Het is nu 19 feb 2018, 21:01

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hyper brein, hyper lichaam
BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 08:50 
­

http://neurosciencenews.com/iq-hyper-brain-body-7720/

Een interessante hypothese (waar je wel makkelijk gaten in kan schieten.) Wat vinden jullie?

Berichttitel: Re: Hyper brein, hyper lichaam
BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 09:03 
Volwassene

Het enige wat je kunt zeggen is dat Mensa-leden vaker dan de algemene populatie last hebben van angststoornissen, maar dit kun je niet generaliseren naar hoogbegaafden in het algemeen. Want: wie willen er lid worden van Mensa? Dat zijn misschien veel meer dan gemiddeld mensen die vastlopen in het gewone leven. Het is niet uit te sluiten dat juist andere kenmerken samenhangen met die angsttoornissen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 09:20 
Volwassene

Sacha schreef:
Het enige wat je kunt zeggen is dat Mensa-leden vaker dan de algemene populatie last hebben van angststoornissen, maar dit kun je niet generaliseren naar hoogbegaafden in het algemeen. Want: wie willen er lid worden van Mensa? Dat zijn misschien veel meer dan gemiddeld mensen die vastlopen in het gewone leven. Het is niet uit te sluiten dat juist andere kenmerken samenhangen met die angsttoornissen.

Integendeel, het hangt wel degelijk samen. Een quote op exentra.be :

Nogal wat mensen die hoogbegaafd zijn, zijn psychisch kwetsbaar. 1 op de 3 heeft lichte psychische problemen. Nog een ander derde heeft echte psychiatrische problemen.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 09:24 
Volwassene

Miraca Gross in haar boek Exceptionally gifted children schrijft veel over de bizar negatieve en ronduit gemene reacties die extreem hoogbegaafde leerlingen krijgen op zeer jonge leeftijd al door mensen in hun omgeving, waaronder mensen die een machtsverhouding hebben met het kind zoals bijvoorbeeld docenten. Als je haar gedocumenteerde, maar toch vrij bizarre verhalen hierover leest, verwonderd ze zich geregeld hoe het mogelijk is dat een deel van deze kinderen zo weerbaar is dat ze niet met veel grotere psychologische beschadigingen door hun jeugd komen.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 14:12 
Volwassene

Dat hoogbegaafde mensen vaker een diagnose angsstoornis hebben kan ook komen doordat deze groep de weg naar een diagnose beter kent. Ik zie in de praktijk ook dat ouders van zeer slimme kinderen, die vaak zelf ook slim zijn, vaker de weg naar hulpveleners vinden dan andere ouders.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 16:36 
Volwassene

Ik vraag me ook af of je de uitslag van dit onderzoek ook voor Nederland kunt toepassen. Ik kan me zo voorstellen dat veel met name maatschappelijke factoren en culturele factoren ook van invloed zijn op het ontstaan van een angststoornis.

In ons gezin is het fifty-fifty op het gebied van angststoornissen.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 17:02 
­

Geen angststoornis te bekennen hier. :wink:

Ik ga wel mee met Sacha wat betreft het Mensaverhaal. Ook de wijze waarop het onderzoek gedaan is kan bijdragen aan een dergelijke uitkomst (ik vind de commentaren onder dit artikel minstens even boeiend als het artikel zelf.)

Tevens denk ik dat we vooral niet moeten vergeten dat de meeste mensen die heel erg slim zijn, dit nooit te horen zullen krijgen.

dirkme: ik kwam een poos terug deze al eens tegen: kinderen die HB zijn worden vergeleken met kinderen die 'gewoon' zijn en met vergelijkbare kinderen zonder een HB-'label'.
De uitkomsten in het leven van de gesignaleerde HB-ers en de HB-ers die door de mazen van het net zijn geglipt zijn niet zo heel anders. Maar hun jeugd was wel lastiger. (Precies de ervaring die we met onze zoon gehad hebben, nadat hij een klas versnelde bleef het niet hetzelfde...)

https://www.psychologytoday.com/blog/go ... ing-gifted

Tegelijkertijd denk ik dat er misschien (voor subgroepen extreem intelligente mensen!) wel iets in het gevoeligheidsverhaal zit. Dat mensen met een extreem hoge intelligentie ook een extreem fijn afgesteld neuraal systeem hebben, dat dan wellicht iets gevoeliger kan zijn voor disbalansen (maar wellicht ook weer meer mogelijkheden heeft om zich uiteindelijk te herstellen, waardoor de meeste van deze mensen ook wel op hun pootjes terecht komen...)
Maar dat lijkt mij iets wat je ook zomaar niet kunt 'bewijzen.'

Nannet staat er ook een onderbouwing bij die cijfers?

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 20:11 
Volwassene

Citaat:
Tegelijkertijd denk ik dat er misschien (voor subgroepen extreem intelligente mensen!) wel iets in het gevoeligheidsverhaal zit. Dat mensen met een extreem hoge intelligentie ook een extreem fijn afgesteld neuraal systeem hebben

Een zijspoor, maar het onderwerp kwam hier voorbij: voor de overexitabilities is weinig hard wetenschappelijk bewijs.

Citaat, stukje uit de inleiding van het artikel Openness to Experience Rather Than Overexcitabilities: Call It Like It Is (Vuyk, Krieshork & Kerr, 2016) (Kerr heeft veel onderzoek naar hoogbegaafdheid gedaan)::

Openness to experience, one of the personality factors in the FFM, closely relates to and may in fact explain OEs. According to Costa and McCrae (1992), individuals who are open to new experiences enjoy both outer and inner worlds, are curious, and hold novel ideas. They have high aesthetic sensitivity, intellectual curiosity, vivid imagination, and evolving value systems. This description appears extraordinarily analogous to descriptions of OEs, which describe active imaginations, enjoyment of sensory pleasures such as art and beauty, intensity of feelings, love of learning, and a pull for action (Piechowski, 1979, 2006). The bulk of OE research appears to be atheoretical, thus misrepresenting Dabrowski’s original TPD (Mendaglio, 2012) and making it more plausible to say that the behaviors called OE are in reality openness to experience.

FFM= Five Factor Model = Big Five

De abstract van het artikel:

Openness to experience is a personality factor in the five-factor model of personality, and it is composed of six facets. Facets of openness appear conceptually analogous to overexcitabilities (OEs), which are displays of inner energy guiding individuals toward advanced potential according to the theory of positive disintegration. This study examined the similarity of OEs to corresponding openness to experience facets in a sample of 149 creative adolescents and adults and 312 adults from the general population (total N = 461). Exploratory structural equation modeling tested competing models in which each OE and corresponding openness facet were modeled as separate factors and as joint factors. The separate-factor model had acceptable fit but uninterpretable loadings, while the joint-factor model had acceptable fit and interpretable loadings; thus, openness seems to encompass OEs. Accordingly, the field should align with well-researched psychological theories like the five-factor model of personality and begin to talk about openness rather than OEs.

(vet toegevoegd door mij)

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 09:31 
Volwassene

Ik heb het idee dat de overexcitabilities minder uitgebreid onderzocht zijn dan de Big Five. Of dat dan een reden is om 'call it like it is' te beweren...

Ik scoorde zelf ooit in een test heel hoog op Openness to Experience en in lekentaal krijg ik dat ook vaak terug (onderzoekende houding, heel nieuwsgierig e.d.). Maar ik heb ook een (bijna over)gevoelig zenuwstelsel. Geen angststoornis. Hoewel dat geen onderzoeksresultaat mag heten natuurlijk, zou ik onderzoek naar een relatie tussen beide factoren wel heel interessant vinden. Want hoe komt het dat sommige mensen dan meer open to experience zijn. De Big Five gaat over de persoonlijkheid. Wat is de relatie tussen persoonlijkheid en zenuwstelsel? Misschien wordt het interessanter wanneer onderzoekers uit verschillende vakgebieden gaan samenwerken: neurologen, psychologen, sociologen, pedagogen...

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 12:24 
­

Hm ja, ik denk dat zulke benoemingen en indelingen altijd maar een groffe sjabloon over de werkelijkheid zijn. Of je het nu big five of iets anders noemt. Maar mensen houden ervan.

Maar de vraag is of er echt iets speciaals is met hoogbegaafden. Ik weet het niet zo net. Ik zie namelijk gevoeligheden ook bij (bepaald) niet hoogbegaafden. Andersom lijken juist de uitzonderlijke hoogbegaafden wel erg gevoelig voor héél veel signaaltjes uit hun omgeving.
Waarbij gevoeligheid ook vaak een gebrek aan kunnen verwerken is, en dat is weer iets anders dan een fijn afgesteld zenuwstelsel dat vooral veel 'oppikt'. Ik geloof dat het ingewikkeld is. :mrgreen:

Maar ik denk ook dat we dit nog niet kunnen onderzoeken.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 13:01 
Volwassene

Grappige discussie. Ik ben echt een leek, maar heb al een tijd lang een ander soort hypothese.
Ik zou mij namelijk kunnen voorstellen dat er een bepaalde hersen-ontwikkeling kan voorkomen (in combinatie met zenuwstelsel) die zowel de overgevoeligheid als het hoge IQ veroorzaakt.

