Het is nu 05 aug 2020, 14:44

Pagina 2 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Muziek
BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 13:37 
Volwassene

Karan, dat is zoo herkenbaar. Zoon speelt ook het liefst stukken die eigenlijk net te moeilijk zijn, maar de uitdaging vindt hij heerlijk.

En ook dat leren omgaan met frustraties door muziek, is herkenbaar. Ik merk dat ik het als een soort metafoor in kan zetten voor andere dingen die niet in één keer lukken. 'Toen je de allereerste keer trombone speelde, klonk het ook niet meteen mooi, toch?'

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 14:17 
Volwassene

Ja, heel herkenbaar, dat van die metaforen. Gaaf instrument trouwens: trombone.

Verschil in docenten is ook enorm: dochter had eerst in buitenland een docente, die heel voorzichtig was. Zei ook dat sommige stukken voor dochter te moeilijk waren en hield (langzamere) tempo aan van het meisje waarmee dochter samen les had. Toen ze na onze verhuizing alleen ging lessen ging ze heel hard vooruit ineens :D .
Docente van zoon geeft echt pittige stukken op (is dit niet wat te hoog gegrepen, denk ik regelmatig). Maar voor zoon werkt het wel.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 14:41 
Volwassene

Wat goed! Dan is individueel les toch wat fijner he?

Over moeilijke stukken spelen: lukt het jouw dochter dan wel om die stukken uiteindelijk te 'masteren'? Ik vind dat mijn zoon vrij slordig speelt, ook na tien keer oefenen, maar de leraar rekent hem er blijkbaar niet op af.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 14:56 
Volwassene

Beide kinderen spelen hier slordig, vooral ritme (en rusten) zijn hier een groot probleem. Vooral bij jongste is de docente er wel streng op; dat moet ook echt wel bij zoon. Docente van dochter is wat losser. In het orkest zijn ze wel wat strenger voor haar.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 14:59 
Volwassene

Ooh sorry, niet scherp genoeg gelezen, je hebt twee kinderen :)

De dirigent van het orkest is inderdaad wat strenger, hier ook. Juist wel goed, denk ik.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2020, 21:26 
Volwassene

Sinterklaas heeft een verzamelbox van 30 cd's met klassieke muziek gebracht. Zoon heeft inmiddels geconcludeerd dat Mozart ADHD heeft, Bach saai is en Beethoven fantastisch.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 12:44 
Volwassene

Leuk topic!
Mijn 10-jarige zit sinds 3-4 jaar op vioolles. Ze koos zelf bewust voor dit best technische instrument. Ik speel zelf piano en daar kun je al snel een aardig riedeltje op spelen. Maar bij de viool moet je én zelf een goede houding hebben én een goede stokhouding én je moet leren om je stok in te delen én-én-én. Dat mijn chaotische en snel afgeleide (zelfs getest op ad(h)d) kind daar de focus voor had, was echt een openbaring. We kwamen er toen ook achter dat ze liefst topdown leert. Ze kon nog amper noten lezen toen ze al probeerde achterin het lesboek aan de slag te gaan. Ook bleek ze een absoluut gehoor te hebben. Ik ben zelf ook redelijk muzikaal maar heb zeker geen absoluut gehoor. Ik vind dat heel bijzonder. Ze kan overigens ook extreem hoog en zuiver zingen, geen idee waar dat vandaan komt want mijn man en ik hebben totaal geen zangstemmen.

Dit alles wil niet zeggen dat het oefenen meteen van een leien dakje ging. Zelfs nu moeten we haar nog aansporen om thuis de viool uit de kist te halen. Maar eenmaal bezig speelt ze inmiddels lekker door. Speelt wel vaak slordig.

Haar vioolleraar speelt een grote rol in het geheel. Hij is behoorlijk streng maar maakt tegelijkertijd veel grapjes. Hij organiseert drie voorspeelmomenten per jaar, vrij grootschalig, waarbij zijn leerlingen ook samen stukken uitvoeren. Verder zit ze in het schoolorkest van de basisschool en daarmee treedt ze heel regelmatig op, binnen en buiten de school.

Voor mijn andere kind was muziekles een lijdensweg. Allerlei insteken geprobeerd die haar dan enkele weken boeiden en dan was ze er weer klaar mee. Dus geen muziekles meer voor haar. Elk kind is weer anders...

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 22:53 
Volwassene

Inde, hier hebben de oudste twee ook geen enkele interesse. Het is echt wel een beetje kind-afhankelijk.

Jongste twee willen nu dolgraag een tweede instrument. Ik snap de wens heel goed, maar ik heb ze toch eerlijk verteld, dat we dan waarschijnlijk failliet gaan. Ik ben nu al 200 euro per maand kwijt aan lessen en huur. Dochter gaat nu zelf sparen heeft ze besloten.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 10:43 
Volwassene

Grappig, onze kinderen wilden ook een tweede instrument en dat is echt onmogelijk qua geld en tijd. Ik heb gezegd dat ze in de zomervakantie mogen beslissen of ze willen overstappen op een ander instrument en verder elkaar maar les moeten geven (ze hebben allebei een ander instrument). Dat proberen ze nu, maar vooral de oudste heeft echt geen geduld om de jongste iets bij te brengen. Dan hoor ik "oh nee niet zo, zucht, ik word er gek van". Terwijl de jongste heel geduldig aan de oudste uitlegt hoe ze de noten moet maken en haar handen moet houden....

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 11:34 
Volwassene

Leuk om te lezen!!
Ik heb sinds kort een elektrische piano gekocht aangezien ik zie dat Dochter het heel snel oppakt bij anderen thuis die een piano hebben. Ze vindt het ook heel leuk en als ze iemand iets ziet spelen, wil ze het ook kunnen en dan lukt het haar ook nog. Alleen toen ik haar vroeg of ze op les wilde, gaf ze aan dat ze dat niet wilde omdat ze het dan nog niet kon en dat eng vond. Typisch geval van een hoge lat voor zichzelf opwerpen? Dus ik probeer nu thuis wat aan te leren via tutorials op youtube en haar daarna op pianoles te doen.

Heeft iemand ervaring met een kind die wel muzikaal is maar niet op les durft vanwege de eigen opgeworpen hoge lat?

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 11:44 
Volwassene

Jazeker, hier zijn we begonnen met een digitale piano en de app Simply Piano. Toen dochter dat een half jaar had gedaan, durfde ze op les....

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 11:47 
Volwassene

Inde, wat gaaf. Al zo jong met viool begonnen, wat een doorzetter moet ze zijn. Wat bijzonder dat ze een absoluut gehoor heeft. En tof dat de basisschool een schoolband heeft!

Karen en Rabbit, leuk dat jullie kinderen ook zó enthousiast zijn dat ze wel meerdere instrumenten willen leren spelen :D

Hier is zoon zichzelf piano aan het leren, op de piano van zijn zusje. Hij speelt nu 3 jaar trombone en snapt muziektheorie blijkbaar zo goed, dat hij zonder lessen (met alleen een boek en af en toe een youtubefilmpje) zichzelf piano kan leren. Superleuk om te zien. En het kost niks extra :mrgreen:

Kandelaar, mijn dochter van 6 heeft dat ook. Ze vindt het moeilijk dat ze het niet meteen kan, en lijkt zich te schamen voor elke verkeerde noot die ze speelt. Hoe vaak we ook benadrukken dat foutjes erbij horen en niet erg zijn. Onze 'pianolerares' is een vriendin van mij. De eerste les was bij ons thuis, tussen het thee drinken door. Heel relaxt. De lessen sindsdien zijn bij de juf thuis. Dochter krijgt elke week een sticker in haar muziekschriftje als ze goed geoefend heeft. Die sticker krijgt ze al vóórdat ze iets heeft laten horen. De pianojuf kijkt mij met een schuin oog aan en vraagt aan dochter of ze goed heeft geoefend, en als het antwoord ja is krijgt ze een sticker. Dat lijkt wel te helpen! Het oefenen wordt beloond, niet het eindresultaat.
Heb jij misschien pianisten in je kennissenkring die wat lesjes kunnen geven?

edit: Rabbit, die Simply Piano methode, is dat echt wat? Ik word op youtube doodgegooid met reclames ervoor. Leer je er ook muziektheorie mee, of is het meer monkey see monkey do?

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 14:00 
Volwassene

Rabbit schreef:
Jazeker, hier zijn we begonnen met een digitale piano en de app Simply Piano. Toen dochter dat een half jaar had gedaan, durfde ze op les....

Ja ik heb ook zoiets voor ogen! Dochter gaf ook aan dat als ze iets zou kunnen, ze wat beter op les durfde. Het is ook echt dat leren leren, wat op school niet aan bod komt en hierbij 'de kans bestaat' dat ze het niet meteen kan.
Ik ben, net als Querzyx, heel benieuwd of Simply Piano echt werkt. Je moet er wel een aardig bedrag voor betalen heb ik begrepen?

@Querzyx, Wat handig zo' n vriendin! En wat een goed idee om het tussen het thee drinken door te doen. Zo komt er ook geen lading op te liggen.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 14:54 
Volwassene

Over Simply Piano, het is een leuke kennismaking om te kijken of je kind (of je zelf) piano leuk vindt. En het helpt heel goed om je over een drempel te helpen om het te doen, te durven en fouten te maken. Het is heel motiverend. Het volgt je niveau: als iets niet lukt, dan krijg je het langzamer en wordt een stuk verdeeld in kleinere stukjes. Als je het dan goed doet, krijg je mooie complimenten ("awesome") en mag je verder naar een volgend liedje. Er is ook een vrij uitgebreide muziek bibliotheek waar je zelf iets uit kunt zoeken, op je eigen niveau.
Ik heb 80 euro betaald voor een jaar en vond het dat wel waard, ook al hebben we het maar een half jaar gebruikt. Echte pianoles kost 100 euro per maand, dus als je nog niet zeker weet of je dat wel durft, en of je het leuk vindt, is zo'n app wel een goed opstapje.
Wat theorie betreft vind ik dat je er heel weinig van leert. Wel de basis van noten lezen, maar dat is het dan ook wel. Ik heb gehoord dat Flowkey dat beter doet, maar die hebben wij niet geprobeerd. Onze dochter was nog jong (6 jaar) en gevoelig voor de motiverende korte oefeningen, daarom kozen we voor SP.
Nu ze echt pianoles heeft, leert ze natuurlijk veel beter en meer. Maar het is ook niet zo dat ze in dat halve jaartje iets helemaal fout heeft aangeleerd en dingen af moet leren of zo.
Het is trouwens wel in het Engels.

Aanvulling: Christine Clark heeft er goede filmpjes over gemaakt, ook vergelijkingen van de verschillende apps: https://www.youtube.com/user/christineesc/

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 22:20 
Volwassene

@Rabbit en @Querzyx, Ik heb de link bekeken die Rabbit meegestuurd had. Interessant!! Ik heb het idee dat Flowkey meer ingaat op de bladmuziek terwijl Simply piano langzamer gaat maar je daardoor wel beter onder de knie krijgt hoe je de 'simpelere' noten kan spelen. Het volgt jouw leertempo. Als je als absolute beginner achter de piano kruipt, schijn je beter met Simply Piano te kunnen starten terwijl als je al wat beter kan spelen is Flowkey meer geschikt.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2020, 19:36 
Volwassene

Querzyx schreef:
Inde, wat gaaf. Al zo jong met viool begonnen, wat een doorzetter moet ze zijn. Wat bijzonder dat ze een absoluut gehoor heeft. En tof dat de basisschool een schoolband heeft!

Karen en Rabbit, leuk dat jullie kinderen ook zó enthousiast zijn dat ze wel meerdere instrumenten willen leren spelen :D

Hier is zoon zichzelf piano aan het leren, op de piano van zijn zusje. Hij speelt nu 3 jaar trombone en snapt muziektheorie blijkbaar zo goed, dat hij zonder lessen (met alleen een boek en af en toe een youtubefilmpje) zichzelf piano kan leren. Superleuk om te zien. En het kost niks extra :mrgreen:

Trombone, geweldig! Dochter speelde vorig jaar in een gelegenheidsorkest met o.a. twee jongens die trombone speelden. Eentje was volgens mij kleiner dan het instrument. Was erg leuk om te zien en horen. Dochter wil ooit (“als ik heel goed viool kan spelen!”) de hoorn leren bespelen. Ook ik vind het nu al duur genoeg. 200 euro per jaar voor de huur van de viool en 90 euro per maand voor de lessen.

Mijn zus heeft als tiener zichzelf ook piano leren spelen, uit een boek, na jarenlang een ander instrument te hebben bespeeld. Zelf heb ik daar de discipline niet voor. Ik oefende eens per week, vlak voor ik naar les moest :roll:

Het probleem bij mijn andere kind was haar fixed mindset. Ze kon er niet mee omgaan dat het noten lezen niet vanzelf ging. Twee pianoleraren en een vioolleraar heeft ze om de tuin weten te leiden. Die hadden niet door dat ze alles uit het hoofd speelde en helemaal geen noten kon lezen. Uiteraard ging het steeds mis zodra ze aan complexere stukken toe kwam.

Mijn vioolspelende kind staat er echt heel anders in. Die vindt het totaal geen probleem om fouten te maken en gaat goed om met de aanwijzingen door de viooldocent. Hoe complexer het stuk, hoe meer ze zich inzet. Inderdaad is ze qua hobby’s (op school helaas niet zo...) een doorzetter. Dat zie je ook bij haar sport, waar ze echt stukken minder aanleg voor heeft. Het interesseert haar daar niet dat ze sommige onderdelen veel vaker moet oefenen dan de meeste anderen.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 15:39 
Volwassene

Leuk topic. Oudste speelt viool sinds 4e. Jongste gitaar. Allebei ook piano. Oudste heeft geen les meer. (Al heel lang niet meer - klikte niet met docent). Maar studeert iedere dag zelf. Jongste heeft les. Leuke docente. Speelt nu ook electrisch.
Ze spelen samen en met vriendinnen/vrienden op school.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 16:15 
Volwassene

Inde, goed dat je dat aanhaalt over uit het hoofd spelen. Nu je het zegt, vermoed ik dat mijn dochter dat ook doet. Ze kijkt volgens mij niet naar de bladmuziek terwijl ze speelt. Ik ga het extra in de gaten houden. Heb je nog tips hoe daarmee om te gaan?

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 17:27 
Volwassene

De oudste twee spelen hier beide een instrument. De oudste leest echt noten en heeft ook wel de muziek voor zich nodig om een stuk goed te spelen. Middelste speelt veel uit het hoofd. Zo gauw hij weet hoe het moet klinken heeft hij de bladmuziek al snel niet meer nodig. Ik denk dat het erg lastig is. Enige wat ik me zou kunnen bedenken is af en toe oefenen met notentrainers en ook stukken spelen die zo moeilijk zijn dan ze geen andere keuze hebben dan noten te lezen.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 19:08 
Volwassene

Hmmm... er zijn volgens mij twee soorten noten lezen.
1. Kijken naar de noten en dan weten welke greep daarbij hoort, welke snaar, welke toets, welke kleppen of ventielen je moet induwen.
2. Kijken naar de noten en weten hoe die heten.

Mijn oudste twee zijn heel goed in nummer 1, minder in nummer 2. Ze moeten dan echt gaan rekenen vanaf vaste ankerpunten. Het vinden van de noten op hun instrument gaat moeiteloos.
Jongste is minder handig hierin, het heeft heel lang geduurd voor ze een beetje kon noten lezen. Maar ze heeft ook minder snel leren lezen dan de andere twee, misschien houdt dat verband met elkaar.

Ik kon op een gegeven moment moeiteloos overschakelen van sopraanbokfluit (beginnend op een c) op altblokfluit (op een f). En ik weet ook prima de noten te benoemen in de G-sleutel. In de F-sleutel vind ik dat nog lastiger, ik speel nu 2,5 jaar cello.

Toch zijn we allemaal auditief ingesteld en spelen we een nieuw stuk veel makkelijker als we het een paar keer gehoord hebben,.

Ik heb overigens een oud-collega die fantastisch gitaar speelt en zijn inkomen behoorlijk aanvult met zijn band, maar hij kan geen noot lezen. Wil ie ook niet, hij is bang dat hij dan de spontaniteit verliest.

De viooljuf van de meiden stimuleert haar leerlingen om op voorspeeldagen uit het hoofd te spelen. Oudste deed dit ook graag, jongste moet over een drempel heen, maar gaat het de komende keer wel proberen. En het zijn echt geen simpele stukken die ze spelen. Oudste speelde de danse macabre uit het hoofd.
Ze spelen vaak mooier als ze uit het hoofd spelen. Maar daar gast wel een heel proces van heel precies oefenen met de noten aan vooraf.

Pagina 2 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende