Het is nu 12 dec 2018, 04:01

Pagina 1 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Moeite met autoriteit
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013, 22:15 
inactief

Herkennen jullie dit?

Ik kwam vandaag tot de conclusie, wat er is met dochter.
Ze heeft gewoon een ontzettende hekel aan autoriteit.
Ze verzet zich hier enorm tegen. Overal, altijd.
Bijv. ook bij het maken van afspraken: Dat WIL ze helemaal niet, ze wil zelf bepalen wat ze doet.
Het is een ontzettend lieve meid, zolang er maar geen autoriteit in het spel is, dan kan het een draakje worden.

Ze kan trouwens zelf wel enorm bazen, maar niet in de vorm van autoriteit.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Moeite met autoriteit
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013, 06:24 
Volwassene

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Dat herken ik :?

BerichtGeplaatst: 17 mei 2013, 06:40 
inactief

Yep... Zowel bij de kinderen als bij mijzelf :P

BerichtGeplaatst: 17 mei 2013, 07:03 
Volwassene

Mijn jongste ten voeten uit. Levert regelmatig pittige discussies op, zowel thuis als op school.

BerichtGeplaatst: 17 mei 2013, 09:55 
inactief

Ik herken het bij mezelf ook ja.

Maar een kind wat zoveel last heeft met autoriteit, die hoort toch sowieso niet op een (traditionele) school thuis? Daar is het principe dat de leerkracht de autoriteit heeft en de leerlingen doen wat er gezegd wordt. Geen wonder dat het niet werkt. Ofwel ze maakt zich klein (in het begin) ofwel ze gaat rebelleren...

BerichtGeplaatst: 17 mei 2013, 10:20 
­

Ik heb er in ieder geval nu bij de keuze van VO, bij mijn zoon wel rekening mee gehouden.
Er zijn 2 scholen en daarvan is er vooral eentje heel erg strak.
Die vinden dat je leerlingen niet zomaar vertrouwen kunt bieden, maar zijn echt van de controle.
Ze hebben echt een negatieve invalshoek vind ik persoonlijk.
Ik weet dat dit zeker rebels gedrag gaat oproepen en dat het geen school is voor M.

Bij de basisschool had ik deze wijsheid en informatie nog niet!
Het heeft wel een rol gespeeld bij een eventuele overstap naar een andere school.

Ik heb voor ik kinderen kreeg ook wel de voordelen van een vrije school gezien.
Toen ik mijn kinderen leerde kennen :lol: was dat idee van de baan.

gr
a3n

BerichtGeplaatst: 17 mei 2013, 13:16 
Volwassene

Ik herken het héél sterk, van mezelf en bij M.

Misschien is een democratische school wat voor je dochter?
(In Borne wordt bijvoorbeeld een initiatief gestart van Logi-K misschien wel leuk om even op te googlen)

Ik zou er persoonlijk voor M. niet voor kiezen, omdat ze dan wel moeite heeft met autoriteit, maar wel veel behoefte heeft aan structuur en sturing :wink: (ze vindt zelf natuurlijk van niet, maar ik merk heel duidelijk aan haar dat ze onrustig en ongelukkig wordt van te weinig sturing).

Daarbij vind ik ergens ook wel dat kinderen wel om moeten leren gaan met autoriteit, je ontkomt er in de maatschappij nou eenmaal niet aan. Maar een school/leerkracht die snapt dat autoriteit lastig is voor je kind en haar daarin begeleidt is wel heel belangrijk!

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 23:04 
inactief

Yep.

Van de juf 'pikt' hij trouwens veel (tenzij het dingen zijn die hij echt NIET wil, vergeet het dan maar, ook al doen alle andere kinderen het wel, boeit hem niet). van ons als ouders/mij als moeder....
'jij bepaalt mij niet'....'dat maak ik zelf wel uit'.....'jij bent niet de baas over mij'
moet ik nog even doorgaan?
ten tijde van de eerste van deze opmerkingen van hij 3 á 4 jaar oud.
hij heeft een enorm sterk gevoel voor zelf controle houden, zelf bepalen.
te prijzen dat hij niet achter de meute aan loopt, als opvoeder niet altijd fijn.... :roll:

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 05:44 
Volwassene

Yep!!!
Heel herkenbaar.
Mijn dochter van 5 doet dit ook. "Jij bent niet de baas!".
Ik vind dat best moeilijk om mee om te gaan.
Ik ben haar al losser gaan laten en meer verantwoordelijkheid gaan geven maar ik bepaal de regels thuis (en man natuurlijk :wink: ) en ik vind dat dat duidelijk moet zijn.
Maar dat verloopt vaak niet zo soepel...
Overal discussie over. Erg vermoeiend.
En soms is het gewoon klaar met de discussie (bv, dat ze NU uit bad moet komen, luistert ze niet, dan hengel ik haar er gewoon uit. Grote hysterie als gevolg) en dan moet ze gewoon luisteren.
Ik probeer heeeel consequent te zijn in mijn huisregels.
Maar helaas nog geen meegaande kleuter hier. Ze blijft het altijd proberen.
"Maar ik ben de baas over mijn speelgoed!"
"Ik ben de baas over de konijnen"
"Op mijn kamer ben ik de baas!"
Ook in haar rollenspelen is ze altijd "de baas". En ik het hulpje :wink:

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 07:31 
Volwassene

:oops: Ik heb een discussie wel eens geëindigd met "zolang ík de hypotheek betaal, ben ík de baas en doe jij wat ik vraag. Als je later op jezelf woont, kun ze zelf beslissen". Vast niet opvoedkundig verantwoord maar er zijn grenzen aan wat een vermoeide ouder kan hebben. En (vooral) jongste kon enorm doordrammen als hij vindt dat hij gelijk heeft of gelijk wil krijgen (het wordt gelukkig minder nu hij ouder wordt).

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 07:42 
Volwassene

Heel herkenbaar, en het grappige is dat ik sinds de troonswisseling ook al met de gedachte loop dit topic te openen. Jij bent me voor. Ik heb een bloedhekel aan autoriteit, zeker als die is opgelegd en niet verdient door de ander. Ik vroeg me destijds hardop af wat ik zou doen als ik een uitnodiging kreeg voor het bijwonen van de troonswisseling. Ik zou hem niet aannemen. Net zo min als ik iemand van het koningshuis "hoogheid"zou noemen :oops:

En laatst las ik van een baas die al zijn personeel om vijf uur naar huis stuurt. Het stond er alsof hij daarmee liet zien een goede werkgever te zijn. Bij mij gaan dan echter de stekels omhoog. Hoezo naar huis? Dat bepaal ik zelf wel! :wink:

Dus ja, herkenbaar. Vooralsnog niet echt bij de kinderen, hoewel ik het bij jongste wel steeds meer denk te zien.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 07:50 
inactief

M-I schreef:
Herkennen jullie dit?

Ik kwam vandaag tot de conclusie, wat er is met dochter.
Ze heeft gewoon een ontzettende hekel aan autoriteit.
Ze verzet zich hier enorm tegen. Overal, altijd.
Bijv. ook bij het maken van afspraken: Dat WIL ze helemaal niet, ze wil zelf bepalen wat ze doet.
Het is een ontzettend lieve meid, zolang er maar geen autoriteit in het spel is, dan kan het een draakje worden.

Ze kan trouwens zelf wel enorm bazen, maar niet in de vorm van autoriteit.

Muisje WIL zich wel verzetten, maar ze DURFT niet.
Vanaf heel, heel klein zijn we hier al mee bezig, dat ze best haar eigen keuzes mag maken en het begint eindelijk te landen.
Ze is dan wel van het geweldloos verzet: ze hoort aan en doet dan lekker toch wat ze zelf wil. Leuk voorbeeldje: dinsdag was ze vrij van school en ging ze met mij mee naar mijn werk. Aan het einde van de dag kakte ze in en liepen we even naar de snoepautomaat. Daar hingen wat van mijn leerlingen (dertien, veertien jaar oud) die op haar begonnen in te praten wat ze kiezen moest. Ze pakte mijn hand vast, leek even in mij weg te kruipen maar herstelde zich, ging breeduit voor die automaat staan om te kijken wat ze hebben wilde en koos. Gewoon. Wat zij lekker vindt.
Dat durfde ik ècht niet op die leeftijd, ik liep liever weg en snoepte dan maar niet.

Elfje (7 februari 2010)

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 08:36 
­

Nu je er over begint realiseer ik me opeens dat dit bij mijn kinderen verdwenen is!
"Ik ben de baas over mezelf" heb ik heel wat gehoord hier in huis, maar dat is maanden, misschien wel meer dan een jaar geleden.
Oudste accepteert allerlei dingen veel beter dan 'vroeger' (kind is nog geen negen, klinkt raar om het over vroeger te hebben). Verliezen bij een spelletje is geen probleem meer (dwz, hij laat wel merken dat hij het niet leuk vindt, maar speelt wel door). Dat wij allerlei dingen bepalen ook niet.

Fijn om dat opeens te zien!

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 08:48 
Volwassene

Gevleugelde uitspraak van jongste: "dwing me niet!", of: "probeer je mij nu te dwingen?" :mrgreen:
Ook dingen als "het is mijn leven, dus ik bepaal", zijn hier veel gehoord.
Overigens doen mijn kinderen dit alleen thuis. Zodra ze ergens anders zijn, veranderen zij in makke schaapjes. Daar wordt nog aan gewerkt :mrgreen:

Stiekem geniet ik er van! :D

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 10:58 
Volwassene

Vanaf het moment dat ze ging praten: 'Jij bepaalt niet over mij!'
Die zin is er, ook al praat ze tegenwoordig grammaticaal juist, altijd in gebleven :lol:

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 12:30 
inactief

mijn zoon als kleuter hoorde van de kaboutervoetbal. leek hem eerst leuk. vervolgens nadat hij wat bij klasgenootjes gepolst had was zijn reactie opeens: ja hoor eens: ik wil best voetballen, maar niet dat zo'n trainer gaat vertellen wat ik doen moet. :shock:
schoolzwemmen: probleem. de badmeester dwingt mij, daar hou ik niet van.

de juffen: op de vorige school wond hij ze om zijn vinger en had hij dus geen last van ze.
nu op deze school heeft hij geen probleem met de juffen. ze zijn gewoon eerlijk volgens hem.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 13:10 
Volwassene

jenniechristina schreef:
mijn zoon als kleuter hoorde van de kaboutervoetbal. leek hem eerst leuk. vervolgens nadat hij wat bij klasgenootjes gepolst had was zijn reactie opeens: ja hoor eens: ik wil best voetballen, maar niet dat zo'n trainer gaat vertellen wat ik doen moet. :shock:
:lol: Dat is precies wat mijn jongste zei toen hij werd uitgenodigd om te komen proefspelen voor de badmintonschool: "ik wil best beter worden maar niet als iemand mij gaat vertellen hoe ik moet spelen. Dat haalt alle lol uit het spel." Hij heeft de uitnodiging afgeslagen, ze waren verbaasd en behoorlijk beledigd ('t is blijkbaar een eer als ze je zo goed vinden dat je uitgenodigd wordt).

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 15:27 
Volwassene

Volgens het Delphi-model van hoogbegaafdheid, ervaren veel hoogbegaafden zichzelf als autonoom.

Je zou het kunnen zien als die sterke gedrevenheid, die ervoor zorgt dat men graag wat meer ruimte heeft voor eigen invulling, en wat minder gekaderd, gestuurd en belemmerd wil worden door een ander.

Pak de zelfbeschikkingstheorie van Ryan& Deci erbij, en je leest (wikipedia) dat Een belangrijke stelling van de theorie is dat vormen van controle op het gedrag van anderen zorgt voor een afname van hun intrinsieke motivatie, omdat deze controle de bevrediging van de basisbehoeften frustreert

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbeschikkingstheorie

Dus: je zou kunnen zeggen dat autoriteit de intrinsieke motivatie, die in beginsel juist bij HB zo sterk kan zijn, wordt gehinderd. Geen wonder dat er dan verzet komt. :D

Ik denk dat iemand die zich te sterk ingekaderd voelt, zich niet genoeg gerespecteerd voelt, en dat het dan logisch is dat er geen commitment of zelfs verzet komt. Jammer dat sommige 'autoriteitsfiguren' dat niet altijd lijken te beseffen.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 08:49 
Volwassene

Ja, ook hier herkenning. Zoon van 6 1/2 is steeds bozer dat kinderen nooooit eens iets uit mogen maken en dat volwassenen altijd de baas zijn. Interessante link Sacha, bedankt.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 09:09 
Volwassene

Paula schreef:
:oops: Ik heb een discussie wel eens geëindigd met "zolang ík de hypotheek betaal, ben ík de baas en doe jij wat ik vraag. Als je later op jezelf woont, kun ze zelf beslissen". Vast niet opvoedkundig verantwoord maar er zijn grenzen aan wat een vermoeide ouder kan hebben. En (vooral) jongste kon enorm doordrammen als hij vindt dat hij gelijk heeft of gelijk wil krijgen (het wordt gelukkig minder nu hij ouder wordt).

oh herkenbaar! Ik heb ook weleens (heel onverantwoord) gezegd dat zolang wij alles betalen, alles van ons is en wij bepalen wat ermee gebeurt. Overigens hielp dit wel, want we hebben er nooit meer discussies over ;)

Verder alles heel herkenbaar. Gisteren nog een gesprek op school gehad met de IB-er. T luistert wel naar zijn juffen, maar accepteert (nog) niet de autoriteit van een andere juf. Volgens IB-er kan hij niet transfereren. Ik heb haar toen wel duidelijk moeten maken dat het daar niets mee te maken heeft (hij weet heel goed wat wel mag en niet), maar dat hij een juf niet zomaar accepteert als autoriteit puur omdat ze een juf is. Dat zal de dan toch echt eerst moeten verdienen.

S heeft ook een sterke eigen wil, maar is wel makkelijker stuurbaar (of zijn wij er gewoon beter in geworden? :) ). Waar T met 1,5 jaar al zelf wilde bepalen welke kleding hij aandeed, begint dat bij haar nu pas bijvoorbeeld.

Pagina 1 van 5 [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende