Het is nu 21 mei 2018, 02:34

Pagina 2 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hyper brein, hyper lichaam
BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 09:01 
Volwassene

Loekie, je hebt vast gelijk. De soort problematiek zal wel verschillen.
'Psychische problemen' is een nogal ruim begrip natuurlijk.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 21:20 
Volwassene

Interessant artikel al vind ik de conclusie veel te algemeen, ik heb er veel vragen bij.
Ik denk ook dat je niet zomaar Mensa-lid wilt worden en dat er daarmee al een splitsing in achtergronden is gemaakt en het onderzoek dus niet meer representatief is voor alle HB-ers.
Angststoornissen ken ik overigens alleen als tijdelijk probleem bij Hb-ers waarmee het op dat moment zeer slecht ging, verder niet.

Ook ik ben een leek op dit gebied maar het houdt me al langer bezig:
zijn de 145+ ers automatisch zeer hooggevoelig en prikkelgevoeliger? En daarmee wel of niet vatbaarder voor (psychische) problemen?
Maar vooral: waar komt dat hooggevoelige en prikkelgevoeliger dan vandaan? Ontstaat dat simpelweg omdat de hersenen zoveel meer ontwikkeld zijn dat ze niet alleen in staat zijn tot zeer complex denken maar kan deze groep ook meer én intenser horen, zien en voelen? Dat laatste letterlijk en figuurlijk? Zijn die functies verder ontwikkeld en komt er daardoor letterlijk al meer binnen? (los van hoe je het verwerkt).
Of is meer en intenser horen/zien/voelen een gevolg van het dieper nadenken? Ik neig naar aangeboren, maar dat is enkel en alleen op eigen ervaringen gebaseerd.

Los daarvan is mijn andere gedachte dat de groep 145+ ers relatief meer het type creatief denkenden omvat en dat juist die groep veel vaker erg hooggevoelig/prikkelgevoelig is en ook meer problemen ervaart.
Dat is het verband wat ik tot nu toe regelmatig denk te herkennen. En ja, daar kun je allerlei theorieën op los laten, waarom zij meer in de problemen komen vandaar dat ik wel eens uitgebreid onderzoek zou willen zien naar de typen HB-ers en hun wel/niet hooggevoelig zijn en het wel/niet in de problemen komen.

Interessant onderwerp!

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 21:45 
Volwassene

Dit is een onderzoek naar zeer hoogbegaafden met enige informatie daarover:
http://www.gifteddevelopment.com/highly-and-profoundly-gifted/profoundly-gifted

Dit is ook interessant misschien: http://sengifted.org/exceptionally-gifted-children-different-minds/

Deze kinderen zijn niet met de WISC getest maar met Stanford Binet, vandaar de hoge scores.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 12:25 
Volwassene

Dank Bissi.
90% zou hooggevoelig zijn al vragen de onderzoeksters zich af hoe betekenisvol de antwoorden zijn.
Met mijn 145+er in mn achterhoofd zat ik wel met "ja idd, ja, ja klopt ook, ja.." te lezen, ik herken zo'n beetje alle genoemde symptomen.
Mij valt op: "84.1% question authority" en het zijn kinderen tussen 2,5 en 12,5 jaar.
Ik denk dat alle HB-ers de regels min of meer ter discussie stellen maar in welke mate wordt het hier bedoeld?
In mijn theorietje over creatief denkenden zit ook het idee dat deze groep (als puber) amper autoriteit accepteert. Toeval?
Ik ga er ook nog es info over zoeken.

Pagina 2 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2