemeld dat ik het heel bijzonder vond dat de glazen vanzelf weer gevuld waren :lol: , maar of ze het nu toch maar even op gingen drinken. Wat ze vervolgens dan weer zomaar zonder problemen deden.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 10:54 
inactief

Herkenbaar! Ik zie een autonoom meisje wat zich gewoon serieus genomen wilt worden. Samenwerking, in contact zijn is prima; maar bij autoritair gedrag verwacht je automatische gehoorzaamheid, ga je uit contact; en daar reageert mijn dochter even heftig op als wat je van haar verwacht.
Samenwerken kan ze prima, uit zichzelf iets doen ook (gister heeft mijn nog kleutermeisje een stoel gepakt, de pleisters uit het medicijnkastje gepakt, de schaar gepakt, netjes een pleister afgeknipt, en op mijn wondje geplakt omdat ik zelf was uitgeschoten met benen scheren ;) Of bijv vragen de tafel dekken, bij de fysiotherapeute helpen opruimen etc etc).

Het voorleven en vertrouwen werkt hier vele malen beter.
Voor het MKD is dit een teken van autisme; kinderen met autisme kunnen niet zo goed tegen stemverheffen en directief gedrag (wat ik autoritair gedrag noem).
Ik zie dat het natuurlijk gedrag is om beter te reageren op in verbinding contact als de gestresste omgang die we in de hedendaagse maatschappij hebben (meestal zijn het juist gestresste en asociale leiders die de gehoorzaamheid afdwingen, een goed leider doet het met verbinding, zelfvertrouwen en rust; dat kunnen we veel beter bij dieren snappen, of bij volwassenen, maar minder bij onze eigen mensenkinderen).
Prima als MKD dan een ander gezichtspunt hier op heeft; ik snap het ook wel; ik kijk alleen veel breder.
Ik ben iig blij dat de omgang hier al op is aangepast en dat dochterlief nu minder met weerzin naar school gaat. Dat ze weer meer de ruimte krijgt om gewoon zichzelf te laten zien en ook meer het vertrouwen opbouwt naar anderen toe. (Al past ze zich nog wel erg aan of heeft ze nog veel last van prikkels; het is iig 1 winst! Alleen ik zie de toekomst binnen onderwijs somber tegemoet juist hierom ;) Er is vaak geen tijd en besef om het anders te kunnen doen; een korte termijn oplossing is makkelijker dan kijken naar de lange termijn en het kind).

Ik begeleid en waak; ik baken, ik zorg voor veiligheid, en ik geef ruimte.

Vriendlief zie ik sneller geërgerd of richting het autoritaire reageren, en dan gaat dochterlief juist uitdagen.
Terwijl als je rustig reageert en ruimte geeft aan dat ze graag wilt meegenieten en meedenken dan heb je een behulpzaam kind :)

Dochterlief is meegaand, inlevend, en een zacht lief persoontje, engelachtig soms. Maar verzetten kan ze zich wel degelijk!
Stiekum moet ik dan wel een beetje lachen als ik terug denk aan de tijd dat ze een fietsje op het gras zette op school; naar de juf keek en dan keihard lachend wegrennen. Juf met duidelijk visuele ondersteuning gebaren stop hou op. Maar daar red je het dan niet mee ;) Een slim kind kan feilloos door al die communicatie heenvoelen; wil je een punt maken, vooral bij een punt maken, voelt ze je gebrek aan leiderschap; gaat ze ermee aan de haal etc. En dat verlies je dan bij voorbaat al als volwassene ;)

Leiderschap niks mis mee, maar autoriteit staat niet gelijk aan leiderschap voor mij ;)

Tuurlijk bewaak je als ouder de veiligheid. Maar in onze maatschappij slaan we soms wel door. Ik heb ook met angst en beven zitten toekijken hoe mijn dochter stempels wilde maken van een gum met een guts; met 4 jaar. Maar juist door dit proces merk ik dan ook dat ze goed luister, goed zelf nadenkt; en ze heeft gewoon een behoorlijke portie autonomie; maar ook is voor haar belangerijk om juist gebruik te maken van die empathie; het in contact zijn; want hier vaart ze op ipv dat het ontbreekt.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 11:29 
Volwassene