Het lijkt mij verder heel erg logisch, dat als je meer en snellere verbindingen hebt daar bovenin, dat er dan meer verandert dan alleen maar slimmer zijn dan de rest.

sjuut schreef:
Waarbij gevoeligheid ook vaak een gebrek aan kunnen verwerken is, en dat is weer iets anders dan een fijn afgesteld zenuwstelsel dat vooral veel 'oppikt'. Ik geloof dat het ingewikkeld is.
Ik geloof ook dat het ingewikkeld is. Maar misschien is het zo dat waar het vele oppikken én het kunnen verwerken met elkaar in balans is, minder problemen bestaan. Dat zijn de stabiele HB'ers misschien. Maar waar die balans er niet is ontstaat natuurlijk wel ruimte voor psychische problemen......

Meer in het algemeen, en simpeler: psychische problemen ontstaan vaak als mensen (te) veel gaan nadenken over zichzelf. Dat zal toch bij de hogere IQ's wat vaker gebeuren, lijkt mij

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 15:00 
Volwassene

Pietel schreef:
Meer in het algemeen, en simpeler: psychische problemen ontstaan vaak als mensen (te) veel gaan nadenken over zichzelf. Dat zal toch bij de hogere IQ's wat vaker gebeuren, lijkt mij

Ik snap denk ik wat je wil zeggen, maar ik ben het er niet mee eens. Ik heb geen definitief antwoord op: waar komen psychische problemen vandaan? Ik volg nu een opleiding op dat gebied. Wat ik daar tegenkom, is dat een deel van de psychische problemen voortkomt uit het feit dat kinderen uit kleine en grote gebeurtenissen in hun jonge jaren bepaalde conclusies hebben getrokken en daardoor dingen zijn gaan geloven over zichzelf die niet waar waren. Daar hebben ze naar geleefd alsof hun waarheid de waarheid was en door dat te geloven, legden ze ook vaak bepaalde ervaringen in dat licht uit en werden ze bevestigd in hun idee. De oplossing kan er in zitten dat kinderen en volwassenen gaan ontdekken dat hun idee van toen niet klopte, zodat er ruimte komt voor nieuwe overtuigingen. Hoogbegaafde kinderen hebben denk ik wel meer kans op onjuiste overtuigingen over zichzelf, omdat ze al vroeg kunnen redeneren, maar niet voldoende overzicht en inzicht hebben om de juiste conclusies daaruit te trekken. Ze slaan de verbale conclusies waarschijnlijk ook beter op, daar er meer emotie aan te koppelen passend bij jonge kinderen. Vandaar ook dat het belangrijk is -dat wordt op dit forum ook door veel ouders gedaan- om veel met hb kinderen te praten en dingen toe te lichten en uit te leggen. Belangrijker nog is het om hen te laten praten en er zo achter te komen wat ze geloven. En om hen aan te moedigen om steeds maar opnieuw te blijven proberen andere ervaringen op te doen en zich weer open te stellen voor de wereld en de mensen daarin (groei mindset). De groeimindset is m.i. een hulpmiddel, geen doel op zich.
Volgens de Relational Framework Theory ontwikkelt ons verstand, ons inzicht in de wereld zich doordat we steeds verbanden leggen en vergelijkingen maken. We vergelijken dingen, mensen en situaties met elkaar, we denken in oorzaak en gevolg. Hoogbegaafden beginnen hier (denk ik) eerder mee, onthouden alles wat ze meemaken en lezen beter dan anderen en beginnen er eerder mee. Toch kunnen we niet alles wat we denken geloven. Ons verstand legt namelijk ook volkomen willekeurige verbanden en overeenkomsten. Geef een kind een creatieve opdracht, bijv wat zijn de overeenkomsten tussen een olifant en een sok en de antwoorden vliegen je om de oren. Ze denken out of the box. Handig wanneer je wil innoveren en op nieuwe ideeën wil komen, maar niet handig wanneer je wil weten hoe de wereld echt in elkaar zit. De verbanden die mensen zien en de gevoelens die ze hebben worden steeds opnieuw opgeroepen, onbewust. Ook als je ergens niet aan wil denken, doe je het toch ('denk niet aan een ijsbeer in een roze bikini'). Mensen hebben dus eigenlijk geen controle over hun gedachten en ook niet over hun gevoel, maar wel over wat ze er vervolgens mee doen of hoe ze er naar handelen. Dat leren we vaak niet zo goed. Veel mensen geloven gewoon hun gedachten. Zeker als je heel goed kunt redeneren.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 15:00 
Volwassene

Dit alles zegt niets over gevoelige zenuwen natuurlijk. Mijn eigen theorie is dan weer dat voortdurend alert zijn op de omgeving en razendsnel vanalles opmerken ertoe leidt dat je overmatig gebruikt maakt van je hersenen om informatie op te pikken; dit gecombineerd met emotionele herinneringen maakt het zwaar voor je lichaam om dit te verwerken. Wanneer je meer thee wil, helpt het niet om in een vol kopje meer thee te blijven gieten, dan loopt het over. Andere dingen doen, waardoor je de tijd krijgt om alles te verwerken en te integreren, helpt dan. Dus meer afwisselen (sporten, kunst, natuur) helpt om alles een plek te geven. Daarmee raakt het kopje thee weer leeg. Waarna je weer wat nieuws kunt opdoen. De hersenen van HB-ers kunnen dan wellicht sneller en meer nieuww info opdoen. Deel twee van mijn persoonlijke theorie is dat je een spectrum hebt van aan de ene kant mensen die veel uiteenlopende informatie kunnen doornemen en daar nieuwe verbanden in kunnen leggen. En aan de andere kant mensen die niet heel veel informatie meenemen, maar juist binnen één afgebakend aandachtsgebied logisch diepgaand redeneren en analyseren. Beide horen bij hoge intelligentie, maar zijn niet bij elke hoogbegaafde even sterk ontwikkeld. Beide hebben ook verschillende valkuilen en psychische problemen. De eerste is toch meer de 'alfa' qua belangstelling en de tweede de 'beta'.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 15:21 
Volwassene

Citaat:
Deel twee van mijn persoonlijke theorie is dat je een spectrum hebt van aan de ene kant mensen die veel uiteenlopende informatie kunnen doornemen en daar nieuwe verbanden in kunnen leggen. En aan de andere kant mensen die niet heel veel informatie meenemen, maar juist binnen één afgebakend aandachtsgebied logisch diepgaand redeneren en analyseren.

Bissi, ik denk niet dat dit 1 spectrum is, ik heb nl allebei heel sterk. :D

Wat betreft prikkelgevoeligheid: mensen die in staat zijn veel waar te nemen of op te pikken, verschilen wellicht wel in de mate waarin zij zich kunnen afschermen voor prikkels? En zou er een verschil zijn tussen het laten binnenkomen van de prikkels en het diepgaand verwerken ervan?

Ik ben zelf zowel alert en opmerkzaam (en kan dit als ik goed in balans ben redelijk reguleren) als iemand die diepgaand prikkels verwerkt- en dat laatste is denk ik wel iets dat we misschien meer bij HB kunnen verwachten?
Diepgaand verwerken; daarmee bedoel ik dat er veel 'in beweging' komt.

Ik ken genoeg hb'ers die niet bijzonder prikkelgevoelig zijn trouwens.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 15:33 
Volwassene

Ik vond net in een mailtje nog deze links over de relatie tussen leren, geheugen en bewegen: http://www.learningscientists.org/blog/2018/1/21/weekly-digest-93
Dat is wat ik bedoel met het theekopje leggen en kennis laten landen via sport, natuur enz.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 16:29 
Volwassene

Sacha schreef:
Bissi, ik denk niet dat dit 1 spectrum is, ik heb nl allebei heel sterk. :D

Dat weet ik, Sacha, maar dit is even los van IQ. Alle slimme mensen kunnen beide. Het gaat om iets anders, om een voorkeursmanier om met materie bezig te zijn. Heel kort door de bocht (risico om hier te noemen daarmee :-) ): houd je meer van Lego, omdat je er vanalles mee kunt bouwen? of meer van Playmobil, omdat je er veel verhalen mee kunt spelen? Houd je meer van techniek, omdat je er iets mee kunt maken dat werkt? Of wil je techniek inzetten omdat je er (maatschappelijke of persoonlijke) problemen mee kunt helpen oplossen? Ben je geïnteresseerd in hoe 'de geest' in elkaar zit? Of hoe je mensen kunt helpen er beter gebruik van te maken? (en ja, ik weet dat sommige kinderen ook lego met poppetjes hebben waar ze verhalen mee naspelen of met allebei spelen, maar dan nog: wat triggert een kind?)

Sacha schreef:
Wat betreft prikkelgevoeligheid: mensen die in staat zijn veel waar te nemen of op te pikken, verschilen wellicht wel in de mate waarin zij zich kunnen afschermen voor prikkels? En zou er een verschil zijn tussen het laten binnenkomen van de prikkels en het diepgaand verwerken ervan?

Vanuit de RFT beredeneerd komen de prikkels sowieso binnen, of je je ervoor afschermt of niet. Bewust en onbewust neem je ze waar. Afschermen kan eigenlijk niet, je hebt er geen controle over, de gedachten ontstaan vanzelf en 'reageren' op elkaar: van de ene kom je vanzelf op de andere.

Sacha schreef:
Ik ben zelf zowel alert en opmerkzaam (en kan dit als ik goed in balans ben redelijk reguleren) als iemand die diepgaand prikkels verwerkt- en dat laatste is denk ik wel iets dat we misschien meer bij HB kunnen verwachten?
Diepgaand verwerken; daarmee bedoel ik dat er veel 'in beweging' komt.

Hb-ers koppelen de prikkels aan meer andere informatie omdat ze eerder begonnen zijn (meer om aan te koppelen), omdat ze beter kunnen koppelen (verbanden leggen en vergelijken). Diepgaand verwerken zie ik dan als grondig koppelen aan een grote hoeveelheid aanwezige koppelpunten.

Sacha schreef:
Ik ken genoeg hb'ers die niet bijzonder prikkelgevoelig zijn trouwens.

Klopt, je hoeft ook niet prikkelgevoelig te zijn als hb-er, als in 'prikkelgevoelig = last van prikkels'. De redenen dat je er geen last van hebt, kunnen verschillend zijn. Misschien heb je een goede manier om in balans te blijven (beweging, meditatie, muziek o.i.d.). Misschien heb je weinig contact met je gevoel (ervoor 'afgesloten'), waardoor je sowieso weinig voelt -sommige mensen zijn daartoe overgegaan, doordat ze aangemoedigd werden als kind om 'flink' te zijn en zich te verbijten. Dan voel je weinig of je gevoelens ervaar je secundair (na een tijdje dringen ze tot je door en ervaar je ze).

NB Let wel op de disclaimer die ik eerder gaf he: het mijn eigen theorie :wink:

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 17:42 
Volwassene

Bissi schreef:
Klopt, je hoeft ook niet prikkelgevoelig te zijn als hb-er, als in 'prikkelgevoelig = last van prikkels'. De redenen dat je er geen last van hebt, kunnen verschillend zijn. Misschien heb je een goede manier om in balans te blijven (beweging, meditatie, muziek o.i.d.). Misschien heb je weinig contact met je gevoel (ervoor 'afgesloten'), waardoor je sowieso weinig voelt -sommige mensen zijn daartoe overgegaan, doordat ze aangemoedigd werden als kind om 'flink' te zijn en zich te verbijten. Dan voel je weinig of je gevoelens ervaar je secundair (na een tijdje dringen ze tot je door en ervaar je ze).

NB Let wel op de disclaimer die ik eerder gaf he: het mijn eigen theorie :wink:

Is dat zo? Ik ben zelf enorm prikkelgevoelig maar mocht dat thuis echt niet voelen. Dat heeft mijn gevoeligheid niet verminderd. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik een heel negatief zelfbeeld ontwikkelde omdat ik me aan zou stellen en zou overreageren.
Ik vraag me zelfs af of het niet mogen waarnemen van al die prikkels en daar rekening mee houden de oorzaak zou kunnen zijn van een angststoornis of andere psychische problemen omdat er een heel kenmerkend deel van je wezen afgewezen wordt door de buitenwacht.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 19:07 
Volwassene

Marthe, mensen kunnen inderdaad op allerlei manieren reageren op een zelfde situatie. Niet gezien worden in wie je bent, is zeker heel ingrijpend voor je zelfbeeld. De een stopt het weg en voelt niks of ergert zich aan andere mensen die zich 'aanstellen ', maar mag dat van zichzelf niet. De ander krijgt buikklachten of hoofdpijn, of paniekaanvallen of een fobie. Of iemand schudt het van zich af. Het is niet: als A, dan B.

Mijn opmerking ging over mogelijke redenen waarom iemand niet prikkelgevoelig kan zijn.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 19:24 
Volwassene

Die gevoeligheid is een punt dat voor mij op het moment nogal speelt en ik ervaar het op het moment inderdaad precies andersom, dat ik daardoor extra makkelijk prikkelbaar ben.
Nu ik het nog een keer lees zie ik hoe je het bedoelde.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 23:10 
Volwassene

Citaat:
Juist mensen met een lichte verstandelijke beperking hebben vaak psychische problemen. Je kunt ook heel veel over jezelf nadenken als je minder abstract kan denken.

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende