Het is nu 22 jul 2018, 11:36

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HB en angsten: hoe helpen
BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 18:29 
Volwassene

Onze oudste van bijna 8 heeft al sinds haar kleuterjaren fasen waarin ze angstig is. Toen ze een jaar of vier was had ze de angst voor bacterien en waste ze heel vaak haar handen. Vorig jaar waren het geesten en levende poppen. Op dit moment zijn het teken. Op school heeft ze een filmpje gezien over de ziekte van Lyme en dat gaat in haar hoofd dan een eigen leven leiden. Ze vraagt nu elke dag of ik haar op teken wil controleren en ik merk dat ze af en toe wat huiverig is om buiten te gaan spelen. Zelf ben ik geneigd om het voornamelijk te negeren en af te doen als: “stel je niet zo aan”, maar ik twijfel soms aan de effectiviteit hiervan. Wie herkent dit en heeft tips?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: HB en angsten: hoe helpen
BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 19:11 
Volwassene

Haar angsten zijn echt, dus m.i. heeft ze weinig aan een reactie die haar angsten niet serieus neemt. Het lastige van de angst voor teken is dat het niet geheel onrealistisch is om er angstig over te zijn. Je dochter heeft wel het redeneervermogen om het gevaar te zien, maar nog niet het vermogen om te relativeren. Mijn ervaring is dat het goed helpt om te helpen met relativeren, niet door het niet serieus te nemen, maar door goede informatie te geven. In geval van teken: op zoek gaan naar informatie (hoe klein de kans is dat je ziekte van Lyme oploopt, hoe je kan voorkomen dat je ziek wordt, uitleggen dat je ziekte kunt behandelen) en er naar handelen (inderdaad controleren als ze buiten heeft gespeeld in gras of bij struiken). Ondertussen benoemen dat je je niet laat tegenhouden door de teken, omdat de kans klein is dat je ziek wordt en omdat de ziekte te behandelen is. Zelf woon ik in een gebied waar teken veel voorkomen, dus tekencontrole is hier op sommige scholen heel gewoon.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2018, 21:22 
Volwassene

Mijn oudste was overigens als peuter en kleuter voor veel dingen bang. Door veel uit te leggen, te helpen met relativeren en kleine stapjes aan te moedigen (soms zelfs door hem om te kopen) is dat geleidelijk helemaal overgegaan.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 06:24 
Volwassene

Hmm, het moet niet doorslaan met de angst voor teken, alleen ben ik wel van mening dat de meeste mensen het gevaar ontzettend onderschatten.
Op internet zal je ook veel ervaringen vinden van lyme, welke de angst alleen maar groter zal maken.

Als het om lyme gaat, kun je haar misschien laten geloven in producten die teken afweren.
Deet is nogal giftig (ook voor je dochter), maar er zijn ook Oliën op natuurlijke basis.

Verder is het misschien handig om eens advies in te winnen bij een psycholoog dat zij vaker dan gemiddeld een serieuze angst ontwikkeld.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 13:51 
Volwassene

Bij ons zijn angsten altijd een uitting van iets anders. Op momenten dat unit 1 niet goed in haar vel zit op school, zien we steevast dat ze angsten ontwikkeld. Afgelopen jaar was er zo’n periode. Op school liep het niet en we zagen haar op een goed moment steeds vaker haar handen wassen omdat ze “vies” waren. Dat hebben we toch wel geprobeerd aan banden te leggen. Ook uit angst smetvrees te ontwikkelen. Toen het op school weer lekker liep verdween de lichte smetvrees als sneeuw voor de zon. Eerder hebben we dat ook gezien met allerlei andere angsten. Die kwamen aan de oppervlakte als het al langere tijd niet lekker liep op school en verdwenen weer als het probleem op school werd aangepakt.

Is er bij jullie een dergelijke koppeling te leggen? Zo ja, dan ligt de oplossing van haar angsten misschien juist niet bij het aanpakken van de angst zelf.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 14:39 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt er inderdaad op dat ze nog niet genoeg kan relativeren en daardoor slaat het in haar hoofd wat op hol. Of informatie opzoeken echt werkt weet ik niet, maar wie weet kan ik een goede, informatieve website vinden die het wat relativeert. Dat is ook het suffe natuurlijk: het is ook helemaal niet zo gek om alert te zijn op teken, maar het is natuurlijk niet nodig om je daar als kind van 7 dagelijks zorgen over te maken.

Aan de ene kant zal school vast invloed hebben. Aan de andere kant is het nog nooit echt top gegaan. Het gaat op het moment volgens mij best aardig, maar het blijft een feit dat school inhoudelijk gewoon totaal niet aansluit bij haar persoonlijkheid, leerstijl en leerbeperkingen. Concreet: ze leert heel holistisch, door te doen, laat maar zeggen. Haar stijl is visueel-ruimtelijk en ze is super creatief. Daarnaast wordt ze binnenkort getest op dyslexie, wat bijna zeker het geval is. Ik denk niet dat er een school bestaat die wel bij haar past. Dus er is altijd wel wat spanning helaas. De CITO periode komt er natuurlijk wel weer aan (of is zelfs al begonnen?), dus dat kan natuurlijk meespelen. Maar daar doen ze op school heel makkelijk over en thuis zijn we daar al helemaal niet mee bezig, tenzij ze er zelf over begint.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]