Hier ook hetzelfde met onze oudste. We hebben hem ook altijd alles uitgelegd en ik merk dat dat nu wel zijn tol gaat eisen. Hij was een hele makkelijke peuter. Ik weet nog precies die ene keer (letterlijk maar 1 keer) dat hij op de grond ging liggen in de supermarkt, zijn enige 'protest' toen (gepareerd door een gesprekje en een 'oke' van zijn kant).
Eigenlijk begreep ik die andere ouders nooit die hun kind krijsend over straat sleurden :oops:

Nu lopen wij juist tegen de problemen aan (daar waar de meeste kinderen nu doen wat er gezegd wordt).

Hij wil voor alles een verklaring, trekt deze doorgaans in twijfel en gaat maar door. Dat dingen soms gewoon op een bepaalde manier moeten of gaan, lijken we niet duidelijk te kunnen maken. Het geeft momenteel regelmatig strijd en dan nog niets eens fysiek of dat we boos zijn, maar hij blijft maar vragen en zeuren. Het 'ja maar' is vast herkenbaar. Ook op school lopen ze hier tegenaan. Hij bepaalt zelf wat hij wil en doet en doet het gewoon niet als het hem niet zint.

Daarnaast is hij vrij ongevoelig voor straf en beloning. Maar goed, er wordt aan gewerkt.......

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 09:17 
Volwassene

@llewella: mooi: contact en verbinding. Werkt het beste, maar is soms wel lastig als je het zelf even niet kunt opbrengen. Ik geef dat dan ook aan aan mijn dametje: nu wil ik even geen vragen hebben, want ik moet voor zoveel zorgen nu. We hebben het er straks over. Of gewoon 'nu even niet, J'. Ze lijkt dat nu wel te gaan snappen, dat ook mama's soms 'kattig' kunnen zijn.
@Flapse: ja, lastig nu, zeker. Maar bekijk het eens van de andere kant: dit is een van de onafhankelijke geesten die we wel nodig hebben; de enige die opstaat als het brandalarm afgaat (vgl onderzoek over 'kuddegedrag', dat mensen in dodelijk gevaar kan brengen tegen alle externe signalen van gevaar in) of, één van degene die zo'n veerbootramp wel overleeft en waarschijnlijk nog anderen redt ook... Daar mag je trots op zijn ;-).
Hoe pakken jullie dit nu aan? Ik probeer bij J te focussen op leren dat er bepaalde momenten zijn waarop zij kan vragen, en dat er soms momenten zijn dat het even 'moet' gebeuren, en dat je dan evt later in gesprek erover kan gaan.
Ik heb zelf gemerkt dat J's uitdagen van regels en 'moeten', vaak onaangenaam voor me is, omdat ik haar het antwoord niet kan geven. Soms kan ik ook niet uitleggen waarom ik wil dat ze bep dingen op een bep manier 'moet' doen. En dat maakt dat ik me ongemakkelijk en geirriteerd voel.. Dan is het dus meer míjn probleem, dan dat van het kind :?

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 10:59 
Volwassene

Yolala: in wat voor situaties kun je het dan niet uitleggen? Ik probeer altijd wel veel uit te leggen, maar ook weer niet tot het extreme, en kan me niet herinneren dat ik ooit heb moeten terugvallen op ´gewoon omdat ik het zeg´. Eigenlijk is er voor alles wel een reden waarom iets ´moet´ toch, anders vind je zelf ook niet dat het ´moet´? Of bedoel je dat je op dat moment gewoon geen energie hebt om die discussie aan te gaan? Wat ik me heel goed kan voorstellen hoor. Nu heb ik nog makkelijk praten omdat Mup na een uitleg meestal wel doet wat ik vraag, dat zal bij de jongste wel anders zijn, ik vermoed dat als hij wat ouder is ook wel een paar ´gewoon omdat mama het zegt!´ zullen vallen :?

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 11:38 
Volwassene

Ik zie dat ik het verkeerd heb geschreven. Meestal is het niet onaangenaam , maar gewoon heel leuk :-D en doe ik het met liefde.
Op sommige momenten , als ik geen energie heb of me heel erg moet haasten, is het lastig, en zeg ik: nu even niet.
Maar soms heb ik zelf geen reden, en wil ik het gewoon omdat het nou eenmaal altijd zo gebeurt of zo iets. Als ze dan vraagt, kan ik niet echt een antwoord bedenken, maar wil ik toch dat het zo gaat, en dan merk ik soms irritatie, die eigenlijk voortkomt uit het feit dat mijn 'vanzelfsprekendheden' uitgedaagd worden. Ik zal even denken over een concreet voorbeeld, schiet me nu niet zo te binnen.
Edit: Bijvoorbeeld dat papa haar in haar autostoel vast zou maken, en ik haar zus. Zíj wilde dat ik dat deed. maar ik wilde dat wat ik net gezegd heb, niet veranderen.
idd, er is áltijd wel een reden. Maar alleen vind ik dat dan, op het moment dat zij het ter discussie stelt, eigenlijk ook geen geldige reden. De 'reden' zou op zo'n moment dan kunnen zijn: 'omdat ik het zo bedacht heb', 'omdat ik er nu eenmaal zo mee bezig ben nu, en ik geen zin heb om andere dingen te bedenken', 'omdat ik het altijd zo doe', 'omdat ik niet bedacht heb dat jij hier ook een mening in zou kunnen hebben'. hehe, zoals je ziet, niet echt redenen die valide zijn voor mij, laat staan voor haar :mrgreen: . En omdat ik daar dan geconfronteerd wordt met mijn eigen aannames, (voor)oordelen, gemak etc, en ik dat niet strookt met mijn eigen visie op hoe ik moeder wil zijn (tja... perfectionisme..) wringt dat. die ongemakkelijkheid die ik dan voel, is dus iets wat puur en alleen met mij te maken heeft, en niet met haar.

Laatst bijgewerkt door yolalala op 09 mei 2014, 13:14, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 13:04 
inactief

Ik reageer even.

Llewella schreef:
Ik begeleid en waak; ik baken, ik zorg voor veiligheid, en ik geef ruimte.

Dat, inclusief voorleven. Zoals ik graag zie dat mensen met mij omgaan, zo ga ik met mijn kinderen om.

yolalala schreef:
Als ze dan vraagt, kan ik niet echt een antwoord bedenken, maar wil ik toch dat het zo gaat, en dan merk ik soms irritatie, die eigenlijk voortkomt uit het feit dat mijn 'vanzelfsprekendheden' uitgedaagd worden.

*glimlacht*
Soms zie je als in een spiegel gedrag of uitspraken van jezelf terug bij je kind. Soms houden ze een spiegel voor.

In het kader van voorbeelden, ik ben benieuwd naar de jouwe, maar was verbaasd over een voorbeeld dat ik een paar postings hiervoor las. Over kinderen die hun drinken moesten opdrinken, waarin ze geen zin hadden, en wat een heel verhaal werd. Hoezo? Ik ben er ook niet van gediend als er tegen me wordt gezegd: "Hier heb je koffie en dat moet je nú opdrinken!" Ik zie bij dat soort situaties (en dat kom ik ook IRL tegen) het punt niet. Leg eens uit.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 13:23 
Volwassene

@Isolde: Precies, die spiegel bedoel ik :oops: :) . Mijn voorbeeld heb ik in mijn vorige post erbij gezet.
en idd: die discussie, net iets als 'je bordje moeten leegeten anders geen toetje'. Komt vaak voort uit: zo hebben wij het vroeger geleerd. En zo begonnen wij dus met onze kids in het begin ook, tot ik bedacht: maar dat is te bizar. Als ze van alles iets heeft geproefd, maar gewoon genoeg heeft of geen zin heeft in eten, dan is het haar keuze om het te laten staan. Bovendien is zíj degene die weet wanneer ze behoefte heeft aan eten en wanneer niet. Dus wij hebben die regel vervangen: als je genoeg hebt, mag je ophouden met eten. En ja: je krijgt dan ook gewoon toetje. Mijn sturing zit er dan in dat ik ervoor zorg dat ze van alles evenredig eet (dus alleen de pasta, dan 'genoeg' hebben, en dan een extra volle bak toetje of later een berg koekjes om te vullen).

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 13:25 
Volwassene

gigi schreef:
Yolala: in wat voor situaties kun je het dan niet uitleggen? Ik probeer altijd wel veel uit te leggen, maar ook weer niet tot het extreme, en kan me niet herinneren dat ik ooit heb moeten terugvallen op ´gewoon omdat ik het zeg´. Eigenlijk is er voor alles wel een reden waarom iets ´moet´ toch, anders vind je zelf ook niet dat het ´moet´?
Toen mijn kinderen zo oud waren als die van jullie, hoefden wij ook nooit terug te vallen op 'omdat ik het zeg'. Maar naar mate ze ouder werden, veranderde dat. Ze werden nóg autonomer, wilden zelf beslissen, vonden ook dat ze dat prima konden, en ze wilden bij alles het 'waarom' weten. Soms was het echt lastig om niet in een discussie te verzanden op een moment dat wij gewoon wilden dat er geluisterd werd. En dan hoor je jezelf ineens zeggen "omdat ik het zeg". Overigens legden we dan achteraf wel uit waarom het zo moest, maar er zijn nu eenmaal momenten (bv wanneer de persoonlijke veiligheid ermee gemoeid is, of wanneer je eens haast hebt) waarop die ruimte voor uitleg er niet is. En dan is het fijn als je kind gewoon luistert :wink: .

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 14:17 
Volwassene

Yolala: je voorbeeld komt erg bekend voor en dit soort dingen komen hier ook voor. Ik vind trouwens dat dingen uitleggen niet synonym staat voor een discussie aangaan. Bijv met jouw voorbeeld, als ik al helemaal bezig ben ga ik ook niet met manlief wisselen omdat zij dat graag wil. Maar in dat geval zeg ik meestal iets in de trant van ´mama is nu al bezig, maar als je het de volgende keer op tijd zegt kan papa het dan doen´. Maar goed, zoals ik al zei, Mup is vrij makkelijk en neemt daar ook wel genoegen mee (en geeft het de volgende keer ook duidelijk aan).

Paula: ik ben het helemaal met je eens, er zijn gewoon momenten waarop geluisterd moet worden. Ik denk dat ze aan de toon van mn stem meestal ook wel horen wanneer mama het meent en dus even niet het moment voor discussie is. Maar inderdaad, meestal, als ik eraan denk, koppel ik het later wel terug en leg het uit.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 20:04 
Volwassene

Ik vind dit hele topic heel erg herkenbaar, maar ik vraag me wel af of niet bijna alle kinderen zo reageren? Is het echt iets wat bij intelligentere kinderen hoort? Ik vind het heel normaal om met respect om te gaan met kinderen en dus te overleggen en uit te leggen ipv "omdat ik het zeg".

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 09:33 
Volwassene

Ik verbaas mij sinds mijn kinderen naar school gaan heel vaak over ouders die alleen 'niet doen' zeggen zonder uit te leggen waarom. Of die een opdracht geven zonder verdere uitleg. Ik vrees dat dat vaker voorkomt dan je denkt Schapenwolkje. Maar dat zegt dan vermoedelijk meer over de ouder dan over het kind.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 10:26 
Volwassene

Ik reageer even op het verhaal over het eten, dat een kind zelf bepaalt wanneer het genoeg gegeten heeft. Wel/geen toetje maakt mij niet uit.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als een kind een uur na het eten wel honger heeft. Mag een kind dan zelf bepalen dat er alsnog gegeten wordt? en ook wat?
Ik dwing mijn kinderen zeker niet om te eten, maar de etenstijden liggen vast (hoewel zeer flexibel). Dat is goed uit te leggen aan kinderen.
Ik ben zeker van het uitleggen maar dat houdt wel een keer op. Een uitleg die mij zeer goed beviel toen jongste 5-7 jaar was, was dat het mijn werk is om moeder te zijn. Ik moet bepaalde beslissingen nemen voor mijn kinderen op basis van mijn inschatting. Hij mocht over sommige onderwerpen zijn mening geven maar het besluit lag bij mij. Andere onderwerpen mocht hij wel zelf kiezen. In de loop van tijd (richting volwassenheid) gaat er steeds meer verantwoordelijkheid naar het kind. Tot die tijd heb je als kind soms de pech dat een ander voor je beslist.
Hetzelfde geldt op school en later op je werk (ook als volwassene nog). Met autoriteit moet je ook leren leven. (en natuurlijk een school- en werkomgeving zoeken waar je veel eigen keuzes mag maken)

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 11:01 
Volwassene

Ik kwam nog een artikel tegen wat hier mooi bij past: http://buromare.blogspot.nl/2012/09/de- ... n-van.html

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 11:11 
Volwassene

Dit artikel beschrijft veel beter wat ik bedoel dan wat ik zelf schreef hierboven.
Ik zal mijn jongste (nu 11) uitleggen dat ik gewoon ferm ben :lol: :lol: :lol: :lol:
en meestal ook nog vriendelijk :wink:

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 15:26 
inactief

Annet123 schreef:
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als een kind een uur na het eten wel honger heeft. Mag een kind dan zelf bepalen dat er alsnog gegeten wordt? en ook wat?

Als de vraag naar eten komt een uur na ontbijt of lunch kunnen ze een appel krijgen. Meestal blijkt de honger dan niet zo groot :D Een uur na het avondeten liggen ze op bed, dus dan is dat niet aan de orde.
Nu heb ik niet van die grote hongerlapjes (integendeel: de jongste at een tijdlang zo ernstig weinig dat een neusmaagsonde nodig was), en ik realiseer me dat ook dit weer een onderwerp is dat per kind zal verschillen. Zo moet de zoon van een vriendin van me ernstig beperkt worden, want zijn maag blijkt zo'n bodemloze put dat zelfs als hij enkel appels aangeboden krijgt, hij de een na de ander achter mekaar op eet en geen grens kent...

BerichtGeplaatst: 10 mei 2014, 15:30 
Volwassene

@annet123: Nee, etenstijd is samen, aan tafel. Ook als er gevraagd wordt om koekje oid dan, is het: nee, dan had je net wat meer moeten eten. Dat weten ze nu allebei hoor. Toen we de regel net invoerden, heeft J 1 of 2x uitgeprobeerd of ze dan iets anders mocht. Ik vermoedde dat dat ging gebeuren, en heb 1x het bordje bewaard: De tijd voor eten is voorbij, maar omdat dit een nieuwe regel is, mag je dit nog opeten. Ze heeft toen 2 hapjes genomen en toen was het goed. De tweede keer had ze gewoon pech. Nu is er nooit een probleem meer mee. De jongste groeit met deze regel op, dus ze weet het en dat werkt.
De oudste wil nog wel eens spelen aan tafel en 'vergeten' te eten. Daarvoor hebben we afgesproken dat als alle anderen klaar zijn met eten, de bordjes weggaan, en dat we haar 1x waarschuwen. Ook hier 1x een héél hard huilend en krijsend meisje. nu snapt ze de regel en is het soms wel even schrikken, maar meestal is ze gewoon op tijd.
Deze regel hebben we ingevoerd omdat het zo'n ongezellig getrek en geduw was aan tafel, om haar aan het eten te krijgen, dat het gewoon niet leuk was. Nu is t gezellig.
De eerste regel hebben we ingevoerd omdat kinderen van nature heel goed weten wanneer ze genoeg hebben (zolang het om 'gewoon' eten gaat, dus geen snoep etc, dat kan er altijd wel in). Als je ze dwingt altijd het bordje leeg te eten, leren ze systematisch om niet op de signalen van het lichaam te vertrouwen, maar door te eten tot het bord leeg is, ongeacht wat het lichaam zelf zegt. En dan kwéék je dus ahw overeten en obesitas.

Mijn rol als moeder hierin: ik bepaal wat ze eten, zij bepalen zelf hoevéél ze eten.

Pagina 3 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende